Ongevraagd lenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Ongevraagd lenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 12:03

Hallo beste bokkers,
Sorry alvast als dit niet op de juiste plek staat.

Ik zit met een dilemma,mijn zusje doet namelijk zeer veel aan het ongevraagd lenen van mijn spullen en dan stug volhouden dat zij deze niet heeft. Een voorbeeld hier van is een stel hakken waar al regelmatig om vroeg of iemand ze had of had gezien. Elke keer kwam ze weer aan met dat ze dit niet wist.

Helaas voor haar was ik het afgelopen weekend echt zat omdat ook alweer een backup telefoon(s3) en een stel oortjes van mij misten. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken aangezien zij weg was. Ik ben haar kamer op gegaan en ben eens goed opzoek gegaan naar mijn spullen. Hierbij vond ik mijn hakken, een 7tal shirts en vesten, veel make-up, broeken, stijltangen, mijn s3 en nog veel meer spullen van mij. Hier was ze zeker over dat ze het niet had.

Na een foto gemaakt te hebben heb ik de opbrengst aan mijn moeder laten zien en die was er ook mee eens dat dit niet kon en zij heeft mijn zusje er op aangesproken.

Maar nu de vraag wat moet ik hier nu mee, ik kan zelf geen slot in mijn deur plaatsen en sta daar ook niet om te springen ivm. veiligheid.

Extra details:
Mijn zusje is 16 jaar
Een maatje meer dus veel kleding is uitgelubberd.
Heeft dit al vaker gedaan.
Kan zelf nog niet het huis uit ivm studie, lage stufi en een lichamelijk probleem waardoor ik bijv geen horeca kan doen.

Allerliefste bokkers wie van jullie heeft de oplossing!

Anoniem

Re: Ongevraagd lenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:06

Ik zou met haar om tafel gaan zitten en dan kijken of je een goed gesprek met haar kan voeren. Je kan moeilijk je hele hebben en houden achter slot en grendel gaan stoppen en dat hoort ook niet nodig te zijn in je ouderlijk huis. Het is normaal dat zusjes het e.e.a van elkaar lenen, maar voor grotere dingen als een telefoon of een stijltang zou ik er toch vanuit gaan dat ze dit even moet vragen.

Ik ben zelf uit huis gegaan en heb een aantal kledingstukken achtergelaten zodat ik thuis nog iets leuks te dragen had. Deze dingen zijn ondertussen allemaal in de kast van mijn zusje beland, en als ik vraag of ik het ooit nog terug mag dan mompelt ze iets over ooit op een dag :+ Kan er zelf niet echt meer wakker van liggen omdat ik ook regelmatig haar fohn etc even pak. Zelf vind ik dat wel echt wat anders dan systematisch dingen pakken en ze ook op haar kamer laten liggen. Dat is niet lenen, dat is stelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:07

Vervelend! Slot op je kasten maken? Al vind ik dat ze oud en wijs genoeg is om na te gaan dat ze van jou spullen moet afblijven.
Maar snap je zeker dat je niks kwijt wil, dus een slot op de kast zou mij een goede oplossing lijken

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:09

Hetzelfde doen om haar te laten voelen wat jij voelt? Of als je weer iets kwijt bent meteen in haar kamer kijken?
Als je zus al liegt over uw spullen ben ik bang dat ze misschien ooit ook wel eens wat smink in een winkel pikt ofzo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:10

Ik zou er gewoon een gesprek over voeren met je zusje en wellicht met je moeder erbij die er dan voor kan zorgen dat jullie gewoon op een rustige en normale manier met elkaar praten.

Je zult hier toch samen uit moeten komen. Oorlog voeren heeft geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:11

MaricoGraphy schreef:
Hetzelfde doen om haar te laten voelen wat jij voelt? Of als je weer iets kwijt bent meteen in haar kamer kijken?
Als je zus al liegt over uw spullen ben ik bang dat ze misschien ooit ook wel eens wat smink in een winkel pikt ofzo.

Dat vind ik echt een ontzettend kinderachtige en onnodige optie. Zusje is 16, TS zal zelf wel minstens 18 zijn. Dan hoef je als zusjes imo niet meer in een oog om oog situatie te werken. Gewoon rustig met haar praten en zeggen dat je het echt niet fijn vindt, dat je zelf spaart voor je spulletjes en dat zij dat misschien ook maar moet doen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:12

lastig, en het probleem is mij onbekend (ben zelf de jongste met 4 jaar verschil).

Maar ik vind het wel respectloos van je zusje, dat is iets waar ook je ouders aan zouden moeten werken. Respect voor je medemens en zijn spullen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 12:13

Emmaa_ schreef:
Ik zou met haar om tafel gaan zitten en dan kijken of je een goed gesprek met haar kan voeren. Je kan moeilijk je hele hebben en houden achter slot en grendel gaan stoppen en dat hoort ook niet nodig te zijn in je ouderlijk huis. Het is normaal dat zusjes het e.e.a van elkaar lenen, maar voor grotere dingen als een telefoon of een stijltang zou ik er toch vanuit gaan dat ze dit even moet vragen.

Ik ben zelf uit huis gegaan en heb een aantal kledingstukken achtergelaten zodat ik thuis nog iets leuks te dragen had. Deze dingen zijn ondertussen allemaal in de kast van mijn zusje beland, en als ik vraag of ik het ooit nog terug mag dan mompelt ze iets over ooit op een dag :+ Kan er zelf niet echt meer wakker van liggen omdat ik ook regelmatig haar fohn etc even pak. Zelf vind ik dat wel echt wat anders dan systematisch dingen pakken en ze ook op haar kamer laten liggen. Dat is niet lenen, dat is stelen..

Het lenen ansich van sommige spullen is niet altijd een probleem maar mijn kleding past ze bijvoorbaad niet daar heeft ze toch een paar maatjes teveel voor waardoor alles uitlubberd. Het is ook vooral het stug ontkennen dat ze mijn spullen heeft wat mij zeer erg stoort. Vaak zijn dit ook spullen waar ik trots op ben.

Wat betreft met haar om de tafel gaan zal ik dit proberen maar gezien het wel een heethoofd is qua reageren op beschuldigingen, liegen enz. Ben ik er lichtelijk huiverig voor.

Bedankt voor je inbreng!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:14

De volgende keer dat je iets mist, samen met je moeder in haar bijzijn de kamer doorzoeken

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 12:20

Gillbo schreef:
De volgende keer dat je iets mist, samen met je moeder in haar bijzijn de kamer doorzoeken

Dit houd dan wel in dat je bezig blijft. Mijn moeder weet er van dat ik eens in de zoveel tijd mijn spullen terug haal en staat wat dat betreft totaal achter mij.

Het geen wat ik graag wil bereiken is dat dit niet meer nodig is en ik met een gerust hart mijn spullen thuis achter kan laten zonder dat er iets mee gebeurd.

MaricoGraphy schreef:

Ik ga mij niet verlagen naar mijn zusje haar niveau. Daarbij als ze thuis is kan ik die kamer van haar niet binnenkomen zonder dat ze woest word.
Al met al is mijn doel gewoon om mijzelf niet meer zorgen te hoeven maken dat mijn spullen daar liggen en niet op de plek waar ze horen te liggen.

MissBmx

Re: Ongevraagd lenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:21

Ik denk dat het vanzelf wel over gaat( ze is een puber), of zeg haar dat ze best wat mag lenen maar dat ze dat wel eerst moet vragen

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:22

Ik heb dit ook jaren gedaan bij mijn oudere zus. Tot ze een slot op haar kast kreeg.
Ik beweerde ook stug dingen niet te hebben terwijl ik ze wel had.

Waarom... ik werkte toen nog niet en wilde gewoon zograag ook die mooie spullen... vind het jammer dat ik dat ben blijven doen wetende Hoe erg ze het vond maargoed bij mij was het enige wat werkte alles achter slot en grendel...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:23

Is het mogelijk om een kast met een slot erop op je kamer te hebben, eventueel je huidige kast aanpassen dat je er een hangslotje op doet? Het maakt het niet minder poedersuiker natuurlijk, maar de hoeveelheid verdwenen spullen gaat dan hopelijk wel naar beneden en jouw kleding heeft ze dan zeker minder makkelijk toegang toe.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:25

Inderdaad, dit is eigenlijk een fout van je moeder, zij moet jou zus opvoeden , niet jij, en als je zus zulke dingen uitvreet is het aan je moeder om haar kamer op te gaan en de boel te controleren en haar daar voor aan te pakken.

Grr, ben zelf moeder van 2 dochters maar hier gebeurd die flauwekul niet.
Er wordt best eens wat uitgeleend, ook mijn spullen worden wel gebruikt door de meiden(allemaal dezelfde schoenmaat) maar alles komt ook weer terug.

Kleding wordt netjes in de was gedaan en daarna sorteer ik uit en komt alle kleding weer bij de eigenaar terug.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:26

Ik zou inderdaad met je moeder en je zusje om de tafel gaan. Heb je dit gedaan en werkt dat niet, dan vind ik eigenlijk dat je ouders in moeten grijpen dmv straffen. Want ik vind dit behoorlijk asociaal van je zusje en voor haar zitten er nu geen andere consequenties aan dan dat jij je spullen terug pakt.

Persoonlijk, als ik je moeder zou zijn en je zusje doet dit toch weer, zou ik denken aan straffen die je zusje raken, dus bijvoorbeeld telefoon een week inleveren, huisarrest, tijdelijk geen zakgeld meer, what ever.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 12:29

Mizora schreef:
Is het mogelijk om een kast met een slot erop op je kamer te hebben, eventueel je huidige kast aanpassen dat je er een hangslotje op doet? Het maakt het niet minder poedersuiker natuurlijk, maar de hoeveelheid verdwenen spullen gaat dan hopelijk wel naar beneden en jouw kleding heeft ze dan zeker minder makkelijk toegang toe.

Mijn huidige kasten zijn ingebouwd in mijn kamer. Hier valt helaas geen hangslotje op te plaatsen. Dat is ook weer zo iets lastigs.
Vind het ook gewoon lastig dat zoiets nodig moet zijn in mijn ouderlijk huis. Mijn zusje komt namelijk niks tekort.
Gillbo schreef:
Ik denk dat het vanzelf wel over gaat( ze is een puber), of zeg haar dat ze best wat mag lenen maar dat ze dat wel eerst moet vragen

Ze doet dit al een geruime periode( vanaf haar 13e ongeveer) en ik heb helaas niet zoveel geduld meer denk ik. Tegen de tijd dat ze er vanzelf mee stopt ben ik in mijn beeld al wel uit huis.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:31

De vraag is zelfs of het bij stelen van jou spullen blijft en ze dit ook niet bij vriendinnen of winkels doet.

Lijkt me slim jou moeder daar ook eens op te wijzen :\

Beste is dat jou moeder eens duidelijke afspraken maakt met haar en kijkt of ze niet wat kan bijverdienen, desnoods met klusjes thuis zodat ze zelf meer te besteden heeft.
En dat stelen moet aangepakt worden, liefst door haar een soort taakstraffen te geven zoals badkamer poetsen of keukenkastjes uitruimen en soppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:33

Je geeft aan dat ze boos wordt als je haar kamer op komt wanneer zij er wel is. En dat ze boos wordt door beschuldigingen. Waarom dan niet een keer als je je spullen mist naar haar toe gaan en iets zeggen van: "Ik mis dit en dit kledingsstuk. Mag ik even in je kamer kijken?". Als je dan een nee krijgt of heb ik niet, dan kan je bijv zeggen: "Als het er niet ligt, dan is het toch geen probleem dat ik rondkijk".

En misschien moet je maar eens heel kwaad worden als rustig praten niet helpt. := Of haar nieuwe kleding laten aanschaffen voor jou, alles dat uitgelubbert is etc. Ik weet niet of je ouders haar nog zakgeld whatever geven, maar wellicht met hen bespreken dat als ze weer kleding uitlubbert zij dat inhouden van haar zakgeld? Wellicht leert ze het op de harde manier.

Mijn zusje pakt inderdaad ook nog weleens ongevraagd spullen van mij die ik dan niet terugkrijg. Maar tegenwoordig vraagt ze het ook netjes en die ene keer dat er zomaar iets wordt gepakt is als ik niet thuis ben en ze het niet kan vragen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 12:34

spatter schreef:
De vraag is zelfs of het bij stelen van jou spullen blijft en ze dit ook niet bij vriendinnen of winkels doet.

Lijkt me slim jou moeder daar ook eens op te wijzen :\

Beste is dat jou moeder eens duidelijke afspraken maakt met haar en kijkt of ze niet wat kan bijverdienen, desnoods met klusjes thuis zodat ze zelf meer te besteden heeft.
En dat stelen moet aangepakt worden, liefst door haar een soort taakstraffen te geven zoals badkamer poetsen of keukenkastjes uitruimen en soppen.

Geld heeft mijn zusje genoeg te besteden. Gemiddeld 110 euro per maand afkomstig van haar baantje. Dit zou dan ook niet het probleem moeten zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:38

Tja, dan kan ik alleen maar zeggen dat je zeer laxe ouders hebt en het werkelijke probleem, een stelende dochter totaal niet serieus nemen, zeer triest!

Ik zou maar een extra kast aanschaffen met slot of eisen van je ouders dat je dat krijgt omdat ze te lui zijn om hun dochter op te voeden en jij je spullen veilig wilt.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:39

Ik herken je probleem wel een beetje. Ben zelf 20, en heb een zusje van 16 en een zusje van 15 met dezelfde kleding- en schoenmaat. Af en toe heel irritant wanneer je dingen kwijt bent, of wanneer ze spullen van jou gebruiken waar je zelf zuinig op bent. Ik moet wel zeggen dat ik ook dingen van hen leen wanneer het me uitkomt.

bij ons is het dus een beetje een wisselwerking, maar af en toe levert het wel irritaties op. Zoals je al zei lijkt het me niet verstandig 'om je te verlagen tot haar niveau', door spullen terug te jatten. Dit levert alleen maar reacties op van "ja maar zij pakt ook spullen van mij!" heb je nix aan.

Wanneer je spullen kwijt bent waarvan je vrijwel zeker bent dat zij ze heeft, kun je toch gaan kijken en haar gaan confronteren wanneer zij ze inderdaad heeft? en anders idd een slot erop want ze zal het blijven doen. Ik weet zelf hoe verleidelijk het is af en toe :+

En het is ook de taak van je moeder om jouw zusje hierop aan te spreken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:40

Kan je moeder geen zakgeld van haar inhouden als ze zo door blijft gaan als straf als schadevergoeding voor jou? Als jullie haar niet om een normale kunnen bereiken, dan maar laten voelen in de portomonnee?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:43

DearLove schreef:
Mizora schreef:

Mijn huidige kasten zijn ingebouwd in mijn kamer. Hier valt helaas geen hangslotje op te plaatsen. Dat is ook weer zo iets lastigs.
Vind het ook gewoon lastig dat zoiets nodig moet zijn in mijn ouderlijk huis. Mijn zusje komt namelijk niks tekort.

Als je er 2 oogjes in kan draaien dan past daar een hangslotje door. Ook bij schuifdeuren, (1 in het kozijn oid) etc. Geen handig familielid die een oplossing heeft?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:49

DearLove schreef:
Mizora schreef:

Kun je niet 2 ooghaakjes in de deur schroeven en dan daar een hanglotje door steken?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:54

Ik ben bang dat dit niet zomaar veranderd. Mijn advies? Slot op de deur van je kamer.
En daarnaast moet je moeder met haar in gesprek gaan hierover. Blijkbaar heeft je zus geen respect voor jouw grenzen (je kamer én je spullen)