Opvolger Peugeot 206 GTI

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Opvolger Peugeot 206 GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 12:06

Aangezien ik niet zo heel veel verder kom dan een Golf en een A3 en toch wel graag verder wil kijken... Als je onderstaande verhaal te lang vindt, doorscrollen naar de streepjes :P

Ik ben bijna twee jaar de trotse eigenaresse van een Peugeot 206 2.0 GTI uit 2001. In Oktober 2013 gekocht, en daarop mijn Ford Ka (1.3 liter, kleine 60 PK) uit 1999 ingeruild. De Ford heb ik een half jaar gehad en was meer een nood-autootje. Technisch niet een fantastische auto, plus dat ik plankgas moest rijden om een beetje richting de 130 te komen op de snelweg. Vreselijk vond ik dat. Daarnaast liep hij ook maar krap aan 1/14.

Dus in oktober op zoek naar wat anders, ik hou van mooie auto's. Mijn ouders zijn best wel Peugeotrijders, maar pushen mij niet. Op dat moment werkte ik nog maar net en had ik nog collegegeld te betalen omdat ik mijn studie nog niet had afgerond. Daardoor had ik weinig mogelijkheden dan te gaan voor een sportief uitziende 206, iets anders vond ik niet mooi. En om eerlijk te zijn ben ik van de meeste 206jes ook niet echt fan. De meeste auto's waren ook regelrechte boodschappenwagentjes/tweede auto en zagen er niet uit. Vele deukjes, lak niet meer mooi etc. etc. Tot ik de GTI tegen kwam. Ik wilde geen GTI, want die loopt volgens de fabriek 1/13, nou mijn Ka zou volgens de fabriek 1/16 lopen en kwam daar bij lange na niet aan. Verkoper zegt tegen mij: "Ga er maar een stukje in rijden, dan ben je wel om." Nou, dat klopte dus helemaal. Auto gekocht.
En het is een genot om in te rijden, met name de snelweg op rijden, wauw... M'n hart slaat elke keer weer een slag over. Geweldig vind ik dat! Verbruik valt ook mee, ik zit in de zomer al snel op 1/14,5 en in de winter rond de 1/12. Vind ik netjes. :)

Maar zoals het een oudere auto betaamt, krijgen ze wel eens wat kuren. Nu heb ik tot nu toe alle geluk van de wereld. In januari heb ik er een nieuwe koppeling in laten zetten, was ook nodig. Nu is de uitlaat stuk, gelukkig heb ik een handige vader. Maar je moet realistisch blijven, het is voor mij geen boodschappenkarretje. Het is voor mij een auto die flink kilometers maakt. Mijn paard staat 17 kilometer verderop, ik ben op zoek naar ander werk wat ik vast niet binnen 10km van mijn huis vind. En wil natuurlijk ook wel graag uit huis. De auto heeft op dit moment geen prioriteit hoor, maar mocht ik straks toch flinke kosten krijgen, wil ik weten waar ik naar moet gaan kijken.

Wat ik wil?
- Niet te veel inleveren op vermogen (nu 136pk)
- Sportieve auto (geen oude wijven look)
- Betrouwbare auto
- 4 tot 6 jaar jonger dan mijn huidige auto
- Betaalbaar (6.000 erbij is voor mij echt de max. en dan moet het een hele mooie auto zijn)
- Ik verwacht dat ik nog 1.000 inruil voor mijn auto krijg
- Ben niet echt merk gebonden
- Benzine

Het hoeft niet van vandaag op morgen, mijn prioriteit ligt eerst bij een nieuwe baan en dan kijk ik weer eens naar mijn auto. Mocht de auto echt ineens flinke kuren krijgen, dan moet ik alleen wel gewoon paraat hebben waar ik naar wil kijken. Ik probeer weer eens verstandig te zijn :P
Vroegah wilde ik graag een Audi A3, het 2001 model. Maar in die leeftijd krijg je ze niet meer helaas.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:19

Ik kreeg het voor elkaar om 1 op 9 te rijden in mijn 206 GTI uit 1999 als ik een beetje assertief reed. :')

Ik stond ook voor de keuze voor een auto die degelijker en meer betrouwbaar is dan mijn 206 GTI. Ik heb ook naar de Audi A3 gekeken, maar uiteindelijk is het voor mij de Volvo C30 uit 2007 geworden. <3 Niet de T5, maar gewoon de 1.8 Kinetic met 125pk. Ja, mijn 206 GTI trok sneller op, maar vind mijn C30 fijner/rustiger rijden en helemaal op de lange afstanden. Wat betreft de hoge snelheden rijdt de C30 op de autobahn ook rustiger, maar deze is dan ook iets zwaarder/breder/langer.

Winged

Re: Opvolger Peugeot 206 GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:01

Volkswagen polo of golf? Of een seat ibiza of leon?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:38

Bagheera_206 schreef:
Ik kreeg het voor elkaar om 1 op 9 te rijden in mijn 206 GTI uit 1999 als ik een beetje assertief reed. :')

Ik stond ook voor de keuze voor een auto die degelijker en meer betrouwbaar is dan mijn 206 GTI. Ik heb ook naar de Audi A3 gekeken, maar uiteindelijk is het voor mij de Volvo C30 uit 2007 geworden. <3 Niet de T5, maar gewoon de 1.8 Kinetic met 125pk. Ja, mijn 206 GTI trok sneller op, maar vind mijn C30 fijner/rustiger rijden en helemaal op de lange afstanden. Wat betreft de hoge snelheden rijdt de C30 op de autobahn ook rustiger, maar deze is dan ook iets zwaarder/breder/langer.

Vind ik erg mooie auto's, vooral het nieuwste model :D :D
Maar nog wel aardig aan de prijs, ik denk niet dat ik een fatsoenlijke auto (max 175.000 km) binnen mijn budget kan vinden, tegen die tijd zullen de kilometerstanden ook wel een stuk hoger zijn vrees ik. En niet helemaal het verbruik waar ik op had gehoopt. Hoe kom jij uit? Dan tel ik er gewoon 4 bij op _O-
Man man man 1/9 :') Ik vond 1/11 bij kou al veel :')

Winged schreef:
Volkswagen polo of golf? Of een seat ibiza of leon?

De polo vind ik niet zo, ik weet niet waarom. Ja, de nieuwe polo's vind ik wel gaaf hoor! Die hebben wat meer weg van het golf model. Maar qua prijs kom ik daar niet aan. Die zitten nog rond de 10, dat is gewoon echt te veel. Misschien de kleinere motoren wel, maar ik wil wel wat vermogen aanhouden.

Vandaar dat ik zelf inderdaad ook op de Golf uit kwam, qua prijs kan dat prima. Alleen lopen er niet zoveel 1.6jes vrij rond en wil ik beslist geen Golf GTI. Hoe mooi ze ook zijn <3 Moet me nog even verdiepen in wat dat TFSI en FSI en niks e.d. is.

Seat spreekt me niet heel erg aan. Qua uiterlijk wel hoor, maar het comfort schijnt ruk te zijn. Mag dan wel Duits zijn, maar het is geen VW of Skoda heb ik wel begrepen. Goed, nu is dat natuurlijk iets dat ik zelf zou moeten bepalen door een proefrit te maken. Zit nu toch even te kijken, maar ze zijn wel heel erg prijsgunstig! Leon kan ik niet vinden met mijn voorkeuren???

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:44

Ik heb model 2007, want ik heb inderdaad ook geen budget voor model 2010 of nieuwer. Mijn boordcomputer geeft aan met mijn rijstijl dat ik 7,5L / 100km rijd. Ik heb haar gekocht met 110.000km op de teller in 2011 en inmiddels zit ze bijna op 190.000km.

Ik wilde een betrouwbare, degelijke en veilige auto en aangezien ik toch maar alleen ben heb ik echt geen grote auto nodig. Een C30 is echt groot zat voor mij alleen. :) Qua inhoud zit je achterin net iets ruimer dan in 206 en de kofferbak is vrij klein net als bij 206, maar als ik grote dingen mee wil nemen moet toch de achterbank plat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:47

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:49

Ik moet wel zeggen dat ik nu een heel stuk rustiger/relaxter rijd dan in die 206. Dat was eigenlijk een best opgefokt karretje. Dat was mijn allereerste auto die ik heb gekocht. Ik zou eigenlijk een V40 willen als opvolger van mijn C30, maar het lukt mij helaas niet om er goed voor te sparen. -O- Dus mijn C30 moet nog even een paar jaar mee.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:52

Het is dat de prijs waarschijnlijk te hoog is, maar een vriendin van mij heeft de nieuwe van Opel gekocht, de Karl. En dàt is best een tof autootje. Mocht er ook in rijden en hij voelt voor zo'n klein autootje erg luxe met voldoende power.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:53

Bagheera_206 schreef:
Ik heb model 2007, want ik heb inderdaad ook geen budget voor model 2010 of nieuwer. Mijn boordcomputer geeft aan met mijn rijstijl dat ik 7,5L / 100km rijd. Ik heb haar gekocht met 110.000km op de teller in 2011 en inmiddels zit ze bijna op 190.000km.

Ik wilde een betrouwbare, degelijke en veilige auto en aangezien ik toch maar alleen ben heb ik echt geen grote auto nodig. Een C30 is echt groot zat voor mij alleen. :) Qua inhoud zit je achterin net iets ruimer dan in 206 en de kofferbak is vrij klein net als bij 206, maar als ik grote dingen mee wil nemen moet toch de achterbank plat.

Dan heb je alsnog meer te besteden dan ik _O- jij kocht een 4 jaar oude auto. Voor mij is hij straks al 10 jaar oud :P

Maar in het kader van betrouwbaar, degelijk en veilig (ik voel me nog niet onveilig in mijn 206, tenzij ik naar Zuid Frankrijk zou gaan want ik heb geen Airco), wat heb jij er allemaal aan onkosten aan gehad de afgelopen 4 jaar?

Ik vind de 206 ook groot zat, voor mij alleen :Y) Ik zie het niet als gezinsauto. :') Aangezien ik zelf ook 1.86m ben... :+ :+ Dus is de C30 wel weer een plusje met ruimer achterin zitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:56

Sokje_6 schreef:
Het is dat de prijs waarschijnlijk te hoog is, maar een vriendin van mij heeft de nieuwe van Opel gekocht, de Karl. En dàt is best een tof autootje. Mocht er ook in rijden en hij voelt voor zo'n klein autootje erg luxe met voldoende power.

Ik vind dat Opel heel erg mooie kleine auto's heeft! Stukken beter dan de VW Up!, Peugeot 108, Citroen C1 en Toyota Aygo.
Maar die auto's vind ik ook allemaal te klein :( En de Karl inderdaad te duur.
Wil het echt niet kleiner hebben dan mijn 206.

Bijkomend 'nadeel' van die kleine auto's is ook dat ze niet met een flinke motor worden geleverd. Die trend is volgens mij ook wel een beetje op z'n retour. Maar toch, ik wil gewoon vermogen. Niet dat ik zo'n scheurijzer ben, maar het voelt voor mij gewoon veiliger als ik snel weg kan komen.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:59

ik had een Peugeot 206 GT die ik een paar jaar geleden heb verkocht gezien zijn kilometers, maar wat was dat een fijne auto. Die zijn helaas allemaal van 1999 als ik me niet vergis.
Daarna een Honda Civic Sport gereden, http://betterparts.org/gallery/honda-civic-05.html
Nu zit ik in een Suzuki Swift Sport, een maatje kleiner, maar nog verrassend ruim van binnen.
http://suzuki.be/nl/swift-sport-3-deurs
De Swift is een stukkie sneller dan de Honda, maar ook iets kleiner. Toch vind ik hem wel vergelijkbaar met een 206 qua ruimte.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:07

Frenka schreef:
ik had een Peugeot 206 GT die ik een paar jaar geleden heb verkocht gezien zijn kilometers, maar wat was dat een fijne auto. Die zijn helaas allemaal van 1999 als ik me niet vergis.
Daarna een Honda Civic Sport gereden, http://betterparts.org/gallery/honda-civic-05.html
Nu zit ik in een Suzuki Swift Sport, een maatje kleiner, maar nog verrassend ruim van binnen.
http://suzuki.be/nl/swift-sport-3-deurs
De Swift is een stukkie sneller dan de Honda, maar ook iets kleiner. Toch vind ik hem wel vergelijkbaar met een 206 qua ruimte.

Goeie! Die Swift vond ik toen hij net uitkwam echt het einde! En nu vind ik ze nog steeds geweldig leuk! De Sport heeft wel een hoog verbruik...
Maar qua prijs inderdaad eentje om ZEKER te onthouden!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:17

Ik denk dat ik sowieso dan wel gemiddeld meer kwijt ben, want ik heb mijn C30 bij de Volvo dealer gekocht en ze is daar nog steeds in onderhoud. Ik kom er sowieso 2x per jaar ivm zomer- en winterbanden. Naast de normale kosten van de checks/beurten valt het mij tot nu toe reuze mee wat ik aan onderhoud betaal tov van die 206. Die was veel duurder in onderhoud en had ik veel meer problemen mee. Mijn C30 rijdt nog steeds als een zonnetje. <3 Dit voorjaar voor het eerst pas extra veel uitgaven gehad voor haar beurt. De condensor van haar airco moest vervangen worden en was duur grapje van 500 a 600 euro bovenop de kosten van beurt en bandenwissel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:24

Bagheera_206 schreef:
Ik denk dat ik sowieso dan wel gemiddeld meer kwijt ben, want ik heb mijn C30 bij de Volvo dealer gekocht en ze is daar nog steeds in onderhoud. Ik kom er sowieso 2x per jaar ivm zomer- en winterbanden. Naast de normale kosten van de checks/beurten valt het mij tot nu toe reuze mee wat ik aan onderhoud betaal tov van die 206. Die was veel duurder in onderhoud en had ik veel meer problemen mee. Mijn C30 rijdt nog steeds als een zonnetje. <3 Dit voorjaar voor het eerst pas extra veel uitgaven gehad voor haar beurt. De condensor van haar airco moest vervangen worden en was duur grapje van 500 a 600 euro bovenop de kosten van beurt en bandenwissel.

Oooh bandenwisselen kan ik zelf ook nog wel :P Of laat ik m'n vader doen :')
Nu heb ik maar één set banden omdat ik bij aankoop alleen maar 10km naar het werk reed (enkele reis) en naar paard 3 en 10 km (verschillende stallen). Was dus ook totaal niet nodig. En sindsdien nog geen echt winters weer gehad.

Maar wat voor kosten kreeg jouw 206? En met welke leeftijd/km stand? Dan weet ik een beetje waar ik me op kan voorbereiden.
Condensor vind ik wel errug duur hoor, is Volvo zo duur met onderdelen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:33

Ik had van alles en nog wat. Rammeltje hier, dingetje daar, lekke kleppendeksel, pingelsensor vervangen, kleppen schoonmaken, koppeling vervangen, toerentalmeter die vervangen moest worden, distributieriem, etc. Dus vandaar stuk duurder in onderhoud dan C30. Terwijl ik mijn 206 gekocht had op 90.000km en verkocht op 110.000km.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:55

Mijn 206 heeft nooit grote onkosten gehad en die kocht ik bij 78.000 en verkocht ik bij 147.000km.
De Civic daar kon binnen een half jaar een nieuwe koppeling in.
Mijn Swift heeft vorige week een grote beurt gehad en dat kwam op 150,-. Die heeft 102.000km op de teller. De bandjes die eronder liggen zijn wel duur. Speciaal sport maatje

Met een auto moet je ook gewoon een beetje geluk hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:12

Dat is geen goedkoop autootje geweest Bagheera!

En ik ben het wel met je eens hoor Frenka, dat is ook wat ik zei in januari toen ik de koppeling liet vervangen. M'n ouders zeiden toen al: "Je kan ook gewoon een nieuwe kopen." Maar op dat moment had ik niet het geld om een auto te kopen die qua prijs betrouwbaar toe leek.

M'n vader heeft 'm nu op z'n kop staan en ik had wel geluk met de uitlaat. Buis in de voorste demper was los. Zit nu weer vast gelukkig. Maar hij raad wel aan om toch te gaan kijken naar een nieuwe auto. Een nieuwe uitlaat gaat in dit geval een hoop geld kosten, omdat de katalysator er aan vast zit. Als ik het nu goed zeg. Ben wel een beetje technisch, met 40 jaar oude trekkertjes. Maar die auto's van nu niet :P

Hij stelt voor om al een beetje een proefritje te gaan maken zo nu en dan. Dat zal de komende weken wel moeilijk worden gezien wedstrijden en andere evenementen, maar ik zal er wel niet aan ontkomen. Ook in verband met enige roestplekjes onder de verf die niet veel beter zullen worden. Ohja en de banden zijn achter een beetje droog aan het raken, nog wel voldoende profiel. Maarja, auto is 14 jaar oud en nu iets van 175 gelopen. Dus zovaak zullen er ook wel geen nieuwe banden op zijn gezet. Voor zijn straks 2 jaar en goed 20.000 oud. Wil ook niet aan nieuwe banden omdat die van mij ook best niet goedkoop zijn. Zitten originele Peugeot velgen op met speciale naam die ik niet kan onthouden. :+

Maar ja, ik kan op dit moment alleen op Bokt ivm die DDos aanvallen :') Dus echt kijken met paps zit er nu niet in :P

Jij hebt de beurt bij je Swift laten doen Frenka? Dat vind ik dan niet duur uitgevallen!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:26

Ik heb onlangs mijn 107 ingeruild voor een sportieve 207! Erg fijne auto, voldoende vermogen, ruimte en meer auto dan de 206.
Misschien iets om naar te kijken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:38

JorisDy schreef:
Ik heb onlangs mijn 107 ingeruild voor een sportieve 207! Erg fijne auto, voldoende vermogen, ruimte en meer auto dan de 206.
Misschien iets om naar te kijken?

Vind ik ook geen lelijke auto! Wat voor uitvoering heb je?

Heb nu op MP alles maar aangevinkt met prijs tot 7 en dan maar zien wat er te voorschijn komt.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:58

Geen idee :').
Hij komt uit 2010 dat is alles wat ik zo weet. Bij interesse kan ik je het kenteken wel doorsturen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 14:55

Even weer dit topic omhoog...

Ben weer op zoek en mijn oog is een beetje gevallen op de Opel Corsa. Uiteraard de sportievere uitvoering. BJ 2008-2011... Wie heeft hier ervaring mee?

Wil sowieso komende weken wat gaan proefrijden hier en daar, ook in verschillende auto's.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:02

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 15:05

Die zijn wel vet! Heb inderdaad ook al gedacht aan die Astra, maar nog niet naar gezocht.
Enig idee aan wat voor prijzen ik dan moet denken?

Als ik de Opel Corsa OPC oid zoek, dan zijn die voor mij gewoon niet te doen. Ik wil ook nog wat spaargeld overhouden :')

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:09

Dacht dat ze vanaf 3500,- wel op marktplaats staan, toevallig zelf een paar week terug een astra gtc gekocht maar wat een auto! Hij rijd echt geweldig!
En hoewel hij maar 103 pk heeft merk je daar niks van, wanneer je op de snelweg rijd en gas geeft vlieg je vooruit! Haha.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:27

Ik heb een Opel Astra GTC, nou die rijd ge-wel-dig! _O_

Ben zo blij met die auto, hij is heerlijk sportief en er zit genoeg vermogen in.
Hij rijdt ongeveer 1 op 14/15, rijd zo'n 700 km op een volle tank.

Deze auto komt uit 2009 en heb ik in oktober 2014 gekocht voor € 7.750 bij een dealer.