Sneller internet via de kabel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Sneller internet via de kabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 10:21

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik al aan het kijken om over te stappen van internet.
Dit met de voornaamste reden dat ik het internet een stuk sneller wil hebben.

Nu ben ik al flink aan het oriënteren en zoeken geweest, hier ligt geen glasvezel dus dat valt voor mij al af.
Echter las ik gister ergens dat er ook internet via de kabel mogelijk is, dit zou zoals ik begreep maar bij een paar providers per plaats beschikbaar zijn.

Dit zou dan weer anders zijn dan "normaal" internet en weer sneller moeten zijn dan het "normale" internet.
Echter heb ik niet zo heel veel verstand van de internetverbindingen en mogelijkheden hier van.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en die me misschien wat verder kunnen helpen over hoe dit zit en of dit echt zo is?

Voor zo ver ik weer krijgen wij momenteel de verbinding binnen via de telefoon lijn.
Weet iemand wat de verschillen precies zijn en waar ik het beste aan zou doen qua het ontvangen en afsluiten van internet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:23

Ik heb heel lang internet gehad via de kabel,dat was redelijk snel.Maar nu heb ik glasvezel en dat scheelt enorm.
Internet via de telefoon lijn is zeer traag.Je kan het gewoon via de kabel vragen bij b.v. de KPN.
Ik ben al jaren bij KPN en eigenlijk nooit problemen.
KPN heeft vaak goedkope aanbiedingen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:25

Kies een paar providers en vraag ze om even te kijken hoe snel internet ze daadwerkelijk kunnen leveren. Ze kunnen dat gewoon nakijken op jouw postcode. Wij zitten in het buitengebied en hier valt het bijvoorbeeld zwaar tegen. Op internet staan mooie cijfers, maar de realiteit is vaak anders.

Wij hebben de pech dat alleen Ziggo hier een normale snelheid kan leveren, dus weinig keus.

Ricie

Re: Sneller internet via de kabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 10:37

Dankjewel dan ga ik daar eens even verder op zoeken!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:37

Via de kabel heb je meestal keuze uit 1 provider... Ik dacht dat dit Caiway is in Gouda.

Als er geen glasvezel ligt dat is ADSL (of VDSL, de snellere variant) de enige andere optie. Hoe snel dit ongeveer is kan je hier zien:

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Die site geeft over het algemeen een behoorlijk goede indicatie.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 11:43

Dat is jammer, die website geeft weer dat er geen geplande upgrades zijn en dat er momenteel koper beschikbaar is. Dan lijkt Caiway nu dus de enige optie....

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:48

Als je geen glasvezel kan krijgen dan is er inderdaad alleen koper. Maar over koper (je telefoonlijn) kan ook een behoorlijke snelheid worden gehaald. Hoe snel is sterk afhankelijk van de afstand tot centrale of wijkkast en de kwaliteit/leeftijd van de bekabeling in de grond. Op die site krijg je als het goed is een inschatting van de maximale snelheid (in Mbit/s) die je via je telefoonlijn kan halen. Dat kan je vervolgens vergelijken met wat je kabelaanbieder kan leveren.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:46

Maar wat zijn de resultaten van de Netco check dan? Wat is de snelheid bij ADSL en VDSL op die pagina?