MBO met OV reizen, terugbetalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

MBO met OV reizen, terugbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:51

Hoi allemaal!

Vorig jaar heb ik een MBO opleiding afgerond.
Ik ben nu weer bezig met een andere MBO opleiding. Nu vroeg ik mij af hoe het nu zit met mijn OV?

Ik wilde hem gaan opzeggen, want ik heb hem nu niet echt meer nodig, alleen als het erg slecht weer is pak ik de bus maar verder fiets ik gewoon.
Maar een vriendin van mij zei, waarom hou je hem dan niet gewoon aan voor die paar keer in het jaar dat je wel met de bus/trein gaat? Dan hoef ik dan iig niets te betalen (als het doordeweeks is).

Maar hoe zit dat als je een 2e MBO opleiding doet? En je dus al een MBO diploma hebt? Want ze zeggen toch altijd dat als je stopt met een opleiding of niet binnen 10 jaar je je MBO diploma haalt, je alles terug moet betalen? Maar hoe zit dat dan voor mij? Want ik heb mijn diploma al haha. Dan hoef ik sowieso niets meer terug te betalen of geldt het nu ook nog eens voor deze opleiding, dat ik deze ook af moet maken?

En wat adviseren jullie mij; studentenOv opzeggen of aanhouden en maar heel af en toe gebruiken?

MaaikeMo

Re: MBO met OV reizen, terugbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:55

Volgens mij heb je 5 jaar recht op ov? Maar weet niet hoe het zit aangezien je al een diploma hebt. Kan je dat niet zien op mijn duo? Wat voor ov abonnement je hebt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:56

Welk niveau heb je gedaan en wat voor niveau doe je nu?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:57

Ik heb gewoon een studentenOv, gekozen voor door de weeks gratis. Dit werkt nog steeds, want ik ben gister met de bus gegaan en hij deed het.

vuurneon: Ik heb een tweejarige opleiding niveau 3 afgerond en ben nu begonnen aan een 3 jarige opleiding niveau 4.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:07

Zolang je nog recht hebt op stufi, heb je ook recht op OV :)

Enne logisch dat ie werkte, zolang jij het niet zelf stopzet blijft ie werken (of je er recht op hebt of niet, in het laatste geval moet je flink dokken := )

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:08

Dus ik kan hem gewoon aanhouden volgens jou? :) Ik krijg idd ook gewoon nog stufi!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:09

Ja :) als je stufi stopt, moet je je reisproduct ook stopzetten.

Van de DUO:

Zolang je aanspraak maakt op studiefinanciering, ook als dat alleen nog in de vorm van een lening is, heb je recht op een studentenreisproduct. Als je geen recht meer hebt op studiefinanciering, moet je je studentenreisproduct stopzetten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-09-15 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:10

Je ov is 5 jaar geldig, dus als jij 2 jaar je ov hebt, mag je hem dus nog 3 jaar gebruiken met een andere opleiding :)

vuurneon schreef:
Ja :) als je stufi stopt, moet je je reisproduct ook stopzetten.

Dit klopt niet, je krijgt 4 jaar stuffi en dan moet je bijlenen. Je OV is gewoon 5 jaar geldig zolang jij nog studeert.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:11

Top! Thanks allemaal!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:12

Ik ben doorgegaan op het hbo nadat ik een mbo heb afgerond (met tussenlaag) en mijn ov wordt omgezet in een gift zodra ik mijn diploma heb.
Ik denk dat het voor jouw ook een gift gaat worden, gratis dus.
Maar als je het zeker wilt weten kan je even met duo contact zoeken.

Edit: bovenstaande post was sneller :P

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:47

Als je er toch niet zoveel gebruik van maakt zou ik hem gewoon stopzetten. Je krijgt dan een vergoeding in de plaats.
(Toen ik 3 maanden naar het buitenland ging en m'n ov stopgezet had kreeg ik bijna 100,- aan ov vergoeding per maand.)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:50

Carr_friesje schreef:
Als je er toch niet zoveel gebruik van maakt zou ik hem gewoon stopzetten. Je krijgt dan een vergoeding in de plaats.
(Toen ik 3 maanden naar het buitenland ging en m'n ov stopgezet had kreeg ik bijna 100,- aan ov vergoeding per maand.)

Dat komt omdat je naar het buitenland gaat, dan krijg je standaard zo'n bedrag. Als je hem stopzet krijg je in nederland verder niks hoor :)

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:28

Wat sommige zeggen klopt niet. Op mbo niveau 3-4 heb je in totaal 7 jaar recht op ov. (4 jaar tijdens prestatiebeurs + 3 jaar tijdens leenfase). Voorwaarde is wel dat een inschrijving hebt op een school. Als je al een diploma op niveau 3 hebt behaald, is de ov al omgezet in een gift op basis van dat diploma. Dus gewoon blijven gebruiken. Mbo regels zijn anders dan hbo en uni regels daar geldt namelijk ov voor de nominale duur van de studie + 1 jaar extra in dr leenfase.