Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:07

Ik werd vanmiddag gebeld door de brandweer,ze hadden een grote Eik omgezaagd omdat de bovenkant van die boom op het fietspad lag, door de storm van zaterdag.Ze hadden de boom in mijn weiland gelegd.De omheining was kapot gegaan,maar dat hadden ze proffesorisch weer gemaakt.En ze hadden ze paarden naar de andere wei gedaan,einde bericht.Die wei was dicht was,omdat het gras daar net begon te groeien.

Mijn vraag: is dit de normale gang van zaken? kan dit zomaar allemaal zonder overleg?
Kijk ik wil natuurlijk best meewerken,maar dat ze dit allemaal op eigen houtje doen? de gemeente weet dat het mijn weiland is,ook politie en D.B. en vele mensen weten dat en hebben mijn tel.nr.

Toen ik aankwam bij de wei waren ze alweer weg. De ijzerdraad [2 lagen] was kapot en lag in de wei,2 kunstof palen waren er half weer ingezet,waarvan 1 paal kapot was,een stukje van de hoek af waar de isolator zat. Het stroomlint was kapot en verkeerd vast geknoopt.
En ik zit met een joekel van een boom in de wei,waar de paarden horen te staan.Ik kan ze niet alleen in de paddock zetten met die regen,dat word dan 1 modderpoel en het is te klein voor 4 paarden.

En dan zegt die brandweer [ik had ze gebelt] ook nog tegen mij:de omheining was al ondeugelijk.Naja zeg! dat is die helemaal niet.Allemaal harde kunstofpalen, 2 lagen ijzerdraad en 2 lagen stroomlint,waar op 1 lint [ bovenste] stroom zit.

De brandweer zei dat de gemeente de boom uit de wei weg haalt.Geen idee wanneer ze dat doen en of ze mij daarover inlichten.Ik heb de omheining zelf zo goed mogelijk gemaakt,alleen de 2 palen moeten dieper de grond in,dat lukt mij niet.

Je ziet aan de onderkant v.d. paal,hoe ver die nog in de grond moet.
Afbeelding

De kapotte paal.
Afbeelding

Afbeelding

De stukken boom langs het fietspad.
Afbeelding

De boom in de wei.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kort filmpje van de brandweer,die grote auto staat bovenop de omheining.Gefilmd door mijn verzorgster die er eerder was dan ik.Ze mocht er eerst niet door,maar ze zei dat ze toch echt de paarden moest voeren en verzorgen.Toen mocht ze er wel door,maar moest wel achterin de wei blijven.

View My Video

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:12

:oo

Wat zonde van je land.. (laatste foto) En dit lijkt me idd niet de normale gang van zaken, als ik jou was zal ik even contact proberen op te nemen met de gemeente of een andere instantie. Succes iig.

Jasmijn159

Re: Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:15

Hek laten maken en kosten verhalen op de brandweer en de gemeente! Zijn ze nou helemaal gek geworden! Zou ook het opnieuw inzaaien van je andere land als kosten verhalen.

Kijk in noodgeval of levensgevaar is het een ander verhaal, maar dat was hier duidelijk niet aan de hand!

Man, ik zou eeecht niet blij zijn!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:15

nou daar zou ik ook niet zo blij mee zijn inderdaad.. even de gemeente bellen zou ik doen

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:18

Ik zou inderdaad even contact opnemen met gemeente. De kosten kunnen gewoon op hun verhaald worden, neem toch aan dat ze ervoor verzekerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:19

Hier zou ik het zeker niet bij laten zitten! Wat een lef! :x

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:20

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:20

Helemaal normaal vind ik dat niet, zeker niet als er paarden staan en jij als eigenaar van paarden en land bekend staat.
De reactie van de brandweer dat de omheining zo wie zo al "ondeugdelijk "was vind ik over de top, maar of de man had zo een situatie nog niet eerder bij de hand gehad of hij had het gevoel dat hij zich tegenover jou moest overbluffen.

Ik dénk dat het gevaar voor de omgeving op dit moment de eerste prioriteit had, aangezien het een flinke boom is en je altijd bedacht moet zijn op wandelaars en fietsers in zo een omgeving.

Ik zou zeker nog eens met de brandweer /gemeente in gesprek gaan hierover en als je goede foto's hebt van de conditie van de omheining voor de storm zou ik die zeker meenemen, zodat je kan aantonen dat er van ondeugdelijkheid geen spraken was.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:21

Nou, daar ben je lekker klaar mee :/. Duidelijk gedaan met mensen die geen kennis hebben van paarden.
Ik denk dat ze naar hun beste inzicht hebben gehandeld maar geen flauw idee hebben wat voor impact het heeft op paarden en de eigenaar.

Vind het wel raar dat ze zeggen dat het hek al niet deugde, de rest van je hekwerk ziet er goed uit dus mag aannemen, dat het op de plek waar gerommeld is, ook in orde was...

Succes in ieder geval, ik hoop dat je niet teveel schade hebt of misschien wat kan verhalen want ik denk dat je nog wel meer schade gaat krijgen aan je land als ze de boom er weer uit slepen...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:22

In belgie mag dit niet. Hier mag de brandweer enkel de omgevallen delen die op de openbare weg liggen opruimen. De stukken worden dan gewoon in de berm gelegd. Privéterrein betreden zonder dat er acuut gevaar is en zonder toestemming van de eigenaar mag niet. Persoonlijk zou ik een pv laten opmaken door de politie en eventueel klacht indienen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:22

Ze moeten ook wel altijd jou hebben..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:23

Nou ben je lekker mee, zie ook niet in waarom die boom perse in jouw land moet liggen?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:23

Wat ik vreemd vind is dat ze die boom op jou grond gelegd hebben. Die boom stond toch daarbuiten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:24

Wie is de eigenaar van het stuk?
Als dat de gemeente is, kan de brandweer daar gewoon toestemming voor hebben gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:26

Boom stond niet op instorten als ik zie dat alleen de kruin er uit is gewaaid dus geen spoed maar de brandweer had de weg af kunnen sluiten en de boom op de weg/fietspad kunnen laten vallen. Kosten verhalen en anders, die boom is eikenhout en een kuub eikenhout kost zo 90 tot 120 euro, hier zit zo een kuub of 4 a 5 aan. Dus pak je voordeel. Boom niet meer afgeven want hij ligt op jouw land en zorgen voor een mannetje die hem klein maakt. En zorg ook er ook even voor dat de dikke takken op het fietspad bij die boom komen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:27

Wauw,, dat is behoorlijk brutaal om dat zomaar te doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:28

Ik begrijp ook zeker wel dat die boom gekapt moest worden,dat is gevaarlijk op dat drukke fietspad.Maar dat het zó lomp moet gaan,zonder ook maar enige kennis geving?
Ik zal ook naar de gemeente gaan hoe het zit met de schade,al is die niet echt veel vind ik.

Brainless dat gaat meer over schade aan een pand.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:30

Als er gevaar is voor de omgeving dan zullen ze hem moeten laten vallen. In dit geval gaat dat dus in je weiland.

Dat gras herstelt wel weer en tijd voor overleg is er niet omdat die boom op dat moment gevaar geeft. Of je recht hebt op een schadevergoeding zal moeilijk zijn. Is het je eigen weiland of huurland?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:32

Het stuk land is NIET van de gemeente,ik huur dit van een instelling.De bomen langs het fietspad staan op grond v.d. gemeente,de bomen aan de andere kant staan op grond v.d. instelling.
Vorige keer met een blikseminslag in een boom,kwam de instelling al gelijk de volgende dag álles netjes opruimen,zaagden het restant v.d. boom netjes om,zodat die niet in het weiland viel.Die deden dat echt heel erg goed.

Ja echt he palousa_boy

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:32

Zoals Bigone zegt zou ik de boom lekker verkopen! Zijn ze nou helemaal bedonderd! Als ik jou was was ik woest geweest! Je sloopt niet iemands anders eigendom! en zeker niet iets wat zo duur is! Stel je had een paard die niet te leiden was en die uitbrak en de weg opspringt! Dan kan het zomaar ook dag paard zijn! En zo zijn er nog wel heel veel dingen die fout konden gaan! Echt heel brutaal. ik zou kosten verhalen op de brandweer en de gemeente. Hopelijk bieden ze dan ook meteen hun excuses aan. :?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:33

bigone schreef:
Boom stond niet op instorten als ik zie dat alleen de kruin er uit is gewaaid dus geen spoed maar de brandweer had de weg af kunnen sluiten en de boom op de weg/fietspad kunnen laten vallen. Kosten verhalen en anders, die boom is eikenhout en een kuub eikenhout kost zo 90 tot 120 euro, hier zit zo een kuub of 4 a 5 aan. Dus pak je voordeel. Boom niet meer afgeven want hij ligt op jouw land en zorgen voor een mannetje die hem klein maakt. En zorg ook er ook even voor dat de dikke takken op het fietspad bij die boom komen.

Doe mij even het adres van iemand die 120 euro per kuub betaald...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:33

robert45 schreef:
Als er gevaar is voor de omgeving dan zullen ze hem moeten laten vallen. In dit geval gaat dat dus in je weiland.

Dat gras herstelt wel weer en tijd voor overleg is er niet omdat die boom op dat moment gevaar geeft. Of je recht hebt op een schadevergoeding zal moeilijk zijn. Is het je eigen weiland of huurland?

Ik huur het weiland van een instelling.
Als het gevaar zo groot was,dan hadden ze die toch al eerder omgezaagd? dit was zaterdag al gebeurt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:34

bigone schreef:

Haha dit zei iemand die daar woont aan het fietspad ook.Hij nam zelf al grote stukken boom mee naar huis.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:35

RianneEnzo schreef:
Zoals Bigone zegt zou ik de boom lekker verkopen! Zijn ze nou helemaal bedonderd! Als ik jou was was ik woest geweest! Je sloopt niet iemands anders eigendom! en zeker niet iets wat zo duur is! Stel je had een paard die niet te leiden was en die uitbrak en de weg opspringt! Dan kan het zomaar ook dag paard zijn! En zo zijn er nog wel heel veel dingen die fout konden gaan! Echt heel brutaal. ik zou kosten verhalen op de brandweer en de gemeente. Hopelijk bieden ze dan ook meteen hun excuses aan. :?

Idd. genoeg paarden die in paniek raken.Gelukkig heb ik zeer makke paarden er staan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:42

Dat jij er niet blij mee bent kan ik me goed voorstellen, maar vanuit de brandweer gezien denk ik dat zij onder deze lastige omstandigheden hun werk zo goed mogelijk hebben uitgevoerd. Het feit dat zij vandaag deze boom pas konden opruimen zegt al iets over hoe druk ze het hebben met de gevolgen van de storm. Zo te zien is de ruimte daar erg beperkt en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Desondanks is het fietspad nu weer begaanbaar, de boom ligt op een plek waar hij geen kwaad kan en de pony's zijn naar een veilige plek verplaatst. Voor de brandweer draait alles om veiligheid en de begaanbaarheid van de weg en in die zin hebben ze gewoon goed werk geleverd. De opmerking dat de omheining al ondeugdelijk was vind ik wel een beetje bijzonder. Ik vermoed dat daarmee werd bedoeld dat de omheining niet bestand is tegen vallende bomen en dat is natuurlijk ook zo. De boom had net zo gemakkelijk helemaal om kunnen vallen en dan was de omheining ook niet overeind gebleven. Nu de omheining beschadigd is door toedoen van de brandweer (zo begrijp ik dat tenminste uit het verhaal) zou ik inderdaad wel even uitzoeken of die schade te verhalen is.