Geen spam. Wat dan wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Geen spam. Wat dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 16:40

Dag Bokkers op deze rustige zondagmiddag,

Zojuist opende ik mijn mailbox en zag ik een paar mailtjes staan. Eentje van Anonymous Mous. Ik scroll gewoonlijk langs spam en stuur het direct door naar de spambak van mijn mail. Toen ik toch de eerste twee regels bekeek, leek het geen spam. Ik besloot het te openen.

Het mailtje was als volgt, (waaruit ik mijn voornaam en enkele feitjes heb gecensureerd heb vanwege privacy :) ) :

*knip*

Mijn tijdlijn op Facebook staat op privé. Het enige wat voor een ander te zien is, is mijn laatst gewijzigde profielfoto en mijn laatst bewerkte omslagfoto. Mijn informatie heeft niet openbaar gestaan, maar toch staan er dingen in waarvan ik denk: whut, hoe kun je dat toch weten? Het is geen spam, dat kan haast niet, want het is geen automatische gegenereerde mail of Bongoo troep of wat dan ook. Het mailadres waarmee ik gemaild ben, is Outlook. (Verkrijgbaar in PB als je iemand denkt te kunnen vangen :')) Ik werk zelf ook met Outlook.

Ik vind vraag me toch af... Wat is dit? Kent iemand dit soort mailtjes? Het is té persoonlijk voor spam en ik kan het ook geen liefdesverklaring noemen van iemand die me leuk vindt of iets dergelijks. :') En echt... zelfs die lasagne, waar ik zo vaak op geoefend is en die nooit gelukt is... What's this? Toen ik het hele mailtje in de zoekmachine van Google stopte, kreeg ik Error 400, misschien omdat het te lang was? Het mailadres natrekken komt ook niets uit.

Wie weet wat het is? Ik heb niet gereageerd mocht het tóch spam zijn. Nog even mijn privacy op Facebook gecheckt en écht alles staat privé. Ik ben maar aan het denken wat het zou kunnen zijn...
Laatst bijgewerkt door Paisano op 23-08-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privécommunicatie verwijderd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:42

Dan moet het iemand zijn uit je vriendenlijst die je anoniem een mail stuurt.

Edit: Ik zou het zelf een beetje creepy vinden en me er absoluut niet prettig bij voelen. Dit is voor mij een van de redenen om helemaal geen FB te hebben. Zelfs al zet je alles op prive, dan nog heeft het teveel nadelen voor mij. Ik zou van jouw bericht dus echt enorm nerveus worden.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 16-08-15 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:43

Is het niet iemand uit je vriendenlijst dan? Wat raar zeg.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:43

Iemand die je wel degelijk kent dus.... ;)

vuurneon

Re: Geen spam. Wat dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:44

Ik denk dat het een anonieme bekende aanbidder is.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 16:46

Ik ken niemand uit mijn vriendenlijst met die schrijfstijl of die het lef zou hebben zo'n mail te sturen. Ik ben qua vrienden toelaten en hebben op Facebook erg strikt en voeg niet zomaar iedereen toe. In dat geval kan iemand dat toch gewoon tegen me zeggen? Desnoods een berichtje sturen op Facebook?

Ik vind het wel een aparte manier van aanbidden, vuurneon. :') Stalkerachtige vormen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:46

Negeren, niet op reageren als diegene niet bekend is..
het kan zijn dat het iemand is die je kent.. of je in kan schatten op basis van informatie die wel her en der openbaar staat.. in beide gevallen doet diegene het anoniem dus is het oppassen geblazen..

het anonyme karakater + het bijna prat gaan op hoeveel diegene van je weet of denkt te weten is of een manier om meer over je te weten te komen en daar iets mee te gaan doen.. of het neigt naar stalken, in dat geval don't feed the troll en probeer niet via antwoorden erachter te komen wie het is.. dan open je een deur die je niet open wilt maken..

als iemand werkelijk geinteresseerd in je is en de moeite doet om je te leren kennen en veel over je te weten.. dan zetten ze hun naam eronder.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:46

Het is dus een vrouw met wie je bevriend bent op Facebook maar die je 'in het echt' waarschijnlijk vrijwel nooit ziet. Interessante puzzel dit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:47

Iemand uit je vriendenlijst. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:47

Hahaha ongemakkelijk is een geschikt woord om het te omschrijven :')

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:48

Iemand met toegang tot de inloggegevens van een van je facebook vrienden?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 16:51

Net heb ik even de proef op de som genomen, mijn account op Facebook geopend en dat aangeklikt als: "weergeven hoe anderen mijn tijdlijn kunnen zien". Daar zag ik écht alleen mijn profielfoto en een omslagfoto, dus het moet wel iemand uit mijn vriendenlijst zijn dan. :oo

Wat ik wel frappant vind... Als het iemand is die me aanbidt, waarom is dat zinnetje "als ik een jongen was" dan? Dat betekent dat ze misschien niet lesbisch is? Of ga ik nu te snel?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:52

Ehm, okay... creepy. :=

Je hebt echt geen flauw idee wie het kan zijn?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:53

Ik denk niet dat het iemand is die romantische gevoelens voor je heeft, meer iemand die tegen jou opkijkt als persoon.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 16:54

Creepy is idd een juiste benaming!

Ik zat nog te denken aan een zieke grap van een vriend, maar dat kán gewoon niet. Dit is zijn schrijfstijl niet en anders zou er wel een leukbedoelde rotopmerking onder staan en die staat er niet. Ik kan niet bedenken wie het zou moeten zijn...

Waar kan ik een knopje vinden waar mijn e-mailadres te vinden is? Ook voor vrienden? Staat dat bij informatie?

Dat "Ik vind je vervelend" vind ik niet zo heel fijn in de oren klinken. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:57

Een vriendin die het leuk vindt om jou zo anonieme mailtje te sturen en vervolgens benieuw is naar reactie?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:57

Eindigt het ook met die quote? Geen echte afronding van de e-mail waaruit blijkt wat diegene eigenlijk nou wil bereiken?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 16:58

Authentic schreef:
Eindigt het ook met die quote? Geen echte afronding van de e-mail waaruit blijkt wat diegene eigenlijk nou wil bereiken?

Het eindigt met die quote van Plato inderdaad. Geen adieu, groetjes of "ik hoop op je reactie".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:58

Dit is inderdaad echt creepy :=
Het enige wat je weet dus is dat het een zij is en dat diegene je op Facebook heeft..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:59

Ik zou vooral niet reageren als het geen spam is. Het komt op mij nogal creepy en manipulatief over... zelf zou ik ver uit de buurt blijven van iemand die dit soort dingen schrijft en er absoluut niet op reageren (ook niet negatief), en net als elenaMM zegt, geen ingang bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:59

Misschien is wel van je moeder of je vader :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:00

Misschien dat het een aanbidder is die via via je e-mail adres heeft gekregen?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 17:00

@Believe, als het al een 'zij' is. Misschien is het een hij die zich voordoet als een zij?

@Shadow0, ik ga er ook niet op in. De zin "ik vind je vervelend" geeft mij niet zo'n fijn gevoel. Mocht hij of zij nou nog eens mailen, dan moet ik misschien maar iets ondernemen, afhangend van de inhoud van de mail. Maar wat zou ik dan moeten doen? Blokkeren gewoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:02

Dat zou ook kunnen..
Weet je ook zeker dat het geen vriend/vriendin is die een grapje uit haalt?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 17:02

Tobbes schreef:
Misschien is wel van je moeder of je vader :=

Ach, mijn vader heeft de grootste moeite met computeren en zou alleen geen nieuw mailadres aan kunnen maken. Mijn moeder is niet in voor dit soort gein en is geloof ik ook niet in staat in haar eentje een nieuw mailadres te maken. Ook haar schrijfstijl is het niet. :n