Wanneer licht/donker begin oktober?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Wanneer licht/donker begin oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:27

Geen idee of het hier thuishoort :Y)

Begin oktober (4 oktober waarschijnlijk) heb ik een stalshoot gepland staan. Hier zal ik minimaal 8 paarden/pony's voor de lens krijgen. Nu was ik aan het knoeien met de planning, maar ik heb echt geen idee hoe vroeg ik de planning kan laten starten enerzijds, en hoe laat ik kan eindigen anderszijds.

Ik heb al even opzoekwerk gedaan online en daar vind ik terug dat op die bewuste dag de zon rond 07u50 opkomt en rond 19u10 ondergaat. Maar wat wilt dat precies zeggen? Is het 's ochtends dan al mooi verlicht buiten en is het 's avonds ook nog niet aan het schemeren?

Kortom: van hoe laat tot hoe laat kan ik mijn planning laten lopen? :-)

Alvast bedankt!

oomens

Re: Wanneer licht/donker begin oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:36

Ben je al eens eerder tijdens de schemering in Nederland of België geweest? Heb je ooit buiten gekeken rond de tijd dat de zon opkwam of onder ging? En wat zag je toen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:36

Ik zou zeggen van 9 tot 5. Dan heb je nog ruimte om na vijf uur iets uit te lopen en weet je zeker dat er voldoende licht is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:37

Laatst bijgewerkt door listiglistje op 21-08-15 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:37

Ongeveer een half uur voor de zon opkomt en nadat de zon ondergaat is er een periode van schemering.(volgens internet)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:43

Alvast bedankt voor de reacties :D

Ik let nooit op de uren eigenlijk als het begint te schemeren of licht wordt... Misschien vanavond maar eens vergelijken. De zon zou straks rond 20u50 onder moeten gaan volgens de sites :-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:52

check het online voor morgen .. En check dan ervoor en erna hoe de zonsopkomst en ondergang zich voltrekt..

zonsopkomst is als de zon boven de horizon verschijnt.. daarvoor is het echter al licht.
zonsondergang is als de zon achter de horizon wegzakt, daarna is het echter nog licht..

Het halve uur geldt met name voor verlichting (auto is de handregel: tussen een half uur na zonsondergang en een half uur voor zonsopkomst in ieder geval verlichting voeren. dit is sowieso schemering.

hoe verder de zon afstaat (en dus hoe kleiner de hoek met de aarde) des te langer duurt de schemering.. waar je woont is van significant verschil.. zelfs binnen nederland.. eind juni is het verschil in schemeringsduur tussen rottum en Maastricht al 5 minuten.. Bovenop de evenaar is het bijna of iemand de lichtschakelaar omzet zo snel is de schemering voorbij.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-08-15 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Re: Wanneer licht/donker begin oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:55

Hmm ik denk dat ik het inderdaad straks en morgenvroeg in de gaten ga houden!

Bedankt voor de toelichting iig :j dus in principe zou het gewoon licht moeten zijn op die tijdstippen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:19

billionache schreef:
Hmm ik denk dat ik het inderdaad straks en morgenvroeg in de gaten ga houden!

Bedankt voor de toelichting iig :j dus in principe zou het gewoon licht moeten zijn op die tijdstippen?

tussen zonsopkomst en ondergang heb je zonlicht..
alleen de spreiding van het licht veranderd wel continue..

als de zon laag aan de hemel staat heb je een geheel ander soort licht als dat de zon hoog staat.
ook in de schemering kun je nog mooi fotograferen overigens.