Het is vandaag Earth Overshoot Day

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Het is vandaag Earth Overshoot Day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:00

..En dat is niet iets om te vieren.

Dit jaar valt Earth Overshoot Day 6 dagen eerder dan verleden jaar. Dat betekend dat we met z'n allen 6 dagen vroeger door de voorraad van de aarde zijn gegaan die ook weer binnen dat jaar aangevuld kan worden. Dit geldt ook voor de absorptie van vervuiling en broeikasgassen etc. Alles wat we vanaf nu vervuilen en verbruiken is dus voor rekening van de toekomstige generaties.

Dit wordt ook vaak per land berekend, voor België viel Earth Overshoot Day bijvoorbeeld al op 13 maart(!) Singapore al op 2 januari!!!

Ter vergelijking: in 1960 gebruikte men maar 2/3 van de voorraden van de aarde.

Een van de belangrijkste dingen die je kan doen om zelf zo min mogelijk hieraan bij te dragen is alleen dingen kopen die je écht nodig hebt en zoveel mogelijk 2e hands. Verder zoveel mogelijk zelf recyclen. Ook kan je denken aan bijvoorbeeld energie sparen. Toch is een van de makkelijkste dingen die je zelf kan doen minder vlees eten. In 1 kilo vlees gaat 10 tot 15 kilo plantaardig voedsel die veel meer mensen hadden kunnen voeden. Hetzelfde geldt dat er enorm veel water in 1 kilo vlees gaat(zoveel dat je je een half jaar dagelijks zou kunnen douchen hiervan). Verder komt er enorm veel methaangas vrij bij de productie van vlees(wat een 26x sterker broeikasgas is dan het welbekende CO2).

Probleem is dat mensen niet wíllen veranderen. 'De gevolgen komen wel later, dan ben ik er toch niet meer'. Er is laatst een nieuw onderzoek geplaatst dat tegen 2060 het waterniveau zo'n 10 meter gestegen is door het broeikaseffect. Dus ook onze generatie wordt 'slachtoffer'. Verder is er een recent onderzoek gepubliceerd dat door het broeikaseffect en het kappen van bossen(voor de vleesconsumptie vooral) ervoor gaat zorgen dat tegen 2050 15 tot 35%(!) van die dieren die NU leven uitgestorven zullen zijn. Hierbij moet ik ook erbij vertellen dat de meeste vis die wij eten een bedreigde status heeft omdat er zóveel gevist wordt.

Wat ik hiermee wil bereiken is dat mensen misschien even stil staan bij hun koopgedrag en erkennen dat ze zelf ook bijdragen aan de uitputting van de aarde. Het is niet langer een kwestie van vooruit schuiven, over 20 jaar beginnen de gevolgen al echt duidelijk te worden. We moeten NU iets doen en dat begint bij jezelf. De overheid doet véél te weinig en de cijfers die ze gebruiken zijn ontzettend oud en achterhaald.

Honger zou verleden tijd kunnen zijn, broeikaseffect zou geen probleem hoeven te zijn, er zou geen watertekort hoeven te zijn. Het begint bij je eigen koopgedrag, en zelfs met relatief weinig mensen valt er een verschil te maken!

Ik hoop dat ik je iets heb gegeven om over na te denken.

Anoniem

Re: Het is vandaag Earth Overshoot Day

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:06

Probleem is niet dat mensen niet willen veranderen, maar dat dat dan wel collectief moet, anders heeft het alsnog geen zin.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:08

KoudbloedKim schreef:
Probleem is niet dat mensen niet willen veranderen, maar dat dat dan wel collectief moet, anders heeft het alsnog geen zin.

Probleem is dat als je zo denkt er nooit iets zal gebeuren. Het voelt voor mij alsnog als een excuus. Alle veranderingen gaan geleidelijk en als de overheid er wél iets aan zou doen zou iedereen zodanig klagen dat ze het zouden moeten terugdraaien. Niemand wilt meer wegenbelasting betalen of meer betalen voor vlees en water. Er zijn nu al zoveel meer mensen dan enkele jaren geleden die bewust iets hieraan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:10

Nouja, zowel mijn vriend als ik dragen zeker wel ons steentje bij aan het milieu dus niet zo snel oordelen.

Ik zou best vegetariër willen worden, ondanks dat ik van vlees hou en het mijn toch al zieke lichaam voorziet van goede stoffen.
Alleen heeft het geen nut als 1 of 2 of 10 of 20 mensen dat doen... het heeft pas effect als je er met 1000'en tegelijk aan begint.
En zie dat maar eens voor elkaar te krijgen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:18

KoudbloedKim schreef:
Nouja, zowel mijn vriend als ik dragen zeker wel ons steentje bij aan het milieu dus niet zo snel oordelen.

Ik zou best vegetariër willen worden, ondanks dat ik van vlees hou en het mijn toch al zieke lichaam voorziet van goede stoffen.
Alleen heeft het geen nut als 1 of 2 of 10 of 20 mensen dat doen... het heeft pas effect als je er met 1000'en tegelijk aan begint.
En zie dat maar eens voor elkaar te krijgen.

Ik oordeel toch nergens? :) Ik bedoelde daarmee te zeggen dat ik enorm vaak hoor dat het geen zin heeft als maar één iemand het doet. En dat dat vaak als een excuus klinkt omdat je dan alles wel kan afwimpelen, ook al zijn er goede argumenten. Ik bedoelde het meer algemeen.

Er zijn genoeg vleesvervangers die niet onder doen voor vlees. Bovendien zijn boontjes en champignons ook een goede vervanging.

Even een paar cijfers:
In de VS was in 1970 1% van de bevolking vegetarisch, in 2013 7% (22,4 miljoen mensen)
In India is 30% van de mensen vegetarisch (400 miljoen mensen)
In Nederland is 5% van de bevolking vegetarisch (850.000 mensen)
Bovendien eet 15% van Nederland hooguit één a twee keer per week vlees.(2,5 miljoen mensen)

Het gaat dus niet om 1 of 2 mensen, maar om een hele hoop mensen. En dit is natuurlijk niet van alle landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:26

Dat snap ik, maar 15% is alsnog erg weinig.

Als er een voorstel zou komen om 1 á 2 keer vlees te eten in de week en de slagers/winkels/boeren zouden hier dus ook echt minder dieren voor doodmaken, ben ik de eerste die zich opgeeft.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:27

Eens met kbk. Net zoiets als afval scheiden: ik wil t best doen hoor, maar als ik er dan achter kom dat de gemeente alles op 1 hoop gooit, dan ben ik toch een stuk minder fanatiek. Dat vlees wordt toch wel gekweekt. Wat ik écht zonde vind is gewoon goed eten weggooien.

De ontwikkeling moet komen uit de bedrijven. Het moet mogelijk zijn om je oude, kapotte apparaat te laten repareren voor minder dan een nieuwe kost. Het moet mogelijk worden om je product aan te passen naar je (veranderde) wensen. het zou veel helpen als producten zo ontworpen worden dat je ze kunt (laten) "upgraden" naar de nieuwste techniek.

Dat ga je niet bewerkstelligen door niet elk jaar een nieuwe telefoon te kopen, of door je spullen tweedehands te kopen. Daarvoor moeten de bedrijven gaan inzien/zorgen dat het loont om dit op te zetten, of er moet een zeer grote beweging (liefst wereldwijd) ontstaan die hier serieuze aandacht voor vraagt. Bij dat laatste kun je denken aan GreenPeace acties enzo, groots opgezet en agressief.

As we speak zijn bedrijven wel aan het nadenken wat ze kunnen doen (in t productontwerp iig). Alleen zijn er nog veel stappen te nemen, en veel dingen waar men tegenaan loopt. Onze maatschappij is er namelijk niet op ingesteld om dingen te laten repareren of vernieuwen, we zijn gewend kapotte dingen weg te gooien.

Met een beetje extra wegenbelasting of meer betalen voor vlees, kom je er iig niet. Waar gaat dat geld naartoe en wat wordt ermee gedaan? Hooguit een nieuwe weg aanleggen, boeren subsidieren of een paar bomen geplant. Zodra de onbebouwde stukken land vol zijn met bomen, houdt dat ook op.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:28

Wat me opvalt is dat het vooral over vlees consumeren gaat. Het lijkt me dat er wel meer factoren zijn dan alleen vlees consumeren.
Denk aan gebruik van auto, bus, vliegtuig, niet alleen je eigen gebruik hierin, maar ook de producten die je koopt. Dat stuit me altijd een beetje tegen de borst in dit soort dingen. Alsof alles op te lossen is door veganist te worden. Voor sommige mensen is dat niet mogelijk (ja, medisch gezien kan dat echt onmogelijk zijn).
Steek meer in op lokale producten consumeren waardoor dat belastende transport niet nodig is (fruit en groente importeren is ook belastend), of vermijd plastic verpakkingen, neem je eigen tas mee. Er bestaan winkels in Nederland waar je met je eigen verpakking producten kan kopen. En ondertussen staan de meeste klanten op hun kop om het nieuws dat winkels geen gratis tasjes meer gaan uitgeven in de toekomst %)

Ik doe het op mijn eigen manier, ik ben bewust geen veganist, niet te doen met mijn allergieën.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:29

Tja, vreselijk als je de feiten zo leest. Heel bedroevend.
Maar.... Ik ben dus zo iemand die inderdaad niet wil veranderen en die roept: "ik ben er dan toch niet meer".
Waarom? Omdat ik maar 1 keer leef en volop wil genieten. Ik wil vlees eten en ik wil vis eten en ik wil op vakantie en ik wil kopen waar ik zin in heb en ik wil niet recyclen. En nee, ik wil niet het volle pond voor vlees en vis gaan betalen want het leven is al duur genoeg. Ik ga me absoluut niet voortplanten, dus heel egoïstisch gezegd laat ik toch niemand achter die ik met de problemen en gevolgen opzadel.

Ik vind het vreselijk dat er straks zoveel dieren uitgestorven zijn en dat er voedseltekorten komen (zijn?) en dat energie opraakt etc, maar zoals KBK ook zei ga je daar in je uppie niets aan veranderen.
Mijns inziens zit het probleem hem meer in de bevolkinsgroei. Het wordt voller en voller. Misschien moeten mensen eens minder kinderen op aarde gaan zetten, lijkt mij een prima oplossing +:)+ :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:39

Darah3 schreef:
Wat me opvalt is dat het vooral over vlees consumeren gaat. Het lijkt me dat er wel meer factoren zijn dan alleen vlees consumeren.
Denk aan gebruik van auto, bus, vliegtuig, niet alleen je eigen gebruik hierin, maar ook de producten die je koopt. Dat stuit me altijd een beetje tegen de borst in dit soort dingen. Alsof alles op te lossen is door veganist te worden. Voor sommige mensen is dat niet mogelijk (ja, medisch gezien kan dat echt onmogelijk zijn).
Steek meer in op lokale producten consumeren waardoor dat belastende transport niet nodig is (fruit en groente importeren is ook belastend), of vermijd plastic verpakkingen, neem je eigen tas mee. Er bestaan winkels in Nederland waar je met je eigen verpakking producten kan kopen. En ondertussen staan de meeste klanten op hun kop om het nieuws dat winkels geen gratis tasjes meer gaan uitgeven in de toekomst %)

Ik doe het op mijn eigen manier, ik ben bewust geen veganist, niet te doen met mijn allergieën.

De reden daarvoor is dat de consumptie van vlees ten koste gaat van de biodiversiteit, veel meer dan andere vervuilende factoren. Er zijn heel veel manieren waarop je bewust met iets bezig kan zijn, en als jij dat op je eigen manier doet is dat prima. Ik heb ook meerdere dingen genoemd die je kan ondernemen in mijn eerste post, maar daar heb je denk ik overheen gelezen?

Jij noemt inderdaad goede dingen die iedereen kan doen! De bedoeling was ook niet om een discussie over vlees te beginnen, maar meer over wat je zelf kan doen, wat jij dus prima doet!

@Goof, niet voortplanten is een goede manier om vervuiling te voorkomen. Dus op je eigen manier doe je er al iets aan! Dat is toch prima. Snap je drijfveer helemaal.

@Mirriezz, het is heel anders dan afval scheiden. Het is een kwestie van vraag en een aanbod. Als de vraag afneemt zal de aanbod ook afnemen. Zo gaat een van de grootste producenten van vlees nu ook vleesvervangers maken. Vlees wordt niet weggegooid als je het niet koopt, het neemt geleidelijk af en daarmee ook het aanbod. Dat zie je in alle vormen van handel. Dus dat het weggegooid wordt is geen argument.

Ik zie verder niet goed in hoe zo'n ontwikkeling de enorme overconsumptie tegen zal gaan? Het zal een kleine invloed hebben, maar niet veel. Grootste probleem op dit moment is het broeikaseffect en zoetwatertekort en in beide probleem heeft de industrie geen enorme invloed. Zo'n relatief kleine aanpassing zal dus zeker helpen, maar zeer zeker niet genoeg om dit wereldwijde probleem te verhelpen.

Het principe is dat vlees duurder wordt en de vraag dus afneemt. Zo kopen de consumenten minder vlees en kunnen de boeren zorgen voor betere omstandigheden. En het gaat niet om iets tijdelijks, boeren krijgen nauwelijks iets voor hun vlees. Zij en de dieren verdienen het om betere leefomstandigheden te krijgen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:14

Best alarmerende bericht. Ik maak me oprecht wel eens zorgen om de toekomst van de aarde.
Nou geloof ik dat 1 mens echt wel verschil kan maken, for better of worse. Niet alleen met wat je doet, maar ook wat je uitstraalt wat anderen kan inspireren. Ik vind bijv. De Groene Meisjes echt heel tof. Maar ook initiatieven als Opgeweckt (verpakkingsvrije winkel in Groningen) of andere ecologische / fair trade (web)winkels die we tegenwoordig meer zien.

Hoe eet je een olifant? In kleine stukjes. Ik denk dat dit probleem te groot is om in 1x op te lossen, maar ondertussen probeer ik echt wel kleine hapjes olifant te eten . We eten een aantal dagen per week geen vlees (minstens 3), het vlees wat we eten is biologisch en/of van de lokale boer, ik koop veel biologische producten (in ieder geval alles van dierlijke oorsprong zoals eieren, zuivel, etc), kook met seizoensgroenten, we hebben energiezuinige apparaten en verbruiken bijzonder weinig stroom, .... Ik hoop in ieder geval dat ik hiermee mijn ecologische voetafdruk een stuk verklein :).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:15

Blijft een groot probleem al zie je wel dat er steeds meer bewustwording komt in de westerse wereld. Tegenwoordig is het veel normaler om een dag of meer geen vlees te eten. Doen we meer materialem recycelen en wordt er veel gedaan om water en stroom te besparen.

Daarbij is elke stap er een in de goede richting. Bewustwording is belangrijk en daarop volgt actie. Kijk maar eens naar grote schoonmaakacties langs rivieren en stranden. Ooit klein begonnen en nu al groots aangepakt. Individuen kunnen echt verschil maken dus als je iets wilt doen voor de aardbol kun je dan ook zelf doen. Vaak kun je dan ook weer mensen overtuigen in je omgeving en ontstaat er een sneeuwbal effect.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:24

Dat is zeker waar Thats_Me & Plien91. Ik ben zelf meer dan een half jaar vegetarisch en al snel ben ik zoveel mogelijk vegan geworden. Vegan als in: geen eieren en zuivel. Verder wel af en toe bijvoorbeeld koekjes waar melk-producten in gebruikt zijn. Ik dacht van te voren dat het heel moeilijk en complex zou zijn, maar dat is het dus totaal niet. Ik zag er verder tegenop omdat ik dacht dat het geen verschil ging maken en dat mensen je zouden veroordelen. Maar nee, daar is niks van waar.

Er zijn zeker 5 mensen die door mij grotendeels vegetarisch door het leven gaan. Het is inderdaad een soort sneeuwbal effect.

Doel van dit topic was niet om te zeggen: Foei! Je mag niet vlees eten en allerlei nieuwe dingen kopen. De bedoeling was om jezelf even verantwoordelijk te stellen, want je bent zelf onderdeel van het probleem. En jíj kan dus in dat opzicht verschil maken. Bovendien is de kans heel groot dat je andere mensen inspireert. Alle ideeën beginnen klein, maar er is een zekere groei te zien in bewustzijn van Westerse landen hierin.

@Plien91, super goed bezig zeg! Het is absoluut niet nodig om je te verdedigen in wat voor 'n manier dan ook, maar het is soms goed om even kritisch na te denken over iets wat je al een tijdje doet(uit gewoonte). Daarom vind ik het juist super goed dat je al die dingen uit jezelf doet!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 00:49

En ik dan als vleeskoeien houder? :=

Ik denk niet zozeer dat vlees eten of iets anders het grote probleem is. Ja dat is het wel maar in feite komt dat door overbevolking van de wereld. Als er overbevolking in een pebaalde dier soort is kan de natuur zich zelf regelen doordat er een ziekte oid uitbreek (behalve als de mens zich daar weer eens mee bemoeit.) Maar wij als mens kunnen weer een nieuw medicijn ontwikkelen met alle gevolgen van dien. Ik denk dat dit een probleem is maar er is ook niet echt iets aan te doen. Als ieder mens van zijn eigen stuk land zou kunnen leven ben ik van mening dat de wereld er niet zo slecht aan toe zou zijn.

Ik kan ook verkeerd zitten hoor :)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:49

Wat gelijk al een argumenten hier.."iedereen moet het doen anders...anders doe ik ook niet mee" als je niet gelooft dat 1 persoon wat kan veranderen is het bestaan zinloos...er zal toch een iemand zijn die de rest aanzet..om het dan maar weg te schuiven onder het mom van 1 maakt geen verschil... Logisch dat de boel blijft kelderen.. Een steeds individualistischere samenleving, waar niemand meer gelooft in de kracht van het individu :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 08:14

__Elizabeth schreef:
En ik dan als vleeskoeien houder? :=

Ik denk niet zozeer dat vlees eten of iets anders het grote probleem is. Ja dat is het wel maar in feite komt dat door overbevolking van de wereld. Als er overbevolking in een pebaalde dier soort is kan de natuur zich zelf regelen doordat er een ziekte oid uitbreek (behalve als de mens zich daar weer eens mee bemoeit.) Maar wij als mens kunnen weer een nieuw medicijn ontwikkelen met alle gevolgen van dien. Ik denk dat dit een probleem is maar er is ook niet echt iets aan te doen. Als ieder mens van zijn eigen stuk land zou kunnen leven ben ik van mening dat de wereld er niet zo slecht aan toe zou zijn.

Ik kan ook verkeerd zitten hoor :)

Er is in feite geen sprake van overbevolking, er kunnen zelfs nog wel wat mensen bij. Probleem is eerder dat we zoveel van de aarde vragen. De draagkracht van de aarde is namelijk(met een normale leefstijl) 9 tot 10 miljard mensen.

Het is veel(na mijn mening veel te veel), maar het zou dus moeten kunnen. Neemt niet weg dat we dus al vanaf 1980 steeds aan het 'lenen' van de bronnen van de volgende generatie zijn. (Toen waren we met 4 miljard mensen). Het probleem ligt dus nogmaals grotendeels bij de leefstijl van vooral westerse landen. Het aantal mensen op deze aarde beslaat maar een klein deel van het probleem.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat er een ziekte uitbreekt die én dodelijk én erg besmettelijk is. Maar de kans dat 3 miljard mensen even dood gaan bij zo'n ziekte is dan weer heel klein dus dan zit je(na aanleiding van bovenstaande cijfers) weer met hetzelfde probleem. Wel is het dan misschien makkelijker op te lossen maar dat is een als als als verhaal zeg maar ;)

Als ieder mensen zelfvoorzienend was was er inderdaad geen probleem, dat zeg je heel goed. Het probleem is dat we íedere dag vlees op ons bord willen hebben(dat, terwijl je met weinig tot geen vlees zeer goed kan overleven), we willen íedere keer weer nieuwe kleren, we zijn nóóit tevreden met onze telefoon/computer/tablet/laptop dus daar moet weer een nieuwe voor in de plaats komen. De bedrijven willen té veel winst maken en stoppen te weinig geld in 'groene' productie. We zijn een wegwerpmaatschappij geworden, alles is in plastic verpakt. Het probleem ligt zoals je kunt leze in de Westerse mentaliteit. En jij als individu kunt je mentaliteit veranderen hierin.

Ik snap dat je bang bent voor inkomstenverlies, maar de bedoeling zou dus zijn dat vlees duurder wordt zodat er minder mensen vlees kunnen kopen(en ook minder koeien dood hoeven te gaan en er dus minder vleeskoeien hoeven te zijn die methaan uitstoten). De bedoeling is dus dat de 'boer' een eerlijkere prijs krijgt en dus zelf beter kan leven en zijn dieren een betere leefomgeving kan gunnen. Er hoeven niet 'in eens' koeien afgemaakt te worden aangezien zo'n opslag op de vleesprijs gefaseerd ingevoerd kan worden waardoor je mensen langzaam meer laat betalen en de vraag langzaam neemt. Het hele probleem ligt dan (op het gebied van vlees consumeren) niet in het feit dat we vlees consumeren, maar in het feit dat we véél te véél vlees consumeren. Wat ook terug te zien is in 'welvaartziektes' die worden veroorzaakt door een dieet hoog in koolhydraten(vooral suikers) en dierlijke eiwitten(plus de vetten die in vlees te vinden zijn). Na mijn mening ligt de aarde nu op het randje van de afgrond en niemand doet er iets aan. De plannen van de overheden zijn gewoon lang niet genoeg.

@Aradis, daar ben ik het 100% mee eens! Goed geformuleerd. Ik hoor zo'n argument vaak en ik blijf het gewoon niet kunnen snappen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:02

Citaat:
Er is in feite geen sprake van overbevolking, er kunnen zelfs nog wel wat mensen bij. Probleem is eerder dat we zoveel van de aarde vragen. De draagkracht van de aarde is namelijk(met een normale leefstijl) 9 tot 10 miljard mensen.

Wat is de definitie van "normale leefstijl"? Pas als die bekend is kun je het hebben over die 9 of 10 miljard. Ergens moet dus die definitie zijn?

En dan vlees zo duur maken dat het plebs er niet meer van kan eten? Enkel de elite nog? De mensen met de goedbetaalde banen? Lijkt me niet echt de manier om een probleem op te lossen, wel?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:11

Wat een verontrustend bericht. En daarom ben ik nou blij dat ik al 10 jaar vegatariër ben. Of het nu helpt of niet (want "1 persoon maakt toch niet het verschil" :P), ik maak me in ieder geval niet schuldig aan de gevolgen die vleesproductie met zich meebrengt.

En natuurlijk snap ik dat ik met andere middelen ook CO2 en alles produceer, en dat er ook mensen zijn die ivm allergieën wel vlees MOETEN eten, maar ik denk dat het eens tijd wordt dat er meer mensen vegatariër worden :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:25

Tillie20 schreef:
..En dat is niet iets om te vieren.

Dit jaar valt Earth Overshoot Day 6 dagen eerder dan verleden jaar. Dat betekend dat we met z'n allen 6 dagen vroeger door de voorraad van de aarde zijn gegaan die ook weer binnen dat jaar aangevuld kan worden. Dit geldt ook voor de absorptie van vervuiling en broeikasgassen etc. Alles wat we vanaf nu vervuilen en verbruiken is dus voor rekening van de toekomstige generaties.

Dit wordt ook vaak per land berekend, voor België viel Earth Overshoot Day bijvoorbeeld al op 13 maart(!) Singapore al op 2 januari!!!

Ter vergelijking: in 1960 gebruikte men maar 2/3 van de voorraden van de aarde.

Een van de belangrijkste dingen die je kan doen om zelf zo min mogelijk hieraan bij te dragen is alleen dingen kopen die je écht nodig hebt en zoveel mogelijk 2e hands. Verder zoveel mogelijk zelf recyclen. Ook kan je denken aan bijvoorbeeld energie sparen. Toch is een van de makkelijkste dingen die je zelf kan doen minder vlees eten. In 1 kilo vlees gaat 10 tot 15 kilo plantaardig voedsel die veel meer mensen hadden kunnen voeden. Hetzelfde geldt dat er enorm veel water in 1 kilo vlees gaat(zoveel dat je je een half jaar dagelijks zou kunnen douchen hiervan). Verder komt er enorm veel methaangas vrij bij de productie van vlees(wat een 26x sterker broeikasgas is dan het welbekende CO2).

Probleem is dat mensen niet wíllen veranderen. 'De gevolgen komen wel later, dan ben ik er toch niet meer'. Er is laatst een nieuw onderzoek geplaatst dat tegen 2060 het waterniveau zo'n 10 meter gestegen is door het broeikaseffect. Dus ook onze generatie wordt 'slachtoffer'. Verder is er een recent onderzoek gepubliceerd dat door het broeikaseffect en het kappen van bossen(voor de vleesconsumptie vooral) ervoor gaat zorgen dat tegen 2050 15 tot 35%(!) van die dieren die NU leven uitgestorven zullen zijn. Hierbij moet ik ook erbij vertellen dat de meeste vis die wij eten een bedreigde status heeft omdat er zóveel gevist wordt.

Wat ik hiermee wil bereiken is dat mensen misschien even stil staan bij hun koopgedrag en erkennen dat ze zelf ook bijdragen aan de uitputting van de aarde. Het is niet langer een kwestie van vooruit schuiven, over 20 jaar beginnen de gevolgen al echt duidelijk te worden. We moeten NU iets doen en dat begint bij jezelf. De overheid doet véél te weinig en de cijfers die ze gebruiken zijn ontzettend oud en achterhaald.

Honger zou verleden tijd kunnen zijn, broeikaseffect zou geen probleem hoeven te zijn, er zou geen watertekort hoeven te zijn. Het begint bij je eigen koopgedrag, en zelfs met relatief weinig mensen valt er een verschil te maken!

Ik hoop dat ik je iets heb gegeven om over na te denken.

Ik vind dit een gekke vergelijking. In 1960 waren er 3 miljard mensen op aarde. We leven nu met ruim 2 keer zo veel mensen op dezelfde aardbol, met hetzelfde oppervlak waar evenveel voedsel verbouwt kan worden. Uiteraard werd er dus in 1960 lang niet zoveel verbruikt als nu. En voedsel is niet de enige bron van verbruik uiteraard.

Verder ben ik het met je eens dat het een zorgwekkende situatie is. In je eentje kan je wel veel verschil maken. Maar we kunnen nog meer verschil maken als we er allemaal aan meewerken. Het zou zo mooi zijn als de grote jongens als China en Amerika ook meededen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:33

zeker zorgwekkend. wat ik alleen niet uit de post kan halen, is dit de overshoot day van nederland of wereldwijd?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:02

boeflover schreef:
zeker zorgwekkend. wat ik alleen niet uit de post kan halen, is dit de overshoot day van nederland of wereldwijd?

Wereldwijd ;)
Ik kan zo snel geen info vinden over op welke datum deze dag in Nederland valt.

Kwam dit onderzoek tegen(3 dagen geleden geplaatst):
http://news.sciencemag.org/environment/ ... tudy-warns

Citaat:
"Diets rich in beef and other red meat can be bad for a person’s health. And the practice is equally bad for Earth’s biodiversity, according to a team of scientists who have fingered human carnivory—and its impact on land use—as the single biggest threat to much of the world’s flora and fauna. Already a major cause of extinction, our meat habit will take a growing toll as people clear more land for livestock and crops to feed these animals, a study in the current issue of Science of the Total Environment predicts.

“It’s a colossally important paper,” says Gidon Eshel, a geophysicist at Bard College in Annandale-On-Hudson, New York, who studies how human diets affect the environment, and who was not part of the study. Researchers have struggled to determine the full impacts of meat consumption on biodiversity, Eshel says. “Now we can say, only slightly fancifully: You eat a steak, you kill a lemur in Madagascar. You eat a chicken, you kill an Amazonian parrot.” That’s because species-rich habitats are being converted to pasture and feed crops as the human appetite for meat swells.

But others disagree that livestock production is the leading cause of habitat loss. “They’ve created [a] stickman to be knocked down,” says Clayton Marlow, a grassland ecologist at Montana State University, Bozeman, “without accomplishing anything for either the ecosystem or the poor.”

@Goof, wat de gehanteerde definitie daarvan is bij dat onderzoek zou ik even moeten opzoeken vanavond ;)

Bovendien gaat het niet om dat alleen de 'elite' vlees kunnen kopen, je moet het zien als accijnzen zoals die gehanteerd worden op alcohol en sigaretten. Het is een soort ontmoediging.

Als je al het geld van de wereld hebt dan kan je toch alles kopen wat je wilt. Je zult dus nooit kunnen voorkomen dat de elite dus alsnog iedere dag vlees, alcohol en sigaretten koopt.

Je betaald nu bijvoorbeeld 2,50 voor 500 gram kip. Met accijnzen bijvoorbeeld 4,50. Bovendien zou je biologische kip relatief goedkoper kunnen maken(nu is er best een groot prijsverschil tussen plofkip en biokip) waardoor mensen die bewuster zijn sneller geneigd zijn om dan toch voor 1 euro meer biokip te kopen.

Zo kan iedereen toch vlees kopen, maar gewoon minder.

@Free, super dat je al vegetariër bent! Goede instelling ;)

@Evac, volgens de bronnen die ik gebruikt had waren er toen 4 miljard mensen, dus iets meer dan de helft van nu. We zitten nu op een gebruik van 150% van de bronnen van de aarde, dus we zijn wel degelijk naar verhouding meer gaan ver/gebruiken(ook als je jouw norm van 3 miljard mensen in 1960 hanteert).

Het zou inderdaad goed zijn als landen eens stevig in hun schoenen zouden staan wat dat betreft. Al zie ik dat eerder van Amerika komen dan China.