Veel groenten als avondeten eten. Hoe maak ik dit lekker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Veel groenten als avondeten eten. Hoe maak ik dit lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:01

Ik eet elke avond eigenlijk altijd genoeg verse groentes, maar ik wil er meer van maken :)
Nu eet ik eigenlijk altijd iets van 200 gram aardappels erbij, of 90 gram pasta/zilvervliesrijst en weinig vlees. (Zo'n 2x per week max.)

Nu wil ik eens proberen om meer de koolhydraten te laten staan en meer groenten te eten en misschien wat vaker vlees.
Maar hoe maak ik elke avond de groenten lekker zonder er pasta e.d. bij te verwerken?

Zoals vanavond had ik sperziebonen (200 gram) 1 hele rode paprika en 1 uit in de wok. (Voor 1 pers.) Kruiden met peper en zout en 1.5 eetlepel teriyaki saus erdoor.. Heerlijk!
Maar om nou elke avond sausjes e.d. te verwerken door je maaltijd? Vraag me af of dat goed is, en ook daar ben je wel een keer klaar mee. Sojasaus, ketjap, teriyaki, zoetzuur.. Dan heb je het meeste al wel gehad.

Dus voor degene die ook voornamelijk groenten eten als hoofdgerecht: Hoe maken jullie het elke keer lekker?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:07

Ik maak altijd kaassausjes, beetje kruidenroomkaas laten smelten met bv gorgonzola, brie of gewone kaas

Maar je kan ook van die pakjes aanmaakjus door de groente doen met gesneden ui.

of beetje echte tzaziki door de salade of bij gegrilde groentes (zolas aubergines, courgette etc)

Bevat allemaal weinig tot geen koolhydraten
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 23-07-15 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:09

leren om met kruiden te werken. Overigens is een lepel saus nou niet echt een probleem. Sperziebonen kun je bv met provencaalse kruiden op smaak brengen. Paprika kan echt met van alles.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:11

Een heerlijke salade met ui,paprika,spekjes en dressing van wat azijn en gembersaus

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:12

Ok :)

Ik wok voornamelijk heel veel. En gooi er dan dus veel sausjes door.. Maar wil ook wel eens wat anders proberen.
Provenciaalse kruiden dus een aanrader? En italiaanse kruiden?

En zoiets als kookroom ofzo? Creme fraiche? Kan ik daar wat mee?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:13

Wat ik erg lekker vind is, een courgette, champignons en een paprika lekker bakken met wat peper en zout. Als laatste doe ik er nog tomaat bij en bak dit ook even mee. Heerlijk! Te combineren met eigenlijk alles.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:14

Ik maak altijd een roux van amandelmeel en kokosolie en vanuit daar een bechamelsaus met magere melk en evt. wat slankie geraspte kaas erdoor. De basis is bij mij amandelmeel en kokosolie, hiervan heb ik dan een saus en dan gooi ik er als smaak kruiden doorheen: Kerriepoeder, italiaanse kruiden, komijn, peterselie etc. :D Komen soms hele verrassende variaties uit haha. Soms met een lepel philadelphia (light) erdoor.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:19

Kokosmelk, en daar met kruiden of (wanneer je er niks op tegen hebt) een pakje kruidenmix curry van maken, hoeft geen rijst door maar kan ook op basis van kikkererwten of andere soorten bonen etc. Zelf gebruikt ik het recept voor kikkererwtencurry uit het voedselzandloperkookboek als basis voor de kruiden, de groenten naar eigen inzicht en net wat er op dat moment in huis is :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:19

provencaals en italiaanse kruiden lijken erg op elkaar. Ik heb een enorme kruidenverzameling, en gebruik juist nooit sausjes als ketjap etc. Ik zou zorgen dat je iig kerrie, knoflook (poeder en vers), paprikapoeder, uienpoeder en chilipeper hebt. Daarnaast heb je allerlei exotische kruidenmengsels als ras-el-hanout, za'atar en cajun die prettig werken. Ik zou wel zoeken naar mengsels zonder zout, iig bi de natuurwinkel te krijgen en nu bij de appie ook van jonnie boer.

Kookroom/creme fraiche geven een vollere smaak aan je eten, daarmee kun je wat experimenteren, net als met roomkaas.

Ik ben bv dol op (gewokte) witlof en eet dat in allerlei varianten. Bv kerrie en gember, zongedroogde tomaten, tapenade, beetje room en boursin of gorgonzola, kokosmelk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:21

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-22 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy16

Re: Veel groenten als avondeten eten. Hoe maak ik dit lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:22

Ik vind geroerbakte(is dat een woord? :D ) spitskool met ananas erg lekker :9

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:23

Happy16 schreef:

Oeh klinkt goed!
Recept?? *D

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:24

[***] schreef:
Voor bij sperziebonen maak ik altijd een kerrie sausje!
Ik kan helaas geen hoeveelheden aangeven, doe het altijd een beetje op gevoel.

1 ui snipperen en fruiten, daarbij een kwart/half/geen (net wat je lekker vind) bouillonblokje.
Een "scheut" room en natuurlijk kerrie tot het fijn is (ik gok 1 theelepel)

Klinkt ook heerlijk! Gewoon kookroom?

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:28

Naamloos1 schreef:
Happy16 schreef:

Oeh klinkt goed!
Recept?? *D

Het is heel makkelijk :D

Gewoon spitskool zoveel als je wilt (voor 6 personen heb ik één spitskool. Het slinkt heel erg als je het bakt, dus je moet best wel veel hebben.) en ananas. Voor 6 personen heb ik 8 schijven ananas.
Die snijd je in stukjes.
De spitskool roerbakken in een klein beetje olie en op het laatst de ananas nog even 1-2 minuten meebakken. Eventueel kun je nog zout/peper toevoegen, maar dat doe ik nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:29

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-22 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:42

TS: Ik zie de afgelopen week al 3 topics voorbij komen over eten vanuit jouw hand. Prima... Maar is het een idee om eens bij een diëtist langs te gaan voor tips? Ik krijg een beetje het idee dat er wat meer achter deze topics zit dan dat je doet blijken :) (No offence natuurlijk!)

Ik ben zelf weinig bezig met sausjes uit een pakje, ik kruid mijn eten wel veel (standaard heel wat kruidenpotjes in huis) en kook met olijfolie waarmee ik makkelijk marinades kan maken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:49

Ik houd erg van groenten. Als ik makkelijk wil doen koop ik een zakje voorgesneden groenten van AH, die stoom ik in de magnetron (5 tot 7 min). Even laten staan en dan eet ik er tartaartjes (met een yoghurt kruidendip) kip (met philadelphia) of minuutlapjes (gekruid) bij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:57

Ik maak lang niet altijd sausjes bij het eten. Veel groente is prima te eten met een simpel plakje cheddar er over, of met alleen kruiden :)

Gisteren heb ik gevulde courgette gemaakt. Erg lekker. Gevuld met tomaat, courgette, ui, knoflook, blauwaderkaas, quorn stukjes en een handje macaroni (die je kookt in het vocht van de tomaat en courgette).
Zo kun je heel veel groentes vullen en in de oven bakken.

Maar je kan natuurlijk ook eens afwisselen met koude salades, zeker op warme dagen is dat lekker :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:58

De laatste tijd ben ik helemaal van de boemboe door de boontjes. Echt lekker maar heel gezond is het niet :) Maar verder eet ik bijna geen suikers en ik eet er verder niets bij, dus maak ik me er niet zo druk over.

Daarnaast kan ik altijd wel blij worden van gevulde paprika. Gewoon diverse groenten koken, kruiden die je lekker vind erbij, paprika vullen, beetje kaas erover en in de oven mikken.

Ook kun je diverse groenten roerbakken en een aantal tomaten erdoor doen waardoor je al een beetje een basis voor saus krijgt en dan met kruiden weer op smaak brengen.

Kruiden die je gebruikt kun je zelf kiezen naar wat je lekker vind.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:01

winged, die indruk had ik ook, zeker in combinatie met de nadruk op vetten en calorieen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:03

Gebakken paprika vind ik niet zo heel erg lekker, maar rauw ben ik er gek op. Wil je persé (meer) groenten eten tijdens het avondeten? Anders zou je overdag ook het e.e.a. Naar binnen kunnen werken. Of bijv. Een rauwkostsalada maken voor erbij? Paprike in kleine reepjes, wortel raspen, komkommer in kleine reepjes en.. Nouja alles wat er bij past lekker erbij snijden. Hoeft vaak niet eens een sausje over, anders heb je ook nog van dat 'gele poeder' waar je maar een heeeeel klein beetje van over hoeft te doen. Erg lekker.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:05

Gegrilde groente (zoete aardappel, paprika, champignons, courgette, aubergine) uit de oven is erg lekker met geitenkaas, olijfolie, zout en provencaalse kruiden eroverheen :)

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:14

Ik eet ook heel veel groente. Ik heb helemaal geen moeite met 'saai' eten. Ik kan zo een hele gekookte broccoli of wortels opeten zonder saus.

Wat wel lekker is én een keer wat anders:

Bloemkool 'rijst' . Rasp 300 gr bloemkool. Doe een klein beetje olie in de pan en bak de geraspte bloemkool. En dan gewoon kruiden met wat je lekker vindt. Ik vind het lekker om er uiteindelijk nog een ei doorheen te bakken.

Of bloemkool in plakken snijden, klein beetje olijfolie en kruiden (ik vind kurkuma en kerrie heel lekker) erover en een half uur grillen in de oven. Ik paneer de bloemkool dan ook nog wel eens van te voren in ei en een beetje notenmeel of paneermeel (laatste zitten dan wel weer veel kh in, weet niet hoe streng je erin bent).

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:29

Als je meer kha wilt eten en het princiepe erachter wilt begrijpen lees dan de site gobento. Er staan ook recepten op

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:31

Bloemkool rijst is leuk inderdaad :j
Gebruik je kurkuma, doe er dan ook wat zwarte peper bij. Die combinatie wordt veel beter opgenomen door het lichaam.

Verder zou ik me niet té druk maken om wat koolhydraten. Te veel is niet nodig inderdaad, maar koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers voor het lichaam, en als je kiest voor volkorenproducten als volkorenpasta, zilvervliesrijst en volkorenbrood dan zijn de voordelen groter dan de nadelen :)