Wat zijn mijn rechten mbt geadopteerd, overlijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Wat zijn mijn rechten mbt geadopteerd, overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 15:02

Ik weet niet of het hier hoort, anders moet iemand het maar even verplaatsten :o

Ik zal mijn verhaal zo kort mogelijk houden,

Ik ben geadopteerd, 3 jaar samen met mijn vriend (hopelijk ooit aanstaande) ik ben geadopteerd, maar heb geen contact meer met mijn adoptie familie, dit wil ik graag zo houden.

Nu vroeg ik me af, stél dat ik kom te overlijden, heeft mijn vriend dan wat te vertellen mbt de uitvaart, mijn spullen, geld, dieren? Of heeft hij dat recht niet en gaat dat naar de adoptie moeder? En stel dat deze ook overleden is, wie gaat er dan over?

Zoja, is een simpele verklaring met handtekening dan voldoende om dat te voorkomen? Of moet ik dat echt officieel laten vast leggen bij de notaris, een samenlevingscontract of trouwen?

Ik hoop dat iemand me hier wat meer over kan vertellen.

Anoniem

Re: Wat zijn mijn rechten mbt geadopteerd, overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:04

Nu heeft je vriend geen rechten, als jullie zouden trouwen of een testament opstellen wel. Normaal gesproken zou nu alles, bij jouw overlijden, naar de ouders gaan (ik neem aan dat dit ook bij adoptie gewoon geldt)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:08

Voor de wet maakt het niet uit of je geadopteerd bent of niet. Als je geadopteerd bent zijn je ouders je "familie", tenzij jij laat vastleggen dat je je bezittingen ergens anders heen wilt doen na je overlijden gaat het dus naar je adoptieouders of andere familie.

Wil je dat het naar je vriend gaat dan kun je volgens mij het beste een testament laten opstellen. Dan zit je sowieso goed. En een samenlevingscontract is ook een goed idee als je samenwoont en niet getrouwd bent hoor ;) Mocht het ooit misgaan tussen jullie dan is er tenminste vastgelegd wie wat krijgt bij het uit elkaar gaan. Scheelt gedoe waar je dan niet op zit te wachten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:08

Je kan een agent vd uitvaart verzekering langs laten komen en in het contract laten opstellen dat je vriend over het budget en het regelen van je uitvaart gaat :j

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:09

Als er geen contact is met je eigen ouders dacht ik dat je adoptie ouders rechten hebben..

Maar dit weet ik ook niet zeker eigenlijk...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 15:12

Bedankt voor de snelle info dames! Pffff dat gaat dus een dure grap worden.... Een testament kost iets van €600,00/€800,00?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:17

Kan wel goedkoper hoor. De hema heeft een notarisdienst waar alle standaard documenten 125 euro kosten.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:18

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:21

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 15:21

De HEMA? In de zin van HEMA met goddelijke rookworst en hotdogs? :+

lizard

Ah,jullie waren me al voor.

moonsparkle

Ik heb op een avond bij een notaris kantoor een samenlevingscontract laten opstellen. Bij de hema kun je denk ik niets aanpassen wat betreft de regels die er in staan. Met een notaris kun je meer bepalen. Koste iets van 300,- maar dan heb je wel wat. Althans je gaat er toch vanuit dat je je hele leven samen wilt blijven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:22

BeSen schreef:
Als er geen contact is met je eigen ouders dacht ik dat je adoptie ouders rechten hebben..

Maar dit weet ik ook niet zeker eigenlijk...

Adoptie ouders hebben hierin dezelfde rechten als biologische ouders. De wet ziet adoptie ouders als net zo gelijkwaardig als biologische.

Met pleegouders ligt het uiteraard anders.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 15:29

@Palmera, ja idd, ik ben geen pleegkind,

ik heb trouwens even op de site van de HEMA gekeken, en dat kost maar €125,00! Maar waar zit het addertje? Is dat dan inderdaad dat je niets meer kan aanpassen? Is iemand hier al bekend mee?

Anywaay, we gaan er van de week maar eens rustig voor zitten, en ik moet gewoon zorgen dat ik niet onder een vrachtwagen loop,

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:53

Je kan geloof ik wel beperkt laten aanpassen, maar voor uitzonderlijke situaties raden ze je aan om idd zelf een notaris te zoeken. ZE kunnen het idd alleen zo goedkoop aanbieden als het gestandaardiseerd via internet kan en daarna slechts 1 meeting met de notaris van hun.
Wij zijn ons ook aan het oriënteren nu voor een samenlevingscontract en testamenten. Wij hoeven geen uitzonderlijke dingen te regelen en dan klinkt via Hema wel erg aantrekkelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:58

Wij zijn met scheiding van goederen getrouwd. Bij aankoop v ons huis zei die notaris (niet dezelfde als v ons huwelijkscontract) of en hoe we dat geregeld hadden omdat als een van ons stierf de ander enkel vruchtgebruik kreeg zoals het toen geregeld was. We hebben van hem een document gekregen dat we elk moesten overschrijven en tekenen en dat kostte ons niets. Daar in bewaring geven kostte wel iets van 75 euro maar dat was niet verplicht. Dus informeer eens. Inforlatie is gratis normaal.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:57

Heel erg bedankt voor het meedenken!