Ik heb net het tweede jaar achter de rug van mijn HBO studie.
Wegens het niet goed in mijn vel zitten en concentratie problemen (waardoor dus ook motivatie problemen) heb ik dit jaar niet gehaald en moet ik volgend jaar bepaalde vakken opnieuw maken.
Dit betekent dat ik nog drie jaar te gaan heb voor ik ben afgestudeerd.
De opleiding die ik doe is best een rommeltje, dit jaar is ook het eerste jaar dat er studenten gaan afstuderen die deze opleiding volgen.
Alles is dus nog best wel nieuw en dat zorgt voor veel aanpassingen en chaos.
Ik zie deze opleiding echt niet meer zitten, voel me daar niet op mijn plek en het liefst stop ik er mee.
Maar dan ga ik enorm twijfelen; ik hoef 'nog' maar drie jaar. Maar zijn die jaren het waard als de kans op een baan erg klein is, en dat doorstuderen sowieso erg verstandig is?
Naast doorgaan met mijn huidige studie kan ik ook als 19 jarige nu gaan stoppen en in twee jaar mijn VWO diploma halen.
Dit betekent dat ik op mijn 22e ga beginnen met een WO opleiding.
Voor de opleidingen die mij interessant lijken kan ik niet instromen met een HBO Propedeuse (en deze heb ik ook nog niet gehaald).
Wat moet ik doen? Doorbijten en drie jaar doorgaan met de opleiding waar ik dus eigenlijk niet gelukkig van word, maar wat wel de meeste logische oplossing lijkt.
Of een opleiding doen waar ik hopelijk wel op m'n plek zit, en ook nog echt wat mee kan na mijn studie?
Waar ik ook nog mee zit, zijn de kosten. Ik heb dus nu twee jaar stufi en OV verbruikt, deze vervallen dus. Dit betekent dat ik heel veel bij moet gaan leggen.
Hebben jullie ervaring met werken combineren met studeren?
Misschien is het een beetje een warrig verhaal geworden, maar hoop dat de vraagstelling duidelijk is!
Ook niet onbelangrijk; ik heb zelf 5 jaar VWO gevolgd om vervolgens op havo niveau examen te doen.
Het is dus niet helemaal onbekend voor mij.

Groetjes,
Fira
Ik studeer Life Science & Technology in Leiden en Delft, kijk daar eens naar. Het is een hele brede opleiding, maar wel altijd met de cel als uitgangspunt. Hierdoor lig je ook ontzettend breed op de arbeidsmarkt en heeft de opleiding veel afwisseling in vakken