Al enkele maanden ben ik bezig als freelance instructrice voor dressuur, spring en longeer lessen, en ik kom bij mensen thuis om op hun eigen paard/pony les te geven. Tot nu toe altijd zonder contract omdat het vooral om vrienden en kennissen betrof.
Echter krijg ik steeds meer vragen van mensen die ook van mij les willen hebben, prima natuurlijk alleen maar goed. Maar ik zou nu toch graag een goed contract willen opstellen daarvoor, om achteraf geen problemen te krijgen.
Maar wat moet er allemaal in komen te staan? Of hebben jullie een duidelijk voorbeeld? En de belangrijkste vraag is zo contract echt rechtsgeldig als zowel mijn handtekening als die van de leerling erop staat? Ik weet al als de leerling onder de 18 is dat de ouders ervoor moeten tekenen anders is het gewoon niet geldig is.
Deze dingen heb ik al staan wat ik er echt in wil hebben. - Mijn naam + functie/verwachting/doel van klant - Naam klant + leeftijd (indien onder de 18 ook naam ouders/verzorgers) - De afgesproken leskosten + benzine kosten - Opzegtermijn van de les minimaal 24 uur van te voren, tenzij ziekte paard/pony/klant. Anders door berekening kosten. - Opzegtermijn van het contract, minimaal maand tenzij onderling anders besproken. - Contract dient te worden ondertekend na X aantal lessen. - Cap verplicht in alle lessen (met uitzondering longeren) - Bodyprotector aangeraden voor springlessen - Eerste les, de zogenoemde proefles is gratis, daarna betalen. - Manier van betalen.
En dan heb ik nog een vragen aan de mensen die als freelancer al lessen geven; 1) Zijn jullie ook geregistreerd als ZZp-er? 2) Hebben jullie een extra verzekering afgesloten voor als er ongelukken gebeuren? 3) Wat is bij jullie de afwikkeling na een ernstige valpartij (de les kan niet verder gaan) 4) Werken jullie met kortingen als ze een X aantal lessen in 1 keer in plannen? 5) Worden jullie contact betaald of wordt het overgemaakt eens in de zoveel tijd?
Anoniem
Geplaatst: 29-07-15 19:42
Wil je serieus een contract hebben voor het geven van lessen? Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Wat is de reden dat je hier voor kiest?
Eigenlijk is het geen slech idee. Ook bv bij het afzeggen van de les een paar uur oo voorhand kun je ze zo alsnog laten betalen. Beetje indekken kan nooit kwaad imo.
De reden dat ik dit wil hebben is dat ik te vaak gehoord en zelf meegemaakt dat het lelijk fout kan gaan. Dan ben ik zelf wat ingedekt qua betalingen en afmelden op het laatste moment maar ook gewoon wegens de verzekering. En mocht ik mij gaan registeren als zzp-er heb ik ook dit nodig in mijn papierwinkel om te bewijzen dat ik daadwerkelijk werk enz. (al moet ik dit nog exact uitzoeken)
Maar ook de klant staat gelijktijdig sterk in zijn of haar schoenen. Mocht er namelijk iets niet goed gaan (wat altijd kan gebeuren, maar wat niemand wilt overkomen) dan staat er oa duidelijk in wat er vergoed wordt vanuit mijn verzekering en wat onder hun eigen risico valt (als voorbeeld)