Schoolproblemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

Schoolproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:31

Hoe het begon:

Momenteel zat ik in het eerste jaar Junior Account Management.
Al snel was ik erachter dat dit niets voor mij was dus om die reden ben ik gestopt na het 1e jaar.
Na lang zoeken kwam ik DE geschikte opleiding voor me tegen : De Fotovakschool.

Zo gezegd, zo gedaan...Ingeschreven!
De selectie is heel streng aangezien er maar 14 mensen per jaar worden aangenomen.
Intake gehad en binnen een week zou ik reactie krijgen.
Heel blij was ik want ik was toegelaten als 1/14 studenten voor de opleiding.

Toen kregen mijn ouders opeens een rekening van 6000,- euro aangezien ik geen vergoedingen krijg vanwege mijn 17 jaar.
Bij 18 jaar krijg je een lening en wanneer je binnen 10 jaar de studie afrond krijg je alles vergoed.
Vanzelfsprekend gaan mijn ouders ( en ik ) geen 6000,- euro betalen voor één schooljaar.
Ik heb nog een jaar leerplicht en kan dus geen fulltime gaan werken die die optie valt af.

Nog deze week moet ik een nieuwe studie vinden voor minimaal een jaar maar dat is een groot probleem.
Nooit heb ik school leuk gevonden en ik heb maanden geen idee gehad wat ik moest gaan doen totdat ik de fotovakschool tegenkwam en gelijk vastbesloten was.
Nu heb ik echter geen studie meer, geen school meer...Helemaal niets, en in September ongeveer zal ik wel weer moeten beginnen anders krijg ik gezeur met de leerplicht.

Naast school doe ik modellenwerk en ik heb gehoord van een aantal mensen dat ze een tussenjaar hebben gehad hiervoor.
Echter heb ik geen idee hoeveel tijd je dan bezig moet zijn met dit werk aangezien er wel een aantal dingen voor aankomend jaar zijn gepland.
Bij de Fotovakschool heb ik toestemming gehad dat ik weken vrij kon krijgen voor bijvoorbeeld Fashion Week.
De opleiding die ik zou gaan doen moet het hier dus ook mee eens zijn, anders kan en wil ik niet naar die school.
De meeste scholen doen er niet moeilijk over als je maar goed je best doet maar ik ken er ook daar kreeg ik geen uurtje extra vrij voor dit "werk" .

Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen.. Ik ben radeloos en heb echt géén enkel idee -O-
Bij voorbaat dank !

nardxash

Re: Schoolproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:39

Is er geen mogelijkheid om toch naar de fotovakschool te gaan en het schoolgeld in termijnen te betalen

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:41

nardxash schreef:
Is er geen mogelijkheid om toch naar de fotovakschool te gaan en het schoolgeld in termijnen te betalen

Als ik naar deze school ga moet ik ook nog de schoolspullen aanschaffen.
6000,- euro heb je niet zomaar bij elkaar gespaard of gewerkt en alle dingen die ik voor de opleiding dan nog bij moet kopen gaan zo ook weer over de 1000,- ( Zie; Camera / Lichtschermen etc )

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:45

OutOfTheWood schreef:
nardxash schreef:

Als ik naar deze school ga moet ik ook nog de schoolspullen aanschaffen.
6000,- euro heb je niet zomaar bij elkaar gespaard of gewerkt en alle dingen die ik voor de opleiding dan nog bij moet kopen gaan zo ook weer over de 1000,- ( Zie; Camera / Lichtschermen etc )

Dat begrijp ik. Het is zo te horen een duur kosten plaatje en een op leid ing van 1 jaar heb je daar wel eens naar gekeken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:46

Die kosten zijn er omdat het een privé opleiding is? Had je dat niet van te voren kunnen inschatten? Of is die voorlichting er niet geweest?

Ik zou kijken naar een opleiding die aan sluit bij wat je uiteindelijk wil gaan doen, je zoekt een MBO opleiding? Niets met fotografie? Is niet hetzelfde als de fotovakschool, maar je hebt ook nog iets aan als je wel met die opleiding start.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:48

Dit wist je van te voren toch ook, de kosten staan zelfs op hun site?

Kun je niet naar een niet-particuliere fotografie opleiding? Die zijn er ook genoeg :)

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:50

Het is een privé opleiding los van de overheid maar wel met studenten OV en Studentenfinanciering.
Nou nee, ze hebben gezegd via de telefoon dat de kosten iets meer waren maar niets over de lening betreft de 18+ eis, ook tijdens de intake geen informatie daarover gehad tot we dus die brief kregen.
Anders had ik me natuurlijk al niet eens ingeschreven en naar iets anders doorgezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:51

Is er inderdaad geen voorlichting of kostenbrochure o.i.d. geweest? Gaat het om een MBO opleiding, HBO of privé/particulieren opleiding?

Over het algemeen krijg je dat kostenplaatje toch wel van tevoren te zien in plaats van van tevoren. En ja, dat betekent inderdaad helaas dat je nu als de sodemieter een andere opleiding zal moeten vinden of moet gaan uitvogelen of je het in termijnen kan betalen. Ik weet niet welke fotovakschool je heen wil (of dat er überhaupt meerdere zijn :+ ) maar ik ga er aan de hand van je verhaal vanuit dat je hierheen wilt;

http://www.fotovakschool.nl/opleidingen ... fotografie

Dan kon je van tevoren (dacht ik) toch ook al de kosten inzien ervan?

http://www.fotovakschool.nl/fotovakscho ... t?id=55714

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:53

Ik heb zelf een jaar de opleiding Fotografie gedaan aan het ROC A12 in Ede.
Dit is een gewone MBO opleiding. Het eerste half jaar krijg je ook nog video vakken, maar na een half jaar moet je kiezen. Ik zelf ben na 1 jaar gestopt, maar mijn klasgenoten van toen zijn nu dit jaar afgestudeerd en zijn echt hele goede fotografen geworden. Ik vond het een hele goede school. Niet altijd alles goed geregeld, maar de leraren wisten wel veel en heb veel van ze geleerd.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:54

De vermelde kosten op de site zijn verouderd, zo betaalde ik voor mijn intake geen 125,- euro meer maar 75,-
Ook is het kostenplaatje nu anders opgebouwd naar mijn idee want de informatie die wij gehad hebben komt in de verste verte niet overeen met de kosten op de site.
Mijn ouders hebben gelijk opgebeld en ze hebben me uitgeschreven (gelukkig :+ )

Ik zoek een MBO opleiding liefst zo dicht mogelijk in de buurt van Bergen op Zoom ( Zeeland )
Zal toch minimaal 1 jaar een opleiding moeten volgen alleen ik heb echt geen idee wat voor opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:56

Mwah, prijs voltijd opleidingen geldig tot 31 juli 2015 dus lijkt me nog niet extreem verouderd in die zin dat dus de kosten van tevoren bekend hadden kunnen zijn.

En wat voor opleiding dan wel... Wat vind je leuk, waar liggen je interesses en waar kan je later nog wat mee om op terug te vallen?

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 17:00

Nou mijn interesses zijn niet zo boeiend eerlijk gezegd.
Paardenhouderij was mijn 2e keuze maar hier in de buurt is zo weinig betreft stageplaatsen dat ik daarvoor alsnog het halve land door moet elke dag, en voor 1 jaar wil ik geen enorm hoge reiskosten moeten maken aangezien ik na een jaar stop en naar de Fotovakschool wil.

Daarnaast vind ik modellenwerk leuk maar naaien of ontwerpen is niets voor mij en fotografie sloot & sluit hier perfect bij aan, maar dat valt dit jaar af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:03

Jammer dat je nu leerplicht hebt, ik ben toen gewoon gaan werken, was een toptijd. :D

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 17:04

Joolien schreef:
Jammer dat je nu leerplicht hebt, ik ben toen gewoon gaan werken, was een toptijd. :D

Don't say that :')
Als het kon zou ik ook gaan werken maar dat mag niet :Y)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:06

Ik denk dat je jezelf wel heel erg beperkt als je perse dichtbij wil studeren. Je moet iets doen wat je heel erg leuk vind, niet omdat het lekker dichtbij is. Als jij de perfecte studie in Groningen vind, zou ik je niet tegen laten houden door de afstand, je kan op kamers gaan bijvoorbeeld?

Ik weet niet of Rotterdam te ver is, maar daar heb je het Grafisch Lyceum Rotterdam zitten, wie weet zit daar een studie waar je iets met fotografie kan doen? Eventueel voor een jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:06

Nuja, ik heb het toen trouwens wel voor elkaar gekregen maar dat komt omdat ik écht niet wist wat ik wilde doen qua opleiding, maar daar is toen wel een flink traject aan vooraf gegaan en er moest minimaal 32 uur werk tegenover staan... Maar wat ik zei, daar is een flink traject (ook qua schoolhoppen :') ) aan vooraf gegaan maar het is dus wel een optie... Al zijn ze er (terecht) niet zo happig op bij de leerplicht ambtenaar :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:10

waarom moet het in de buurt zijn perse? je kan toch op kamers?

of anders je havo/vwo gaan doen?