Opnemen vakantieuren bij eindiging contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Opnemen vakantieuren bij eindiging contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 12:35

Na 9 jaar voor het bedrijf te hebben gewerkt, sla ik mijn vleugels uit. Ik heb het er niet meer naar mijn zin, de arbeidsrelatie met mijn manager is gestoord te noemen en er kwam iets moois op mijn pad. De reactie van mijn manager was tekenend voor onze relatie 'ik wil graag mijn ontslag indienen', met als reactie 'uitstekend' }:0

Kortom, iedereen is blij en ik wil graag iets eerder stoppen met werken dan 30 september om zo even op adem te kunnen komen voor ik op mijn nieuwe plek van start kan gaan. Met nog 61 vakantieuren en 20 overuren op de teller zou dat op papier geen probleem moeten zijn. Maar ik krijg maar geen reactie, er kan maar niets geregeld worden. Er is geen personeel om het op te vangen en men is aan het zoeken naar mogelijkheden. Die zoektocht duurt inmiddels al een maand en met de vakanties van alles en iedereen ga ik op zijn vroegst eind augustus antwoord krijgen. Men laat mij een beetje bungelen en ik vermoed dat de oplossing gaat zijn dat ik deze uren her en der maar op moet nemen of uit moet laten betalen.

Ik heb al gemiddeld en aangegeven dat ik bereid ben om de helft op te nemen en de helft uit te laten betalen. Maar eigenlijk wil ik de laatste week van september gewoon vrij en wil ik dat dat geregeld wordt. Kan ik dit eisen? Wat ik wettelijk gebruikelijk in deze situatie? En wat voor opties zijn er nog meer? Ik krijg alleen maar te horen 'kan niet'. -O-

Liselot

Re: Opnemen vakantieuren bij eindiging contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:42

Heb je toevallig rechtsbijstand? Dit zijn dingen waar je heel goed even contact met hen op kan nemen :j
En Douraque op bokt heeft er ook veel verstand van

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:42

Ga je ooit nog in deze branch werken waar je nu werkt?
Zijn de uren uitgerekend die je echt heb. Je vakantie uren zijn altijd gebaseerd namelijk op een heel jaar, dus er zullen er wat afvallen door voor jou niet werkzame maanden bij dit bedrijf.

Is het antwoord op vraag 1 ik zal er nooit meer mee te maken hebben. Gewoon melden dat je vrij bent en niet komen, ga je zelfde branch werken ga dan even met de baas, van je baas praten of veel aan de telefoon hangen met P&O om alles netjes maar in jou voordeel op te lossen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:45

Goh, alsof ik mijn eigen situatie lees... Op de reactie van de manager na. Die was bij mij: prima, maar ik ga je wel aan de maximale 3 maanden opzegtermijn houden.

Wat je vakantiedagen betreft, ik vond dat een lastige. Ik heb het in mijn ontslagbrief gezet dat ik ze aan het einde op wilde nemen en daar is geen afwijzing op gekomen. Tijdens het gesprek met mijn LG onder mijn manager heb ik gezeg dat 30 september mijn laatste werkdag is (ontslag per 15 oktober) en dat was prima. Ik heb het dus een beetje via via gespeeld.

Maar van wat ik heb gelezen hoeven ze dit niet toe te kennen en kunnen ze je inderdaad vragen die verspreid op te nemen of uit te laten betalen. Maar wat jouw rechten hier precies in zijn weet ik niet.
Vraag het eens aan Douraque hier op bokt, zij is arbeidsjuriste.
En heb je het al met P&O besproken?

En verder: gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 06-08-15 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:47

Nee, je kan het niet eisen. Dezelfde regels voor vakantie als normaal zijn van kracht. Als je baas je vakantie niet kan opvullen, krijg je geen vrij.

Gewoon melden dat je niet meer komt vanaf x datum vanwege vakantie-uren kan altijd natuurlijk. Asn jou de vraag of je dat moet willen...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:51

weet niet onder welk cao je valt, maar in sommige gevallen is dat als je baas weigert (geen vervanging kan regelen) je vakantie dagen op te nemen dat je een x% hoger bedrag krijgt ivm de belasting die zo extreem hoog is op uitbetalen vakantieuren

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:53

secricible schreef:
Nee, je kan het niet eisen. Dezelfde regels voor vakantie als normaal zijn van kracht. Als je baas je vakantie niet kan opvullen, krijg je geen vrij.

In zijn conclusie correct.

secricible schreef:
Gewoon melden dat je niet meer komt vanaf x datum vanwege vakantie-uren kan altijd natuurlijk. Asn jou de vraag of je dat moet willen...

Dan loop je het risico dat je werkgever je op de dag dat je zonder zijn toestemming weg blijft onwettig afwezig verklaart, je op staande voet ontslaat, je schadeplichtig stelt en (dus) vanaf die datum helemaal niks meer betaald (geen loon, geen openstaand verlof, geen vakantiegeld dat je over de laatste maanden hebt opgebouwd). Die kans is misschien niet zo heel groot en zo'n ontslag houdt wellicht ook geen stand, maar je kunt er een hoop ellende mee krijgen. Dus niet doen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:53

Maar als je te horen krijgt 'kan niet' wat kan er dan wel? Wat geeft jouw werkgever dan wel aan hoe hij het wil? Niets zeggen als alternatief kan natuurlijk niet, da's raar. Of wil hij het nog aankijken? Eind september is nog wel wat weken weg natuurlijk...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 13:05

Ik val onder de cao zorg en welzijn en ga exact hetzelfde doen als wat ik nu ook doe. Al mijn plb-uren neem ik mee naar mijn volgende werkgever, staan alleen nog vakantie- en overuren. De genoemde uren zijn overigens op basis van herberekening aan het einde van mijn contract.

De arbeidsrelatie is gestoord, maar niet verstoord... Ik wil ook niet zeggen 'ik kom vanaf vandaag niet meer', die zou de huidige relatie geen goed doen en daarnaast werkt dit door in de toekomst. Ik hou mij graag aan goed werknemerschap.

Vraag is wel, wat te doen? Men is nu aan het kijken en alle roosters naast elkaar leggend zitten we eind augustus mocht er uitsluitsel komen. Een alternatief is er ook nog niet gekomen, naast mijn 50/50 aanbod.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:09

Dan wil je inderdaad gewoon netjes weg, want je gaat de mensen vaker tegenkomen.

Ik zou zeggen blijf de roostermakers blijven lastig vallen, of als het groot bedrijf is via P&O spelen.

Roosters bekijken, wie er al vrij heeft en wie er kunnen werken, misschien is september je vervanger er al wel. hoeft toch niet ruim een maand te duren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:17

Ah, dan had ik 'm verkeerd begrepen. En dan is het zeker wijs om het inderdaad goed af te sluiten en positief weg te gaan.
Zomaar wegblijven vind ik overigens nooit een optie. Ook niet bij een verstoorde werkrelatie.

Ik zou dan toch in gesprek gaan met leidinggevende en/of P&O en je voorstel doen. Is het niet mogelijk, wat is dan wel mogelijk? Wellicht kunnen jij en je werkgever allebei wat concessies doen om er uit te komen en dan heb je duidelijkheid.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 13:17

Sterker nog, er komen 3 mensen bij per 1 september! Maar dat lost het probleem niet op aangezien de roosteraar een fout heeft gemaakt door 7 ok's te plannen terwijl er in werkelijkheid 9 zijn en er out of the blue opeens 5 man tekort zijn.

Om het nog ingewikkelder te maken is de roosteraar ook mijn TL. Mijn manager kan ik niet terecht omdat die relatie zo gecompliceerd is dat een goed gesprek nauwelijks mogelijk is (mijn TL fungeert als bliksemafleider) en p&o kaatst de bal terug dat ik het met mijn manager moet bespreken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:19

P&O zijn er juist voor dit soort conflicten. En anders formeel je vakantie aanvragen. Dan moeten ze bij ons binnen 2 weken uitspraak doen of loopt dat bij jullie anders?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:22

Bel de vakbond als je er lid van bent. Zij hebben mij ook weleens geholpen in soortgelijke situaties.
Volgens mij mag vakantie alleen geweigerd worden als er onvoorziene omstandigheden zijn, je kunt je afvragen of een planfout daar onder valt.
Alleen weet ik niet of dat geld voor al toegezegde vakanties of nog op te nemen vakantie.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:36

Ik heb dit zelf net mee gemaakt. Had ook nog een heleboel vakantieuren staan. Omdat ik na mijn vakantie nog maar 5 dagen bij baas hoefde te werken voordat ik met mijn huidige baan begon, wilde ik die 5 dagen sws opnemen en de rest uit laten betalen. Omdat ze juist in die week een personeelsgebrek hadden (ivm vakanties) werd dit verzoek geweigerd. Ben het uit gaan zoeken en werkgever bleek in zijn recht te staan. Helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:44

Kun je het niet schriftelijk aanvragen in de vorm van: ik stel voor zus-en-zo met data vakantie en afsluitend met dat je als zij geen ander voorstel doen voor de vakantiedagen, je er vanuit gaat dat het akkoord is? Je moet toch wat... ze moeten van hun probleem niet jouw probleem maken hoor!

Dan het "niet reageren" maar in jouw voordeel laten werken :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:01

Ach, ik had een maand "vakantie" maar moest wel elke ochtend om 7 uur het bedrijf openen en om 22.00 weer afsluiten elke dag.
Er was dus weinig vakantie aan.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:05

Zit in bijna hetzelfde schuitje.
Alleen mijn contract wordt niet verlengd.
Had 8,5 week vakantie uren staan waarvan tvt,adv en uren van vorig jaar.
Heb nadat ik het hoorde 1,5 week gewerkt. Totaal toch 3 weken.

Lijkt mij stug dat je waar je voor hebt gewerkt nog een keer voor moet werken. (tijd voor tijd)

Dan nog het geluk dat ze 2 weken dicht zijn.

Dan hou ik nog 3,5 week over die ik zou kunnen werken. Maar ik moet ook solliciteren en ja dat moet elke dag...

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:17

Vakantie is een recht en enerzijds kun je het niet afdwingen, maar anderzijds mag het doorgaans ook alleen geweigerd als het bedrijfsbelang zwaarwegend in het gedrang komt. De hamvraag is dus altijd of dat laatste het geval is of niet? Stroomt er bloed uit als jij die weken niet komt werken? Ik zou hier toch nog een keertje het gesprek over aangaan met je LG en vragen waar de pijn nou echt zit.

Als ze vast blijven houden aan het rooster en dus aan het (flinke) te kort aan bezetting in die periode en er zijn geen andere collega's die bereid zijn om te schuiven met hun verlof, dan ben ik bang dat je aan het kortste eind trekt.