Nooit gedacht dat het nodig zou zijn, maar ik zit even met de handen in het haar.
Ik ben aan het afstuderen als Bachelor in de Verpleegkunde, afstudeeroptie Sociale Verpleegkunde. In België omvat de opleiding tot Bachelor nog 3 academiejaren, waarbij je in je laatste jaar een specifieke richting uit kan. Mijn keuze was dus voor Sociale Verpleegkunde
Naast een hele hoop maatschappelijke thema's waarmee wij geconfronteerd worden, maakt ook bedrijfsgeneeskunde een deel uit van onze leerstof. En in dat kader heb ik een onderwerp gekozen voor mijn Bachelorproef:
"De verpleegkundige kijk op het Elektronisch Verpleegkundig Dossier en de ervaren invloed op de werklast"
Met dit onderwerp ben ik dus al aan de slag sinds september 2014. Helaas zijn er externe factoren die fiks roet in het eten hebben gegooid
En dus heb ik mijn eindwerk niet kunnen indienen in 1e zittijd. Vol goede moed aan zittijd 2 begonnen, en alweer is het nu flink mis aan het gaan. Mijn literatuur loopt aardig, maar het onderzoek niet. Elke keer wordt het door de betrokken gecontacteerde instelling(en) goedgekeurd, en dan op het allerlaatste moment toch weer geweigerd. (1 van de argumenten was o.a. "de werklast bij onze verpleegkundigen hoort momenteel niet bij onze prioriteiten"
) Met als gevolg dat ik tot op heden nog steeds 0,0 heb aan onderzoeksmateriaal
Ik wist wel dat ik een gevoelige snaar zou raken, maar dat het zó moeilijk zou worden om medewerking te krijgen had zelfs de school niet voorzien. Alleen is er geen tijd meer voor een ander onderwerp.Dus dacht ik aan de uitspraak "nood breekt wet".
Ik weet dat er hier op bokt aardig wat verpleegkundigen en zorgkundigen aan de slag zijn. Tot deze mensen zou ik me graag willen richten.
Wie oh wie zou even de tijd willen nemen om de enquête in onderstaande link te vullen? Hoe meer ingevulde exemplaren ik kan ontvangen, hoe liever ik het heb.
OPGELET: het gaat niet om het elektronisch patiëntendossier, maar om een onderdeel ervan, het verpleegkundig gedeelte. Namelijk het gedeelte waarin verpleegkundigen hun bevindingen registreren zoals bloeddruk, pols, hoeveel en type urine, (welke) wondzorg en verbanden, de basisanamnese bij opname, verslaggeving op recovery...
Mijn hoofdmoot bestaat dus vooral uit literatuur, maar voor het praktijkgedeelte zou ik toch graag een aantal reacties hebben van mensen die met deze materie in aanraking komen. Volgens onderzoek besteed een verpleegkundige zo'n 30% per dag aan administratie, en da's best wat. Al de tijd dat je noodgedwongen achter de pc zit te tokkelen ben je immers niet aan het bed bezig.
Wie heeft er nog nooit de opmerking gehoord van bezoekers "het enige wat ze doen is koffie leuten in de keuken en op die pc tokkelen". Of in zichzelf gevloekt omdat de pc weer eens vastliep, dat de nodige registraties niet (correct) ingevoerd zijn, dat een collega verzuimd heeft om iets te registreren, dat de batterij van de laptop leeg is nét als je een hele hoop dingen moet invoeren...
Een verpleegkundige heeft geen makkelijke job, wel een heel dankbare als die naar behoren uitgevoerd kan worden. We kiezen er allemaal voor om er te zijn voor onze medemens. Maar hoe kunnen we die taken naar behoren uitvoeren en kwaliteitsvolle zorg leveren als we door de technologie en registratiedruk steeds meer pc-werk wordt verwacht, en er minder tijd naast het bed over blijft? Terwijl die zorgen OOK uitgevoerd moeten worden?
Du graag jullie mening en opmerkingen

Het gehele onderzoek is anoniem, vooral gebaseerd op informatie vergaren en polsen hoe jullie alles ervaren. Indien het onderzoek goed loopt, of er komen toch erg duidelijke cijfers naar voor, dan zit de kans er in dat het wordt aangedragen om uitgebreid te worden naar een Masterproef.
Alvast héél erg bedankt voor jullie deelname, en vragen staat vrij

Linkje naar de enqûete
https://www.survio.com/survey/d/D3C0W1K8T4W5S1R5C
P.S. Wie de enquête interessant genoeg vindt, voel je vrij om ze door te sturen naar collega's, vrienden, familie...
Als je werknemers niet tevreden zijn, tegen burn-out aanzitten, hoe kunnen ze dan met plezier naast het bed staan en goede (en vooral veilige!) zorg garanderen?
) Op mijn afdeling werken we veel met zorgplannen, die dan opgeladen moeten worden, maar waardoor het EPD altijd vastloopt. Dan moet je weer de ondersteuning bellen e.d. Ook komen er nog vaak foutmeldingen wanneer je de zorgplanning wil aanpassen (vb. bedbad veranderen in wassen aan de lavabo/blaassonde is verwijderd/etc), die ervoor zorgen dat je EPD volledig afsluit en je dus alles weer opnieuw moet opstarten en inladen.