Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 14:33

Naar aanleiding van een ander topic: [LZP] In zijn telefoon gekeken, confronteren of niet?
Hier even een aantal quote's in willekeurige volgorde.

sallandval schreef:
Huertecilla schreef:
Dát is nog het lastigste eigenlijk; zorgen dat jouw partner geen negatief gevoel anticipeert mbt iets intiems delen.

Als je partner al voor jouw tijd negatieve associaties heeft opgedaan met intimiteit delen kun je daar niet voor zorgen :)* .

Soms weet je dat niet (sterker; soms weet hij/zij dat zelf niet eens).

Vertrouwen is mooi maar naïviteit is vaak ook gewoon dom (of struisvogelpolitiek).

Huertecilla schreef:
anneliesdj schreef:
Of jullie mannen denken dat dat zo is en willen daarom niet praten.

Jij geeft mij de zwarte piet omdat jij een woord wat ik gebruik niet goed begrijpt.
Jij snapt het niet en dan ben ik dus de slechterik.
Ipv waardering negativiteit terwijl je een breed skala van woordenboeken onder de vingertoppen hebt!
Idem ideëen en ervaring.

De ontvanger begrijpt het niet en dat is dan de schuld van de boodschapper.
In een niet virtuele sitiuatie is dat bewustzijn vaak een zwaarwegende reden voor de boodschapper om liever niets op te merken.

´Waarom heeft hij (zij) daar nooit over gepraat??!!!´
Omdat hij/zij geen zin had in tegen de stroom van (op basis van ervaring verwachte) negativiteit op te zwemmen.
Je krijgt wat je beloont.
In deze is dat geen praten doordat dan niet de verwachte straf gegeven wordt. Vergelijk het met ontwijken van schiklint.

anneliesdj schreef:
Het probleem is dat je in een relatie 2 partijen hebt. Niet iedereen is even gemakkelijk in communicatie, niet iedereen is even open en eerlijk. En wat de een ziet als 'niet de moeite van het vermelden waard' kan de ander weer opvatten als 'opzettelijk verbergen'.
Daarbij kan partij één wel heel eerlijk zijn en er vanuit gaan dat de ander dat ook is, maar dat kan er ook in resulteren dat je keihard bedrogen wordt en bij wijze van spreken je hele omgeving dat weet behalve jij 'omdat je er vanuit gaat dat je partner eerlijk is'.

Dusja, in een ideale wereld gaat het zoals HC omschrijft, of je nu een open of monogame, biseksuele of watvoor relatie dan ook hebt. Alleen het in praktijk brengen is niet altijd even makkelijk en je hebt nu eenmaal geen invloed op wat je partner doet.

Huertecilla schreef:
Kayleigh_ schreef:
Ik zeg niet dat ik dat allemaal oké zou vinden, maar ik zou mijn partner ook niet meteen betichten van mogelijk vreemdgaan. Ik vind het echt opmerkelijk dat zoveel mensen zo weinig vertrouwen hebben in hun partner en bij het minste er al vanuit gaan dat partner vast slechte bedoelingen heeft. Waar is het vertrouwen? Nergens.

Wanneer ik per ongeluk een gezellige, vrolijke flard communicatie van mijn partner met een ander op zou pikken zou ik daar helemaal niets meer dan dat bij denken.
Me daarbij vooral :o voelen mbt evt schending van haar privacy en mijn best doen dat te voorkomen.

Waneer een ander flirt naar mijn partner, of zij flirt en een positive reactie krijgt, vind ik dat een fijn compliment voor haar.

Wanneer zij eventueel verliefde, romantische, lust of wat voor gevoelens heeft/krijgt vertelt ze me dat echt wel vóór ze er daad bij voegt.

Ook dat is haar recht/verantwoordelijkheid. Haar plicht is om mij vóóraf op de hoogte te stellen zodat ik alle informatie heb om míjn mening te geven, mijn keuze(s) te maken.

Ik vertrouw daarop en dáárom zou ik me :o voelen wanneer ik per ongeluk iets privé op zou pikken.

Van mijn kant doe ik mijn best om dergelijke communicatie onder privé omstandigheden te voeren, haar zich niet :o te laten voelen.

Dit geldt voor persoonlijke gesprekken in welke vorm ook. In levende lijve, per brief of virtueel. Persoonlijk = persoonlijk, deel van privacy.
Privacy en vertrouwen zijn imo afgeleiden van eerlijkheid imo fundamentele rechten van alle betrokkenen in een relatie en kritische succesvoorwaardes.

sallandval schreef:
Ach, als ik zo'n flard zou lezen zou ik er ook om glimlachen. Maar 'plotseling de telefoon bewaken met je leven' en 'plotseling steeds weglopen om te bellen' vind ik toch in de categorie 'plotseling vaak overwerken' en 'plotseling veel beter gekleed zijn' vallen.

Noem mij maar wantrouwend hoor. Maar ik denk dat je in zo'n situatie (te) vaak lang kunt wachten op een eerlijk antwoord.

Ben ik benieuwd; wie deelt er alles met zijn partner? Wie niet? En wat dan niet en weet je partner daarvan? Wie leest er weleens mailtjes, appjes of smsjes van zijn partner en weet je partner daarvan?
Brand maar los! :)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 24-08-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

femmy91

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:36

Wij hebben geen geheimen.. Ik zit wel eens in mijn partners mobiel maar niet om te controleren oid. meestal in dan mijn eigen batterij leeg :+

Maar heb het wel eens gedaan moet ik eerlijk toegeven :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:38

Nog nooit in zijn telefoon of mail gekeken en ook niet de behoefte aan. Want ja, wij delen alles met elkaar. Ook als ik dikke sjans heb gehad of als ik zo poedersuiker in mn vel zit dat ik twijfel over onze relatie. Niet leuk, maar dat maakth et des te betrouwbaarder :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:38

Heb nooit echt aan de loyaliteit of eerlijkheid van mijn vriend getwijfeld. Ik ben vrij zelfstandig en deel om die reden niet alles met mijn vriend, maar dat is zeker niet om iets achter te houden of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:40

Ik ben voor complete openheid in een relatie, maar in de realiteit hoef ik niet alles te weten en krijg ik ook niet alles te horen. Zelf ben ik in principe een vrij doorzichtig persoon. Ik grap wel eens wat met vrienden maar ik doe geen dingen achter de rug van mijn vriend (tenminste, mijn ex) om en dat wist hij destijds dondersgoed.

Openheid moet wel van twee kanten komen, anders wordt het oneerlijk en dan voel je je nog rotter als je bedonderd wordt. Zo had mijn ex contact met een meisje dat hij ongeveer gelijktijdig met mij had leren kennen. Ik wist toen we begonnen met daten dat hij eigenlijk ook nog iets had afgesproken met een ander meisje, maar hij heeft dit toen afgezegd en ervoor 'gekozen' om met mij verder te gaan. Later in onze relatie kwam ik erachter dat hij nog steeds vrij intensief contact met dit meisje had, en dat hij ook de problemen in onze relatie met haar besprak. Hier was ik niet bepaald van gediend, vooral omdat dit achter mijn rug gebeurde. Volgens hem was het gewoon een vriendin geworden, ik geloofde hier geen zak van omdat ik wist dat haar intenties niet bij 'gewoon vrienden' lagen.

Veel ruzie over gehad, en een paar maanden later is het uit gegaan. Twee weken later postte dit meisje gezellige foto's van hun samen en niet al te veel later hadden ze een relatie.

Ympi

Ik mag en kan alles lezen, ken zijn wachtwoorden en wisselen regelmatig eens telefoon omdat één van beide aan de lader ligt oid. maar ik gebruik dat niet om te controleren in de zin van kijken of hij vreemd gaat. Wel om even te checken om hoe laat hij moet voetballen zodat ik weet hoe laat ik moet koken bijvoorbeeld :)
Edit: omgekeerd is dat ook zo trouwens, hij kent ook mijn wachtwoorden :o
Laatst bijgewerkt door Ympi op 24-08-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Ik deel gerust alles :j of het moet echt vertrouwelijke info zijn tussen mij en een ander. Van rekening tot sms, ik kan gerust overal op kijken en andersom. Niets met controleren of achterdocht te maken, wij vinden het gewoon geen punt.

Enige prive moment dat ik niet deel is mijn toiletbezoek haha, dan gaat de deur dicht en is het mijn prive moment :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:42

Hier geen geheimen. We delen zelfs een telefoon :') en hebben ook dezelfde email adressen. Ook onze FB acounts zijn open op beide laptops die we ook gewoon door elkaar gebruiken. Alles staat altijd open met automatisch inloggen. Zou niet weten waarom niet. Heb niks te verbergen voor mijn man en andersom ook niet.
Ook "onze" post word gewoon open gemaakt door diegene die het uit de brievenbus haalt. Wie zijn naam er op staat is totaal niet interessant.
Ook de bankrekening gewoon gezamenlijk dus beide weten wat de andere uitgeeft.

Saai? Raar? kan zijn. Maar we zijn inmiddels 15 jaar samen. Nog nooit ook maar 1 kleine discussie overgehad. Heerlijk ontspannen. Als ik lees hoe sommige krampachtig privacy willen hebben, daar zou ik geen zin in hebben. is ook niet de zin van een relatie mijn inziens.

En controleren... ik zou niet weten wat ik controleren zou moeten en die gedachten ook nooit gehad. Daar er niks te controleren valt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:44

Wij delen ook heel veel.
Maar ik hoef niet alles te weten.
Soms mag zijn werk best op zijn werk blijven. Het zijn mijn baas en collega's niet :P .

Ik vertel mijn man ook bijna alles.
Niet de dingen die vriendinnen mij in vertrouwen hebben verteld.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:48

Wij zijn ook voor een open communicatie. Mijn vriend kent mijn paswoorden en ik de zijne, kan ook zo zijn bankkaart gebruiken.

Ik hou verder ook niks voor hem verborgen, het is niet enkel mijn lief maar ook mijn beste vriend.. zijn nu 9 jaar samen en het vertrouwen is nog niet beschaamd alleszins :)

Vaak is het ook wel handig, ik kan nogal chaotisch zijn en mijn vriend moet vaak even "inbreken" op mijn email om iets voor me op te zoeken of een mail te beantwoorden terwijl ik al onderweg ben met de bus ofzo.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:48

Hij mag alles wat hem aangaat en hem betreft weten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:49

We hebben allebei een eigen iPhone die met vingerafdruk ontgrendeld, dus ik kan in principe niet in de telefoon van mijn vriend. Hij heeft me wel eens de code gegeven, maar die vergeet ik altijd. Zou ook niet echt weten waarom ik in zijn telefoon moet kijken, helemaal geen behoefte aan. Ik heb een goed gevoel bij onze relatie, dus ik heb geen interesse om 'm te controleren. Maar het zou vast wel mogen als ik het vraag.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:49

Ik had altijd het idee dat dat bij mijn relatie zo was, totdat mijn exvriend ineens na het eten het 'even' uit kwam maken.

Ik weet ergens diep van binnen zeker dat 'ie mij veel niet verteld heeft. Destijds heeft 'ie ook over een paar dingen gelogen (over waar hij was enzovoort). Niet alleen tegenover mij maar ook tegenover andere mensen. Ik heb alles tegen hem verteld, hij mocht van mij overal in kijken, lezen en zien. Maar blijkbaar was dat alsnog niet genoeg want hij zocht 'iemand beter' (letterlijk zo gezegd). Toen heb ik me gerealiseerd dat het geen zin had zoveel moeite te stoppen in iemand die niet eerlijk was tegen zichzelf, laat staan tegen een partner :) Zonde, maar 't is niet anders.

Als ik niet open en eerlijk kan zijn, of behandeld word, is het snel klaar voor mij :)

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:58

Nooit gekeken in telefoon of e-mail. Uiteindelijk bleek ze al een half jaar steeds gezelliger te communiceren met iemand.

Is mijn mening veranderd? Nope.

Ik zou een nieuwe partner prima weer vertrouwen. Als ze achter je rug zoiets doen, tja. Het komt toch wel uit, en die deur is one-way-only.

Ik zou er geen moeite mee hebben overigens als een toekomstige partner in mijn telefoon wil kijken. Never had secrets xD

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:05

Citaat:
Huertecilla schreef:

Jij geeft mij de zwarte piet omdat jij een woord wat ik gebruik niet goed begrijpt.
Jij snapt het niet en dan ben ik dus de slechterik.
*knip*

De ontvanger begrijpt het niet en dat is dan de schuld van de boodschapper.
In een niet virtuele sitiuatie is dat bewustzijn vaak een zwaarwegende reden voor de boodschapper om liever niets op te merken.

Natuurlijk is dat de schuld van de boodschapper. Die kiest immers de toon, intonatie en woorden waarin de boodschap wordt verpakt. Als iemand iets duidelijk wil maken aan een Chinees en dat doet dat in het Nederlands kan die persoon toch niet Chinees de schuld geven?

Lees dit eens: http://vaagtaal.nl/graagtaal/schrijfregels/1-schrijf-voor-je-lezer/.

Wanneer al meermaals is aangegeven dat een bepaalde communicatiestijl niet wordt gewaardeerd, vaak niet wordt begrepen en zelfs leidt tot persoonlijke aanvallen op de schrijver dan is de conclusie dat een significant percentage lezers het verkeerd begrijpt minder logisch dan dat één schrijver iets niet begrijpt.

Miscommunicatie kan altijd voorkomen. Maar als een communicatiestijl vaker verkéérd dan juist wordt begrepen dan is het tijd om als schrijver, dan is het aan de schrijver om zijn boodschap anders te verpakken.

Hetzelfde geldt natuurlijk in relaties. Wanneer de ene partner telkens verkeerd wordt begrepen dan moeten beide partners bij zichzelf te rade gaan of ze een aandeel hebben in de miscommunicatie. Naar de ander wijzen is makkelijk, zelfreflectie is moeilijker.

of om het in HC's woorden te schrijven:

Citaat:
Ik zeg léér. Of niet en dat is niet míjn probleem.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:13

Wij zijn erg open naar elkaar, geen geheimen (wat wat anders is dan meldingsplicht). Mobieltjes e.d. zijn niet prive, maar (en dit is best een grote maar) gepluis in andermans mobieltje omdat je de zaak niet vertrouwt zou niet gewaardeerd worden. Dat zou wel als een vertrouwensbreuk gezien worden, dat de ander met onzekerheden niet gewoon naar je toe komt om erover te praten.

Onzekerheid kan gebeuren, daar kan over gepraat worden. Maar is er echt geen vertrouwen waardoor 1 van ons de behoefte zou hebben de ander te controleren dan vraag ik me af of de relatie het nog wel waard is. Zonder vertrouwen en communicatie blijft er weinig over van wat ik een goede relatie vind.
Mocht het toch gebeuren dan zouden er wel wat goede gesprekken nodig zijn, dat zou als een serieuze zaak gezien worden. Kan het wantrouwen niet worden weggenomen dan is het wel klaar.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:19

Bij ons is (zoals gezegd in vorig topic) alles 'open', mijn laptop heeft de geest gegeven dus log ik tegenwoordig in op de zijne die altijd beneden ligt. Facebook, mail en bokt, daar logt ie automatisch op in. Hij kan kijken dus als ie wil, volgens mij doet ie het niet, het interesseert hem écht niet waar ik met de vriendinnen over praat. Ik vertel volgens mij al genoeg onzinnige-vrouwen-details aan hem :') Mijn gsm mag hij ook gerust inkijken, en omgekeerd.

Een tijd geleden had ik er wel nood aan zijn gsm te kunnen vastnemen, niet om elk bericht te gaan checken (als ze het willen verbergen, doen ze het wel hoor...), maar eerder omdat ik wou weten hoe hij daarop reageerde. Daar had ik mijn redenen voor. Die redenen hoeven niet per se op bokt, mag altijd in pb. Voor hem kwam dit overigens niet uit het niets ofzo: daar is inderdaad voldoende over gecommuniceerd. We zijn nu een jaar verder, en bij deze quote:
Anoeska schreef:
Hij heeft me wel eens de code gegeven, maar die vergeet ik altijd. Zou ook niet echt weten waarom ik in zijn telefoon moet kijken, helemaal geen behoefte aan.

... besef ik ineens dat ik geen flauw idee meer heb wat zijn code is. Heb zijn gsm al maanden niet meer vast gehad. Het zit wat dat betreft echt weer goed tussen ons, beter dan ooit eigenlijk. Want langdurig die nood blijven voelen de ander te willen testen/controleren, is inderdaad niet normaal. Het is dus niet zo omdat we 'open' zijn, dat ik of hij het effectief ook 'gebruikt'. Ik zie, zeker als je gaat samenwonen enzo, eigenlijk geen reden voor afscherming van sommige zaken. Moet zo vermoeiend zijn om constant alles af te sluiten etc. Daar ben ik echt niet bewust mee bezig, en hij ook niet.

Post openen van hem doe ik overigens niet, niet dat dat echt bewust gebeurd, want zijn mails lees ik dan weer wel op regelmatige basis :') Niet om hem te controleren, maar omdat hij zelf niet zo goed is op administratief vlak en ik hem zo help.

Dus wat de topictitel omvat: wij zijn 'open', maar dat open zijn wat gsm etc. betreft heeft eigenlijk niets met onze verdere communicatie te maken ofzo, 't is niet omdat het 'open' is, dat het ook echt van tel is of een rol speelt.
Als er problemen zijn, praat je daar inderdaad over. Een goede relatie is niet probleemloos volgens mij, maar wordt gedefinieerd door hoe je samen problemen aanpakt en oplost.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:19

vuurneon schreef:
Ik deel gerust alles :j of het moet echt vertrouwelijke info zijn tussen mij en een ander. Van rekening tot sms, ik kan gerust overal op kijken en andersom. Niets met controleren of achterdocht te maken, wij vinden het gewoon geen punt.

Enige prive moment dat ik niet deel is mijn toiletbezoek haha, dan gaat de deur dicht en is het mijn prive moment :')

Haha, zo is het hier ook. :j

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:20

Vuurneon: idem, hij vindt dat ook op dat vlak deuren overbodig zijn, wat voor mij niet per sé hoeft :')

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:22

Ik geloof helemaal niet dat het een 'eis' is van een goede relatie dat je alles wat je meemaakt met elkaar deelt. Je moet daarentegen wel eerlijk zijn naar elkaar. Vragen als je ergens mee zit, en eerlijk antwoord geven. Maar dat heeft niets met passworden en telefoons te maken.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:25

Dat wachtwoorden 'open' zijn staat voor mij niet gelijk aan 'alles met elkaar delen', 't is niet omdat de deur open staat, dat je ze ook gebruikt :) Is echt superminiem geweest. Voor mij was het idee errond belangrijker dan de effectieve handeling.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:29

Wij delen letterlijk alles met elkaar, we hebben een gezamenlijke e-mail en daarnaast kan ik op zijn sociaal media en andersom. als zijn telefoon gaat en hij is net even boven of ergens anders, mag en ik het appje of belletje gewoon openen of opnemen en anders om dito. nee hier geen geheimen voor elkaar.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:32

Judith: vraag je het dan nog of doe je het gewoon? Hier mag het, maar ik vroeg het altijd wel "je wordt gebeld door xxx, zal ik opnemen?" of tijd geleden "lang geleden dat ik nog eens gesnuisterd heb, stoort het?", de reactie op die vraag vind ik belangrijker dan de handeling op zich. Ik vind het ergens wel raar als ik iets niet zou mogen weten...

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:35

Ik deel lang niet alles met betrekking tot telefoonberichten/e-mails. Ik ben zeer op mijn privacy gesteld en zou gigantisch geïrriteerd zijn als iemand denkt dat hij/zij zomaar in mijn telefoon mag neuzen alsof het zijn/haar eigen telefoon is.
Ik ben open en eerlijk waar ik heen ga en met wie, maar mijn vriend hoeft niet alles te weten, sommige dingen zijn gewoon niet voor zijn ogen/oren bestemd.
Ik verwacht dan ook niet dat hij mij zijn telefoon geeft zodat ik alles kan doorneuzen en dat hoeft ook niet. Ik vertrouw hem op zijn woord :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:38

Vraag mij dan altijd oprecht af wat je dan precies niet vertelt, ik kan er mij gewoon niets bij voorstellen, wij praten echt over alles eigenlijk! Vroeger vielen hele persoonlijke dingen tussen mij en vriendinnen nog wel eens weg, maar zelfs dat gebeurt eigenlijk niet meer. Hij is echt mijn klankbord, juist bij moeilijke situaties hoor ik graag zijn mening :)