Hij hoeft als het goed is geen verblijfsvergunning omdat hij ook Bulgaars is en dat binnen de EU valt (paspoort moet alleen nog aangevraagd worden).
Maar dan, Nederlands leren, hij geeft aan dat het liefst hier te leren, wat ik begrijp. Nu kan ik dingen vinden over inburgeren maar dit is hij dus niet verplicht om te doen. Mij lijkt dit zelf wel de makkelijkste manier om Nederlands te leren, echter lees ik dan ook dingen over een stage en werken. Het is wel de bedoeling dat hij zelf al een baan heeft gevonden voordat hij definitief hier komt.
Zijn er mensen met ervaringen zowel Nederlands leren als een heel emigratie traject, waar moet je op letten handige tips?
Grammaticaal nog niet helemaal correct maar hij kan zich in ieder geval begrijpbaar maken. Voor jouw vriend is dit misschien ook wel een uitkomst. Met Duolingo leer je namelijk al heel snel korte zinnetjes te maken dus erg leuk om te doen.
Heb 5 jaar lang 4-5 uur per week Engels op school gehad, maar dat leert absoluut nier zo snel als in het land van de taal wonen. 
maar dat is een goede tip.
Zo begon het met mijn vriend ook