Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 14:08

Met die vraag loop ik al tijden rond...

Vroeger wist ik het wel. Ik zei altijd dat ik op mijn 24ste ging trouwen, en dan op mijn 26ste een kindje zou 'krijgen'. Ik zou dan een mooi huis hebben met de paarden in de achtertuin :')

Mijn vriend en ik hebben anderhalf jaar geleden een huis gekocht die we van onder tot boven en van links naar rechts compleet aan het verbouwen zijn. We hebben beide een baan, een auto, wat huisdieren en zijn helemaal gelukkig!

Maar dan bekruipt mij soms het gevoel van haast. Dat ik 'al' 27 jaar ben en nog geen kinderen heb, maar de droom om jong kinderen te krijgen is er nog steeds. Ook wil ik graag trouwen voordat er kinderen komen.
En dan komt het volgende dilemma: geld. Een huis wat we aan het verbouwen zijn, een trouwerij, kinderen, wie gaat dat allemaal betalen? Ik hoef geen bruiloft dat 10.000 euro kost, maar een leuke bruiloft kost nu eenmaal geld. Maar ons huis zal toch ook verder verbouwd moeten worden voordat er kinderen zijn... En dan komt het aaaaarrrggghhh moment 8)7

Hebben jullie bokkers dit gevoel soms ook weleens? Dat je zoveel wil, en eigenlijk niet pas over 10/20 jaar maar binnen nu en een paar jaar? Willen we gewoon niet veel te veel ineens? Een collega vertelde laatst aan mijn vriend dat ze er wel 10 jaar over hadden gedaan om hun huis te verbouwen. Daar moeten wij niet aan denken! Is dit iets van 'onze' generatie, dat we 'tijdsdruk' voelen?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:10

Adem in adem uit.
Iedereen heeft wel eens zo'n aanval, noem ik het dan maar.
Gaat wel weer over. De toekomst laat zich niet voorspellen, dus geniet van de dingen die je noemt in je OP en kijk wat de toekomst je brengen mag. :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:11

eigelijk heeft het niet zoveel zin om te plannen...het meeste loopt toch anders :+

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:14

Volgens mij wel, volgens mij willen we teveel en te snel.
Maar daar is op zich niks mis mee, als het maar niet voor frustraties zorgt.

Gevaarlijk is vooral om niet van de moment zelf te genieten.
Ik maak me er ook heel erg vaak schuldig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:16

Oh jawel, dat heb ik ook. En dan zeggen mensen steeds, joh je bent nog zo jong. MAar ik zou graag binnenkort al trouwen, maar ik studier, dus ik zoek de geldboom nog. Kinderen, als ik ze wil, wil ik ze ook niet te laat, maar goed, ook weer niet tijdens de studie. Dus wil ik zo lang wachten? Doe ik een tussenjaar? Ga ik thuisstuderen?
Vragen die ik heb, maar niet meteen hoef te beantwoorden. Want als ik nu ga zoeken, vind je die antwoorden niet, die komen vanzelf op je pad.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:17

Ik heb dit gevoel soms al en ik ben nog maar 20 :') Mijn vriend wil jong kinderen, maar hij is 2 jaar ouder dan ik (als we het erover hebben zegt hij altijd dat 28 hem de perfecte leeftijd lijkt maar eh, dan ben ik dus nog maar 26 en dat vind ik wel erg jong). Ik wil ook per se daarvoor trouwen, maar daar wil ik dan wel geld voor hebben en voordat ik ga trouwen wil ik ook een koophuis hebben en mijn opleiding tot accountant afgerond hebben (ik ben nu trainee, dus ik werk full time en studeer daarnaast, nog zo'n 3/4 jaar).

En als ik er dan echt over nadenk, zoals nu, realiseer ik me pas dat ik nog onwijs jong ben en nog een heel leven voor me heb := Dus ja, ik snap wel wat je bedoelt, maar je kunt het toch niet allemaal plannen, je ziet wel hoe het loopt :)

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:18

Jaren geleden heb ik eens een mail gestuurd naar 'my future self'. Denk dat ik toen 17 of 18 was. die mail kreeg ik op mijn 25ste verjaardag. Ik had een lijst met een stuk of 15 zaken waarvan ik verwachte dat ik dat toch wel op mijn 25ste voor elkaar zou hebben. Niets bleek minder waar, het enige wat ik wél van het rijtje voor elkaar had.... Het tante worden. En daar had ik zelf geeneens invloed op :+

In tegenstelling tot wat er in die mail staat qua plannen ben ik nu juist meer 'van het nu'. Minder plannen en zien waar mijn eigen grenzen liggen. Ik ben nu meer op verkenningstocht dan toen en het bevalt mij erg goed :D
(had er niet aan moeten denken om nu getrouwd, met kind en vastgeroest in een vaste baan te zitten... Die best-seller die op het lijstje stond wil ik overigens nog steeds schrijven :+)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:20

ik heb nooit verder gekeken dan de volgende dag...erg eigelijk :+
Ben nu 50...en ben nog steeds zo :o
Een ding wist ik wel...niet trouwen en geen kinderen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:20

geerke schreef:
ik heb nooit verder gekeken dan de volgende dag...erg eigelijk :+
Ben nu 50...en ben nog steeds zo :o
Een ding wist ik wel...niet trouwen en geen kinderen. :+


Ja jeetje, jij maakt het jezlef wel heel makkelijk, dat telt niet! -O-
:')

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:21

Joolien schreef:
geerke schreef:
ik heb nooit verder gekeken dan de volgende dag...erg eigelijk :+
Ben nu 50...en ben nog steeds zo :o
Een ding wist ik wel...niet trouwen en geen kinderen. :+


Ja jeetje, jij maakt het jezlef wel heel makkelijk, dat telt niet! -O-
:')



:') je wilt niet weten hoeveel ellende ik mis zo :j

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:22

Oh zo herkenbaar!
Ben zelf 22 jaar maar als ik iedereen rond mij zie (ex-klasgenoten, kenissen, ...) van mijn leeftijd die al gaan samenwonen, kindjes krijgen, ...
dan denk ik bij mezelf soms wel van 'help!'
Ik heb altijd het gevoel dat ik nog niets bereikt heb, achter loop en dat alles begint te dringen :')
Dus ben er zelf ook wel aardig mee bezig...

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:24

Tja is heel normaal helaas.

Je wilt natuurlijk liever vandaag dan morgen je schaapjes op het droge hebben, zodat je op je lauweren kan gaan rusten en kan gaan genieten van je leven :P

Maar dat is dan meteen het gevaar....dan ben je eigenlijk je hele (jonge) leven aan het doorbijten en investeren in de toekomst.

Ik ben nu 35 en wij hebben ons rot geïnvesteerd qua energie en geld om de boel zakelijk en privé goed op te bouwen. Qua werk is het nu aardig voor elkaar lijkt het :)

Huis en tuin zijn we al vanaf 2009 mee bezig met flink klussen, alle "vrije tijd" gaat daar zo'n beetje in zitten, we doen zelden iets leuks want je wilt eerst uit de rotzooi zijn.... want kinderen moeten er ook nog komen en die wil je niet in de zooi laten opgroeien :=

Dus doorbijten maar, alles voor de toekomst zodat je dan kan gaan genieten van het leven :j

Nu hebben we een kleintje....ook weer een investering in de toekomst want ook dàt is ontzettend doorbijten hoeveel energie en tijd dat kost :=

Al met al ben je steeds bezig voor die toekomst die je voor ogen hebt: leuk gezinnetje met leuk eigen plekje en leuk leven :j

Maar het is ook wel lekker als de weg daar naartoe ook een beetje leuk is, en dat je niet constant het nu vergeet omdat je maar met de toekomst bezig bent... en daar naartoe aan het haasten en afzien bent...

Ik ben blij als we eindelijk de tuin ook een beetje in orde hebben en dan de laatste dingetjes her en der wat rustiger aan kunnen doen, zodat het eindelijk eens "later" wordt en we wat meer van het moment kunnen gaan genieten.... :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-08-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:25

Ik had het juist niet toen ik jonger was (ben nu 39) maar nu ik kinderen heb (1 en 3 jaar oud) vind ik het jammer dat ik niet eerder moeder ben geworden. Helaas had ik toen niet zo'n haast en ben ik nu best een 'oude mama'.
Ik had mijn eerste vaste relatie toen ik 27 was, voor die tijd veel te druk met de paarden. Mijn man kwam ik tegen toen ik 30 was, op mijn 35e werd ik voor het eerst moeder.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:27

Ik ben 26 maar heb dus ook echt van die vlagen, verschrikkelijk. Dan voelt het of ik stil sta en krijg ik een enorm gehaast gevoel :')

Afgestudeerd, leuke baan (dus dat is klaar) en al 8 jaar een vriend, wij willen trouwen en verhuizen naar een huis met land voor paarden bij huis (geen kinderwens, dat scheelt dan weer)

De planning was volgend jaar, maar wij hebben toevallig deze week besloten het verder uit te stellen:
1. we hebben net 2 jaar geklust om ons huidige huis netjes te krijgen, kunnen we dan niet van genieten
2. door het klussen zijn we bv niet op vakantie gegaan wat ook leuk en belangrijk is :+ we willen dus deze jaren nog even wat meer genieten
3. als je een huis met land erbij koopt moet er meestal ontzettend veel gebeuren, dus we hebben besloten langer door te sparen zodat we tzt direct een aantal grote dingen kunnen uitvoeren.

Ik sta achter de beslissing maar loop mezelf echt te sussen dat ik bv over 4 jaar pas 30 ben en dat ook al een nette leeftijd is om al je dromen te verwezenlijken :')

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:29

Present!

Ik word morgen 29 en dit omschrijft wel hoe ik mij voel :') :


Afbeelding


Ik heb het opgezocht, het heet een dertigersdillemma, of quarterlife crisis.

:+

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:33

Oh, in verhouding met de meeste van mijn vriendinnen loop ik juist een heel stuk voor :o Het grootste deel studeert de komende paar jaar nog en woont in een vies studentenhuis of nog thuis. Geen van mijn vriendinnen heeft ooit een serieuze relatie of een (bij)baantje gehad, dus met mijn full time salaris en samenwonend (zelfs met een kat!) loop ik toch een aantal jaar voor :+

Mijn ouders zijn echt hippies dus uberhaupt zeggen dat ik ooit wil trouwen mag al niet, laat staan dat ik het liefst voor m'n 25e wil trouwen :')
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 26-08-15 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:34

Om rond je 30e nu als een kwart van je leven te bestempelen...dat is wel heul positief gedacht :P

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:39

A goal without a deadline is just a wish....
Ik ben er 23 en er staat heel wat op mijn lijstje dat moet af geraken voor mijn 30ste.
Ik heb er ook een hele planning voor.. maar hoe dat irl gaat verlopen, who knows.

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:40

pmarena schreef:
Om rond je 30e nu als een kwart van je leven te bestempelen...dat is wel heul positief gedacht :P


Tegen die tijd kunnen we onbeperkt leven joh :')

Tink89
Berichten: 2965
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:58

Ik heb er pas nog een blog over geschreven. Pb hem maar als je hem wilt lezen. Neem de tijd om te dromen, zonder je schuldig gevoelen dat je geniet van het nu. Je hebt nog tijd genoeg. En anders zul je je plannen moeten bijstellen. Als je geen geld hebt om NU je verbouwing af te ronden, te trouwen en aan kindjes te beginnen, zul je ergens een compromis moeten sluiten. Of het duurt langer, of je trouwt heel klein en goedkoop, of je blijft met een kindje ongetrouwd in de verbouwing zitten...

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:00

Klinkt bekend. Wij hebben ons huidige huis zo’n 7 jaar geleden gekocht, druk aan het verbouwen en toen kwam ik langzaam in de knel met mijn “ik wil mijn kids voor de 30e hebben”-wens (de eierstokken begonnen te rammelen). Dit hebben we uiteraard besproken. Beide hadden een vaste baan, geen slecht inkomen. Maar ja verbouwen is investeren, hebben we dan wel geld/slaapkamers, zitten we dan niet in de rotzooi. Nou ja noem het maar op. Uiteindelijk besloten dat ik zou stoppen met de pil omdat je toch niet in 1x zwanger bent. Toen ik zwanger bleek, kreeg manlief het op de zenuwen en werd in 1x alle plafond eruit getrokken en moest alles in sneltreinvaart (woonkamer/keuken/hal). Bij nader inzien de juiste keuze hoor… maar het was wel grppig om te zien. Anders hadden we het ook vast wel gered :)

Getrouwd zijn we ook (paar weken voor de bevalling), maar dan wel stadhuisje met een lunch naderhand. Je kunt het natuurlijk zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt.

Ik heb er absoluut geen spijt van gehad. Inmiddels hebben we 3 kinderen en ja, we zijn nog steeds aan het verbouwen (komen steeds meer slaapkamers bij :P ) en tussendoor heb ik een tijdje werkeloos thuis gezeten, en dan zit je wel erg krap bij kas, maar dat hebben we ook overleeft.

“Wij” (de algemene opinie) is volgensmij juist dat alles gepland moet worden. Vastigheid, voorzieningen, financiën ect moet allemaal op orde zijn. En gedeeltelijk ben ik het daar wel mee eens. Maar je kunt je niet op alles voorbereiden en soms gewoon de sprong maken.

Welke keus je ook maakt, het moet de keus van beide zijn.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 26-08-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:05

Pff ik ken het hoor -O-

Ik ben 24, heb nog geen vervolg opleiding, ik wil graag jong kinderen maar niet voordat ik een vervolgopleiding heb afgerond en een stabiele relatie heb met een stabiele thuis situatie in een eigen huis.

Ik heb nu geen opleiding, wel een relatie van inmiddels 2 jaar maar dat is nog niet stabiel, ik woon in het huis van mijn schoonmoeder... en ik ben (al) 24, zo voelt het dan voor mij.

Ik ga nu volgend schooljaar als alles volgens plan gaat met een 3 of 4 jarige opleiding beginnen maar het zit met wel hoog allemaal.

Adem in... adem uit...

Nee, 't zit er nog steeds :(:)

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:08

Juist als ik lees we willen dit en dat en zus en zo krijg ik het benauwd en denk wow waarom zo plannen waarom niet genieten van het nu je weet niet wat "later" brengt.
Is het belangrijk dat je voor je 25e getrouwd ben en kinderen hebt? blijkbaar wel voor veel mensen en waarom? Dat vraag ik me dan af bang dat je een "oude" moeder wordt ofzo?

Op het moment dat de meeste vrouwen tegenwoordig een kind krijgen heb je wat van de wereld gezien, genoten van je jong zijn en ervaring opgedaan in.... vanalles.
Dat is toch ook genieten voor je kind dat die ouders heeft die wat wijzer zijn!

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:15

Ik heb juist het tegenovergestelde, eigenlijk geen plannen of dingen die ik echt nog wil doen voor een bepaalde leeftijd. Ben 21 , woon op mezelf, heb een fantastisch paard en leuke mensen op me heen. Ben best tevreden en met ups en downs gelukkig maar wat wil ik nou over 5 jaar? Ik heb echt geen idee.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:20

Ik dacht vroeger ook dat ik nu wel getrouwd, vast werk en minstens 1 koter had rondlopen. Ik heb helaas in de levensfile gestaan :+ .

Nu wordt ik binnenkort 27 en denk ik: mijn god ik voel me nog zo jong, pas over een dik jaar nadenken over trouwen en kinderen is ruim zat hoor! Als dat überhaupt ooit gaat gebeuren. En het leven neemt soms heel rare loopjes met je. Zo heb ik jarenlang toekomstpannen gesmeed met iemand waarvan ik pas op het einde doorkreeg hoe hard hij me aan het lijntje hield. Opeens waren al die dromen als een zeepbel uit elkaar gespat. Was ik plots een vrijgezel wiens zorg was eindelijk eens uit het ouderlijk nest te geraken.
En dan opeens, toen ik net vrede kreeg met het idee dat ik de vrouw met de 18 katten zou worden, kwam ik mijn vriend tegen, vielen al die nieuwe toekomstplannen wéér als een kaartenhuis uit elkaar en plots woon ik dus samen en denk ik aan een toekomst samen kunnen opbouwen. Ik heb alleen 1 ding geleerd: ik maak mijn eigen geluk, ik laat dat niet van anderen afhangen.

Tsja hoe zeggen ze dat, life is what happens when you are busy making other plans :+ . Mijn zus was tot haar 28ste "het meisje dat nooit een serieuze relatie zou opbouwen". Nu is ze 31, getrouwd, hebben ze een huis en een kindje. Had je mij drie jaar geleden gezegd dat mijn zus dit zou overkomen had ik je uitgelachen. Maar je ziet hoe snel je leven soms op zijn kop kan staan :+ .