Baas wil financiën inzien,mag dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Baas wil financiën inzien,mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:09

Bokt,help...
Google helpt me niet verder.
Mijn partner werkt voor een baas.
Onlangs hadden ze een gesprek over opslag,op de baas zijn initiatief.
Wegens een wijziging in her bedrijfswagensysteem is mijn partner er een x bedrag per maand op achteruit gegaan.
Nu is mijn partner naar huis gestuurd om ons hele financiële uitgavenpatroon en administratie op te halen.
Ook dat van mij.
Aan de hand hiervan wil hij bepalen of mijn partner opslag 'verdiend'. :?

Ik heb dit verzoek geweigerd,ik vind dit prive! Het gaat die beste man imo niks aan wat ik verdien of hoeveel huur wij betalen.
Mag dit?

Selka

Re: Baas wil financiën inzien,mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:11

Pardon... Je mag natuurlijk alles vragen echter hoef je die info niet te verstrekken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:12

Lijkt me heel sterk dat dat zou mogen... een baas die wil inzien wat je prive uitgeeft... rare snuiter.
Hij moet toch bedenken aan de hand van de werkzaamheden etc. of je man opslag verdiend.

PercyLeen

Het lijkt mij totaal niet relevant wat jullie verdere uitgaven en inkomsten zijn. De baas van je partner weet wat hij je partner betaald en hoe hij functioneert en op basis daarvan kan hij prima bepalen of hij opslag verdiend of niet. Erg vreemd verzoek!!

roxiie

Opslag 'verdien' je toch door goede prestaties, niet door een mogelijk gebrek aan (prive) inkomsten..
vragen staat vrij, maar ik zou hier geen gehoor aan geven.

Cilli96

Volgens mij mag dit niet. Je verdient opslag aan de hand van je prestaties en niet aan de hand van je uitgaven.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:13

Hij mag het vragen, en jij mag nee zeggen :D
Hij heeft er geen ...... in te zoeken lijkt mij!

Wat doet het er toe hoe vaak je onderbroeken haalt of boodschappen doet bij de AH.

Ir111

Dat gaat de baas natuurlijk niks aan, hoeveel huur er betaald wordt etc.

Echter door dit zinnetje denk ik dat het misschien gaat om een belastingvoordeel dat nu gewijzigd is waardoor je partner er op achteruit is gegaan?
Tivoli schreef:
Wegens een wijziging in her bedrijfswagensysteem is mijn partner er een x bedrag per maand op achteruit gegaan.

Dan nog lijkt het me raar dat je partner moet bewijzen dat hij erop achteruit is gegaan. Dat zou de accountant/financiele man van het bedrijf toch moeten kunnen berekenen?

Anoli

Serieus? Of het wettelijk gezien mag weet ik niet, maar dit vind ik wel lef hebben zeg :oo

Ik zou het persoonlijk ook weigeren, om de simpele reden dat het privé is wat ik met mijn (zuur)verdiende geld doe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:14

Als je partner opslag verdient is dat vanwege zijn werkzaamheden en vanwege jullie financiële situatie.
Ik zou hier absoluut niet mee akkoord gaan. Ten eerste gaat het de baas niets aan, ten tweede moet hij zijn beslissing niet baseren op jullie financiën.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jeetje, wat ronduit onbeschoft om je persoonlijke financiën op te vragen zeg!
Ik zou dit zeker weigeren. Jullie zijn niemand uitleg verschuldigd en zeker niet aan een baas of om deze redenen.

Apple

Dat is een beetje de omgekeerde wereld. De werkgever hoort op basis van prestaties van de werknemer, gangbare salarissen binnen het bedrijf en de sector en wellicht een CAO tot een salaris te komen. Het uitgaven patroon van de werknemer heeft daar niets mee te maken.

Anders krijg je de kromme situatie dat de baas gaat bepalen dat je geen opslag hoeft omdat je al geld kunt besparen als je wat minder uit eten gaat, bijvoorbeeld.

pmarena

Gaat het inderdaad niet om willen helpen qua belasting-mogelijkheden...? Dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.

Anders is het maar raar :P

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:15

Dan lag het dus niet aan mij ...
Ik vind het maar brutaal,ik vraag ook niet aan hem hoeveel hypotheek hij betaald en wat die auto wel niet kost :list:

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:15

Wat een aparte vraag..

Ik zou hier ook zeker niet op ingaan.

Wat anderen al zeggen.. Opslag krijg je door middel van je prestaties, niet door je financiele situatie thuis :')

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:18

pmarena schreef:
Gaat het inderdaad niet om willen helpen qua belasting-mogelijkheden...? Dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.

Anders is het maar raar :P

Nee,dat is het niet.
Het heeft te maken met kosten om een bedrijfswagen die op naam is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:19

Zo he, die heeft lef... Gewoon nee zeggen, gaat hem geen barst aan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:28

Er is geen enkel wettelijk artikel waarin staat dat een baas om de financiële gegevens van een werknemer mag eisen. Dus kort gezegd ts, je hoeft niet de gegevens te laten inzien.

Het is een vraag waar jullie ja of nee op mogen zeggen

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:33

Jeetje ik zou dit niet willen hoor. Mijn vriend heeft opslag gekregen omdat hij goed zijn best deed op zijn werk en zij dit ook opgemerkt hadden. Had hem wel wat anders vertelt als hij onze financiële gegevens zou willen laten inzien :\

Gaat zijn baas helemaal niets aan wat jullie uitgeven in jullie privé leven..

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:37

Dit mag een werkgever absoluut niet. De werkgever heeft niets te maken met de financiële situatie van werknemers. Slechts bij hoge uitzondering en onder zwaarwegende omstandigheden mag een werkgever zich mengen in het privéleven van een werknemer. Kijk hier eens om een idee te krijgen om wat voor het omstandigheden dit gaat:

http://www.arbeidsrechter.nl/privacy-we ... -werkgever

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:42

Die is gek!
Als die baas wil weten hoe het zit met het nieuwe wagenpark etc, dan vraagt hij zn eigen accountant maar!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:47

Ik zou terug komen met een paar rollen wc papier waar hij zijn reet mee af mag vegen.

Wat onbeschoft zeg.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:51

Wat een vreemde baas heeft je vriend.
Ik zou mijn gegevens nooit doorgeven aan mijn eigen baas of die van mijn vriend, en mijn vriend zelf ook ten stelligste afraden om de zijne door te geven.

Zoals al meerdere keren gezegd: opslag verdien je door je prestaties op de werkvloer, al de rest heeft er niets mee te zien!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:51

Daar hoeven jullie zeker niet akkoord mee te gaan,
opslag verdien je door goede prestatie of door cao gebonden dienstjaar verhogingen.

Hij heeft niets te maken met jullie persoonlijke financiële administratie.
Ik vind het raar dat hij aan de hand daar van wil bekijken of hij loonsverhoging wil geven.

Ik had het niet gedaan, maar ik vind dat ook prive, niemand heeft te maken wat er bij ons binnen komt en wat er uit gaat en hoeveel wij sparen.