Zonnebril gekocht, maar niet tevreden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Zonnebril gekocht, maar niet tevreden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 19:57

In april heb ik een serengeti zonnebril gekocht.

De verkoopster raden mij aan om de gepolariseerde glazen te nemen zodat ik in de auto ook mijn tomtom zou kunnen zien, anders zou het en zwart vlak zijn. En geen last van schitteringen zou hebben. Dus zo gezegd zo gedaan. Glazen zijn op sterkte geslepen met een prisma afwijking.

Was een flinke rib uit mijn lijf (€ 680,-) maar heb dat over voor een goede bril. Heb vaker een serengeti bril gehad (zonder afwijkingen er ingeslepen) naar volle tevredenheid een 6/7 jaar gehad.

Alleen begin ik mij steeds meer en meer te ergeren aan deze bril. Het mee kleuren naar hoeveelheid licht valt vies tegen. Ik moet vaak kijken welke bril ik eigenlijk op heb. :? Zeker niet van wat ik van deze brillen gewent ben. En heb dit redelijk snel gemeld. Het viel mij ook snel op dat led schermen donker waren. Moet mijn hoofd ver naar rechts buigen om duidelijk beeld te krijgen. ^) Met computeren op laptop een zeer frustrerend iets. Ook veel pin/betaal automaten/gsm's/tablet's/mp speler's kan ik met deze bril op niet aflezen, tenzij ik mijn hoofd dus naar rechts kantel.

Van de week weer er mee naar toe. Krijg ik te horen van "ja maar met gepolariseerde glazen zie je een tomtom scherm niet, die heeft een andere lichtfrequentie die afgebogen word." >;)
Nou ben ik mooi klaar mee.

Ze hebben nog wel contact opgenomen met de verkoper van de bril of er misschien wat aan gedaan kan worden. Ja, nieuwe glazen á € 400,- + :wow:
Opticien was zo aardig om mij dan te helpen en mij 25% korting te geven omdat ze het toch wel heel vervelend vonden voor mij.
Maar dan zit ik alsnog dan met een erg duren bril die ver boven mijn budget uit komt. Doe ik het niet blijf ik de ellende houden met mijn hoofd opzij kantelen. ^)

Is dit nou gewoon pech hebben? Of kan ik hier nog wat mee?
Ik heb nu dus een duur product die niet voldoet. (zowel niet mee kleuren als geen led schermen kunnen zien, vraag mij af of het niet mee kleuren ligt aan de polariseer laag)

Goof

Re: Zonnebril gekocht, maar niet tevreden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:06

Zo, dat is een dure zonnebril, ik heb ook een zonnebril op sterkte, maar die was <100 euro >;)

Tja, je bent verkeerd voorgelicht, maar aan de andere kant ben je wel met deze bril akkoord gegaan en komt pas na enkele maanden voor een oplossing omdat je niet tevreden bent. Ik ben bang dat je eigenlijk weinig kunt. Wel doodzonde zeg.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:20

Lijkt mij, dat ze er niet-polariserende glazen inzetten op garantie.
Je hebt duidelijk een verkeerde voorlichting gehad, fout van de opticien.
Polariserend haalt schitteringen weg van water(plassen).
Volgens afspraak zouden leveranciers van digitale apparatuur rekening moeten houden met het polariserende effect, om het zwart worden te voorkomen.
Helaas valt dit in de praktijk nogal eens tegen.
Serengetti geeft verder een heel helder contrastverhogend beeld, dus dat je af en toe moet kijken of je hem wel op hebt, kan wel kloppen.
Polariserend heeft verder geen invloed op het meekleuren, maar het meekleuren is sowieso minimaal

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:23

Pfff voor die prijs verwacht je toch wel meer service...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:38

Het klinkt mij in de oren dat de polarisatie verkeerd om zit. Ik heb een polaroid bril en kan alle soorten schermen zien als ik mijn hoofd recht houd. Maar als ik mijn hoofd 90 graden kantel wordt het beeld zwart

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 20:55

Goof ik ben al eerder met klachten terug geweest. Het is niet nu ineens. Kreeg te horen dat ik er nog aan moest wennen.

Frisian_love dat hadden de eerdere brillen dus niet, die kleurden erg goed mee. Was zowel te merken met bril op de neus als van de andere kant.

Liselot volgens verkoper als opticien zit de polarisatie goed. Ik twijfel er zelf ook aan of die niet wat verkeerd zit.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:04

Wij hebben een optiek zaak en wij verkopen ook deze brillen. Je bent inderdaad verkeerd voorgelicht wat betreft het lezen van schermen. Met polarisatie gaat dat echt wat lastiger. Maar echter niet zo lastig als jij omschrijft. Het klinkt bij mij een beetje alsof het polariserende 'bad' wat het glas gehad heeft te sterk is geweest.

Als een klant bij ons zich meld met deze klachten zullen wij de glazen opsturen naar de leverancier om te beoordelen of de glazen wel goed zijn. Voordat je nieuwe glazen gaat kopen adviseer ik je om te vragen of ze dat willen doen. Ik weet namelijk zeker dat de leverancier van serengeti hier naar zal kijken of correctheid.

Succes!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:11

Ik snap niet zo goed waarom je een serengeti bril neemt en dan de originele glazen eruit laat halen voor andere glazen :o die originele glazen van serengeti is juist de kracht van die brillen. Tenminste... Dat adviseerde mijn opticien. Als je er andere glazen in laat zetten betaal je eigenlijk alleen voor het montuur en de glazen nog apart.

Ik heb ook een zonnebril met polariserende glazen, zonder word ik helemaal gek. Het haalt de schittering eraf. Ik kan echter wel op de TomTom / iPad etc kijken in de zon. Maar het schijnt dat je er wel aan moet wennen.
Ik denk dat de glazen niet helemaal goed zijn misschien. Zou er idd goed naar laten kijken in de winkel. Voor dat geld mag je echt wel service verwachten.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:13

Ook ik ben opticien, met een eigen zaak.
Het kan idd wijs zijn om de glazen ter beoordeling terug te sturen naar de leverancier.
Dit klinkt niet als een kwestie van wennen, en na 4 maanden zou je zeker al gewend moeten zijn.
Dit klinkt echt als een probleem met de polarisatie,buiten dat om is de voorlichting gewoon verkeerd geweest.
Zelf adviseer ik polariserend m.n. Aan watersporters en geef bij automobilisten juist de nadelen aan.
Een te sterk polariserend badje zou ik graag meer over willen horen, heb ik in 21 jaar optiek nog nooit van gehoord.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:14

verootjoo schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je een serengeti bril neemt en dan de originele glazen eruit laat halen voor andere glazen :o die originele glazen van serengeti is juist de kracht van die brillen. Tenminste... Dat adviseerde mijn opticien. Als je er andere glazen in laat zetten betaal je eigenlijk alleen voor het montuur en de glazen nog apart.

Ik heb ook een zonnebril met polariserende glazen, zonder word ik helemaal gek. Het haalt de schittering eraf. Ik kan echter wel op de TomTom / iPad etc kijken in de zon. Maar het schijnt dat je er wel aan moet wennen.
Ik denk dat de glazen niet helemaal goed zijn misschien. Zou er idd goed naar laten kijken in de winkel. Voor dat geld mag je echt wel service verwachten.

Ik ga er voor het gemak even van uit, dat er ook daadwerkelijk glazen op sterkte in zijn gemaakt door serengetti zelf, dus met dezelfde optische kwaliteit

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:17

frisian_love schreef:
verootjoo schreef:

Ik ga er voor het gemak even van uit, dat er ook daadwerkelijk glazen op sterkte in zijn gemaakt door serengetti zelf, dus met dezelfde optische kwaliteit

Oh dat kan ook. Ik ging mijn glazen over laten zetten in een andere bril, vandaar dat die dat adviseerde dan denk ik. Maar je kunt glazen dus ook later nog polariserend maken? Ik dacht nl dat dat aparte glazen waren, dat was bij mij wel geloof ik.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:22

Nee, er zijn 2 mogelijkheden.
Of er worden glazen op sterkte besteld bij een gewone gasleverancier, b.v. Rodenstock of Zeiss etc. en dan worden deze meteen polariserend besteld.
Of er wordt een complete zonnebril op sterkte besteld bij serengetti zelf.
Misschien wel belangrijk voor TS dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd.
Als de opticien er zelf glazen in heeft geslepen, klopt het zeker dat de meerkleuring anders (of helemaal niet) aanwezig is

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:28

Ik heb ook een zonnebril met gepolariseerde glazen. Zou beter zijn met auto rijden etc.
maar ik merk ook; schermen lezen is lastig (heb de eerste keer dat ik erachter kwam bij een tankstation met een digitaal schermpje bij de pomp een paar keer tegen het scherm geslagen omdat ik dacht dat die stuk was - totdat ik mijn zonnebril af zette).
En zou dus hierna geen gepolariseerde glazen meer nemen..

Ik zou toch kijken of je voet bij stuk kunt houden bij de opticien dat er gezegd is dat dit beter was om de tomtom te lezen, dat je dus verkeerd voorgelicht bent en niet tervreden..
ze moeten je gewoon nieuwe glazen geven lijkt mij.

heb je een rechtsverzekering?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:37

Ik zweer echt bij goed polariserende glazen. Alleen met pinnen moet ook ik mijn hoofd wat opzij bewegen. Ik wil niks anders meer dan serengetti.

Maar omdat je verkeerd bent voorgelicht zou ik terug gaan. Maar ook omdat de bril tegen valt. Zie je misschien ook de kwaliteit niet van de bril. Als deze dan geslepen zijn door serengetti.

Elke winkel hoort service te verlenen.

Succes

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 10:30

Jsofie mij is verteld dat de polarisatielaag tussen 2 lagen glas zit. Ik had al gevraagd of het eventueel weer verwijdert kon worden. Maar nee dus.

Verootjoo het zijn de originele glazen. Er is heel goed gekeken welke glazen van welke brillen in aanmerking kwamen voor sterkte en prisma. Ik ben het met je eens dat de originele glazen van hun hun kracht is.

Frisian_love de opticien mocht niet zelf de glazen slijpen naar sterkte en prisma van de verkoper, dat deden hun tegen een flinke meer prijs. Vandaar dat de bril zo duur geworden is.

NiG ook ik hoef geen gepolariseerde glazen meer :n En nee, geen rechtsbijstand :(

Smurfje dit is mijn derde serengeti bril ;) De 2 andere niks anders dan lof +:)+ Deze valt zo erg tegen.

Binnen zie je wel dat je een zonnebril op hebt, maar buiten lijkt het er gewoon niet op. Mee kleuren doet hij ook niet (wat wel besteld was ivm erge lichtgevoeligheid van mijn ogen) Ik zit dus nog steeds met half dichtgeknepen ogen met zonnebril op en dikke hoofdpijn 's avonds. Daar koop ik niet zo'n duren bril voor, kan dan net zo goed de gewone bril ophouden.

Voor de brillen kenners:
Montuur: serengeti Sirolo 8102 RX
R. glas: Drivers Polarized Brown
L. glas: Drivers Polarized Brown

Serengeti op sterkte via bobo eyewear

Zie eigenlijk nergens op de factuur dat ze mee kleurend zijn :?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:50

De originele glazen van serengetti , worden idd standaard ingeslepen door bobo's.
Dus dat is iig goed.
Het meekleuren is naar mijn weten iets, dat deze glazen standaard doen.
Dit is minimaal, maar zou geen verschil mogen maken met de originele glazen.
ik zou echt nog een keer terug gaan en de situatie voorleggen.
De voorlichting is echt fout geweest, en buiten dat om ben je gewoon niet blij met een peperdure bril.
bij ons in de zaak, hadden we dit zeker opgelost, ik heb liever een tevreden klant, die nog jaren blijft, dan 1 die ik nooit meer terug zie en mijn bedrijf ook zeer zeker niet positief aanprijst.

Mocht je er niet uitkomen, is er ook een geschillencommissie optiek (nuvo)
Misschien kunnen zij je verder helpen.
Daar heb je geen rechtsbijstand voor nodig

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:02

Wat vreems dat ze je geen 'goede' oplossing bieden. Zeker omdat je verkeerd voorgelicht bent.
Ik heb bij een opticien gewerkt en ook daar verkopen ze Serengeti.
Als je bij 'ons' was gekomen hadden we de glazen zo omgeruild. Niet meer dan normaal lijkt mij.

Ik heb er zelf 1 met dezelfde glazen (weliswaar zonder sterkte ivm lenzen).
Polaroid icm met lcd schermen geeft vaker problemen, maar lang niet zoals jij die omschrijft.

Wat ik me afvraag, zou de combinatie prisma - polaroid misschien het probleem kunnen geven?
Kijk ik even naar friesian love... zou dat kunnen?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 11:14

Ik zie deze bril niet op de site van bobo's :?

Ook ben ik er nu achter (dankzij kaartje van serengeti presdription) dat er GEEN prisma in verwerkt zit ^) Weet nu dus waar ik mede die koppijn weg heb. Die prisma is belangrijker voor mij dan de sterkte (die varieert nogal door mijn ziekte)

Ik vind een andere dealer (beeks oog en oor) van deze brillen. Daar kost de bril € 268,- zonder sterkte. (nu aanbieding € 239,-) Dat wil dus zeggen dat bobo's er god gruwelijk goed aan verdient ^) ^) Kan mij niet voorstellen dat op sterkte slijpen en verkoop door mijn opticien € 412,- moet kosten :x Voel me wel aardig genaaid -O-

Ik kom al van kleins af aan bij deze opticien, nooit problemen met brillen, maar nu ;(

Shettepret er blijkt volgens het kaartje geen prisma in verwerkt te zitten.

Volgens de site van beeks "Alle Serengeti lenzen zijn de nieuwste fotochrome technologie, die steeds lichter en donkerder de hele dag om ervoor te zorgen je ziet elk detail."
Dez word niet lichter of donkerder :n

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:21

Wat vervelend, zeker omdat het om zo'n dure bril gaat die speciaal voor jou gemaakt zou moeten zijn. Het lijkt er voor mij sterk op dat er ergens in het brilcreatietraject een communicatiefout is opgetreden tussen jouw opticien en de glazenmaker/montuursamensteller, zeker omdat je er nu uit documentatie achter komt dat een en ander misgelopen is. Ik zou hier zeker tijd en moeite in investeren om te zorgen dat je exact krijgt wat je nodig hebt, qua bril, zonder exta meerkosten.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:47

aikon schreef:
Ik zie deze bril niet op de site van bobo's :?

Ook ben ik er nu achter (dankzij kaartje van serengeti presdription) dat er GEEN prisma in verwerkt zit ^) Weet nu dus waar ik mede die koppijn weg heb. Die prisma is belangrijker voor mij dan de sterkte (die varieert nogal door mijn ziekte)

Ik vind een andere dealer (beeks oog en oor) van deze brillen. Daar kost de bril € 268,- zonder sterkte. (nu aanbieding € 239,-) Dat wil dus zeggen dat bobo's er god gruwelijk goed aan verdient ^) ^) Kan mij niet voorstellen dat op sterkte slijpen en verkoop door mijn opticien € 412,- moet kosten :x Voel me wel aardig genaaid -O-

Ik kom al van kleins af aan bij deze opticien, nooit problemen met brillen, maar nu ;(

Shettepret er blijkt volgens het kaartje geen prisma in verwerkt te zitten.

Volgens de site van beeks "Alle Serengeti lenzen zijn de nieuwste fotochrome technologie, die steeds lichter en donkerder de hele dag om ervoor te zorgen je ziet elk detail."
Dez word niet lichter of donkerder :n

Dan zou ik alsnog terug gaan. Duidelijk dat er een fout in de glazen zit.
Anders kijken of je contact met Bobo's of Serengeti zelf kan krijgen?
Of miss is het een optie om een second opinion te vragen bij een andere Serengeti dealer.
Miss dat zij iets voor je kunnen betekenen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:57

In dat geval heb je niet geleverd gekregen wat is afgesproken. Je hebt dan recht op (kosteloos) herstel totdat je hebt wat je wel geleverd had moeten krijgen. Dat moet je eerst en vooral doen bij de opticien. Zet het allemaal netjes op een rijtje:

je vroeg om een bril
- die werkte met lcd
- met meekleurende glazen zoals je die ook had
- met prisma

En je hebt gekregen
- een bril die niet werkt met jouw lcd
- glazen die niet zoveel meekleuren als de vorige versie (of zelfs helemaal niet)
- zonder prisma.

Da's wel een probleem.

Als het je daar niet lukt, kun je zeker eens proberen of je via Serengeti zelf wat kunt bereiken, door uit te leggen dat je altijd tevreden was over hun brillen maar nu iets hebt gekregen wat helemaal niet de bedoeling was. Wie weet willen zij bemiddelen, sommige bedrijven leveren dan goede service.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 12:33

Ik ga zeker eerst weer naar de opticien terug. Als ik daar niet verder kom een second opinion aanvragen bij een andere dealer.
Wat ik begreep was bobo's niet te porren voor andere glazen kosteloos of met korting. Ik denk dat ik daar niets verder mee kom.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:48

Je moet toch gewoon krijgen wat je besteld en betaald hebt??Ook ben je nog een verkeerd voorgelicht...de verkoper mag wel eens achter zijn oor krabben.Er is blijkbaar veel fout gegaan,heeft jou een rib uit je lijf gekost en nu heb je pech gehad??

Dacht het niet,misschien dat je op de site van de consumentenbond of ombudsman verder kunt komen.
Niets tegen meerkosten de juiste glazen...gewoon waar je voor betaald hebt en herstel van de foute voorlichting...kosteloos en met excuses voor het ongemak.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:55

Ts de prijs van 239 die je ziet is voor het montuur met de standaard glazen! Jij hebt extra betaald voor de glazen op sterkte die je er in hebt laten zetten. Wat idd zoveel kost..

Gewoon even terug naar naar je opticien en vragen om hem in te sturen naar bobo's om te laten beoordelen op: te heftige polarisatie, het mee kleuren en de prisma!

Zitten speuren op Internet naar prijzen enzo geeft echt geen oplossing....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:33

Te heftige polarisatie lijkt me overigens iets wat niet bestaat. Dat is niet echt iets dat in sterktes voorkomt. En een van de eigenschappen van gepolariseerd materiaal is dat het gepolariseerd licht in de ene richting doorlaat, en onder een hoek van 90 graden blokkeert. En dus kan conflicteren met lcd-schermen, omdat die ook gebruik maken van gepolariseerd materiaal.