Werk en studie, te combineren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Werk en studie, te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:51

Op het moment werk ik 36 uur per week, maar ik ben me aan het verdiepen om toch nog te gaan studeren. Vorig jaar een opleiding Management (HBO) afgerond, maar het lijkt me leuk om toch nog verder te gaan.

Vervelende vind ik alleen; wat me leuk lijkt (MER/HRM) is allemaal 4 jaar en ongeveer 20 uur per week aan studie. Dat is veel, en daarbij zijn er ook nog de persoonlijke afwegingen...

Is er iemand die dit wel doet, hoe bevalt het? Wat zijn de voors- en tegens voor jou?

Bhodi

Re: Werk en studie, te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:56

Mijn vader studeert deeltijd, het is pittig, maar hij red het naast een 40/50-urige baan

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:57

Krijg je door je Management opleiding niet veel vrijstellingen voor je MER/HRM? Dan heb je misschien minder studieuren per week?

Ik ga waarschijnlijk starten met een deeltijd studie in september. Ik ben gewend aan veel werken (60 uur per week was geen uitzondering). Dat was druk maar te doen. Mijn werk heb ik een heel stuk afgebouwd. Die uren ga ik nu weer vullen met studie. Per saldo veranderd het dus niet zo veel voor mij. Mijn sociale leven is niet zo spetterend meer als het ooit was maar ja, dat komt wel weer. Ik heb wel gewoon tijd om paard te rijden (4x pw), hard te lopen en een bioscoopje te doen op zijn tijd.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:39

Dat vind ik nog best wel wat Ir111. Ik heb met de Management studie er wel wat uurtjes aan gezeten, maar niet zo dat ik geen leuke dingen meer kon doen.

Dat is nog een goede om na te vragen over de vrijstellingen. Hoewel ik op het moment meer neig naar de MER, en ik denk dat het dan wat moeilijker is.

Ik ben vooral benieuwd hoeveel uur er nodig is, iedereen studeert natuurlijk op eigen tempo.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:44

Sassieja schreef:
Ik ben vooral benieuwd hoeveel uur er nodig is, iedereen studeert natuurlijk op eigen tempo.

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik moet ook echt in een studieritme komen dus het zal in het begin wel vies gaan tegenvallen ben ik bang. Gelukkig heb ik nog wel wat ruimte om mijn werk verder af te bouwen als blijkt dat het te zwaar wordt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:46

Ik heb naast mijn voltijdstudie (bachelor) altijd (bij)baantjes gehad. Werk ging voor school.

Voor mijn schakelprogramma en master wilde ik dat anders. Eerst school dan werk.
Helaas is het programma wat ik ga volgen alleen deeltijd beschikbaar.
Mijn plan om minder te werken, het gemis in salaris op te vullen met DUO en meer tijd in school te stoppen gaat dus niet door.
Ik ga per september 24 uren per week werken. Een tussenweg.

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-08-15 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:46

Ik werk 38 uur en studeer daarnaast nog 6 uur (dinsdagavond en zaterdagvoormiddag les, telkens drie uur). Dat vind ik al behoorlijk zwaar om te combineren met huishouden, paarden, sociaal leven...

20 uur per week aan studie erbij zou ik persoonlijk niet zien zitten met een fulltime job.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:23

Wellicht kun je via de LOI of NTI een studie oppakken? Je kunt zowiezo vrijstellingen krijgen en met thuisstudie of gedeeltelijke thuisstudie kun je ook je tijd flexibeler indelen. Tegenwoordig heb je ook afstandsopleidingen met 1 ker per week of per 2 weken een studiebijeenkomst.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:29

Ik vond het pittig hoor. 4 dagen werken, 2 avonden in de week college en dan nog je huiswerk. En dat huiswerk was echt niet mis. Ik heb periodes gehad dat ik een maand of 2 niemand zag, niets afsprak en in sociaal isolement leefde, anders ging het gewoon niet :+

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:27

Daar zit ik wel naar te kijken bij de LOI, maar dan lijkt het me nog best pittig. Naast een werkweek, een paard en een sociaal leven...

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:06

Ik heb hier wel wat ervaring mee. Voor meer info mag je altijd een Pb sturen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:10

Ik werkte fulltime met daarnaast een lerarenopleiding wiskunde HBO.
Prima te doen, mits je gemotiveerd bent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:15

Vriendin heeft een voltijd wo opleiding en voltijd werk :j Als je écht wil en veel andere dingen ervoor wilt laten is het te doen. Zwaar, maar het lukt wel. Wel doet ze er langer over dan gepland, want t viel best tegen om alle ballen in de lucht te houden. Maar veel vrije tijd is er iig niet :=

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:59

Sassieja schreef:
Daar zit ik wel naar te kijken bij de LOI, maar dan lijkt het me nog best pittig. Naast een werkweek, een paard en een sociaal leven...

Het is ook pittig. Er zitten 24 uur in een dag en die gaan nu (zonder studie) ook voorbij. Het is dus een kwestie van prioriteiten stellen. Keuzes maken. Misschien wat vrije dagen opofferen om te studeren. Misschien je paard wat vaker een dagje vrij. Misschien minder op stap met vrienden.
Maar waar een wil is, is heel vaak een weg. Voordeel is dat je bij schriftelijk studeren ook wat langer er over mag doen. Nadeel is dat je echt zelf de discipline moet hebben. Qua tijdsinvestering is het ongeveer gelijk aan naar school gaan. Dat is immers via de NVAO ofzo vast gelegd.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:03

Ik studeer ook in deeltijd. Afstuderen aan mijn vorige opleiding heb ik gecombineerd met een 40-urige werkweek en 2 paarden. Sociale contacten stonden destijds op een erg laag pitje.

Toen ik de lerarenopleiding ging volgen (deeltijd) had ik gelukkig de mogelijkheid om de werkuren terug te schroeven naar 24, zodat ik in totaal +/- 44 uur per week zou maken en daarnaast ook nog tijd voor ontspanning zou hebben. Inmiddels heb ik geen betaalde baan meer, maar ben ik die tijd alsnog wel kwijt aan o.a. het huishouden.

Is het te doen om een fulltime-baan te hebben en te studeren? Ja, mits je gemotiveerd genoeg bent. Wel zul je keuzes moeten maken, want daarnaast ook nog een druk sociaal leven willen hebben, paarden trainen, e.d. kan lastig worden. Je zou eens na kunnen gaan hoe je die 20 uren (excl. reistijd) naast je werkweek in kunt plannen. Kun je daarbij ook nog voldoende tijd voor ontspanning inplannen? Als dat zo is, heb je al een aardig idee of het zou kunnen gaan lukken. :D

Plannen (en de planning volgen) is sowieso een toverwoord bij deeltijdstudies. ;)

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:30

Het is te doen maar het valt niet mee vind ik zelf. En inderdaad is ook net hoe gemotiveerd je bent om die studie te volgen, heb je het er voor over om dingen soms zo te moeten plannen dat je sociale leven en sport op laag pitje komt te staan...

Werk zelf rond de 32-34 per week verdeeld over vier dagen (dat is wel een aanrader) eens in twee weken ongeveer 8 uur studie op school en verder gemiddeld 10-20 uur in de week zelfstudie, stage etc.
Vind het zelf erg moeilijk om studie voor paarden en sociaal leven te laten gaan voor studie hoe leuk ik het ook vind en ook op werk gaan allerlei projecten door die ook nog buiten werkuren om tijd kosten.

Ik zeg altijd wel eens maar nooit weer zo'n grote studie naast zoveel uur werken :D O:)