Energie contracten; wie kan mij helpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xFioon

Energie contracten; wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 12:29

Ik dacht dat er een centraal topic over was, maar die kan ik niet vinden, dus mocht die er zijn, dan ontvang ik graag een linkje ;)

Ik heb mijn huidige contract bij essent, en die verloopt per 1 september. Ik had een 1-jaar contract, en ik kreeg nu een mail met de nieuwe tarieven:

Afbeelding

Liep ik dus toevallig eergister in de stad tegen van die verkopers aan, bleek van Oxxio te zijn. Nu snap ik vrij weinig van hoe het nou zit met overstappen en die tarieven en leveringskosten en andere gekke kosten die incl of excl kunnen zijn en hoeveel ik nou verbruik enz. Dus dat uitgelegd en hups, er werden een aantal berekeningen gedaan, wat online artikelen bij gepakt over de vrije energie markt en dat je altijd kan overstappen wanneer je wilt en wat ik zou besparen per maand.
Dus ik nog extra nagevraagd of het me niks kost dat overstappen, waarom je anders een contract voor 1 2 of 3 jaar kan afsluiten als je zomaar op kan stappen? Maar dat zou zijn dat je energie prijs dan vaststaat. Ik heb namelijk nog duidelijk gezegd dat ik over een half jaar tot een jaar zeer waarschijnlijk hier wegga.

Echter, waarom zou ik er dan een ipad iphone of laptop bij krijgen? Er moest een addertje onder het gras zitten.
Bij het zoeken op internet kwam ik al tegen dat je een boete kan krijgen die kan oplopen tot 125 euro voor het gas, en 125 euro voor de stroom, als je je contract voortijdig beeindigt, en in de kleine lettertjes van oxxio staat dan weer dat ze je abbonnement wel opzeggen, maar niet die boete betalen.

De prijzen van oxxio:

Afbeelding

Lang verhaal kort; ben ik uberhaupt goedkoper uit door over te stappen naar oxxio?
De prijzen van Oxxio lijken me duurder dan Essent, maar dat kan ook komen doordat ik me verkijk op wat er nou inclusief en exclusief is...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:38

Waarom het bij deze twee leveranciers houden?

Ik zou naar energie vergelijk sites gaan en daar je verbruik invoeren, dan vergelijken ze alle maatschappijen en de prijzen zijn dan ook makkelijker vergelijkbaar. Doe ik elk jaar en stap dan over. Scheelt echt veel geld.

Maar zover ik kan zien, wat me opvalt;
- Oxxio is voor 3 vast, essent voor 1 jaar.
- Bij Oxxio zitten er leverkosten bij van 14,50 per maand, bij essent is dat 3,50.
(dat maal 2, voor gas en voor electriciteit)

De tarieven zijn wel goedkoper, maar weegt dat tegen die €22 per maand op?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:41

Ik snap er ook de ballen van. Ben overgestapt naar Essent en daar ben ik nu nog steeds bij. Maar verstand heb ik er niet van.

xFioon

Re: Energie contracten; wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 13:13

Maar klopt het inderdaad dat je dus wel weg kan gedurende die drie jaar, maar dat je dan een boete krijgt? Of kan je niet eens zomaar weer weg?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:16

Je kan altijd weg maar dan betaal je inderdaad een boete, dat kan zomaar 100-150 euro zijn. De leveringskosten van Oxxio zijn echt heel hoog hierboven, ik kan me niet voorstellen dat je dat eruit haalt met je verbruik eerlijk gezegd..

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 13:17

En mijn huidige contract dan, dan loopt nu neem ik aan gewoon door na 1 september... Zit ik er dan weer een jaar aan vast, of kan je dan per maand weg? Hoe werkt dat met 'stilzwijgende verlenging' ?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:21

Volgens de site van Oxxio gelden de volgende boetes, het is overigens heel goed mogelijk dat je twee contracten krijgt, een voor gas en een voor electriciteit, dan krijg je dus ook twee boetes, zoek dit dus van te voren uit!

Resterende looptijd Opzegvergoeding
0 tot 18 maanden € 50,- per overeenkomst
18 tot 24 maanden € 75,- per overeenkomst
24 tot 30 maanden € 100,- per overeenkomst
Meer dan 30 maanden € 125,- per overeenkomst

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:22

Meestal kan je per maand weg, stilzwijgende verlenging betekend gewoon automatische verlenging. (er is dus geen contact en men zal je niet vragen of het contract verlengt wordt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:23

Ik kreeg na een jaar en nieuw contract waar ik ook voor moest tekenen. Kreeg toen ook inderdaad een boete toen ik eerder weg ging. Ik zou nooit naar oxxio gaan..ontzettend duur.ik betaal nu bij energiedirect 0.52ct voor gas. Was volgens mn vriend ontzettend goedkoop. Hij zit in de energiebranch dus dan zal dat wel.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:28

Via de vergelijk sites gaan kijken, bij mij scheelt de maandprijs niet maar de instapbonus van die je aan het eind van het jaar krijgt levert me dan toch nog genoeg op. Dus elk jaar hop ik. Eind dit contract krijg ik weer 225 euro bijgestort (let wel op dat je dit zwart op wit hebt)

Zo bel ik ook vaak even met mijn internet/tv aanbieder voor een korting na een jaar en vaak krijg je toch weer iets terug
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 13-08-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:29

Ik heb een tijdje energie telefonisch verkocht. Doe het op dit moment niet meer, dus kan niet zeggen of je tarieven voor essent op dit moment scherp zijn. De Ipad van oxxio moet op een of andere manier worden terugbetaald. Dit zit hem nu voornamelijk nu in de hoge leveringskosten. Stel je wilt over een half jaar van leverancier verwisselen, dan nemen vrijwel alle nieuwe leveranciers de boete voor vroegtijdig opzeggen over. Aan die boete is een wettelijk maximum gesteld.

Echter de boete voor de Ipad wordt nooit overgenomen. Dit een aparte boete. Maar stel dat je het contract nu afsluit en over een paar maanden overstapt naar een andere leverancier, en je dus bijv 150 euro boete moet betalen, is dat nog altijd goedkoper geweest dan de Ipad in de winkel kopen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 13:47

butengeweun schreef:
Via de vergelijk sites gaan kijken, bij mij scheelt de maandprijs niet maar de instapbonus van die je aan het eind van het jaar krijgt levert me dan toch nog genoeg op. Dus elk jaar hop ik. Eind dit contract krijg ik weer 225 euro bijgestort (let wel op dat je dit zwart op wit hebt)

Zo bel ik ook vaak even met mijn internet/tv aanbieder voor een korting na een jaar en vaak krijg je toch weer iets terug

Ja, er is mij toen ook een maandelijkse korting toegezegd bij Essent, maar die heb ik ook nooit terug kunnen vinden. Was telefonisch afgesproken, want ik moest toen kiezen of ik eenmalig een bedrag wilde, of elke maand korting wat dan net iets meer was. Maar voor zover ik weet heb ik beide nooit teruggezien...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:55

Ik zou niet naar oxxio overstappen. Lees de Facebook pagina van oxxio maar eens klanten te over. En spit het topic van lifaya maar eens door over oxxio.
Ik zit bij Essent en heb er geen problemen mee

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:58

Bij Oxxio betaal je per product (gas en stroom) 14,50 per maand. Bij Essent en Eneco bv maar 3.50 per product per maand. Dat scheelt je al gauw 20 euro per maand, dat maal het aantal maanden van de looptijd van je contract, daar heb je dan de reden waarom zij je een Ipad Air kunnen geven. Je betaalt 'm dus letterlijk zelf! ;-)

De korte conclusie van mijn zoektocht is dat je eigenlijk vrijwel overal hetzelfde betaald. Neem bv energiedirect, die beloven je 50 / 100 euro korting. Klinkt leuk he, maar hoe werkt dit? Ze hebben net iets hogere tarieven, trekken van je jaarbedrag 50 / 100 euro, gedeeld door 12 maanden, komt dit weer per maand exact hetzelfde uit als bij Eneco/Essent of iedere andere.

Ik heb besloten toch gewoon voor Eneco te gaan, goede service en nette tarieven.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:14

Sowieso zou ik al niet naar Oxxio overstappen. De vastrecht kosten (dus eigenlijk de abbonementskosten) zijn verschrikkelijk hoog daar. Tot 14.50 euro per product per maand, 29 euro per maand dus. Bij Essent is dat bijvoorbeeld 3.50 euro per product, per maand. Uiteindelijk ben je dus alleen met vastrechtkosten al 22 euro per maand minder kwijt.

De redenen waarom je kan kiezen voor een contract voor meerdere jaren is dat je er dan van verzekerd bent dat de kosten voor je gas en stroom niet hoger wordt. Momenteel (of voor een paar maanden terug in ieder geval) liggen de prijzen erg laag en is het dus wel verstandig om een contract voor meerdere jaren af te sluiten. Uiteraard kan je ook voor een prijsvechter gaan zoals bijvoorbeeld Energie Direct (het goedkopere broertje van Essent), maar daar ben je eigenlijk alleen goedkoper uit als je ieder jaar van energieleverancier wisselt. En dus weet je nooit wat de prijzen gaan doen.

Wat je bijvoorbeeld bij Essent wel hebt is het Zeker Dalen-contract. Hierbij worden de prijzen van de stroom en gas ieder jaar goedkoper. Over 3 jaar tijd zakt dit zo'n 20%, over 5 jaar tijd is dit 10%. De prijzen voor de gas en stroom liggen hier wel maandelijks iets hoger dan wanneer je een gewoon contract hebt. Nuon heeft ook zoiets, maar dat is alleen in een variabel contract, waarbij de prijzen dus eigenlijk alle kanten op kunnen gaan.

Laat je in ieder geval niet lokken door cadeautjes, want vaak betaal je deze zelf. Wat betreft de boetes, sommige energieleveranciers betalen deze voor je. Maar ook daar zitten weer addertjes onder het gras om te zorgen dat je niet blijft overstappen. En je moet zelf eerst de boete betalen, deze kan je later dan weer doorsturen.

Zo leer je nog eens wat als je op energie gaat bellen :=