Plafond met geverfde gipsplaten: naden opvullen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Plafond met geverfde gipsplaten: naden opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:17

Dag allen, wij zijn bezig om ons huisje op te knappen.
Op de bovenverdieping hebben wij plafonds van gipsplaten die geverfd zijn met structuurverf. Je ziet de naden tussen de verschillende platen nog zitten.

De stucadoor is langsgeweest om een prijs op te maken om de plafonds te laten stuccen. Dit viel best nog tegen. Is er, voordat we toch in zee gaan met de stucadoor, toch nog een goedkopere oplossing die we kunnen proberen?

Ik dacht er zelf aan om gipsplaatvuller van Albastine te smeren tussen de platen (kan dit wel als je al structuurverf erop hebt zitten?) en dan de naden met gaas af te werken. Hierover dan nog aansmeren met iets, om te zorgen dat het gaas blijft zitten. Misschien met korrelpleister? Als laatste verven met structuurverf.

Iemand nog tips?

Yessy

Re: Plafond met geverfde gipsplaten: naden opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:20

Ik heb er totaal geen verstand van maar laatst in zo'n klasprogramma op tv vertelde iemand dat die naden juist zijn om het hoogteverschil tussen de platen te maskeren. Toen ik omhoog keek (in onze huur-nieuwbouwwoning) bleek dat inderdaad het geval te zijn, als je goed kijkt zijn de verschillen soms echt bijna een centimeter. Dit is me nooit opgevallen maar dat zou bij gladtrekken wel een probleem kunnen opleveren. Dat is bij jullie vast door de stukadoor al gecheckt maar ik wilde het toch voor de zekerheid melden :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:23

Dank. Wij hebben een oud huis. De platen zijn op houten balken geschroefd. De platen beginnen los te laten doordat er te weinig schroeven destijds zijn ingedraaid. We MOETEN dus wel echt aan de slag, anders komen de platen naar beneden. Het is , helaas, niet enkel een optisch probleempje.

We hebben nu dus al hoogte verschillen doordat de platen naar beneden zakken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:25

Yessy, het plafon waar jij het over hebt, heeft TS niet ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:28

Duidelijk! Succes ermee en sterkte met alle troep, zal best een hoop gedoe zijn!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:28

In ons vorige huis hebben we de naden tussen de gipsplaten zelf opgevuld en daarna de stucadoor de plafonds laten stuccen. Hiervoor hebben we gipsplaten gebruikt die eigenlijk bedoeld zijn voor muren; de naden tussen deze platen zijn namelijk makkelijker dicht te zetten.
Als ik het me goed herinner: gaas, 1 laag smeren, schuren, nog 1 laag smeren, schuren en daarna stuccen. Anders blijf je de naden zien, juist omdat je bij plafonds veel 'last' hebt van scherend licht waardoor je iedere onregelmatigheid ziet.
Nu zijn wij ook wel perfectionisten hoor...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:30

Wendy, klopt. De manier hoe jij het beschrijft had ik ook in mijn hoofd. Maar dit kan volgens mij niet als je al structuurverf op je platen hebt zitten. Als je gladde platen hebt kun je opschuren. Ik kan dit niet. Want dan schuur ik de structuur verf er weer af.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:32

Wil je nou de hele boel ook nog stucen of niet?
Als je enkel de naden dichtsmeert en er gaas op doet zul je dat gaas altijd blijven zien, ongeacht structuurverf. Gebruik je dat gaas, moet je ook de boel stucen om het strak en netjes te krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:33

Romeo2007 schreef:
Wendy, klopt. De manier hoe jij het beschrijft had ik ook in mijn hoofd. Maar dit kan volgens mij niet als je al structuurverf op je platen hebt zitten. Als je gladde platen hebt kun je opschuren. Ik kan dit niet. Want dan schuur ik de structuur verf er weer af.

Dat denk ik idd ook :j

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:34

Ik zou er in dit geval denk ik zelf voor kiezen om het plafond goed vast te zetten, de hele boel in de stuucprimer te zetten en dan gaas over de naden en volledig overstuucen. Als je gipsplaten hebt met bolle kanten dan zal er over de volledige oppervlakte gestuuct moeten worden, heb je afgeschuinde kanten dan kan je er ook voor kiezen om alleen de naden van ca tien cm. breed te vullen met gips. Bij gips moet je wel rekening houden met het feit dat het krimpt, dus óf je smeert het iets dikker op en schuurt het daarna vlak als het gedroogd is óf je vult het in twee keer om te grote krimp te voorkomen.

Speciaal hiervoor bestaat overigens ook een niet krimpende variant. Ik weet niet of de reguliere bouwmarkt het ook heeft maar je kan het sowieso bij Pontmeyer krijgen.

edit: ik vrees dat bij enkel naden vullen je dit altijd blijft zien omdat je dan banen krijgt in je structuurverf, ook als je de gestuucte banen achteraf overschildert gok ik.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:45

Ok.. dus de beste oplossing is hele plafond laten stuccen. Dat was ook het originele idee.
Kreeg alleen net de begroting van de kosten en dat viel nogal tegen. Stuccen is nogal een arbeidsintensief klusje, dat is bekend.

We gaan er nog maar even over nadenken...

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:46

Veel voorwerk kan je zelf doen, wellicht dat je de kosten daarmee nog wat kan drukken?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:49

Denk er ook aan dat zo'n laag stucwerk best wat weegt. Als de platen zoals je zegt bijna los hangen zou ik daar eerst wat aan doen voordat ik een stukadoor liet komen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:54

De platen worden sowieso vastgeschroefd. Als de platen niet los lieten zou ik er sowieso niks aan doen.
Aanleiding voor dit geheel zijn de loszittende platen. Dus die worden sowieso vastgemaakt.
De vraag gaat erom wat doen we daarna?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:07

Ik zou de platen in zijn geheel vervangen. Gipsplaatjes kosten niet heel erg veel en zijn met een handzaag evt zo in te korten. Doosje gipsplaat schroeven.
Met een kwakkie Knauf Fix&Finish is het makkelijk glad te strijken. Dit is naderhand nog glad te schuren.
25 kg zak lijkt heel veel, maar je smeert het zo weg!
Nadat het goed is uitgehard kun je het in de gewenste kleur latexen. Reken wel op twee lagen voor het mooiste resultaat!
Dan kun je weer heel wat jaartjes vooruit.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:20

Maar hoe werk je dan de randen af? Door er een lat over de gehele breedte op te schroeven zodat je de kieren niet ziet? En jij hebt er nu eigenlijk over om zelf te gaan stuccen? Dat krijg ik nooit glad.. Of bedoel je enkel de naden?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:59

De randen werk je idd af met een plintje of sierlijst. Afkorten van een gipsplaat doe je eenvoudig door met een mes aan 1 kant de papierlaag door te snijden en daarna de plaat te 'knakken' over de naad. Hoef je daarna alleen de andere papier laag nog even door te halen en klaar is klara. geeft een stuk minder troep dan zagen ;)

Als je nog nooit iets gestuuct hebt, zou ik nu niet beginnen met een plafond om het te oefenen. Uitsluitend de naden wegsmeren is niet ingewikkeld maar omdat je boven je macht aan het werken bent met zowel het schroeven, tapen, stuucen en schuren is het wel even een klusje. Hou rekening met de droogtijden van de stuucprimer en het stuucwerk zelf, anders kan je op de dag dat je lekker aan de slag wilde eerst een paar uur naar je plafond zitten kijken voordat de primer opgedroogd is en dat is zonde van je tijd.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 13:17

We hebben wel ervaring met het plaatsen van een nieuw plafond. Dus dat moet wel lukken.
Alleen stuccen laten we altijd doen. Maar alleen de naden vullen moet wel lukken.