Het even spuug zat zijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Het even spuug zat zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:27

Ik wist even geen andere titel.
Ik moet dit even kwijt.

Ik ben het even spuugzat dat mensen oordelen over mij ,terwijl ze me niet kennen.

Ik heb een persoonlijkheidsstoornis dus ik kan nogal vaag uit de hoe komen,veel mensen vinden dat lastig.
Kan ik snappen,maar maar waarom word je dan in het hoekje gek gestopt?

Ik ben er inmiddels achter dat als je zegt dat je wat psyisch mankeert ,dat veel mensen denken dat je gek bent,en je veroordelen en geen kans geven.

Ik ben dat nu even spuugzat

Rose123

Re: Het even spuug zat zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:33

Ik herken je situatie alleen dan vanuit een andere hoek. Mijn zusje heeft een vorm van persoonlijkheidsstoornis. Maar ik kan je zeggen hoe moeilijk het ook voor jou lijkt voor de mensen om je heen is dat het ook. Misschien is dat niet iets wat je op dit moment niet wilt horen maar toch...

Begrijp ook dat veel mensen niet gewend zijn zoiets in hun dagelijks leven tegen te komen. Laat staan dat ze er al eens eerder mee te maken hebben gehad. Probeer het hun in jip-en-janneke-taal uit te leggen en hoe jij je het prettigst voelt.

Vooroordelen ontstaan 9 van de 10 keer uit onbegrip.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:35

He weet je; dikke middelvinger voor die mensen _-:(

Kin omhoog, schouders rechtop en trots op jezelf. De rest doet er niet toe.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:39

Je ben goed zoals je ben.
Helaas hebbe. Sommigen hun mening en hokjes al klaar voor de medemens.

Rustig uitleggen wat je hebt kan schelen.
Maar alleen als je dat zelf wil.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:42

Mensen die echt dichtbij me staan rn mijn situatie kennen snappen me wel.
Maar ben ook mensen kwijtgeraakt hierdoor ,ik had betet me been kunnen breken dat snapt iedreen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:32

Heel herkenbaar. :j

Ik heb geen persoonlijkheidsstoornis, maar wel niet-zichtbare ziektes.
Op stal word ik soms raar aangekeken als mijn vriend in zijn eentje de paarden eten geeft en ophaalt uit het weiland en ik er maar wat bij sta, alsof ik lui ben en daarom niet meehelp.
Maar ook genoeg mensen die een klein deel van mijn leven op internet lezen en daaruit al direct conclusies trekken.

Mensen zouden eerst eens naar zichzelf moeten kijken.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:38

Herkenbaar alleen dan over m'n oudste zoon..
Hij is zwakbegaafd en praat nog niet heel goed (is 4 jaar).
Maar iedereen die dan denkt dat hij niks mankeert en dan doet alsof je als ouder niks weet... -:(-
Daarnaast is mijn lijf enorm slecht en heb ik altijd pijn en inderdaad mensen kijken je aan alsof je niks mankeert en je lui bent..
Ik zou dop graag een paar dagen gaan werken zonder daarna doodop te zijn en kapot te gaan van de pijn..

Meid niks van aan trekken en lekker je ding doen!
Keep your head up and be proud!
X

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:39

Heel herkenbaar. Ook ik kamp met onzichtbare ziektes en ik ben het ook vaak helemaal spuugzat als mensen weer een opmerking maken. Over mijn situatie, over mijn katten.

Helaas val ik ook op zo veel manieren buiten de boot. In de paardenwereld, in de kattenwereld en niet te vergeten in de mensenwereld.

Kan helaas geen tips geven omdat ik er zelf ook mee worstel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:43

Het is goed om af en toe even te ventileren!

Ik moet soms ook even ventileren, maar ben zelf gelukkig en sta stevig in mijn schoenen dus heb er werkelijk schijt aan :+
T is mijn leven en een ander heeft altijd wel wat ervan te vinden. En weet je? Ik ben ook maar een mens en heb ook gewoon vooroordelen :) (net als iedereen)

Als jij jezelf volledig accepteert en blij bent met jezelf, dan is dat heel besmettelijk :)

Enne als ze je raar aankijken, doe dan net of je gek bent of zwaai even leuk! :D wees een ster in het negeren óf in scherpe opmerkingen maken. De lol is er dan zo vanaf. Sprak met een vrouw met DIS en die kon dan heel mooi zeggen 'o wacht, wilt u liever met mijn andere ik spreken? Kan zo geregeld worden hoor!' :D

Voor mij is humor erg belangrijk!

Af en toe wentelen in zelfmedelijden is ook gewoon oke :j Zolang je maar niet er in blijft hangen als een grammofoonplaat want je bent niet je aandoening, jij bent jij.

Bedenk ook dat een mens zonder vooroordelen niet kan functioneren; ons brein kan onmogelijk alles onthouden namelijk en maakt zelf short-cuts die zorgen voor vooroordelen zodat wij snel kunnen reageren op bv gevaar. Denk aan een apart uitziende man in een steegje in het donker en je bent alleen; je brein zal vaak uit gemak het vooroordeel 'enge man, wegwezen' produceren met als gevolg dat je toch maar besluit niet het steegje in te gaan. Terwijl die man in werkelijkheid misschien wel de liefste man ter wereld is. Dus iedereen heeft vooroordelen, alleen gaan mensen er op hun eigen manier mee om.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-08-15 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:54

saffire schreef:
Ik wist even geen andere titel.
Ik moet dit even kwijt.

Ik ben het even spuugzat dat mensen oordelen over mij ,terwijl ze me niet kennen.

Ik heb een persoonlijkheidsstoornis dus ik kan nogal vaag uit de hoe komen,veel mensen vinden dat lastig.
Kan ik snappen,maar maar waarom word je dan in het hoekje gek gestopt?

Ik ben er inmiddels achter dat als je zegt dat je wat psyisch mankeert ,dat veel mensen denken dat je gek bent,en je veroordelen en geen kans geven.

Ik ben dat nu even spuugzat

Ik wil even zeggen dat ik het super vind dat je dit zo erkent! Is echt erg dat mensen zo reageren. Het is onderdeel van wie je bent en dat is prima. Of het nou een naam heeft of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:55

Herkenbaar hoor!
Mensen die me wat vreemd aankijken als ik met mijn zoon sta te discussiëren zoals ik met een collega zou doen (hij is hoogbegaafd) of als ik heel kortaf doe tegen mijn oudste (autistisch en moet soms heel kort geremd worden).

Zelf heb ik diabetes type 1 sinds een paar maanden. Daar kom ik nooit meer vanaf en het is een groot onderdeel van mijn dagelijks leven en kan voor complicaties zorgen. Maar je ziet niks aan me.
En dan een opmerking van een meisje in een winkel nota bene toen ik zei dat ik soms moeite heb met goed zittende broeken te vinden "ach ja gelukkig zijn we gezond!"

>;)

Stomme opmerking vond ik dat.

Of mensen die niet weten wat diabetes inhoudt en denken dat het komt doordat ik wat steviger ben. Of die denken dat ik helemaal geen suiker mag. Of dat ik wel weer van de insuline af kom als ik "eventjes een beetje afval". Komt allemaal voort uit onwetendheid maar 8)7

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:01

Vervelend, kan ik me zo voorstellen. Maar weet wel dat je goed bent zoals je bent. Dat is belangerijk om te onthouden. De meesten bedoelen het waarschijnlijk niet eens slecht maar hebben er gewoon geen ervaring mee en/of ze snappen het niet :)

Mensen staren ook vaak naar mij, gelukkig kan ik er vaak wel om lachen.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:33

Tja er om lachen vind ik moeilijk zeker aks er gezegd word dat je je aansteld,jij hebt toch niks meegemaakt
Dan word ik echt woest

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:59

saffire schreef:
Tja er om lachen vind ik moeilijk zeker aks er gezegd word dat je je aansteld,jij hebt toch niks meegemaakt
Dan word ik echt woest

Bij zoiets moet je je bedenken dat het meer zegt over de ander dan over jou. De oplossing zit in jezelf accepteren, dan is het niet meer zo belangrijk wat anderen over je zeggen. Makkelijker gezegd dan gedaan hoor, maar zo werkt het echt!

Het is heel moeilijk hoor, ik loop er ook veel tegenaan. Alleen al het feit dat ik niet kan werken en thuis zit, maar er is dus niks aan mij te zien. Ik ben een intelligente volwassen vrouw, dan kan je toch wel wat doen? Tja, zij kunnen niet in mijn hoofd kijken dus zien niet hoeveel energie alles dagelijks kost. En ook al zie je niks aan mn bewegingen, de pijn die ik voel is niet zichtbaar.
Dat mensen je al snel voor gek verklaren, is ook hun eigen onvermogen om met zoiets om te gaan. De ander gek noemen is simpel, dan hoef je niet naar jezelf te kijken, want dat vinden de meeste mensen te moeilijk. Dan moet je erkennen dat je inlevingsvermogen beperkt is, dat je niet alles weet en dat het leven lang niet altijd rozengeur en manenschijn is.... Iemand gek noemen is veel makkelijker!

Ik heb een vrij recente 'afwijking' waardoor ik ook veel rare blikken en opmerkingen krijg. Ik heb namelijk een UVallergie. Mn hele leven al, maar sinds vorig jaar weet ik dat dit het probleem is, vroeger was ik gewoon altijd ziek en ellendig in de zomer. Nu kan ik me dus aanpassen door o.a. speciale kleding te dragen. Mijn favoriet is mn vest met capuchon, heeeeeerlijk! Dus ik loop met brandende zon in 30 graden volledig bedekt rond. Vroeger dus niet en toen had ik altijd veeeeeel meer last van warmte en zon, had het gevoel in de fik te staan. Deze kleding maakt het voor mij dragelijk dus ik loop vol vertrouwen vrolijk rond. Maar je wil niet weten hoeveel mensen je verbaasd aankijken....of opmerkingen gaan maken als je het warm krijgt (met rood bezweet hoofd).... "Vind je het gek als je je zo bedekt?"
Deze opmerkingen raken me dus echt niet, ik kan er alleen hard om lachen. Maar dat komt dus omdat ik hier nu echt blij mee ben, eindelijk een verklaring en oplossingen voor iets waar ik al 30 jaar wanhopig van werd. Dus ze zeggen maar wat ze willen, ik huppel vrolijk door!

Met andere zaken die ik zelf wat moeilijker kan accepteren komen de opmerkingen dus wel hard binnen....

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:15

Ik heb ook een persoonlijkheidsstoornis. Dit weten alleen de mensen die mij echt kennen, mijn vrienden en familie. (en nu ook bokt ;) )
De rest heb ik weinig mee te maken, iedereen heeft zo zijn gebreken en als ik een keer vreemd uit de hoek kom zullen ze misschien raar staan kijken en denken dat ik mijn dag niet heb.

Ik weet wel nog hoe het is hoor om je daar zo aan te kunnen ergeren, dat kortzichtige van mensen. Zat een keer bij iemand op kraambezoek en de kraamhulp begon ineens vanuit het niets over hoe slecht mensen met een persoonlijkheidsstoornis wel niet zijn. Ik was gelijk de hele dag over de zeik.
Gelukkig kan ik nu denken: zielig voor je dat je zo kortzichtig bent dat je iedereen met een stoornis over één kam scheert.

Ik ben wel gestopt om het tegen iedereen te vertellen, het gaat ze gewoon niks aan en als ze mij echt willen leren kennen komt dat verhaaltje vanzelf wel een keer. Het is bij mij niet meer zo dat je het aan mij merkt in de omgang, tenminste ik krijg vaak verbaasde blikken als ik het vertel omdat het beeld wat mensen hebben bij een stoornis bij mij niet zo duidelijk (meer) aanwezig is.

Wat Zwerte zegt is wel echt zo, als je leert jezelf te accepteren zoals je bent, kun je het makkelijker naast je neerleggen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:23

saffire schreef:
Dan word ik echt woest

Zonde van je energie :)

Accepteer jezelf, stop daar je energie in en je zal zien dat dergelijke opmerkingen veel makkelijk langs je gaan. Gewoon even glimlachen en doorlopen.

Woest worden is nergens voor nodig, heb je alleen jezelf mee.

Er zijn opmerkingen die wel echt veel te ver gaan; mijn vriendin is ernstig verminkt en kreeg tijdens het boodschappen doen te horen 'je was zeker veel liever dood geweest!' Kijk, als zij haar boodschappen richting die vrouw had gegooid had ik er alle begrip voor :=
Dus vergis je er ook niet in hoe mensen reageren als het wel duidelijk zichtbaar is aan de buitenkant wat er mankeert. Want zij heeft het vreselijk zwaar gehad (als voorbeeld: kinderen zijn van school gehaald zodat ze niet in aanraking zouden komen met 'dat monster') en nog steeds. Maar, ze gaat gewoon door, leeft haar leven en geniet er ook van :) Daar stopt ze haar energie in ipv negatieve energie te moeten steken in al dat onbegrip en botte opmerkingen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-08-15 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:27

Heel erg vervelend, maar zo zit de wereld helaas vaak in elkaar. Mensen denken graag in hokjes.

"Als je ooit vervelende mensen tegenkomt in je leven, bedenk dan dat ze schuurpapier zijn. Ze schuren je en schaven je. Maar uiteindelijk ben jij degene die er mooi en glad van wordt en zijn zij het, die versleten en lelijk achterblijven"

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:43

Vuurneon, dikke pluim voor je vriendin.

Belangrijk is inderdaad hoe jij ermee omgaat.
Dat is niet makkelijk.
Zeker bij onzichtbaar ziek zal je vaak opmerkingen krijgen.
Je kan je dan of boos maken, schouders ophalen of positieve opmerking terugroepen.

Sommige mensen zijn oprecht geinteresseerd wat er met je is.
Zou zonde zijn om die af te snauwen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:00

saffire schreef:
Dan word ik echt woest

Dit soort opmerkingen kan je niemand kwalijk nemen, niemand kan ruiken wat een ander heeft meegemaakt.
Maak je er niet druk om, laat ze lekker. Geen energie in steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:04

Goof schreef:
saffire schreef:
Dan word ik echt woest

Dit soort opmerkingen kan je niemand kwalijk nemen, niemand kan ruiken wat een ander heeft meegemaakt.
Maak je er niet druk om, laat ze lekker. Geen energie in steken.
Daarom zou het handig zijn als mensen eerst zouden vragen hoe iets in elkaar zit als ze daar in geïnteresseerd zijn of je een onderwerp van roddel en achterklap willen maken. :j
Of bij zichzelf denken; hij/zij zal wel een reden hebben waarom hij/zij zich zo gedraagd/die keuze maakt.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:37

Dank jullie wel voor het advies.
En mezelf accepteren is een uitdaging,wil het wel maar gaat lastig

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:40

Als ik zeg in welke wijk ik woon dan liggen er al 34324 oordelen klaar (kakwijk), nou heb ik ook nog wat persoonlijke issues waardoor ik soms gewoon raar doe voor anderen terwijl ik heel hard mijn best doe om normaal te zijn. Ik werk daar harder aan dan mensen zich in kunnen denken.
Ik kom over al een sterk, zelfverzekerd persoon voor veel mensen. En nou ben ik dat ook maar op bepaalde gebieden gewoon niet...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:54

saffire schreef:
Dank jullie wel voor het advies.
En mezelf accepteren is een uitdaging,wil het wel maar gaat lastig

Het willen is de belangrijkste stap! Goed dat je het een uitdaging noemt, dat is al positief bekeken. Lastig is het zeker, vooral in deze zeer veroordelende wereld.
Iedere keer dat een opmerking van je af glijd ipv dat je gefrustreerd raakt is er eentje. Ook al lukt het 99x niet, die ene keer is een overwinning. Succes is 1 x vaker opstaan dan vallen!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 09:11

Het zien als overwinning is wel een goeie.
Ik ben nou eenmaal zo,dat klopt wel.
Maar die opmerkingen doen best wel zeer

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:51

Vervelend TS, dat mensen zo snel oordelen is nooit leuk. Ik krijg altijd een beetje het idee dat als mensen niet daadwerkelijk 'zien' dat je wat mankeert, het dan ook maar niet bestaat. Als je bijvoorbeeld niet kunt werken omdat je je arm hebt gebroken is dat geaccepteerd, maar als je bijvoorbeeld een burn-out hebt moet je je niet zo aanstellen want je ziet er niet ziek uit. Dat zie ik veel in mijn omgeving in ieder geval (zelf niet meegemaakt gelukkig).