is er een biologie leraar/lerares hier op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

is er een biologie leraar/lerares hier op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:48

Ik ben nu 39 jaar en altijd vond ik biologie een geweldig vak.
Ik ben natuurlijk al jaren van school, maar ergens blijft het kriebelen,
zal ik het dan toch proberen om alsnog biologie lerares te worden?

De afgelopen 9 jaar heb ik thuis gezorgd voor de kinderen, de jongste gaat met een half jaartje naar school.

Ik sta nu voor de keuze, ga ik straks part-time werken, maar wat wil ik dan gaan doen? Ik heb echt geen idee, wat ik dan wil gaan doen. Terug de administratie in, trekt me niet echt. Vroeger riep ik altijd ik wil biologie leraar worden, maar ik ben er nooit voor gegaan. Ik kon redelijk goed leren, maar had er niet veel zin in. Mijn hoogste opleiding is MBO(niveau 3). Ik zou ook wel in het ziekenhuis willen werken op de röntgenafdeling, maar daar zal ik ook voor moeten gaan leren.

Of zal ik toch proberen alsnog biologie lerares te worden. Dit wilde ik vroeger en dat idee is altijd wel aan me blijven plakken. Maar hoe zwaar is de opleiding, zit er veel praktijk in of voornamelijk theorie? En hoe groot is de kans op een (part-time) baan in de driehoek van arnhem-utrecht-amersfoort?

Ik wil niet 100% de school banken in, dus het word een zelfs studie of een avond school of iets dergelijks van 2 dagen naar school. (als dat zou bestaan)

Ik hoor graag als er bokkers zijn die hier biologie leraar zijn, of het makkelijk was om aan een baan te komen als beginnend leraar. Hoe de opleiding was en hoe het bevalt? En hoe bevalt de baan, biologie is natuurlijk super mooi vak, maar er komen ook pubers en tieners bij kijken. Die zijn natuurlijk niet altijd de makkelijkste of hebben ze wel (een beetje) respect nog voor de leraar. Of krijg ik dan de titel biologie leraar, maar lijkt dan inhoudelijk meer de functie te hebben als politie agent.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:53

Ik ga straks even uitgebreid reageren, ben dan wel student aan de lerarenopleiding natuurkunde, maar volg veel vakken met biologiestudenten.

Je zou eens kunnen kijken naar een deeltijd opleiding, dat is een dag in de week school en de rest stage/werk.
Laatst bijgewerkt door Mliiesje op 27-07-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:54

Ik ben geen docent maar ik denk dat als je het onderwijs in wil, dit je in de eerste plaats moet aantrekken omdat je didactisch sterk bent en het leuk vind om anderen iets aan te leren. Als jouw hoofdreden is dat je biologie leuk vind maar nu al twijfelt of je het wel ziet zitten om met pubers te werken dan ben ik bang dat het nogal tegen gaat vallen.

Kun je benoemen waarom biologie je (nog steeds) aantrekt? En wat datgene nou precies is? Want wellicht ben je wel veel meer thuis in een andere beroepssector waarin biologie ook belangrijk is.

Goof

Geen biologie, maar Engels hier. Wel bekend met het onderwijs dus.

Waarom probeer je niet eens of je na de vakantie ergens een dagje mee mag lopen zodat je kunt zien hoe het is?

Ik vind het onderwijs helemaal leuk. Hard werken, naast het lesgeven ben je ook bezig met vergaderen, ontwikkelen, dossiers bijwerken, contact met ouders, lessen voorbereiden, werk nakijken, ouderavonden, open dagen, cursussen etc. Er komt veel bij kijken.
Studeren kan prima deeltijd, bedenk wel dat je thuis nog veel tijd kwijt bent aan huiswerk en je zal je stages moeten doen. Hoe het zit met baankansen voor dit vak weet ik niet.

Onderwijs is geen dag hetzelfde, ik haal mijn energie uit mijn leerlingen, ze zijn geweldig, grappig, weten altijd je dag weer leuk te maken (of lastige te maken als je een minder leuke klas ertussen hebt haha).

F_T

Hoi Bridget,

ja die zijn er op bokt, in ieder geval een aantal!

Ik ben officieel 2e graads docent biologie, heb mijn studie aan de Hogeschool van Utrecht gedaan. Maar dat is niet heel recent. (ben nu 35 jaar)
Ik werk momenteel als technisch onderwijs assistent voor de vakken biologie en natuurkunde. Niet omdat zelf voor de klas staan niet leuk is, maar omdat dit praktischer is en daardoor veel beter bij mij past.
Ik werk op een mavo-havo-vwo school met circa 1600 leerlingen, en zie ze allemaal, van mavo 1 tot en met vwo 6.

Op "mijn" school bestaat de sectie uit 5 biologiedocenten. Ik ben er nagenoeg 100% zeker van dat je bij ons op school een dag, een week of wat dan ook mag meelopen als je dat zou willen.
Dan kun je heel veel van je vragen in de praktijk beantwoord zien, en nog veel meer vragen stellen...

Laat maar weten of je dat interessant vindt, dan gooi ik het even in de groep in de sectie!

Het gaat om een school in Soest overigens.
1 van "mijn" biologie-docenten heeft ook een account hier op bokt. gebruikersnaam MieLo
Laatst bijgewerkt door F_T op 27-07-15 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:55

_Nelleke_ schreef:
Ik ben geen docent maar ik denk dat als je het onderwijs in wil, dit je in de eerste plaats moet aantrekken omdat je didactisch sterk bent en het leuk vind om anderen iets aan te leren. Als jouw hoofdreden is dat je biologie leuk vind maar nu al twijfelt of je het wel ziet zitten om met pubers te werken dan ben ik bang dat het nogal tegen gaat vallen.

Hier ben ik het wel mee eens. Je moet het in eerste instantie voor de doelgroep willen doen. Als dat een bijzaak voor je is, moet je vooral het onderwijs niet in willen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:01

Het is in Gelderland zeer moeilijk om aan uren te komen als bio-docent. Heb je misschien ook affiniteit met natuur- of scheikunde? Daarin zijn juist weer gemakkelijk banen te vinden.
Je bent naast je vak idd veel bezig met gedrag en contact. Ik vind dat juist weer erg leuk!
Misschien kun je een keer een dagje meelopen op je oude middelbare school? Gewoon je oude docent mailen of je eens mag meelopen met hem of haar. Dat gebeurt hier met regelmaat en er wordt altijd akkoord aan gegeven. :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:02

Ik ben momenteel student aan de deeltijd opleiding docent biologie 2e graad. (omscholing)

Ik vind de opleiding ontzettend leuk, wel heb ik wat moeite gehad met het vinden van een stageplaats, maar dit is meer vanwege de combinatie met mijn huidige baan...

Ik heb het eerlijk gezegd wel zwaar gehad (en zal het na de vakantie weer zwaar gaan krijgen, vrees ik).
De combinatie fulltime baan, deeltijd studie met veel thuisstudie, huishouden, vriend + kind, paarden is een lastige.. Mijn paard heeft daardoor bijvoorbeeld ruim een jaar amper gelopen, ik had vaak geen energie om er fanatiek op te gaan zitten...
Toch heb ik het ontzettend naar mijn zin op mijn opleiding en ben ik totaal niet van plan om te stoppen.

Ik zou ook eens een dag meelopen, met een docent, en met een studie...

Tillie20

Ik ben zelf nog in opleiding, dus daar kan ik al in ieder geval over praten! Ik heb een half jaar stage gelopen en begin volgend jaar aan het tweede schooljaar. Ik doe de opleiding overigens in Tilburg.

Bij ons is praktijk en theorie afgewisseld. Meestal hebben we een groot vak wat met biologie te maken heeft, en dan hebben we bijvoorbeeld 's ochtends de theorie en 's middags een practicum. Verder hebben we dan ook iedere periode kleinere vakken, vaak een secundair biologisch vak en voor de rest vooral didactische vakken die over het lesgeven zelf gaan.

Het aandeel biologische vakken ligt net iets hoger dan het aantal didactische vakken, maar je zou het als 50-50 kunnen beschouwen qua studielast.

Ik heb wel eens met mensen uit de deeltijd variant van mijn opleiding gesproken, die zitten wel eens in de klas bij ons, en die ervaren die deeltijd variant geloof ik wel zwaarder. Alle vakken die bij mij verspreid zijn over 5 dagen moeten zij in 2 dagen er doorheen jagen. Ik geloof dat zij dan ook nog maar weinig tijd overhouden om echt te werken naast hun studie.

Bij ons moet je 50 studiepunten in het eerste jaar halen om over te gaan, dat is relatief veel in vergelijking tot andere biologie opleidingen maar ik vind het zeer redelijk. Wanneer je je best doet is het gewoon prima mogelijk om al je studiepunten in een jaar te halen.

De stage is me erg goed bevallen en het viel me op dat je zelf zorgt voor respect. Omdat dit de eerste jaars stage was werden we met 2 studenten van de lerarenopleiding bij een stage begeleider geplaatst. De klassen van mijn stagebuddy waren veel makkelijker en ik had alleen een tweetalige klas waar ik dus ook nog eens Engels moest praten. Toch had zij veel meer moeite met de klas ordelijk te houden dan ik.

Politieagent spelen zal je altijd moeten doen de eerste paar weken, belangrijk is juist dat als je dit consequent doet, dat de rest van het jaar steeds meer vanzelf gaat. Duidelijk je grenzen aangeven betekend in die zin iets anders dan politieagent spelen. Het zijn wel nog echt gewoon pubers, en dat merk je. Maar dat is ook juist het leuke van lesgeven, die diversiteit. Ik heb me nooit een seconde verveeld tijdens mijn stage en iedere les vloog letterlijk voorbij. 50 minuten volpraten lijkt veel, maar als je eenmaal bezig bent zijn die zo om.

Ik probeer mijn leerlingen altijd een beetje bewustzijn en respect voor de natuur mee te geven, wat ook opviel (in positieve zin) bij mijn stagebegeleider. Als dit iets is wat je echt wilt, zou ik gewoon het risico nemen. Wel zou ik even informeren hoeveel collegegeld je moet betalen aangezien je al opleidingen gedaan hebt. Ik weet niet goed hoe dat zit dan namelijk.

Verder geloof ik dat een baan vinden in de randstad vrij makkelijk is voor het vak biologie. Ik zeg vrij makkelijk, omdat we toch nog in de crisis zitten en het relatief bekeken moet worden. Ik wil graag nog een ander vak erbij doen (scheikunde of aardrijkskunde) of misschien een TTO cursus, dus ik maak me daar nog geen zorgen om. Leraren in beta vakken zijn moeilijker te vinden dan in bijvoorbeeld alfa vakken. Zo waren er bij de introductie zo'n 150 studenten die geschiedenis leraar wilde worden, en maar 50 die biologie leraar wilde worden, en 15 die scheikunde leraar wilde gaan worden.

F_T

Goof schreef:
_Nelleke_ schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Je moet het in eerste instantie voor de doelgroep willen doen. Als dat een bijzaak voor je is, moet je vooral het onderwijs niet in willen.

Ja en nee.

Ik ben ook de de lerarenopleiding biologie gaan doen omdat ik per se iets met biologie wou, en er op HBO niveau niet zo veel keuze was/is.
Onderwijs an sich had ik niets op tegen, en ook niet voor zeg maar.
En ik vind het heerlijk...

Het kan dus wel degelijk.
Maar je moet wel kunnen met pubers, en daar kom je maar op 1 manier achter. En dat is proberen.

Zoals gezegd, ik denk dat TS van harte welkom is om op "mijn" school een soort snuffelstage te doen. Gewoon eens meekijken met 1 of meerdere docenten, op verschillende niveaus.
Misschien dat zelfs zelf een proeflesje geven wel mag, maar dat durf ik niet zo met zekerheid te zeggen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:05

Goof schreef:
_Nelleke_ schreef:

Dat is denk ik iets wat je ook eerst moet ervaren voordat je hiervan zeker bent. Ik heb het zelf gezien namelijk dat mensen die dachten dat ze dit aspect juist leuk zouden vinden, dit juist absoluut niks vonden. Ik heb deze opleiding juist vooral vanwege het biologische aspect gekozen, en het bleek juist dat ik didactisch sterk was en ik het leuk vond om andere iets te leren. Dat is iets waar ik zonder deze opleiding niet snel op die wijze had ontdekt over mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:09

Of je de titel biologie lerares krijgt of politie agent, dat is geheel aan jezelf. :)

Hoe je voor de klas staat bepaalt hoe leerlingen naar je kijken. Met respect, of misschien wat minder. Wij hebben een paar leraren gehad waarbij de lessen áltijd leuk waren. Het was geweldig om ze te zien lesgeven, ze waren onwijs goed en enthousiast in hun vak en leuk naar de klas toe. Daar werd tussendoor ook veel gelachen (omdat de leraar ook grapjes tussendoor maakte) en er werd ook serieus gewerkt.

Daarentegen is er ook een lerares waarbij ik zelfs de neiging kreeg om expres vervelend te gaan doen. :+ En ik kan best zeggen dat ik een goede leerling ben. :))

Kijk naar jezelf voordat je begint met werken op de middelbare school: heb je het overwicht? De juiste instelling? De interesse? De juiste stem? De motivatie ook om door te zetten als het even niet lukt? En ook: niet hoe je je voelt afreageren op leerlingen en het toegeven als je fout zit. (Als het heel duidelijk is).

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 10:31

wow...wat een reacties in die paar minuten.

Ik hoef er gelukkig niet perse naast te werken en hoef het dus niet te combineren met een baan.

Ik zie niet tegen pubers op, maar net wat sommige hier al aangeven, het is een kwestie van proberen.
Ik kom relatief weinig in aanraking met pubers, waardoor ik een beeld uit media en omgeving vorm, die misschien totaal niet correct is.

Als moeder zijnde houd ik thuis graag de touwtjes strak, vieren kan altijd nog. Ik laat dus zeker niet over mij heen lopen. Ook niet door vriendjes en vriendinnetjes die komen spelen, maar ja dat zijn natuurlijk nog kinderen uit de basisschool leeftijd.

Ik las ook ergens iets over natuurkunde en scheikunde, deze vakken hebben mij nooit erg aangetrokken. Ik zag altijd enorm op tegen praktijk lessen met branders en dergelijke. Nu moet ik wel zeggen dat ik destijds erg onzeker was. Uiteindelijk heeft dat mij een hele sterke vrouw gemaakt.

Het is voor mij natuurlijk ruim 25 jaar geleden dat ik biologie les heb gehad. Ik herinner me natuurlijk ook niet alles meer. Het mee kijken op een school vind ik een heel goed idee en ga daar eens zeker serieus over nadenken.

Tillie20

Re: is er een biologie leraar/lerares hier op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:34

Wij hebben overigens wekelijks meelopers op de docenten opleiding, dus het is echt niet raar om gewoon mee te lopen oid. De opleiding in Utrecht zal korter bij zijn, maar mocht je toevallig in Tilburg zijn kan je ook altijd hier meelopen! Als je me een PB'tje stuurt regel ik het voor je.

Kijken op een school heb ik ook gedaan voordat ik begon aan deze opleiding, moet zeggen dat ik het toen wel leuk vond maar dat ik wel besefte dat ik enorm veel moest leren nog waardoor het wel ontmoedigend werkte. Ben blij dat ik me toen niet heb laten afschrikken! Gewoon proberen lijkt me, en als je al aangeeft dat je stevig in je schoenen staat op dat vlak zou ik me al helemaal niet laten tegenhouden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:35

Beeld uit de media zal zeker niet (op de meeste scholen) kloppen. Het hangt er heel erg vanaf op welke school je gaat werken. :)

Touwtjes strak, maar met af en toe ruimte voor ontspanning (grapje, stukje tv kijken over het onderwerp) etc. moet lukken. :+

Eventueel zal je ook nog kunnen kijken of je bovenbouw kunt gaan lesgeven. Maar dan moet je wel langer een opleiding volgen (volgens mij)

Tillie20

Re: is er een biologie leraar/lerares hier op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:37

Met een 2de graads opleiding(HBO niveau) mag je VMBO en MBO volledig geven. Verder mag je zowel HAVO als VWO onderbouw geven. Voor HBO heb je vaak speciale kwalificaties nodig, al is het verder niet beschermd. HAVO en VWO bovenbouw kan je door een master te doen geven.