Wat als je zelf een huis kon ontwerpen/bouwen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Wat als je zelf een huis kon ontwerpen/bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 21:47

Omdat ik op dit moment veel thuis zit vanwege m'n gezondheid (of eigenlijk dus niet zo goede gezondheid :+ ), was ik eens in Google Sketch Up gaan tekenen. Nu ik daar best "handig" in ben geworden, wil ik eens een huis gaan ontwerpen en in Google Sketch Up tekenen. Het is wel een droom om ooit zelf een huis te ontwerpen en (te laten) bouwen in Zweden. Of die droom ooit uit komt? Geen idee, het besluit om naar Zweden te emigreren is in ieder geval wel gedaan en dat is alvast stap 1!

Nu was ik eigenlijk wel eens benieuwd wat jullie écht in een huis zouden willen hebben als je jouw eigen huis kon ontwerpen/bouwen. Een bepaalde kamer (voor bijvoorbeeld de hond...) of bepaalde inrichting van een keuken/slaapkamer/... of...

Misschien zijn hier wel meer mensen die het leuk vinden om in Google Sketch Up te tekenen en huizen/inrichtingen/kamers tekenen/ontwerpen? Misschien een leuk idee om die hier met elkaar te delen en zo ideeën en inspiratie op te doen?

Natuurlijk is t fictief, maar ik vind het toch wel heel erg leuk om te doen en vooral om te dromen. En wie weet komt m'n droom nog wel eens uit om m'n eigen huis te kunnen ontwerpen en bouwen... Dromen mag, toch?!

Verder kijk ik ook heel veel rond op Pinterest, hele gave dingen staan daar op en leuk om inspiratie op te doen om te tekenen in Google Sketch Up! :)

MarlindeRooz

Re: Wat als je zelf een huis kon ontwerpen/bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:48

Mijn honden kregen inderdaad een eigen kamer, met groot luik door naar buiten.

Daarbij slaapkamer, douche, keuken, wc en woonkamer op 1 verdieping zodat je er kan blijven wonen als je oud bent.
En dan boven slaapkamers / hobby kamers. :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:53

- inloopkast
- badkamer bijbehorend bij de master bedroom
- grote open eetkeuken
- open haard
- overdekte ''gang'' naar de paardenstallen (mag buiten zijn, als het maar overdekt is)
- garage aan het huis vast, zodat je niet door de regen naar je auto hoeft te lopen

:o

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:55

Ten eerste een gelijkvloerse woning met 3 grote slaapkamers. Masterbedroom heeft een grote inloopkast.
Badkamer met een bad en aparte douchen voor 2 personen.
Een hele grote woonkeuken met een groot AGA fornuis en een grote tafel met aan 1 kant een bank ipv alleen stoelen.
Dat zijn mijn eisen.
En voor vriendlief een "mancave" met flipperkast, dartbord, barretje enz.

En als je dan toch ruig doe dan ook een binnenzwembad van 25 meter lang zodat je baantjes kan trekken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:02

Ik zou een groot huis willen met veel grond, voor meerdere mensen/gezinnen, een soort leefgroep eigenlijk maar wel met de mogelijkheid om alles zelf te doen.
en dan 1-2x per week met z'n allen eten en verder naar behoefte gezamenlijk of apart eten.

Zou dan de benedenverdieping als algemene ruimte houden met veel zithoekjes, mediaruimte/hoek, een grote keuken met bar en grote eetruimte liefst met 1 grote tafel, een spelletjeskamer, een leeshoek/ruimte etcetc.
Dan 4 woonlagen met op elke laag 2 badkamers en evt aparte toiletten, een woonkamer, keuken, ong 3-4 slaapkamers en een ruim berghok.
Of per woonlaag 2 personen/koppels met per 'huishouden' een woonkamer, keuken, badkamer, 2 slaapkamers en een berghok.
Mooi terras erbij, evt met verhoogde koivijver met ramen/glazen wanden en een ruime tuin met wederom diverse hoekjes/veldjes oid.
Evt stallen/weiland/rijbaan/etc erbij voor de paarden van bewoners, geen pensionklanten van buitenaf iig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:05

Wij hebben zelf gebouwd, ik mis een bijkeuken!! En kamer voor de honden (of grotere hal) zou ook fijn geweest zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:30

Oeh!!!
Een prachtige gelijkvloerse "bungalow".
Geen trappen meer.
Eventueel nog 1 a 2 slaapkamers boven en/of een kelder.
De trap is dan zo'n heerlijke brede flauw stijgende trap met 1 of twee hoek-tussenstops. Ipv zo'n standaard erg stijl half ronde trap. Lekker makkelijk omhoog lopen en makkelijk voor evt een trap-lift.

De katten krijgen een eigen kamer met buitenren. De hal is heerlijk ruim. De badkamer is van natuurlijke kleuren en materialen.
Er rijdt een stofzuig robot rond en we hebben een ronde openhaard.

Daarnaast nog een heerlijke lees/slaaphoek waarbij je de rugleuning kunt verstellen. Bij een groot raam, grote boekenkast en met dikke gordijnen. Om heerlijk bij te lezen, ik het zonnetje te liggen en naar buiten staren, of met de gordijnen dicht een rust-hoek zodat ik smiddags niet meer perse altijd in de slaapkamer hoef te slapen.

De hond heeft grote kussens en manden. Mooie was en droog gelegenheid voor de hond.
Etc etc.

En dan graag in natuurlijke bouwstijl.
Bijv half in een heuvel met een dak van "heuvel", gras en bloemen.
Aardwarmte, zonnepanelen, dikke muren.

In de woonkamer en slaapkamer een verdiept plafond waar van achter het randje langs de muren licht komt, zelf in te stellen op hoe zacht of fel en in alle kleuren van de regenboog in te stellen naar gelang je "mood".

Badkamer in heerlijke meditatie-rust-sauna sfeer. Douche heeft een zit-gelegenheid.

En een grote veranda/overkapping achter. Voor ligt de voordeur in een overdekte nis beschermt tegen wind en regen.

dreaming....!

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:23

ten eerst een grote lap grond kunnen kopen om het op te zetten en als weide en een buitenbak. Hele gebouw goed geisoleerd en in elke stal een camera en in de doorgang en bij de ingang.

ik zou een groot stallencomplex op de begane grond bouwen (gebouw in de vorm van oude hooiberg), met een ruime gang van 2 m breed int midden en aan beide kanten 2 grote stallen van 4 x 4 en aan de ene kant een wasplaats van 3 x 2 en ruime zadelkast en aan de overkant de opslag van voer/stalstrooisel en een luie trap langs die muur naar de 1e verdieping.

1e verdieping: ruime hal luie trap naar 2e verdieping, deur naar de keuken en badkamer (boven de wasplaats, is kortste route met leidingen), en een deur naar een kantoor en de woonkamer, rondom ramen dubbelglas, ook enkele die open kunnen.

2e verdieping: Twee ruime tweepersoons slaapkamers met een eigen wc en kleine wastafel. dit zodat ik er 1 kan verhuren... per nacht als paarden B&B of per maand

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:50

Mijn droom huis is niet heel groot gewoon huis met grote slaapkamer douche inloop kast keuken met keukeneiland. Groot stuk land met een stal of 4/5 met binnen en buitenbak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:42

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:45

Vraag me af hoe ze dat doen met (hevige) sneeuwval?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:47

Ooit ga ik dat ook doen. Toch is dat in mijn geval niet erg moeilijk aangezien ik dagelijks architecten en aannemers adviseer hoe te bouwen. (Technische deel, niet het esthetische). En daar horen vergunning en toetsingen ook bij. Vanzelfsprekend heb ik daar dan ook de opleiding voor.

Ik werk met autocad. En het ontwerp met een ouderwetse schetsrol.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:38

Ohh hier houd ik me veel mee bezig! :D
En ben ook nog eens bevoorrecht dat het een onderdeel van mijn studie is, ontwerpen en tekenen van huizen. :):)

Zweden is prachtig, hier vormen we het landschap naar huizen maar in Zweden worden huizen gevormd naar het landschap. Ook goed te zien in het linkje hierboven. Dat is ook iets wat mij ook heel erg trekt aan Zweden en dat fijne knusse.. <3

@ Mysa ik denk dat het terras daar verwarmd word o.i.d. wat er voor zorgt dat de sneeuw niet blijft liggen, tenminste dat zou ik zelf een vrij logische en simpele oplossing vinden. :+

TS heb je ook al gekeken naar alternatieve tekenprogramma's?? Door te tekenen in programma's als Arkey / Archicad / Autocad / Revit etc. en die vervolgens te exporteren naar SketchUp kun je ze renderen (het maken van foto realistische 3D beelden). Heel gaaf om te doen en ook erg leuk om uit te proberen! :)

Voordeel is dat je in die tekenprogramma's niet telkens weer elk lijntje apart hoeft te tekenen en je makkelijk zo het e.e.a. kan opslaan. Beetje het idee als objecten in SketchUp die je opslaat, maar dan zijn ze een stuk makkelijker aan te passen. Ramen en deuren bv. die je tig keer kan plaatsen maar vervolgens afzonderlijk ook heel makkelijk de maten van kan aanpassen. Muren kun je voor het plaatsen al de dikte en opbouw van instellen etc. Scheelt een hoop werk in elk geval. :D

Hihi hier gaan ook altijd de eerste schetsen (en eigenlijk het echte ontwerpen en bedenken) op een schetsrol. Op school hebben we zelfs ook nog de ouderwetse tekentafels. :Y) Pas als ik tevreden ben begin ik met digitaal tekenen, maar goed merk bij ons op de opleiding ook al erg het verschil in behoefte de een begint het liefst direct digitaal een ander liever eerst op papier. Gelukkig is bij ons beide toegestaan. :D

En ooit gaan mijn vriend en ik ook zelf bouwen, mijn droomhuis? Poeh heb een heel lijstje eigenlijk maar denk vooral dat de kernwoorden authentiek, knus & landelijk wel echt kenmerkend zullen zijn. Een niet te grote woning wat ruimte om het huis voor een kleine beestenboel maar vooral gezellig. :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:11

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:18

Ik zou mijn huis in een U vorm bouwen, Midden de keuken met openslaande deuren. Ene kant een woonkamer, andere kant slaapkamer met badkamer .
Bovenverdieping, kantoor,logeerkamers.
In het midden van de U een prachtige tuin met fontein.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:40

Ik hoef niet een super groot huis... Wel zou ik een veranda, een balkon en een serre willen (zo eentje die een beetje rond loopt).. En een keuken met groot eiland erin. Verder heb ik niet zoveel eisen :P

Als ik nog een lekker stuk grond over zou hebben.. Dan wil ik er een zorgboerderijtje aan plakken :P met veel ruimte voor beestjes en boompjes. Dat dan weer wel, maar het huis hoeft niet zo groot :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:34

Als ik zelf zou kunnen ontwerpen. Liefst houtbouw, woonkamer en keuken een vlak, veel ramen, wonen aan de tuinkant. Twee slaapkamers waarvan de grootste met uitzicht en uitloop op de tuin en een badkamer met bad en douche. Liefst ook een serre en inpandige ruime bergruimte waar oa scootmobiel en extra vriezer en fietsen kunnen staan.

Niet te groot, veel ramen, houtkachel, zonnepanelen, cv, volledig drempelvrij uiteraard zodat het rolstoelbestendig is.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:41

Er zijn zoveel leuke opties! Ik zou in ieder geval voor iets dromerigs/aparts/knus gaan. Iets met hoekjes, trapjes, gaatjes, verborgen zolderkamertjes, geschiedenis. Het liefst een grote tuin met een lief krakend tuinhekje en een torenkamertje. Een eigen moestuin met kas en een boomgaard met fruitboompjes waar 's zomers gegeten en gepicknickt kan worden. En een bibliotheek met trapje. Schuifdeuren en houten vloeren. En openhaarden. En een heel groot ingebouwd ligbad waar je met een trapje naar beneden inloopt. Een knusse serre waar je heerlijk kunt zitten lezen wanneer het regent. Een beetje dat Narnia/Harry Potter knusse gevoel. Vlakbij het bos en strand (gelukkig ben ik niet veeleisend).

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:42

Leuk topic :D Ik ben zelf tuinontwerper en droom dus lekker over huisen en alles wat erbij hoort :D

Tip: http://www.jamesedition.com/

Kun je lekker wegdromen :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:50

Shadow0 schreef:
Hannanas: bekijk deze eens: http://enpundit.com/house-inside-a-hill ... itzerland/
Interieur zou ik wel anders doen, maar het huis zelf :+:

Oh nee! Het weinige daglicht dat binnenkomt, komt maar van een kant. Waar ik nu woon heeft de woonkamer van drie kanten licht, ik zou niet anders meer willen. Mijn enige echte wens zou een souterain zijn. Lekker het hele huis onderkelderd, lijkt me fantastisch.