Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

elinebakker schreef:Ik hoop dat ik het duidelijk kan verwoorden.. Mijn doel is uiteindelijk om een envelop te versturen waarbij de waarde tot €500 verzekerd is.
Stap 1: Ik moet BTW berekenen over de verzendkosten. Aangezien mijn producten in de 21% categorie vallen, moet ik ook 21% BTW heffen over de verzendkosten. Duidelijk.
Stap 2: Ik moet bewijs hebben voor de betaling van de verzendkosten. Voorheen deed ik dit door online een label te printen, waarna ik een factuur per mail ontving. Echter krijg ik mezelf niet meer ingelogd in de zakelijke omgeving, ook kan de klantenservice geen zakelijk account van mij terug vinden. In de consumentenomgeving kan ik wel een label aanmaken, maar ontvang ik (net geprobeerd) geen factuur of verzendbewijs (misschien pas als ik het naar het postkantoor breng?). Ik kan dus geen BTW tarief terugvinden.
Stap 3: Opties (volgens tarievenwijzer)
a. Aangetekende brief € 7,95, verzekerd tot €50
b. Verzekerde brief €13,80, verzekerd tot €500
c. Aangetekend pakket € 8,60, verzekerd tot €500
d. Verzekerd pakket € 14,45, verzekerd tot €5.500
Beste optie voor mij zou dus optie C zijn. Vreemde vind ik dat bij A en B het tarief vrijgesteld is van BTW. Bij C is slechts het deel van aantekenen (€1,65) vrijgesteld en is dus € 6,75 BTW plichtig.
Net heb ik in de consumentenomgeving een aangetekend pakket verstuurd, voor €8,15 (en dus geen €8,60)? Waar ligt dat verschil aan? Standaardpakket is €6,50 volgens online omgeving en €6,95 volgens tarievenwijzer.
Stap 4: Stel ik kies optie C en wil quitte lopen op de verzendkosten (hier dus geen omzet of verlies op hebben). Wat geef ik dan aan op de factuur? 6,95*1,21 + 1,65 = 10,06 incl.?
Stap 5: Kan ik dit niet eenvoudiger administratief verwerken? Liefst werk ik natuurlijk met maar één tarief op verzendkosten, dit verwerk ik makkelijker in m'n excel sheet..
Hopelijk kan iemand mij hier een helder antwoord op geven, alvast bedankt!

) elinebakker schreef:Precies, de klantenservice begreep niet waar ik het over had.
Maar (zie puntje 3) is een gedeelte dus btw vrij, dient dat in mijn geval ook zo exact verwerkt te worden?