16.5 jaar en autorijles, voor/na delen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

16.5 jaar en autorijles, voor/na delen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:55

Hallo,

Ik hoop dat het hier goed staat :o

Ik ben afgelopen schooljaar in de 4e gezakt voor mijn vmbo-tl examen en dit jaar doe ik het jaar dus overnieuw.

Ik ben dit jaar op 15 mei 16 jaar geworden en het leek me handig om over 1 of 2 maand te starten met mn auto rijbewijs aangezien ik half oktober dus 16 en een half ben.

Waarom ? omdat ik nu nog vrije tijd heb en ik weet niet hoeveel tijd ik op het mbo heb.

wat zijn verder de voor-en nadelen om te beginnen op 16,5 jarige leeftijd ?

Fellow

Re: 16.5 jaar en autorijles, voor/na delen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:59

Ik ben ook al begonnen, zou het ook doen als ik jou was. Je rijexamen moeten doen in de periode dat je ook centraal examen hebt is dubbelop stress. Daarnaast hoef je je niet te haasten of iets dergelijks, dat neemt bij mij iig druk weg. Ik wil op mijn 18e gewoon direct al kunnen rijden namelijk. :)

Het ligt ook wel aan jezelf natuurlijk, ik had er gewoon heel veel zin in dus waarom wachten dan? :D

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:01

Fellow schreef:
Ik ben ook al begonnen, zou het ook doen als ik jou was. Je rijexamen moeten doen in de periode dat je ook centraal examen hebt is dubbelop stress. Daarnaast hoef je je niet te haasten of iets dergelijks, dat neemt bij mij iig druk weg. Ik wil op mijn 18e gewoon direct al kunnen rijden namelijk. :)

Het ligt ook wel aan jezelf natuurlijk, ik had er gewoon heel veel zin in dus waarom wachten dan? :D

Fellow, ik heb er ook best zin in! :o

en je hebt ook gelijk met de dubbelstress + dat wanneer ik 18 ben ik ook gelijk wil auto rijden. :o :o

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:02

Toen die regeling net was ingegaan heb ik het ook gedaan, als je de tijd en het geld er voor hebt waarom zou je dan wachten? :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:04

Je mag pas starten met lessen als je 16,5 bent en afrijden als je 17 bent. Dus als je veel tijd hebt is het handiger om niet meteen te beginnen aangezien je dan mogelijk te vroeg klaar bent en geen examen mag doen.
Wel kan je al beginnen met theorie.

Ik persoonlijk merk dat de 16,5 jarigen wel makkelijker leren mits ze een beetje serieus zijn, dat jaar rijden met begeleiding is wat mij betreft ook prima als je goede begeleiding hebt.

Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust, ik ben zelf instructeur.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:10

@priiboy, Ik hoef het zelf niet te betalen dus dat scheelt ;)

@polly, bedankt voor je reactie! :j

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:15

Misschien kun je beter beginnen als je 17 bent? Dan kun je wel bijna direct na het halen van je rijbewijs al zelf rijden. :) anders moet er steeds iemand naast zitten.
Zelf ben ik nu 18 en begin net met rijlessen, maar ik had ook niet echt een noodzaak om het eerdee te doen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:16

Lynnepinny schreef:
Misschien kun je beter beginnen als je 17 bent? Dan kun je wel bijna direct na het halen van je rijbewijs al zelf rijden. :) anders moet er steeds iemand naast zitten.
Zelf ben ik nu 18 en begin net met rijlessen, maar ik had ook niet echt een noodzaak om het eerdee te doen.

Wanneer ik 17 ben en ik heb het, dan hoef ik om mijn part niet te rijden, maar dan heb ik het teminsten en dan hoef ik het niet meer te halen wanneer ik het drukker krijg!

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:21

hielkebro schreef:
Lynnepinny schreef:

Wanneer ik 17 ben en ik heb het, dan hoef ik om mijn part niet te rijden, maar dan heb ik het teminsten en dan hoef ik het niet meer te halen wanneer ik het drukker krijg!

Het is verstandig om dan wel te blijven rijden, want anders raak je het ritme weer vrij snel kwijt. Ze zeggen ook altijd dat je pas leert autorijden als je zelf rijdt. Mijn broer heeft echt al sinds zijn 20e zijn rijbewijs en is inmiddels 25, ik ben 22 en heb sinds januari mijn rijbewijs, maar rij 10 keer zo veel beter dan mijn broer. Dit omdat ik in een half jaar veel meer heb gereden dan hij in die jaren.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:26

@MevrouetJ, daar zit ook wat in!
En wat noemen jullie dan veel rijden ? Want ik zou niet elke dag rijden denk ik, zou niet weten waarheen (met een begeleider) :=

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:31

Probeer in ieder geval 1 keer per week te rijden zodat je in het ritme blijft. Meestal les je ook minimaal 1 keer per week :). Ik reed vooral 1-2 keer per week ritjes naar mijn verzorgpaard, dit was kwartiertje heen en kwartiertje terug en een enkele keer naar vriendlief die een halfuurtje verder woont. Ik reed dus gemiddeld twee keer per week auto, maar niet denderend lange afstanden.

Ik vond het in het begin wel nog erg spannend om over de snelweg te gaan, omdat ik altijd alleen kleine stukjes rij. Inmiddels gaat dat ook veel beter en vind ik het niet meer spannend.

Je woont in Friesland zie ik? Ik weet niet of je in een rustig dorp woont, maar misschien kan je een keer regelen dat je in een drukker dorp of stad rijdt. Ik ben geboren en getogen in Utrecht stad en heb hier ook mijn rij examen gedaan. Ik ben dus drukte gewend. Vriendinnen van mijn studie hebben alleen in dorpjes gereden en kregen echt een hartverlamming toen ze in de grote stad kwamen. Dus tip: doe zoveel mogelijk ervaring op in verschillende dingen tijdens je rijles!! Want dan heb je nog iemand naast je zitten die je kan sturen :).

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:33

MevrouwtJ schreef:
Probeer in ieder geval 1 keer per week te rijden zodat je in het ritme blijft. Meestal les je ook minimaal 1 keer per week :). Ik reed vooral 1-2 keer per week ritjes naar mijn verzorgpaard, dit was kwartiertje heen en kwartiertje terug en een enkele keer naar vriendlief die een halfuurtje verder woont. Ik reed dus gemiddeld twee keer per week auto, maar niet denderend lange afstanden.

Ik vond het in het begin wel nog erg spannend om over de snelweg te gaan, omdat ik altijd alleen kleine stukjes rij. Inmiddels gaat dat ook veel beter en vind ik het niet meer spannend.

Je woont in Friesland zie ik? Ik weet niet of je in een rustig dorp woont, maar misschien kan je een keer regelen dat je in een drukker dorp of stad rijdt. Ik ben geboren en getogen in Utrecht stad en heb hier ook mijn rij examen gedaan. Ik ben dus drukte gewend. Vriendinnen van mijn studie hebben alleen in dorpjes gereden en kregen echt een hartverlamming toen ze in de grote stad kwamen. Dus tip: doe zoveel mogelijk ervaring op in verschillende dingen tijdens je rijles!! Want dan heb je nog iemand naast je zitten die je kan sturen :).

Ja, ik woon in een redelijk rustig dorp, wat je hier wel met rijles krijgt (mijn ene broer heeft het rijbewijs en de andere is bezig) is dat je de hoofdstad in gaat.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:35

Oké dat is dan zeker een fijn iets! Succes met het zoeken van een leuke rijschool en veel plezier! En vooral lekker blijven rijden als je je rijbewijs hebt +:)+ .

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:46

Ik ben sinds kort ook begonnen met autorijden, ik ben nu 16,5. Ik vond het aan het begin heel spannend maar je gaat heel rustig alles doen en uitgelegd krijgen. Ik ben blij dat ik nu al bezig ben, als ik 17 ben wil ik zo snel mogelijk afrijden en daarna mag paps of mams lekker een stoel opschuiven en ga ik achter het stuur (bv. als we even naar opa&oma gaan oid) Als je regelmatig blijft rijden kan je op je 18e gewoon lekker wegrijden in je eentje! :D

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:48

Ik ben ook net na 16,5 begonnen. En heb hem op mijn 17e gehaald. Ik heb bijna een jaar met mijn ouders moeten rijden, en dat kwam dus neer op 15x(?) max rijden in zo'n 9 maanden. Nou lag het er nisschien aan dat ik maar naar weinig plekken samen met mijn ouders ging. Maar zodra je je rijbewijs hebt moet je echt regelmatig blijven rijden. Ik werd namelijk echt onzeker en bang. Terwijl ik prima en zeker reed toen ik net was geslaagd.

Ondertussen al weer even 18 en ik rijd weer zoals eerst. Maar ik wil je echt het advies meegeven om als je hem vroeg wil halen, ook direct veel te kunnen rijden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:48

maximexfleur schreef:
Ik ben sinds kort ook begonnen met autorijden, ik ben nu 16,5. Ik vond het aan het begin heel spannend maar je gaat heel rustig alles doen en uitgelegd krijgen. Ik ben blij dat ik nu al bezig ben, als ik 17 ben wil ik zo snel mogelijk afrijden en daarna mag paps of mams lekker een stoel opschuiven en ga ik achter het stuur (bv. als we even naar opa&oma gaan oid) Als je regelmatig blijft rijden kan je op je 18e gewoon lekker wegrijden in je eentje! :D

Nou, dit geeft mij motivatie. :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:50

Je kan wel beginnen hoor!

En daarna kilometers maken! Was19 toen ik m haalde
Ik had 2 maand mn rijbewijs en ik reed in Luxemburg. Even pap gevraagd of t verstandig was (rij instructeur) maar het kon wel.
Heb int begin veel gereden. Naar de paarden 3 km verderop, tot een omweg naar mn opa en oma.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:07

Ik heb mijn rijbewijs gehaald toen ik 17,5 was en ik kan het je zeker aanraden! In dat halfjaar dat ik met m'n ouders ernaast heb gereden heb ik ontzettend veel bijgeleerd en daardoor zat ik een stuk zekerder en zelfstandiger achter het stuur toen ik eenmaal alleen kon. Voor mijn gevoel heb ik pas echt leren autorijden toen ik m'n rijbewijs eenmaal had en ik vond het heel fijn om in het begin iemand naast me te hebben die me af en toe even kon helpen. Ik heb best veel gereden in dat halfjaar omdat mijn ouders het natuurlijk ook hartstikke leuk vonden, ik heb vanaf het begin regelmatig in het donker gereden en ook een aantal keer naar drukkere delen van het land geweest dus dat soort dingen heb ik eigenlijk nooit eng gevonden. Met een begeleider erbij ligt de lat om zulke dingen te doen voor mijn gevoel toch iets lager, ook al moet je het natuurlijk allemaal zelf doen. :)
Sommige mensen beweren dat je het plezier in het rijden kwijtraakt als je steeds met je ouders/begeleider moet, maar mijn ouders bemoeiden zich eigenlijk vooral met de radio en bijna niet met mijn rijden dus ik vond het alleen maar leuk om zelf te rijden :D Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik niet kon wachten tot ik 18 was en alleen kon, maar ik heb er zeker geen spijt van dat ik m'n rijbewijs eerder gehaald heb!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:37

Ik ben nog van de generatie dat je 18 moest zijn om te gaan lessen. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wanneer je begint zolang je maar regelmatig blijft rijden na het halen van je rijbewijs :j voor mij was 18 ook vroeg genoeg, heb mn rijbewijs in 3 kwart jaar gehaald, niet teveel gehaast en daarna regelmatig met m'n moeder even naar groningen gereden omdat oma daar woonde.

Ik raad wel aan om ook echt naar drukke steden te gaan want ik merk wel dat Leeuwarden gewoon n groot dorp is in vergelijking met utrecht e.d en ik vind het dan ook maar 10x niks om bv in het westen te moeten rijden omdat ik die drukte niet gewend ben in Friesland.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:33

Hier mocht ik ook pas met 18 jaar lessen maar ik had al wel wat ervaring met rijden opgedaan. Ik vond het wel een voordeel. Belangrijk is wel dat je veel gaat rijden als je je rijbewijs hebt. Je moet oog krijgen voor het verkeer en de afstanden. Dat leer je echt alleen door heel veel kilometers te maken en door het te blijven doen.