Vragen m.b.t. PostNL en BTW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Vragen m.b.t. PostNL en BTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 14:54

Ik hoop dat ik het duidelijk kan verwoorden.. Mijn doel is uiteindelijk om een envelop te versturen waarbij de waarde tot €500 verzekerd is.

Stap 1: Ik moet BTW berekenen over de verzendkosten. Aangezien mijn producten in de 21% categorie vallen, moet ik ook 21% BTW heffen over de verzendkosten. Duidelijk.

Stap 2: Ik moet bewijs hebben voor de betaling van de verzendkosten. Voorheen deed ik dit door online een label te printen, waarna ik een factuur per mail ontving. Echter krijg ik mezelf niet meer ingelogd in de zakelijke omgeving, ook kan de klantenservice geen zakelijk account van mij terug vinden. In de consumentenomgeving kan ik wel een label aanmaken, maar ontvang ik (net geprobeerd) geen factuur of verzendbewijs (misschien pas als ik het naar het postkantoor breng?). Ik kan dus geen BTW tarief terugvinden.

Stap 3: Opties (volgens tarievenwijzer)
a. Aangetekende brief € 7,95, verzekerd tot €50
b. Verzekerde brief €13,80, verzekerd tot €500
c. Aangetekend pakket € 8,60, verzekerd tot €500
d. Verzekerd pakket € 14,45, verzekerd tot €5.500

Beste optie voor mij zou dus optie C zijn. Vreemde vind ik dat bij A en B het tarief vrijgesteld is van BTW. Bij C is slechts het deel van aantekenen (€1,65) vrijgesteld en is dus € 6,75 BTW plichtig.
Net heb ik in de consumentenomgeving een aangetekend pakket verstuurd, voor €8,15 (en dus geen €8,60)? Waar ligt dat verschil aan? Standaardpakket is €6,50 volgens online omgeving en €6,95 volgens tarievenwijzer.

Stap 4: Stel ik kies optie C en wil quitte lopen op de verzendkosten (hier dus geen omzet of verlies op hebben). Wat geef ik dan aan op de factuur? 6,95*1,21 + 1,65 = 10,06 incl.?

Stap 5: Kan ik dit niet eenvoudiger administratief verwerken? Liefst werk ik natuurlijk met maar één tarief op verzendkosten, dit verwerk ik makkelijker in m'n excel sheet..

Hopelijk kan iemand mij hier een helder antwoord op geven, alvast bedankt!

pmarena

Re: Vragen m.b.t. PostNL en BTW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:09

Stap 1: meld je aan bij MyParcel, dat werk VEEL fijner dan direct via PostNL :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:14

Wat meer info:

Zij kopen als het ware groot in bij PostNL. In de praktijk werkt het voor mij zo:

- ik check dagelijks de binnengekomen betalingen
- log in op MyParcel
- vul de adressen in van de klanten en print verzendzegels uit
- ik breng pakketten naar het PostNL punt
- daar scannen ze het in
- thuisgekomen zie ik alles online in mijn account staan
- eens in de maand krijg ik de factuur van MyParcel (makkelijk qua BTW)

En voor al je pakketten betaal je hetzelfde tarief, of het pakket nu 1 of 29 kg weegt, dus geen gedoe met vantevoren wegen.

Tarieven zijn erg goed, je betaalt al snel minder voor een extra verzekerd pakket van 25 kg dan die hele standaard bedragen van 6,95 euro enzo waar je nu vanuit gaat :)

En voor elk pakket kun je onderaan de pagina waar je het adres invult, ook aanvinken of je extra's wilt zoals extra verzekering, waarbij je meer opties hebt dan direct aan de PostNL balie.

Zo kan je bvb. voor 50 cent extra, je pakket tot 50 euro verzekeren.
Voor een euro extra wordt het tot 250 euro.
Voor 1,50 extra tot 500 euro :)

En dan kan je nog aanvinken of het pakket alleen op het opgegeven adres afgegeven mag worden (due niet bij buren) en of je een handtekening voor ontvangst wilt.

Zit ook geen minimum aan het aantal zendingen als het goed is, en ze doen tegenwoordig ook Brievenbuspakjes :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:42

elinebakker schreef:
Ik hoop dat ik het duidelijk kan verwoorden.. Mijn doel is uiteindelijk om een envelop te versturen waarbij de waarde tot €500 verzekerd is.

Stap 1: Ik moet BTW berekenen over de verzendkosten. Aangezien mijn producten in de 21% categorie vallen, moet ik ook 21% BTW heffen over de verzendkosten. Duidelijk.

Stap 2: Ik moet bewijs hebben voor de betaling van de verzendkosten. Voorheen deed ik dit door online een label te printen, waarna ik een factuur per mail ontving. Echter krijg ik mezelf niet meer ingelogd in de zakelijke omgeving, ook kan de klantenservice geen zakelijk account van mij terug vinden. In de consumentenomgeving kan ik wel een label aanmaken, maar ontvang ik (net geprobeerd) geen factuur of verzendbewijs (misschien pas als ik het naar het postkantoor breng?). Ik kan dus geen BTW tarief terugvinden.

Stap 3: Opties (volgens tarievenwijzer)
a. Aangetekende brief € 7,95, verzekerd tot €50
b. Verzekerde brief €13,80, verzekerd tot €500
c. Aangetekend pakket € 8,60, verzekerd tot €500
d. Verzekerd pakket € 14,45, verzekerd tot €5.500

Beste optie voor mij zou dus optie C zijn. Vreemde vind ik dat bij A en B het tarief vrijgesteld is van BTW. Bij C is slechts het deel van aantekenen (€1,65) vrijgesteld en is dus € 6,75 BTW plichtig.
Net heb ik in de consumentenomgeving een aangetekend pakket verstuurd, voor €8,15 (en dus geen €8,60)? Waar ligt dat verschil aan? Standaardpakket is €6,50 volgens online omgeving en €6,95 volgens tarievenwijzer.

Stap 4: Stel ik kies optie C en wil quitte lopen op de verzendkosten (hier dus geen omzet of verlies op hebben). Wat geef ik dan aan op de factuur? 6,95*1,21 + 1,65 = 10,06 incl.?

Stap 5: Kan ik dit niet eenvoudiger administratief verwerken? Liefst werk ik natuurlijk met maar één tarief op verzendkosten, dit verwerk ik makkelijker in m'n excel sheet..

Hopelijk kan iemand mij hier een helder antwoord op geven, alvast bedankt!

Waarom maak je geen nieuwe account aan op https://onlineverzendservice.postnl.nl/ ? Daar voeg je dan je bedrijfsnaam en btw gegevens toe. Dan krijg je wel een factuur (en anders kun je hem downloaden).

Overigens hoef je de btw niet door te berekenen aan de klant. Je vraagt het gewoon terug via je volgende btw aangifte.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 17:00

Huh!! Dat scherm komt me bekend voor en daar heb ik inderdaad eerder gebruik van gemaakt waarna ik wel een factuur kreeg.. Ik sta daar nu ingelogd, omdat ik een paar tellen geleden weer een zending via de consumentenomgeving heb gedaan. Ik snap er niks van wat dit dan weer is.

Ik val onder de kleine ondernemersregeling en krijg geen BTW terug (hoef dus ook niet te betalen). Voorlopig doe ik nog wel aangifte dus moet ik het percentage nog in rekening brengen. Als ik dat niet door zou berekenen aan de klant betekent het dat ik het zelf bij leg, waar ik in m'n marge geen rekening mee hou.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:54

Dat scherm is de de vroegere verzendpagina. Deze is nu alleen nog maar in gebruik voor ondernemers. Voor particulieren hebben ze nu jouw postnl. Heel verwarrend omdat zelfs de klantenservice het vaak niet begrijpt.

Je kunt daar zien wat je betaald voor een pakket ook. Dat bedrag doe je dan gewoon x 0,21.

Hoop dat het je zo lukt.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 18:30

Precies, de klantenservice begreep niet waar ik het over had.

Maar (zie puntje 3) is een gedeelte dus btw vrij, dient dat in mijn geval ook zo exact verwerkt te worden?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:35

versturen via GLS, 6,25 INCL BTW en tot 500 euro verzekerd en een handtekening.

Kan je bij elk GLS punt inleveren met track en trace. Dan krijg je gewoon een bon.

PostNL is erg ondoorzichtig met wel en geen BTW omdat ze gedeeltelijk vrijgesteld zijn.

Het gedeelte wat BTW vrij is dien je ook zo te verwerken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:49

Nadeel van GLS is wel dat ze bij niet thuis uiteindelijk pakket retour afzender doen waarbij PostNL / MyParcel het op postpunt afgeeft waar de ontvanger het zelf nog kan afhalen :)

En je hebt PakjeGemak afhaallocaties :)

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:59

Ik verzend altijd via het postnl punt hier in de supermarkt.
Aangetekend pakket en dan staat er op mijn bon 0 BTW
Mocht postnl je pakket kwijt raken is die verzekering tot €500 trouwens ook een aanfluiting.
Van mij zijn ze ooit een pakket verloren en daar kreeg ik na maanden heel veel bellen en mailen maar een deel van de inkoop! Prijs terug.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:00

Bij GLS krijg je de keuze of opnieuw aanbieden of afleveren bij een GLSpakketshop.

Zelf versturen wij maandelijks honderden zendingen met GLS en er komt nooit een terug. De klant kan gewoon zelf aangeven of hij opnieuw aangeboden met worden en op welke dag of dat het pakket naar de pakketshop moet.

Wij hebben ook een tijd via de pakketshop verstuurd als test en dit beviel uitstekend. Zending goed verpakken is het halve werk en de adresgegevens goed duidelijk vermelden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:06

Ik heb ook jaren met GLS verzonden :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 20:41

Tweemaal aangetekend volledige €50 terug gekregen, bij verzekerd staat idd ook dat het gaat om inkoopprijs ex btw tot €500. Is in ieder geval al meer.
Ben niet heel erg fan van PostNL dus sta ook open voor derden, maar moet wel gemakkelijk zijn voor de klant én voor mij (hier in het centrum doe ik alles op de fiets ;))

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:52

elinebakker schreef:
Precies, de klantenservice begreep niet waar ik het over had.

Maar (zie puntje 3) is een gedeelte dus btw vrij, dient dat in mijn geval ook zo exact verwerkt te worden?

Als het goed is zie je dat staan op je factuur van de post.
Ik meen dat bedrijven voor geen enkel bedrag zijn vrijgesteld van btw. Ik betaal ook over gewone pakketten btw als bedrijf, als particulier vervolgens weer niet.

Anders eens bij dpd kijken? Die hebben ook behoorlijk wat locaties.