Sterrenkunde / sterren kijken als hobby.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

s_v

Sterrenkunde / sterren kijken als hobby.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 12:01

Dag mede bokkers,

Geen idee of het hier goed staat hoor modjes, anders verplaatsen jullie het topic maar :Y) !

Als klein meisje (toen ik een jaar of 8 was) droomde ik er altijd van om astronaut te worden. Iets later werd dat bijgeschaafd naar astroloog en ondertussen ben ik een hele blije kleuterjuf.

Toch blijf ik het heelal en de sterren een heel fascinerend gegeven vinden. Toen ik begin deze week een artikel las over de 'meteoren regen' van de komende twee weken, waardoor je 'vallende sterren' kan zien, is mijn interesse weer een beetje aangewakkerd.
De afgelopen twee dagen heb ik heel wat gelezen over sterren kijken, lichtvervuiling, de mooiste plaatsen in Europa om de sterren te zien, ....

'Sterrenkijken' lijkt mij een hele boeiende hobby, maar ik weet er eigenlijk maar heel weinig over. (lees eigenlijk weet ik niets, behalve dat Belgie en Nederland eigenlijk te lichtvervuild zijn om deftig naar de sterren te kunnen kijken.)
Daarom lijkt het mij wel leuk om ervaringen uit te wisselen met andere mensen die ook interesse hebben in de sterren en die er waarschijnlijk veel meer van weten dan ik!

Dus, zijn er nog mensen onder de bokkers die bezig zijn met sterrenkunde? Die zin hebben om in dit topic tips te geven/ervaringen uit te wisselen, kom maar op! *\o/*

Groetjes,
Steffi

Anoniem

Re: Sterrenkunde / sterren kijken als hobby.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:03

Mijn vriend! :D
Hij heeft er een opleiding in gedaan en we kunnen samen echt heel lang filosoferen over het heelal en alles er omheen.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 12:08

Interessant KoudbloedKim! :)
Wat voor opleiding heeft je vriend gedaan?
Dat filosoferen herken ik wel, al zijn mijn gedachten en gesprekken waarschijnlijk iets minder diepgaand en onderbouwd dan die van jullie, aangezien ik echt maar een amateur ben (zelfs dat is nog overdreven eigenlijk) :Y) !

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:12

Professioneel sterrenkundige meldt zich :)

Een populair wetenschappelijk tijdschrift over sterrenkunde is Zenit: http://www.zenitonline.nl

Daarin staan elke maand achtergrondartikelen over weer- en sterrenkunde maar ook wat er per maand aan de sterrenhemel te zien is.

Een wat uitgebreidere jaaruitgave over wat er te zien is is de Sterrengids: http://www.zenitonline.nl/sterrengids

Een andere goede website om mee te beginnen is http://www.astronomie.nl

Er is best wat te zien hoor vanuit Nederland/Belgie. Maan, planeten, satellieten en inderdaad meteoren kan bijna altijd wel bij onbewolkt weer. En met een beetje zoeken zijn er ook nog wel wat donkere plekjes te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:16

Sterrenkunde heb ik een propedeuse van en daarna nog een jaar gestudeerd. Het is wel interessant en je leert er een hele hoop door, maar ik vond het niet echt iets om de rest van mijn leven te doen. :+

Als hobby is het wel heel leuk.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:21

Ik ben er helemaal niet in thuis hoor, maar vind het altijd erg interessant en leuk om naar de sterrenhemel te kijken.
Maar is het niet een idee om een keertje bij een sterrenwacht te kijken? :) Kunnen ze je er veel over vertellen,
en die paar die ik ken ik Twente/Drenthe, staan echt wel op behoorlijk donkere plekjes om genoeg te kunnen zien. :j

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 13:00

Bedankt voor de snelle reacties allemaal, leuk dat er ook mensen echt professioneel mee bezig zijn op bokt! :)

Bedankt voor de linkjes gemske! Interessant allemaal, weet ik gelijk weer wat ik vanavond te doen heb! :D

Ben ook helemaal nog niet thuis in het hele gebeuren hoor, het is gewoon een opflakkering van een oude interesse (maar als 10 jarige voel je jezelf al heel pro als je alle planeten en een paar bijhorende manen kent :Y) ) ...
Sterrenwacht bezoeken lijkt me wel interessant, eens opzoeken of er hier in de buurt ergens een te vinden is!

Wat ik me nu wel afvraag, ik woon zelf op de 'boerenbuiten' dicht bij een groot militair domein (dat voor een deel wel toegankelijk is). Zou het een groot verschil maken om daar te gaan kijken t.o.v. in de achtertuin?
Ik ga er van uit van wel, omdat er daar echt geen omgevingslicht is, of heb ik het dan mis?