Wespenval, hoeveel vangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Wespenval, hoeveel vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:55

Ik heb sinds kort een wespenval opgehangen in de tuin doordat ik toch wat overlast ervaarde van die beesten. Maar nu begin ik te vermoeden dat er ergens een wespennest zit. Gisterenmiddag is hij opgehangen en er zitten nu al zo'n 50dode en zo'n 15 levenden wespen in. Is dit een normale vangst?

Edit: het gaat om zo'n glazen val met siroop er in en een gat middenonder. Ik hb hem gosteren volgegoten met ongeveer 30ml siroop, meer paste niet. Ik zie zojuist dat hij al leeg is...
Laatst bijgewerkt door secricible op 03-08-15 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:56

Ouders in uur ongeveer 30 in 2 vallen, vermoeden nest bij de buren

Fikse vangst , nest kan

vuurneon

Re: Wespenval, hoeveel vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:01

Zal een nest in de buurt zitten, hier zitten er net 2 in: ding hangt er al 2 dagen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:05

Bij ons ligt er na 2 dagen ook al een heel kerkhof in := niet gedacht aan een nest... Maar als het zo door gaat zit het nest er toch ook niet lang meer?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:08

Nageslacht zit er nog vrolijk en er zitten echt veel in een nest := dus nee, je raakt ze alleen kwijt door het nest te verwijderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 20:15

Ik begrijp wel dat ze maar 1jaar doen met een nest. Ik moet zeggen, doordat de val ver van ons terras staat en hier geen zoete kindjes met limonadesiroop wonen ervaar ik weinig overlast gelukkig. Maar ik moet e rniet aan denken dat ik ze ieder jaar ga hebben...
Mijn val is nu iig niet meer functioneel, hij zit zo vol dat ze de weg naar buiten vinden helaas. Nu is het wachten tot een oaar dagen minder weer zodat er geen nieuwe aanwas omheen komt en ik de val kan legen en opnieuw kan vullen. Denk dat ik er nog maar een paar bij hang...

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:58

Een wespenval kan je zelf maken.
Neem een lege plastic fles. Snij ze door in de breedte. Stop de hals omgekeerd in de fles en plak die vast met plakband.
Doe enkele wat suikerwater, frisdrank of bier in (enkele centimeters) en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:07

Het gevaar van een wespenval vlakbij een nest hebben wij een aantal jaren geleden wel ondervonden. Wij hadden het idee de wespen zelfs meer te lokken. Val zat in een mum van tijd vol.
Daarna op onderzoek gegaan en het nest verwijderd (of laten verwijderen is niet heel duur).

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:21

€ 30,- in onze gemeente