Werkuren partime

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Werkuren partime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:27

Beste allemaal,

Mijn moeder werkt partime in een verzorgingstehuis, in de keuken (wat tegenwoordig enkel nog maar opwarmen en opscheppen is... maar prima) en in het winkeltje. De winkel zit er namelijk bij het restaurant, dus moeten ze dit ook maar eventjes afrekenen als ze toch bezig zijn.

Nu komt mijn vraag :P.
Mijn moeder werkt dus parttime: 18 uur.
Nu staat ze in augustus 36 uur ingeroosterd. Dus het dubbele. Kan dit zomaar?
Als ze er commentaar op geeft zeggen ze gewoon dat dat kan met parttimers in de zorg, dat je meer uren moet werken in een bepaalde periode. Het komt doordat veel werknemers met de bouwvak vrij willen hebben en tjah...

Dus mijn vraag: Kan een werkgever een parttimer verplicht meer laten werken?

Winged

Re: Werkuren partime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:29

Wat voor contract heeft ze? Min-Max uren?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:32

Min uren.... dus ik vermoed dan dat ze kunnen met je kunnen doen wat ze willen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:54

Wat staat er in haar contract over het aantal uren?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:57

Ik werk ook in de zorg.
En hier mogen ze dat.
Ik ben ook parttimer maar werk nu ook veel meer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:42

Ligt idd aan het contract, min/max dan hoor je altijd minstens een x aantal uur te werken em max een x aantal uur.
Maar vind het sowieso niet netjes als iemand die eigenlijk standaard 18 uur werkt en daar ook eigenlijk voor aangenomen is niet te informeren over een heftige verandering in uren
Ik heb altijd afgesproken met een min/max contract dat meer uren gebruikelijk in overleg gaan en niet zomaar 1zijdig opgelegd worden

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 20:43

Dat zal het inderdaad maar zo zijn. Ja ze heeft thuis ook nog een huishouden etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:54

dat is bij de meeste bedrijven zo, vind het ook niet meer dan normaal om in te springen bij afwezigheid van collega's. Het is dan wel zo normaal om het van tevoren even te bespreken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:43

Laptopmuis schreef:
Dat zal het inderdaad maar zo zijn. Ja ze heeft thuis ook nog een huishouden etc.

Dat hebben we allemaal.

Ik werk o.a. parttime om mijn paarden goed te kunnen verzorgen.
Voor nu betekend dat ik al 3 weken niet meer heb gereden.

Maar dat haal ik wel weer in. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:46

Ik werk altijd op vrijdag en zondag ivm mijn studie, maar nu in de zomer werk ik full time. Dat hoort er bij ons bij. Als het vakantie is, en mensen gaan op reis,dan werkt de rest meer om dat te compenseren. Ik werk dan maar 4/5 dagen in de week omdat ik ook bezig ben met mijn afstudeer onderzoek, maar collega's van mij werken nu 6 dagen in de week. Het is even niet anders.
Maar dat gaat over het algemeen wel enigzins in overleg. (lees, het rooster wordt gemaakt en als je het er niet mee eens bent kan je dat aangeven. Echter doet niemand dat en gaan ze na afloop lopen zeuren... )

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:49

Dit ligt eraan, ik zit ook in de zorg en heb nu vakantie. Genoeg vakantiekrachten zodat collega's niet extra werken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:51

maar is er overleg geweest TS? Of voor de vakanties aangegeven of mensen meer kunnen werken etc?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:52

Ja dat mag, je zal zien dat je moeder na die periode weer standaard wat minder uren maakt dan die 18 uur, of van te voren al steeds iets minder is ingezet. Zodat ze uiteindelijk weer op 0 uitkomt op 31 december. (alles wat ze nu te veel werkt, zal ze straks dus minder moeten werken... Gebeurt dit niet, dan heb je overuren of tijd voor tijd...)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:25

Als ze onder de cao zorg en welzijn valt moet ze over een jaar gemiddeld aan haar uren komen, dat wil dus zeggen dat ze je de ene week 24 uur kunnen inplannen de andere week niet de week erop dus 30.

Bij meer dan een 36 uur contract moet je in een half jaar aan je uren zitten omdat je bijvoorbeeld niet de laatste 3 maanden erg veel extra kunt werken door de grootte van je contract.

wel is mijn ervaring dat de meeste bedrijven je gemiddeld zo rond je contract uren proberen in te plannen, bij ons is dat in 3 maanden tijd.