Naar Nederland emigreren, taal leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Naar Nederland emigreren, taal leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 14:57

Mijn vriend is Israeli en Bulgaars en woont in Israel, nu wil hij graag hier komen wonen maar we weten echt niet waar we moeten beginnen. We zien door de bomen het bos niet meer :')

Hij hoeft als het goed is geen verblijfsvergunning omdat hij ook Bulgaars is en dat binnen de EU valt (paspoort moet alleen nog aangevraagd worden).
Maar dan, Nederlands leren, hij geeft aan dat het liefst hier te leren, wat ik begrijp. Nu kan ik dingen vinden over inburgeren maar dit is hij dus niet verplicht om te doen. Mij lijkt dit zelf wel de makkelijkste manier om Nederlands te leren, echter lees ik dan ook dingen over een stage en werken. Het is wel de bedoeling dat hij zelf al een baan heeft gevonden voordat hij definitief hier komt.

Zijn er mensen met ervaringen zowel Nederlands leren als een heel emigratie traject, waar moet je op letten handige tips?

Goof

Re: Naar Nederland emigreren, taal leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:02

Wil hij hier bij een internationaal bedrijf gaan werken? Als je als expat hierheen komt bieden veel bedrijven al direct cursussen Nl aan.
Verder; als je op google zoekt op 'cursus Nl' of 'NT2' kun je genoeg aanbod vinden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:06

Kan hij niet vast beginnen met een online cursus? Dan heeft hij alvast een kleine basis.

Ook om ter plaatse een taal te leren is die basis handig. Handig om de zinsopbouw te begrijpen, om de uitspraak vast te kennen, de belangrijkste grammaticale regels te kennen en natuurlijk een kleine woordenschat te hebben.
Zonder die mini basis is het echt abra-cadabra als hij hier eenmaal is. En voortborduren op een basis is zoveel makkelijker dan alles uit het niets.

Ter info: ik heb ervaring met het vlekkeloos willen leren van een vreemde taal: het Spaans. En wat ik hierboven beschreef is absoluut hoe ik het zelf ervaren heb.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:09

Misschien kan hij beginnen met Nederlands leren via de app Duolingo?
Vloeiend Nederlands zal hij er niet mee leren, maar een basis leggen lukt wellicht wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:26

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:32

Hij kan misschien een online cursus doen om alvast wat kleine basis dingentjes te leren.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:33

Wellicht kan hij in Israël een oproepje plaatsen om te zien of er iemand met hem Nederlands wil spreken?
Komen toch wel Nederlandse studenten daar naar toe dacht ik? Of oudere mensen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:34

Ik kan je de site buitenlandsepartner.nl aanbevelen. Daar is veel info en kennis te vinden.

Nederlands leren zou ik indien mogelijk in nederland doen.
Mijn man ging naar naar het talencentrum van een universiteit en heeft daar nederlands geleerd op mbo niveau en daarna op hbo/wo niveau door het volgen van 2 cursussen. Het kostte wat, maar we zagen het als een noodzakelijke investering.
Wij zagen het roc en inburgeringscursussen enz. niet zitten.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:35

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:27

De nonnen in Vught staan erg goed aangeschreven. Binnen een week kunnen de meeste mensen daar een taal aanleren (goed tot redelijk goed). :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:33

SplashIsLief schreef:
De nonnen in Vught staan erg goed aangeschreven. Binnen een week kunnen de meeste mensen daar een taal aanleren (goed tot redelijk goed). :)

Kost wel 3000-5000 euro per week.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:39

Het hangt er vanaf of hij een beetje 'taalgevoel' heeft denk ik, en of hij tijd/zin heeft om er nu alvast tijd in te investeren. Een beetje een basisboek geeft een goed aanknopingspunt. Wat ook een fijne methode is, is de Michel Thomas methode - die werkt alleen wel vanuit het Engels, dus dan moet zijn Engels wel goed zijn. Dan krijgt hij aanknopingspunten, hoe vorm je zinnen, etc. - en daarna kun je verder werken door bijv. kinderprogramma's te kijken, het (jeugd)journaal, nieuws lezen of andere dingen die hij interessant vindt.

Denk dat het handigste is als hij wel alvast een beginnetje maakt - echt vloeiend word je pas als je in het land gaat wonen, maar als hij hier komt is het wel prettig als hij al een beetje een basis heeft! :)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:06

Hoi! Ik lees even mee. Mijn Spaanse vriend komt misschien eind dit jaar naar Nederland. Heb me er nog niet in verdiept hoe het zit met verhuizen van buitenland naar Nederland (wel van Nederland naar Spanje), maar van wat ik er van begrijp is het binnen de EU vrij makkelijk. Kwestie van verhuizen en een BSN aanvragen, inschrijven in de gemeente e.d. (correct me if I'm wrong!). Er zal ongetwijfeld nog wel wat meer papierwerk bij komen kijken maar volgens mij is het niet zo dat je kan worden 'afgewezen', en je hoeft niet (financieel) garant te kunnen staan voor je partner.

Qua taal ga ik mee met Palmera! Dat hij hier de taal wil leren lijkt me geen slecht idee, maar het maakt het voor hem wel makkelijker als hij al wat basiskennis heeft. Mijn vriend leert wat Nederlands via de Duolingo app en we hebben inmiddels al korte gesprekken in het Nederlands <3 Grammaticaal nog niet helemaal correct maar hij kan zich in ieder geval begrijpbaar maken. Voor jouw vriend is dit misschien ook wel een uitkomst. Met Duolingo leer je namelijk al heel snel korte zinnetjes te maken dus erg leuk om te doen. :j

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 18:06

Thanks voor de reacties al!

Nee mijn vriend gaat niet bij een internationaal bedrijf werken dus we zullen alles zelf moeten regelen.

Janouk bedankt daar staat veel handige info in!
Boras die site lijkt me ook erg bruikbaar bedankt. Mag ik vragen waarom jullie een roc niet zagen zitten? Van de ene kant lijkt me een inburgeringscursus wel handig, maar als ze verplichte stages eisen haken we snel af.

De nonnen klinkt erg prijzig (al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet echt een inschatting kan maken hoeveel een 'normale' cursus kost). Bovendien denk ik niet dat het voor mijn vriend gaat werken om een week lang zo intensief te leren.

Taalgevoel heeft hij zeker, engels heeft hij zichzelf aangeleerd en hij spreekt ook bulgaars en een beetje russisch. De motivatie om er in israel al aan te beginnen ontbreekt hem alleen een beetje ben ik bang. Hij kan al wel sommige woordjes maar zinnen niet. Ik zal hem wel de Duolingo app aanraden, dat is misschien wel iets.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:17

Je leert pas echt een taal als je naar het land toe gaat. Of iig het elke dag moet praten.
Ik zit nu in Canada en spreek vloeiend Engels nu. Engels is makkelijker dan Nederlands voor mij nu en ben hier pas 2,5 maand ;) Heb 5 jaar lang 4-5 uur per week Engels op school gehad, maar dat leert absoluut nier zo snel als in het land van de taal wonen.
Ander meisje die op dezelfde plek als ik is, sprak geen woord engels toen ze hier kwam. Ze kon net zeggen "I am ..." en "I don't understand". Dat was t enige wat ze kon zeggen, letterlijk. Na een maand kon ze al een simpel gesprek voeren en haar engels verbeterde (verbetert) elke dag. Nu spreekt ze ook goed engels. Wat foutjes hier en daar, maar je kan een goed gesprek met haar voeren.
Dus, de beste manier om Nederlands te leren is echt naar Nederland gaan en het hier te leren. En vooral niet bang zijn om fouten te maken :)
Je hebt namelijk geen andere keuze dan die taal te spreken dus je moet wel :P
Natuurlijk kan hij beginnen met wat woordjes en simpele grammaticale dingen te leren. Edit; ik zie net dat hij al wat woordjes weet. Dat is al een stuk makkelijker om Nederlands te leren dan! Hoe groter je vocabulaire (is dat nederlands? :')) hoe makkelijker het is!

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:45

Eileen_ schreef:
Je hebt namelijk geen andere keuze dan die taal te spreken dus je moet wel :P

Vergis je hier niet in! Nederlanders spreken goed Engels en als ze doorhebben dat je moeite hebt met Nederlands zijn ze snel geneigd over te gaan op Engels :o

Voor de rest ben ik het wel met je eens. In het land zelf veel oefenen, veel luisteren. Wat trouwens ook kan helpen is als hij de ondertiteling van zijn favoriete serie/film(s) op Nederlands zet, als dat mogelijk is. Daar leer je ook al wat basis mee :j

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 11:02

Dat Nederlanders zo makkelijk naar Engels switchen ben ik ook wel een beetje bang voor, maar hij zal dan zelf moeten zeggen dat hij in het Nederlands wil praten, wat misschien best lastig kan zijn.

Films kijkt hij niet alleen, maar als we samen zijn staat de ondertiteling sowieso al op Nederlands voor mij :)) maar dat is een goede tip.

Gister de Duolingo app doorgestuurd, eigenlijk met de gedachte dat hij daar toch niets mee zou doen. Krijg ik ineens midden in een gesprek 'Ik ben een man' gestuurd. :') :))

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:19

Toen wij 1,5 jaar geleden naar Frankrijk vertrokken hadden we van tevoren wel een korte cursus gedaan, maar daar spreek me natuurlijk geen vloeiend Frans mee.
Dit was dus puur voor de basis om iig te weten wat de mensen een beetje van je willen.
De rest leren we hier wel door gewoon met de mensen te praten, af en toe naar de kroeg te gaan en bijvoorbeeld met de plaatselijke feestcommissie mee te helpen.
Op deze plaatsen moet je wel de taal spreken anders snappen ze je niet ;)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:04

_Micha_ schreef:
Gister de Duolingo app doorgestuurd, eigenlijk met de gedachte dat hij daar toch niets mee zou doen. Krijg ik ineens midden in een gesprek 'Ik ben een man' gestuurd. :') :))

Dat is leuk!!! :D Zo begon het met mijn vriend ook :D

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:56

cursus van de RUG ook bekeken?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 16:12

Ja die heb ik ook bekeken! Dat zou als ik zelf een vreemde taal zou moeten leren echt een goede optie zijn, ik ben echter super leergierig en vind het leuk om naar school te gaan en heb heel veel motivatie. Mijn vriend is echter al sinds zijn 15e van school af en heeft nogal grote concentratie problemen, ik denk dus dat hij er dan niet aan gaat zitten, en daarom echt klassikaal hier iets moet doen. Maarrrr ik ga het zeker door sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:45

M'n vader heeft er blijkbaar zo'n 15 jaar over gedaan dus heel veel succes alvast :+

Nee hoor, komt vast wel goed. Ik lees even mee want mijn vriend wil ook erg graag Nederlands leren en het zou ook handig zijn als we er ooit nog willen wonen. Wilde zelf bijna hetzelfde topic openen!

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:44

http://www.nt2taalmenu.nl/ is ook een site met vele oefeningen, zowel spreken als luisteren.
Evenals http://www.jekanmewat.nl

Op Youtube heb je afleveringen van Woord voor Woord.
Voor ons niet echt boeiend, maar heel leerzaam voor iemand die graag Nederlands wil leren.

Ik weet niet of er een AZC/NT2 school in de buurt zit?
Wij gebruiken voor de leerlingen (tot 18 jaar) de methode 'Horen Zien en Schrijven'.
Die boekjes kun je zelfstandig maken en bevat zowel woordenschat als de belangrijkste grammatica.
Het is officieel voor de basisschool, maar het is echt ideaal om Nederlands te leren.
Misschien kun je eens in de buurt kijken of iemand die methode heeft.

En het klinkt misschien kinderachtig, maar woordkaarten (www.jufsanne.com) zijn ideaal voor de woordenschat. Het is heel belangrijk om de Nederlandse woorden visueel te maken en het in een thema te leren, dan blijft het sneller hangen.

De app SpreekBeter kun je goed gebruiken voor het oefenen van klanken (wel een betaalde app).

Ik weet niet waar je woont, maar het talencentrum in Groningen biedt ook taalcursussen Nederlands aan en ik heb me laten vertellen dat deze ook gratis zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:47

Ik wil je vriend wel les geven <<)