Auto openstaande terugroepacties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Auto openstaande terugroepacties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 22:37

Aangezien ik er zelf samen met mijn vader niet uit kom, dacht ik: wellicht is er iemand op bokt die meer kennis heeft op het gebied van auto's. :)

Ik ben momenteel druk op zoek naar mijn eerste autootje. Vandaag stuitte ik op een auto die aan mijn eisen voldoet, dus besloot ik hem even na te checken op de website van het RDW. Echter, bij terugroepacties kwam ik de melding 'Openstaande terugroepacties' tegen, met daaronder 'Categorie defect: Motorrijtuigen en aanhangwagens - reminrichting'. Na even gegoogled te hebben, zag ik dat alle voertuigen van dat merk rondom het bouwjaar 2007-2010 zijn opgeroepen om nagekeken te worden op het sponzig intrappen van het rempedaal. De auto zou door de dealer kosteloos kunnen worden gerepareerd, indien nodig.

Nu twijfel ik dus.. moet ik zo'n auto wel kopen? Stel dat ik de auto koop, heb ik dan ook recht op het kosteloos laten repareren/nakijken door de dealer? (Ik ben immers niet de eerste eigenaar, ik weet niet of dat geld?) Of zou ik moeten eisen dat de handelaar die deze auto verkoopt, eerst ervoor zorgt dat deze auto terug gaat voor controle bij de dealer alvorens ik hem koop? Wat is realistisch?

Het wordt mijn eerste auto en ik heb er verder totaal geen verstand van. Ik weet wel waar ik op moet letten bij het kopen van een auto, maar het hele 'terugroepactie' gebeuren is nieuw voor mij. Is er iemand die mij wat advies kan geven? Uiteraard zal ik morgen even gaan bellen met een dealer of de handelaar zelf, maar ik wil mijzelf indekken, aangezien de handelaar natuurlijk de auto graag wil verkopen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:20

Of eisen dat ze hem zelf terug sturen zodat er naar gekeken kan worden of verder zoeken naar een andere auto.
Het is je eerste auto, dan moet je niet gelijk dit soort problemen willen opzoeken.

GrumpyCat

Re: Auto openstaande terugroepacties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:24

Nee inderdaad, heb geen zin in onnodig problemen. Maar als het simpel is op te lossen, dan vind ik het niet erg om zo'n auto te kopen. Eisen dat hun hem weg sturen is ook zeker een idee ja. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:30

Het kan best zijn dat die betreffende auto allang is nagekeken/gerepareerd natuurlijk.
Dat kun je bij de merkdealer gewoon even navragen. (vaak staat het ook in het onderhoudsboekje, als die er nog bij zit).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:34

Ik was vorig jaar net een maand eigenaar van mijn nieuwe auto (2e eigenaar) toen ik een brief van de importeur kreeg m.b.t. een terugroepactie. Ik kon gewoon bij een dealer in de buurt een afspraak maken en auto werd daar gratis nagekeken (die van mij was goed overigens).

Heb de auto ook elders gekocht (niet bij een merk-dealer) en deze dealer had ook niet deze auto verkocht.
Dus volgens mij heb je, ook als je niet de 1e eigenaar bent, gewoon recht op die controle.

Misschien is de auto die jij op het oog hebt al bij de terugactie geweest. Ik zou daar gewoon naar vragen. En eventueel een merk-dealer in de buurt even opbellen hoe dat zit. Heb je binnen 5 minuten antwoord op je vragen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:37

Als hij al teruggeroepen is, moet dat niet bij het RDW vermeld staan dan? Er staat nu namelijk echt 'openstaande terugroepactie', weet niet in tot hoeverre het up-to-date is natuurlijk.

Fijn om te horen dat jij je auto gewoon gratis kon laten nakijken, Roodvos. Ik zal er zeker even naar gaan vragen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:44

Bij een terug roep actie is het nakijken altijd gratis. Dat hoeft echt geen probleem te zijn, en de meeste mensen kunnen daarna weer gewoon verder rijden..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:46

Dat hij openstaat komt omdat de importeur deze moet aangeven als gerepareerd/nagekeken bij het RDW.
Helaas doen ze dat niet altijd zo consequent als dat zou moeten.

Gewoon even bellen met de betreffende merkdealer en zij kunnen op kenteken zien of de auto al gecontroleerd is geweest.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:53

Ah fijn om te horen, bedankt! :)
Was al bang dat ik zo'n auto zou kopen en dan vervolgens met de kosten zou worden opgescheept, maar dit is dus vrijwel onmogelijk!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:57

Ik ben bij mijn motor ook niet de eerste eigenaar maar heb nu ook ern terugroepactie, is kosteloos

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:05

Polly schreef:
Ik ben bij mijn motor ook niet de eerste eigenaar maar heb nu ook ern terugroepactie, is kosteloos

Goed om te weten! Hoef ik mij hierover in ieder geval niet veel zorgen te maken :D.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:08

Je kan bij de merkdealer informeren of jouw auto al is nagekeken voor de terugroepactie. Zij houden dat bij in een systeem. Indien jouw auto nog niet is gecontroleerd dan kan dit kosteloos voor je worden uitgevoerd.

Een terugroepactie klinkt altijd heel bijzonder maar het kan ook iets simpels zijn als een elektronische update. Wij hebben op mijn werk geregeld te maken met terugroepactie's en dit is niet altijd ernstig hoor ;-).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:29

Ik heb het even nagekeken op de site van de RDW. Bij mijn auto staat nu inderdaad:
Geen terugroepactie(s) geregistreerd.
Die is dus keurig netjes afgemeld door de fabrikant.

Even navragen dus voor de auto die je op het oog hebt.

Je kan ook op de RDW site het terugroepregister raadplegen:
https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/ ... ister.aspx
Daar staat precies vermeld om welk euvel het gaat.

En idd, het hoeft niets ernstigs te zijn, en voor hetzelfde geldt is de auto die jij op het oog hebt gewoon goed en/of is al heen geweest.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 13:34

Bedankt voor het meekijken! Ik heb de auto even opgezocht in het register en daar staat in dat de auto in december 2014 al is opgeroepen, dus ik mag hopen dat deze inmiddels wel een dealer gezien heeft!

Ik moet het inderdaad even navragen bij de betreffende autohandelaar. Kom er vandaag echter niet meer aan toe, dus fingers crossed dat de auto van de week nog te koop staat. En anders heb ik pech. :D