Mag je zomaar een bovenwoning verhuren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Mag je zomaar een bovenwoning verhuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:48

Hi Bokkers,

Ik heb even jullie hulp nodig.

Zal eerst de situatie even uitleggen:
Mijn moeder heeft een pand, een kapsalon. Boven de kapsalon is een ruimte met 4 kamertjes en een douche, beneden is de wc.
Zij is eigenaar van het pand, hypotheek is volledig afbetaald. 4 dagen per week wordt er gewoon geknipt.
Via de kapsalon kun je via een deur met een trap naar boven.

Mag zij de woning hierboven zomaar verhuren?

Hoe zit dit met een nooduitgang? Moet dit er zijn of maakt dat niet uit?
En hoe zit dit qua verzekering?
Zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn en niet vergeten moeten worden?

Even in een paar punten:
- Hypotheek afbetaald
- Woning boven een kapsalon
- Via een trap achter een deur naar boven

Mijn moeder denkt namelijk helemaal niet over zulke dingen na en ben bang dat er iets fout gaat. Morgen komen er al 2 mensen kijken die wel interesse hadden.

Zou heel fijn zijn als iemand hier mee kan helpen!
Fijne avond in ieder geval allemaal nog :)

Edit; Mijn moeder is niet van plan dit pand ooit te verkopen, tenminste niet op korte termijn.
Laatst bijgewerkt door Wieke op 09-08-15 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:49

Weet het fijne er niet zo snel van, maar vergeet een ding niet: koop breekt geen huur! Je moet hiervoor een speciale clausule in je huurovereenkomst opnemen zodat je tijdelijk verhuurd voor een a 2 jaar.
Zal het precies zo even voor je opzoeken !

- je moet rekening houden met het feit dat de nieuwe huurders geen huurtoeslag kunnen krijgen voor de woning ivm het niet hebben van een eigen ingang.
- verzekering inlichten
- je kn niet incl service kosten de huurprijs bepalen
- sommige gemeentes moet je een vergunning aanvragen om de woning te kunnen verhuren.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 09-08-15 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:52

volgens mij mag je dit gewoon verhuren..

zoals celiien aangeeft..
je moeder moet er wel rekening mee houden dat wanneer ze het pand zou willen verkopen, de huur niet zondermeer zomaar mag worden opgezegd vanwege verkoop.. je probeert dan dus een pand te verkopen waarop een huurovereenkomst rust..

echter.. als je moeder dat ziet aankomen, dan kan ze via een omweg de bewoners bijna direct de huur opzeggen.. Als je namelijk zelf je pand wilt gaan bewonen is dit een geldige reden om de huur op te zeggen.. je moet er dan echter wel ook zelf gaan wonen, ik weet niet hoelang deze periode is.

Tijdelijke verhuur hoeft echter ook niet, (daarvoor moet je ook nog eens toestemming verkrijgen via de gemeente).. je kunt immers per heel kalender jaar verhuren met stilzwijgende verlenging.. je weet vaak al ruim van te voren wanneer je een pand wilt gaan verkopen en bent het dan niet zomaar ook kwijt..

je kunt dan altijd nog het jaarcontract omzetten naar tijdelijke verhuur als de huurders erin willen blijven tijdens de te koop staan periode.

Wieke

Re: Mag je zomaar een bovenwoning verhuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:57

Heb het ook meteen even in de openingspost gezet.
Ze is niet van plan dit pand te verkopen, dus in dat geval is dat voor het verhuren geen probleem.

Ik zat alleen te denken aan verzekeringstechnisch en al die dingen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:00

moet je even navragen bij verzekeraars..

volgens mij moet je de verzekering voor de woning zelf gewoon in stand houden (opstal).

glas en inboedel wordt voor de huurders.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:03

Volgens mij heb je een aparte ingang nodig? Dus een aparte deur naar boven.
Wij huurden een winkel met daarboven een woning. Had ook geen aparte ingang (achteraf ook helemaal geen woonvergunning), en hiermee echt gezeur gehad. Moet voldoen aan bepaalde eisen wat betreft brandveiligheid.
Waarschijnlijk kun je hiervoor wel terecht bij de gemeente. Je moet daar waarschijnlijk sowieso heen voor het aanvragen van de woonvergunning.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:20

Misschien bij de gemeente navragen of er op het adres gewoond mag worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:24

Inderdaad vragen bij de gemeente; hebben ze niets op hun site staan erover?

Normaal moet je de hypotheek vertrekker ook om toestemming vragen, maar speelt niet meer :)

Vluchtweg creëren lijkt mij sowieso verstandig; je hebt al van die eenvoudige opvouwbare noodladders, kunnen ze zo uit het raam naar beneden komen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-08-15 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:25

Heeft je moeder al geïnformeerd of het hier gaat om een woning die zij mag verhuren? Kan best zijn dat de bovenwoning is aangemerkt als bedrijfswoning, dan mag alleen je moeder of een personeelslid in de woning verblijven.

En houd er rekening mee bij verhuren dat je de huurders er door de regelgeving er nooit uitkrijgt, tenzij ze zelf vertrekken. Zelfs als de huur nog wordt betaald of als er een hennepplantage zit, ben je zo een jaar procederen verder.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:30

tenzij je het als eigenaar zelf wilt gaan bewonen Mazida..
dat is je 'redding'. wel moet je dan met een zwaar wegend belang komen (maar goed, een echtelijke ruzie is natuurlijk ook zo geritseld als het moet)

en dat 'personeel' is natuurlijk ook zo geregeld..

0 uren contract poetsvrouw op de rol et voila een personeelslid :')

--

het eerste hebben wij bijna zelf aan de hand gehad een kleine twee maanden terug

wij hadden net een woning verhuurd en twee weken daarna werd met 2 maanden opzegtermijn onze eigen woning de huur opgezegd. we wonen hier nog niet zolang, dus wij kwamen letterlijk in woningnood te zitten.. zowel vanuit de gemeente als woningbouwverenigingen werd ons toen aangeraden in geval van nood de huurders van de andere woning met onmiddellijke ingang de huur op te zeggen, dak boven je hoofd nodig schijnt een zwaar wegende reden te zijn.. gelukkig hoefde het niet zover te komen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-08-15 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:36

Je kan het alleen verhuren als het bovendeel in het bestemmingplan als woning of bedrijfswoning benoemd staat. In de bouwregelgeving staat volgens mij ook dat er een aparte uitgang moet zijn en dat er niet gevlucht mag worden via een ander pand (kapsalon).
Verder zou ik het ook ff bij de verzekering checken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:38

vuurneon schreef:
Vluchtweg creëren lijkt mij sowieso verstandig; je hebt al van die eenvoudige opvouwbare noodladders, kunnen ze zo uit het raam naar beneden komen.

Zo'n ladder voldoet volgens mij niet volgens het bouwbesluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:39

Hoe zit met afvalstoffen heffing, gemeente belasting, enz?
Want zit toch best wel verschil tussen 1 persoons of 2 persoons huishouden. Gezien bedrijfswoning is weet ik niet wat jullie nu betalen en of fors omhoog gaat wanneer de huurders zich laten inschrijven op dat adres bij de gemeente. Maar is wel iets om rekening mee te houden.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:56

Is de woning gesplitst van de kapsalon? Dan bedoel ik dat ze beiden een apart huisnummer hebben, zoals A en B. Iemand kan zich niet bij de gemeente inschrijven in een bedrijfspand, dat kan alleen in een woonhuis.
Een splitsing aanvragen kan best even duren en daar zijn bepaalde eisen aan zoals een aparte ingang. Informeer hiervoor bij de gemeente. Als je dit niet regelt en de nieuwe bewoner kan zich niet inschrijven, dan kan hij/zij feitelijk niets regelen op het gebied van gemeentelijke dienstverlening.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:04

Bedankt voor alle informatie!
Zit nu even op mobiel dus overal op reageren is wat lastig.

We zijn inmiddels een stuk wijzer! Vandaag maar even naar de gemeente bellen en de verzekering uitzoeken.

Het pand geeft geen gesplitst huisnummer en de woning boven heeft geen eigen ingang.

Echt heel erg bedankt allemaal!