Brood bakken, wat deed ik fout?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Brood bakken, wat deed ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 17:35

Hm, ik heb vandaag voor het eerst geprobeerd een brood te maken volgens dit recept. Ik heb alleen volkoren speltmeel gebruikt.

De eerste stappen van het recept gingen prima. Deeg rees goed, ook na lucht eruit slaan. Maar na het vormen/tweede rijs lijkt er toch iets niet helemaal goed te zijn. Deeg rees wel een beetje, maar niet zo veel als in recept stond beschreven. Tijdens het rijzen ben ik even weggeweest. Dat duurde wat langer dus ik was pas een half uur later dan volgens recept toe aan bestrijken met boter en afbakken.. Brood staat nu half uur in de oven en lijkt toch nog wel érg plat -O-

Waar zit de mogelijke fout? In het te lang laten rijzen de tweede keer? Of kan dat niet? En had ik dit niet kunnen maken van volkorenmeel?

Noeps

Re: Brood bakken, wat deed ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 17:57

Edit: hartstikke plat :7

Afbeelding

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:01

Dat kan aan van alles liggen, van het soort gist tot de temperatuur.

Mijn gok is is dat het te snel rees in de eerste fase, de omgeving was dus te warm. Dan slaat je deeg later plat.
Als je weg moet kun je het deeg beter heel koel zetten zodat het rijzen super traag gaat. Later kun je het dan ergens anders verder laten rijzen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 18:08

Oh echt? Ik heb het inderdaad in de vensterbank gezet, overigens niet in de zon oid. Maar t is sowieso wel redelijk warm in huis.. Goeie, zal de volgende keer kijken of t dan beter wil. Dank voor je reactie!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:35

Brood laten rijzen is een ware kunst! Na 10 gefaalde broden had ik pas een goeie! Hopelijk doe jij het beter :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:25

Brood maken komt zo precies! Ik ben er na een paar broden mee gestopt en het weer bij de bakker gaan halen :')

Een precieze temperatuur voor het rijzen is idd heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:28

Spelt heeft toch geen gluten? Dat zou ook een verschil kunnen maken, als je verder een recept voor tarwe gebruikt :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:30

spelt heeft inderdaad minder gluten :j daarnaast moet je met meel eigenlijk wat langer kneden dan met bloem, en het kan inderdaad zijn dat je het te lang hebt laten rijzen, dan klapt het juist in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:30

Volkoren speltmeel is heel anders dan tarwebloem. Spelt bevat gluten die je heel snel kapot kneed als je te lang kneed. Volkorenmeel neemt minder snel het water op, waardoor het brood natter blijft. Dat kan ook voor een slechte rijs zorgen. Daarom wordt bij volkorenbrood vaak een voordeeg gemaakt. Daarnaast rijst volkorenmeel sowieso wat minder goed dan bloem.
Het deeg moet je kneden totdat je er een vliesje van kan trekken (dat duurt in mijn keukenmachine ongeveer 10 minuten), en dan ook meteen stoppen en laten rijzen. Rijzen totdat het brood in volume verdubbeld is. Laat je het te lang rijzen, dan is de gist al te ver uitgewerkt en wil de tweede rijs inderdaad niet meer zo. Met deze temperaturen is het brood in 15 tot 30 minuten meestal al verdubbeld bij mij.
Na de eerste rijs, en het eruit slaan van de lucht, moet je het brood uitrollen en goed strak oprollen. Dat zorgt ervoor dat het brood steviger is en niet zo snel inzakt. En dan nog een uurtje laten rijzen, het deeg moet in volume verdubbelen. Ik gebruik zelf een broodvorm en wacht gewoon totdat het deeg boven de vorm uit komt. Té lang rijzen is ook niet goed, dan gaat het deeg inzakken.
In de oven rijst het deeg niet meer heel veel, maar om het nog even door te laten rijzen kun je de wanden even natsproeien met een plantenspuit zodra het brood in de oven staat. Dat zorgt er voor dat het korstje niet te snel hard wordt en het deeg dus nog even omhoog kan.
Brood bakken is lastig, maar ontzettend leuk om te doen, en je leert elke keer weer bij :D

Ik bak nu ruim een half jaar ons eigen brood, twee broden per week, en het is echt zo veel lekkerder dan uit de winkel! Scheelt me ook een hoop geld, van 25 euro per maand naar 5 :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:32

Een vliesje van trekken? Hoe moet ik dat zien?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:32

Goeie tips hier :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:34

verootjoo schreef:
Een vliesje van trekken? Hoe moet ik dat zien?

je neemt een stukje deeg en rekt dit langzaam uit elkaar, als dat kan zonder scheuren en je krijgt een mooi dun vliesje van het deeg dan heeft het lang genoeg gekneed en gluten gevormd

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:36

Een vliesje trekken is vrij makkelijk. Je doet een beetje olie aan je handen tegen het plakken. Dan pak je een klein bolletje van het deeg af, dat druk je plat en trek je voorzichtig uit elkaar terwijl je het ronddraait. Het deeg mag dan niet scheuren, maar moet zo dun worden dat je er bijna doorheen kan kijken, als een kauwgum-bel. Dat betekent dat je deeg elastisch genoeg is en de gluten nog in tact zijn, en dan is het deeg ook klaar om te rijzen.

edit, iemand was me net voor :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 20:54

Met het vliesje enzo was allemaal wel gelukt! Maar ik denk dan dat ik het echt te lang heb laten rijzen..

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:03

Haha zo zag mijn brood er van de week dus ook uit.
Even meelezen dus.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:09

het ziet er trouwens ook niet geheel gaar en een beetje vochtig uit, klopt dat?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 21:18

Ja t was ook wat klef, terwijl de korst keihard was.

Het klonk zo simpel :').

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:29

hihi, lang leve mijn broodbakmachien

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:42

Ik heb het recept van dezelfde site voor spelt-notenbrood en de speltstokbroden weleens gemaakt, was heerlijk! Echt van dat brood wat je zonder beleg of met alleen wat roomboter eet, en veel te veel := Ik doe het ook niet te vaak dus :P
Broodbakmachine viel bij mij juist wat tegen..