Ik ben momenteel druk op zoek naar mijn eerste autootje. Vandaag stuitte ik op een auto die aan mijn eisen voldoet, dus besloot ik hem even na te checken op de website van het RDW. Echter, bij terugroepacties kwam ik de melding 'Openstaande terugroepacties' tegen, met daaronder 'Categorie defect: Motorrijtuigen en aanhangwagens - reminrichting'. Na even gegoogled te hebben, zag ik dat alle voertuigen van dat merk rondom het bouwjaar 2007-2010 zijn opgeroepen om nagekeken te worden op het sponzig intrappen van het rempedaal. De auto zou door de dealer kosteloos kunnen worden gerepareerd, indien nodig.
Nu twijfel ik dus.. moet ik zo'n auto wel kopen? Stel dat ik de auto koop, heb ik dan ook recht op het kosteloos laten repareren/nakijken door de dealer? (Ik ben immers niet de eerste eigenaar, ik weet niet of dat geld?) Of zou ik moeten eisen dat de handelaar die deze auto verkoopt, eerst ervoor zorgt dat deze auto terug gaat voor controle bij de dealer alvorens ik hem koop? Wat is realistisch?
Het wordt mijn eerste auto en ik heb er verder totaal geen verstand van. Ik weet wel waar ik op moet letten bij het kopen van een auto, maar het hele 'terugroepactie' gebeuren is nieuw voor mij. Is er iemand die mij wat advies kan geven? Uiteraard zal ik morgen even gaan bellen met een dealer of de handelaar zelf, maar ik wil mijzelf indekken, aangezien de handelaar natuurlijk de auto graag wil verkopen.

.
.