Droom: stage lopen op een dressuur stal oid!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

Droom: stage lopen op een dressuur stal oid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 22:20

ik ben 13 en druk aan het denken wat ik wil :D ... ik zou dolgraag in de paardenwereld willen werken en mijn leven ervan maken! bijvoorbeeld stage lopen op een dressuurstal... nja iets in die richting! wat doe je daar allemaal precies? wat zijn de ervaringen? welke kant zou jij op willen of wat doe jij? :9 nu moet ik dit komende jaar trouwens ook mijn kant gaan kiezen (klas 2) bijvoorbeeld: groen, bouw en dat soort dingen... maar moet je dan groen in als je later met paarden wil werken?

Joscaa

Re: Droom: stage lopen op een dressuur stal oid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:25

Neem eens contact op met een dressuurstal en vraag of je in je vakantie een of twee daagjes mee mag lopen, vinden de meeste stallen niet erg en krijg jij een idee van wat je allemaal moet doen.

Zal nu nog voor jou vooral bestaan uit helpen mesten, vegen, voeren, paarden binnen/buiten zetten, onder begeleiding eventueel eens een keer een paardje longeren etc.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:26

Ik heb een opleiding in de paarden gedaan (en er ook snel weer weg gegaan) en eerst bij een manege/hengstenhouderij/pensionstal/springstal stage gelopen. Hier was het meestal erg leuk en kreeg ik echt de kans iets te leren. Mijn 2e stage was in een hele chique dressuustal van een grandprix ruiter, nou daar was ik vrij snel weg want dat botste gewoon enorm. Ik deed daar ook meer qua schoonmaken en afstoffen tot zelfs het plafond van de stallen bladblazen dan dat ik daar ooit iets heb geleerd qua paarden en omgang.

luffwinny

Een tip , niet doen ! Weinig werk en weinig loon. Ga een vak leren waar je later meer aan hebt. Voor veel jonge meisjes klinkt het leuk in de paarden werken maar slechts enkele zullen een goeie baan in de paarden krijgen en dan moet je ook talent hebben en geld , of je moet alleen stallen willen uitmesten tegen flut loon . Als je echt goed bent kom je ook wel zonder die opleiding in de paardenwereld . Vergeet niet dat veel maneges vrijwillergers hebben . Een opleiding is handig als je zelf al een stal hebt of zelf hoog rijd .
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 19-08-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Meid, doe jezelf een plezier en ga lekker wat anders doen. Hou de paarden als hobby! :j

In de paarden werken lijkt leuk, maar tenzij je A) een uitzonderlijk talent bent of B) je ouders een héle dikke portemonnee hebben is de kans zéer groot dat je later enkel stallen gaat mesten tegen een hongerloon. En dat zeg ik niet zomaar. Ik ken veel mensen die een paardgerichte opleiding hebben gevolgd en nu spijt hebben...

Gewoon even kijken welke vakken op school je leuk vindt en waar je goed in bent, en je goed laten adviseren door leraars enzovoort. Je bent nog maar 13, dus je hebt nog genoeg tijd om daarover na te denken :-)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:27

elke zaterdag ochtend ben ik bij iemand thuis aan het helpen. stallen doen, wassen, poetsen,longeren, naar de lessen kijken ect ect. ik doe er erg veel ervaring op en het is ook heel leuk. ik doe dat bij mijn instructrice Thuis. ik doe het voor niks. het is een half uur fietsen
Laatst bijgewerkt door melissapupa op 19-08-15 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:30

Er zijn ook uitzonderingen hoor, laat je niet gelijk afschrikken.

Ik heb geen rijke ouders, ik ben ook geen uitzonderlijk talent, maar ben op mijn 17e gestopt met school na het behalen van mijn VMBO diploma. Toen ben ik gaan werken als stalhulp op een westernstal, waar ze mijn rijden niet verkeerd vonden, dus heb ik daar wat western mee gepakt en aantal paardjes ingereden. Toen ben ik daar gestopt omdat ik verder wilde en heb ik op een internationale springstal gewerkt als thuis groom en longeerde ik paarden, deed stalwerk en dergelijke. Heb toen mijn ORUN diploma gehaald en ben gaan werken op een 5* manege als instructrice, daarna doorgegaan naar een stal als stalverantwoordelijke en stalruiter en daarna een jaar gewerkt en gewoond in Duitsland als stalruiter. :)

Dus er zijn als je de mentaliteit hebt en je hart ligt echt bij de paarden, kun je prima doorstromen naar het hogere werk zonder uitzonderlijk talent en zonder ouders met een dikke portemonnee. :)

Ja, het is hard werken, er is niet ontiegelijk veel geld in te verdienen (althans, jawel, maar meestal niet) maar als jij er van rond komt en je werk leuk is, is dat voor mij al genoeg waard. Ik ben nu 22, heb twee eigen paarden en een eigen auto en dat van werk in de paarden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:31

Ik ben uiteindelijk toch in de paarden terecht gekomen .
Het is hard werken , en niet super verdienen !
Maar ik houdt van mijn werk en vooral van de paarden waarmee ik werk .
Doe dan wel de fokmerries en hun baby,s .
En wat jonge paarden . Wat basis bij brengen .
Zo nu en dan mee op concours met een van de Ruiters' .
Leuke afwisseling .

Maar zou idd eerst stage / vakantie werk gaan doen alvorens je een specifiek paard gerichte opleiding gaat doen .
De kans dat het je tegenvalt is enorm groot namelijk ...
Sommige dagen had ik blaren op de handen van het mesten en vegen en emmers voer sjouwen .
En had ik geen tijd om een paard aan te raken bijvoorbeeld ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:31

Mijn eerste paardenstage bestond uit dagelijks 15 blaren per hand vegen, leer schoonmaken, drinkbakken uitboenen en met wat geluk een lesje op een manegepaard.
Mijn eerste sportpaarden ervaring bestond uit uitmesten, vegen, paarden binnen zetten, mok behandelen en poetsen.
Na een paar jaar mocht ik erbij zijn toen jonge paarden ingereden werden.

Ik heb het lekker als hobby gehouden :D
Nu wordt er voor mij uitgemest :P

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:02

Toen ik 13 was had ik dezelfde droom, nouja niet dressuur maar een westernranch in Amerika dan. Nu ben ik 18 en eindelijk die droom waar kunnen maken :D Zit in Canada en werk op ranches waar ze western rijden. Daar heb ik geen studie voor nodig gehad ;) Het beste voor jou is om een zon breed mogelijke opleiding te gaan doen voor nu. Focus je niet blind op paarden..
En doe t zelfde als ik. Ga na je school voor een tijdje naar het buitenland om met paarden te werken. Voor mij zijn paarden gewoon écht mn passie en geen probleem voor mij om een hele dag (vaak genoeg zon 7 uur) in t zadel te zitten. Want ja, dat is vrij normaal hier. En elke dag met paarden te werken. Genoeg mensen hier die t te veel paard vinden en geen lol meer hebben in t werken met paarden. Omdat t werk is, en niet meer hobby (voor sommigen). Werken met paarden is anders dan eens een uurtje per dag rijden ;) Paarden moeten echt je passie zijn wil je er in kunnen werken en er ook nog lol in hebben.
Ik ga niet zeggen doe t niet. Waar een wil is, is een weg! Als je écht wil moet je er (kei)hard voor werken, en dan is t zeker mogelijk. Geloof mij! Maar ben je wel bewust van de nadelen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:32

Ik sta met mn paard op een dressuurstal en daar hebben we ook regelmatig stagiaires. Die doen inderdaad al het "vieze" werk: mesten, vegen, poetsen etc. Als er tijd over is mag er wel eens een van de paarden gepoetst of gelongeerd worden maar het meeste is toch echt kei hard werken.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:41

billionache schreef:
Meid, doe jezelf een plezier en ga lekker wat anders doen. Hou de paarden als hobby! :j

In de paarden werken lijkt leuk, maar tenzij je A) een uitzonderlijk talent bent of B) je ouders een héle dikke portemonnee hebben is de kans zéer groot dat je later enkel stallen gaat mesten tegen een hongerloon. En dat zeg ik niet zomaar . Ik ken veel mensen die een paardgerichte opleiding hebben gevolgd en nu spijt hebben...

Gewoon even kijken welke vakken op school je leuk vindt en waar je goed in bent, en je goed laten adviseren door leraars enzovoort. Je bent nog maar 13, dus je hebt nog genoeg tijd om daarover na te denken :-)

Hier 1. Heb de opleiding paardenhouderij gedaan. En heb spijt van de opleiding gehad. Het is inderdaad hard werken en lange dagen maken.
Doordat mijn rug het niet meer aan kon moest ik opzoek naar wat anders. Helaas loop ik nu een krantenwijk en kan ik nog geen baan vinden.

Ga kijken of je inderdaad in je vakantie of in het weekend eens mag helpen bij een stal, kijk daarna of je het wat vind en je het aan kunt.
Ik zou wel een andere opleiding gaan doen. Als je goed genoeg bent kom je er zonder paarden opleiding ook wel in de paardenwereld. Mocht het toch niet lukken om wat voor een reden dan ook heb je nog wel een goede opleiding achter de hand