Mag school dit doen? Rekentoets regels aanpassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bamii

Mag school dit doen? Rekentoets regels aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 20:58

Jaja, nog iemand die even over de rekentoets komt zeuren :+ Of naja 'zeuren'... Ik vind het hartstikke goed dat zo zoiets doen, alleen de uitwerking van de toets is echt bagger.

Maargoed nu mijn vraag: Mag een school afwijken van de regels van het CSE rekentoets?
Ik heb mijn rekentoets gehaald met een 5. Hier was ik erg blij mee want ik heb veel moeite met rekenen (wordt nu ook getest op dyscalculie) en omdat ik enorm veel stress had voor de toets. En, ik hoefde niet naar de verplichte rekenlessen en zou gewoon de volgende keren proberen een 6 te halen. Nu kreeg ik 4 dagen voordat school weer begon een brief thuis dat, hoewel ik volgens CSE geslaagd was, 'de school van mening was dat iedere leerling minstens een 6 moet kunnen halen' en om hiervoor te zorgen verplichte bijlessen worden gegeven (in mijn geval vrijdag het laatste uur). Ik ben nogal boos dat er nooit wat gezegd werd over verplichte bijlessen met een 5, ook niet in de brief die alle ouders kregen voor de toets (alleen met bijlessen met een 4, volgens de regels van het CSE).

Ik op de eerste dag van school naar de docent gegaan die dit allemaal regelt. Hij vergeleek mijn situatie met een auto boete voor te hard rijden. Ik reed te hard maar zat nog in het marge gebied waardoor ik geen boete kreeg. Ik ben 'niet geslaagd en niet gezakt'. Volgens hem gaf de school vorig jaar ookal verplichte bijlessen met een 5, maar hier heb ik ook nooit wat van meegekregen.

Waarom ik verplichte bijlessen zo erg vind? Ik baal er vooral van de manier waarop de het brengen, 4 dagen voor school in een briefje... Ook ben ik ontzettend stress gevoelig. Het is erg moeilijk uit te leggen maar de laatste tijd vind ik het moeilijk om naar school te gaan. Ik neem elke dag medicijnen tegen de stress maar dezen lijken niet meer te helpen waardoor ik bij elke extra 'verplichting' volledig in de stress schiet en een paniek aanval krijg als ik mij niet kan beheersen.

Is een heel verhaal geworden, ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

san4nie

Re: Mag school dit doen? Rekentoets regels aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:05

Ik snap dat je er van baalt, elk uur extra school is er één teveel. Maar als het toch verplicht is, zal ik me er als ik jou was maar bij neerleggen. Je wint toch niet van school. Je kunt je er wel heel druk om maken. Maar probeer je wat minder druk te maken om wat je toch niet kunt veranderen. Ja, het is kak dat ze dat nu pas zeggen. Maar was het anders geweest als ze het voor de vakantie al zeiden? Komt op hetzelfde neer toch? Dat uur extra. Haal er je voordeel uit voor een vervolgstudie, of voor je examen.
Even ademhalen en tot tien tellen. Bedenk eens goed wat nu eigenlijk écht het probleem is voordat je zo in de stress schiet en een paniekaanval krijgt.

Trouwens, die medicijnen en dat ze niet helpen. Wel eens met je huisarts over gepraat? Misschien dat die je kan helpen hiermee, of je kan doorverwijzen naar iemand die je kan helpen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:06

Zie het eens anders..
Zie het niet als een verplichting, maar een kans..
Ze proberen diegenen die net iets minder goed zijn in iets, bij te scholen zodat ze er beter in worden.
Hier ga je later alleen maar profijt van hebben, ook al lijkt het nu alleen maar vreselijk lastig en oneerlijk..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:07

Maar je bent niet goed in rekenen... en je zou die lessen dus prima kunnen gebruiken om je rekenvaardigheden te verbeteren en te laten zien dat je je best doet.
Ja de school had het wat netter kunnen brengen maar dat jij last hebt van stress en paniekaanvallen moet je zelf oplossen. Ga praten met school voor extra hulp niet om onder de lessen uit te komen maar door om hulp te krijgen bij je stress.
Je schrijft dat je medicijnen krijgt... krijg je daarbij ook hulp?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:11

Hoeveelste jaars ben je? En hoelang moet je nog naar school? Hoe zit het verder met je studievoortgang? Heb je de examens van Nederlands en Engels al gemaakt en zo ja, wat zijn je cijfers hiervan?

Ik vraag dit i.v.m. de centrale regels m.b.t. rekenen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:13

Bijlessen vallen niet onder de regels van het CSE maar onder de school. De school mag dus zelf kiezen of deze uren verplicht worden of niet.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:16

Ik snap je stress wel. Ben zelf ook echt slecht in rekenen. Heb vanaf het basis onderwijs al hulp en aangepaste programma's gehad. Bijles, thuisles de hele mikmak.
Heb altijd alles apart moeten doen en met wiskunde ben ik er net door gekomen, niet met dank aan de leraar trouwens.

Maar voor het rekenen vanaf mijn kant kan ik zoveel bijles krijgen als de wereld te bieden heeft beter zal ik nooit worden. Vind dat scholen daar rekening mee moeten houden. Die zes die ik zou moeten halen die zal er echt nooit komen zit nu op de 2 met geluk.

Ik zou gewoon in overleg gaan met de leraar, zit er na goede inzet in een aantal maand geen vooruitgang in moet er gewoon uitzonderingen gemaakt worden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:23

Ik denk dat je school vooral stress krijgt dat je nu een 5 staat voor rekenen.

Met de kernvakken regel mag je maar één 5 staan en moet je die compenseren. Dat betekend nu dus dat je voor NE, ENG en WI (als je dat hebt) boven een 6,5 moet halen.

Scholen willen dit zoveel als mogelijk voorkomen omdat er dan makkelijker mensen zakken voor hun eindexamen.

In principe mag je school je voor die lessen inplannen, hoe bagger je het ook vindt.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:29

Ik snap heel goed dat je hier van baalt :j.
Ik snap ook nooit zo goed dat mensen ergens beter of zelfs goed in moeten worden waar ze echt moeite mee hebben.
Waarom steekt school geen extra energie in iets waar jij al goed in bent zodat je daar nóg beter in wordt? Maar dat is een andere discussie.

In jouw geval TS , zou ik proberen contact op te nemen met het cse, kijken wat zij zeggen..

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:29

ik ben ook nooit echt een star geweest in wiskunde, alleen mijn laatste jaar van het middelbaar :j
kwa regels kan ik je niet helpen omdat ik in België woon.

vooral hoofdrekenen was en is de hel voor mij. Omdat ik alles altijd perfect wil doen had ik dan ook vooral stress met het beantwoorden van vragen voor de klas. toetsen dat viel wel mee.
Ik snap je stress en angst hiervoor ook wel.
Plus dat we ons er zo aan irriteren dat plots iets veranderd is een beetje het autisme in onszelf dat iedereen wel een beetje heeft..
ik zou hetzelfde reageren trouwens :o

goed ademhalen en negatieve energie in positieve zetten! ;)

Bijles kan nuttig zijn maar alleen natuurlijk als dit dan ook goed word gegeven en vooral persoonlijk word gedaan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:45

Zie het als een kans ipv als een verplicht iets. Je krijgt nu de gelegenheid om je rekenvaardigheid beter te maken en daar heb je hele leven gemak van.
Is het op school en bij je huisarts bekend dat je zulke stress hebt en hier medicijnen voor slikt of koop je zelf iets bij de drogist?
Bespreek dit anders (nogmaals) met je huisarts misschien kan je hier begeleiding in krijgen het is niet goed dat dit zo je leven beïnvloed.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:49

Ik zou het ook als een kans zien om je rekenvaardigheden te verbeteren en misschien je 5 op te kunnen hogen naar een 6. Daarmee ga je natuurlijk ook wat beter je examen in, want nu begin je al met één 5 waar dan weer een 6,5 tegenover zal moeten staan.

Ik denk dat de school hier erg in jou belang denkt en ik zou er dan ook een niet al te groot probleem van maken, daar krijg je alleen maar meer stress van. Doe je best, laat zien dat je je best doet en wie weet wordt je inzet beloont met een 6 voor de herkansing van de rekentoets.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:59

Ik reageer hier even op omdat ik de laatste tekenen nogal herken (stress gevoelig, alles te veel voelen e.d.) en zelf vervolgens een burn-out heb gekregen. Als dit normaal niet zo is.. Zoek hier alsjeblieft hulp voor, want dat is niet normaal. Ik heb met die verschijnselen te lang doorgelopen en bij mij ging het helemaal fout. Medicatie heeft meestal geen zin, omdat het iets mentaals is en niet zozeer lichamelijk.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:38

Ik denk dat school heel erg in hun eigen belang denkt en niet in het belang van TS.
Als het al zou lukken om een 6 te halen gaat het gemiddelde van de school omhoog. Daar kan de school dan weer mee 'pronken' en laten zien: kijk eens hoe goed wij zijn in het geven van deze rekenlessen.
Volgens het cse heeft TS de toets gehaald, dus waarom zou de school dan mogen beslissen om het toch onvoldoende te beoordelen? Dan moet in mijn ogen de school zelf een rekentoets opzetten.
Die bijlessen moeten echt super goed gegeven worden wil het een punt winst uithalen bij de mensen die moeite hebben met rekenen/wiskunde. En ja, ik spreek uit ervaring!
Zoals al eerder aangegeven niemand kan goed zijn in álles.
Waarom niet de focus leggen op de goede kanten van een leerling?
Als TS nu volgens het cse ook onvoldoende had, ja dan was er geen keuze. Maar ik vind dit echt belachelijk.
Mocht een leerling er zelf voor kiezen om toch te proberen is dat een eigen keuze.
Ik vind dit een hoop stress veroorzaken en paniek zaaien om er als school beter uit te komen..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:48

ItsMe2 schreef:
Ik denk dat school heel erg in hun eigen belang denkt en niet in het belang van TS.
Als het al zou lukken om een 6 te halen gaat het gemiddelde van de school omhoog. Daar kan de school dan weer mee 'pronken' en laten zien: kijk eens hoe goed wij zijn in het geven van deze rekenlessen.
Volgens het cse heeft TS de toets gehaald, dus waarom zou de school dan mogen beslissen om het toch onvoldoende te beoordelen? Dan moet in mijn ogen de school zelf een rekentoets opzetten.
Die bijlessen moeten echt super goed gegeven worden wil het een punt winst uithalen bij de mensen die moeite hebben met rekenen/wiskunde. En ja, ik spreek uit ervaring!
Als TS nu volgens het cse ook onvoldoende had, ja dan was er geen keuze. Maar ik vind dit echt belachelijk.
Mocht een leerling er zelf voor kiezen om toch te proberen is dat een eigen keuze.
Ik vind dit een hoop stress veroorzaken en paniek zaaien om er als school beter uit te komen..

Ik werk zelf op een school en geloof me, de school geeft echt geen bijles om zelf goed voor de dag te komen. Vreemde redenering ook. Voor bijles zijn extra docenten nodig, extra lessen die moeten worden ingepland, dus voor de school is het alleen maar meer moeite.

TS, ik zou het zien als een extra kans. Ik weet niet welke studie je doet en of je nog een vervolgstudie gaat doen, maar dan wordt vaak ook weer wiskunde of rekenen gegeven. Is het toch fijn als je er nu wat meer van leert begrijpen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:22

Nayomie schreef:
Bijlessen vallen niet onder de regels van het CSE maar onder de school. De school mag dus zelf kiezen of deze uren verplicht worden of niet.

Ik weet niet of het verstandig is dit zo stellig neer te zetten. Tenzij je het hebt uitgezocht natuurlijk.

TS, ik zou het inderdaad als een kans zien om je rekenen een upgrade te geven.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:35

Anoniem schreef:
Nayomie schreef:

Ik weet niet of het verstandig is dit zo stellig neer te zetten. Tenzij je het hebt uitgezocht natuurlijk.

TS, ik zou het inderdaad als een kans zien om je rekenen een upgrade te geven.

Ik heb op internet gekeken of bijles verplicht was en ik kan uberhaupt nergens een link tussen bijles en verplichting vinden. Dus mocht je zelf wel de juiste info voor mij hebben, dan hoor ik dat graag.
Daarnaast moesten wij ook gewoon met een 5 bijles volgen, of je het leuk vond of niet. CSE gaat over de normen, waar je aan moet voldoen om met dat cijfer over te gaan. Scholen gaan over de bijles. Zie het als gym, je schiet er vrij weinig mee op maar je traint wel.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 01:36

ItsMe2 schreef:

Tsja, eigen belang of niet; TS heeft er ook baat bij. Ik kan nergens vinden of TS nog op de middelbare school zit, maar daar ga ik maar vanuit aangezien ze het over het "CSE" heeft. De kans is dus groot dat TS dit jaar eindexamen doet. Voor je eindexamen telt dit rekenexamen ook mee in je totale gemiddelde en voor de zak- en slagingsregel. Je rekenexamen mag inderdaad een 5 zijn, maar je moet echter als gemiddelde van al je examens sowieso een 5,5 hebben. (Volgens mij zelfs een 6, als je één 5 hebt? Maar daar pin ik me niet op vast). Met deze rekenbijlessen kan de TS misschien haar rekencijfer van een 5, een 6 maken waardoor zij meer speling heeft op de overige examens.

Dus ja, de school zal er ongetwijfeld baat bij hebben, maar ik denk dat de TS er meer baat bij heeft.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 01:56

School probeert je te helpen op hun kosten met jouw probleem. Wees blij. Verhoogt je kans in de maatschappij. Wanneer je van school af komt staat er niemand klaar om je gratis met je rekenprobleem te helpen. Ik zou zeggen grijp die kans dankbaar aan. ;-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:29

Dinopino schreef:
School probeert je te helpen op hun kosten met jouw probleem. Wees blij. Verhoogt je kans in de maatschappij. Wanneer je van school af komt staat er niemand klaar om je gratis met je rekenprobleem te helpen. Ik zou zeggen grijp die kans dankbaar aan. ;-)

Inderdaad. Gewoon ervoor gaan! Tuurlijk is het nu even niet leuk maar even doorbijten en het als een kans zien!

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:52

Iedereen hartstikke bedankt voor alle antwoorden! Ik zal proberen op elke vraag te reageren.

Vroeger op de basisschool kreeg ik extra wiskunde stof omdat het normale te makkelijk voor mij was.
Ik ben dus geen hopeloos geval qua wiskunde :P maar puur het hoofdrekenen vind ik erg lastig. Heb in de onderbouw vd middelbare ook gevraagd of ik daar ook bijles voor kon krijgen of een dyscalcalie test. Nou dat kon allemaal absolúút niet, de test was veel te duur en bijles? Ik moest gewoon maar beter de tafels uit mijn hoofd leren. In de derde had ik helaas een wiskunde leraar doe mij niet zo goed lag (en andersom :Y)), ik begon achter te liggen met wiskunde. Ik wou gaan kiezen voor wiskunde B maar mijn docente zag dat niet zitten 'want ik zou dat toch niet kunnen' (letterlijke woorden) en ze zou mij ook niet toelaten bij wis B. Had haar nog gevraagd of dat met mijn pakket wel kon (NG) en dat kon natuurlijk. Nu ongeveer 3 jaar later kan ik bijna geen enkele opleiding doen die ik wil zonder wis B en moet dus eigenlijk een tussen jaar nemen apart voor wiskunde.

Zo, dat was mijn wiskunde-levensverhaal maar ik hoop dat jullie beter snappen dat er weinig 'goodwill' qua wiskunde bij mij in zit. Heb zoiets van 'toen wou je ook geen bijles geven, stik er nu maar in' :=

Ik probeer het echt als een extra kans te zien. Alleen ik heb gewoon het gevoel dat school mij nog een trap na geeft (Gefeliciteerd, je bent geslaagd! Oh wacht je bent toch niet geslaagd volgens onze regels). Het stukje van ItsMe2 verwoord écht exact wat ik (maar ook andere leerlingen, ouders en zelfs docenten!) van deze school vinden.
ItsMe2 schreef:

Overigens heb ik nog nooit gehoord dat ik nu ook een 5 sta voor een examen? Ik heb 5x gevraagd hoe het eruit zou zien op je diploma en dat was (met een 5 of hoger) als 'voldoende' en op een aparte bijlage zou dan je cijfer staan. Nu hoop ik dan wel dat dit het juiste is...
Huisarts staat als nummer 1 op het to do lijstje, ik merk als dit langer doorgaat niet goed komt (al heb ik vandaag mijn eerste dag zonder huilbui gehad :D )

Zo. Wat een lap tekst :Y)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:19

Nee, als het goed is komt het niet meer als aparte bijlage. Als ik jou was raad ik sterk aan om die bijlessen te volgen. Jouw 5 telt mee voor de wiskunde, Nederlands en Engels regel. Je mag maar 1 maal een 5 staan. Op de havo/vwo tenminste. Neem aan dat je gewoon nog een rekentoets krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:32

Nayomie schreef:
Nee, als het goed is komt het niet meer als aparte bijlage. Als ik jou was raad ik sterk aan om die bijlessen te volgen. Jouw 5 telt mee voor de wiskunde, Nederlands en Engels regel. Je mag maar 1 maal een 5 staan. Op de havo/vwo tenminste. Neem aan dat je gewoon nog een rekentoets krijgt?

http://www.taalenrekenen.nl/ref_niveaus ... n/toetshv/
--> er komt gewoon een briefje met "voldoende". De kernvakkenregel heeft niks te maken met de rekentoets.

Er vanuit gaande dat TS dit jaar eindexamen doet!