Werken in Nederland, zorgverzekering, toeslagen etc. etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Werken in Nederland, zorgverzekering, toeslagen etc. etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:25

Mijn dochter wordt dit jaar 18 en heeft besloten om haar middelbare schoolopleiding met thuisstudie/avondstudie te voltooien omdat haar school zo ver van huis ligt en het wonen op internaat haar aan het opbreken was. Daarnaast moest ze steeds verzuimen voor trainingen en kon ze haar paarden niet goed in training houden. Nu ze in het A-kader is opgenomen zou dat alleen nog maar moeilijker worden.

Nu kreeg ze van iemand waar ze vaak helpt (tevens haar bondscoach) de mogelijkheid om 30 uur bij hem te gaan werken. Hierbij gaat volledig rekening gehouden worden met haar wedstrijden en trainingen en kan ze haar uren schuiven. Ideaal, zeker ook omdat het financieel natuurlijk niet altijd meevalt, die internationale wedstrijden maar ook omdat elke andere werkgever niet zoveel rekening gaat houden met haar wedstrijden en trainingen.

Er is alleen één maar: deze werkgever woont in Nederland en dat houdt in dat mijn dochter onder de Nederlandse arbeidswetgeving gaat vallen. Dat wil zeggen dat ze daar o.a. een zorgverzekering nodig heeft.

Ik ben daar niet zo in thuis in Nederland maar weet wel dat er enorm verschillen zijn en hoe goedkoper hoe beter want haar medische zorg is al gegarandeerd in België.

Ze gaat de hoofdprijs niet verdienen dus zou ze zorgtoeslag kunnen krijgen?

En hoe zit het met andere toeslagen/voordelen? Ik ga zelf ook wel actief op zoek maar bokt is een groot forum en als ik hier een paar handvaten kan krijgen zou dat zeer welkom zijn.

purny

Re: Werken in Nederland, zorgverzekering, toeslagen etc. etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:33

Zoiezo zou ze zich in moeten schrijven bij de GBA, de gemeentelijke basis administratie. Bedenk wel dat goedkoop niet altijd goed is. Sluit vooral geen budgetpolis af. Hierdoor word de zorg maar voor een deel vergoed en het zou zonde zijn dat ze een rekening krijgt.
We hebben hier in nl een eigen risico. Dat wil zeggen dat de eerste 375 euro die ze gebruikt voor medicatie en andere zorg behalve de dokter zelf moet betalen. Hoe hogere eigen risico ze afsluit hoe minder de premie.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 23:21

Dank je wel Purny maar ze gaat geen zorg in Nederland afnemen dus mag dat zo goedkoop mogelijk. Hoe hoger het eigen risico is, hoe lager de premie heb ik begrepen maar dat is voor ons niet voor belang omdat alle zorg in België gebruikt wordt en er voor het buitenland een doorlopende reisverzekering is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:37

Percy schreef:
Dank je wel Purny maar ze gaat geen zorg in Nederland afnemen dus mag dat zo goedkoop mogelijk. Hoe hoger het eigen risico is, hoe lager de premie heb ik begrepen maar dat is voor ons niet voor belang omdat alle zorg in België gebruikt wordt en er voor het buitenland een doorlopende reisverzekering is.

Dit is wel erg rooskleurig gedacht, dat ze geen zorg in Nederland gaat afnemen. Je dochter gaat met paarden werken en dat is een risicovolle baan. Als ze van een paard valt of een trap krijgt en met de ambulance naar het ziekenhuis moet, terwijl ze in Nederland aan het werk is, dan komt ze toch echt in een Nederlands ziekenhuis terecht. Alleen het ritje met de ambulance kost al een paar honderd euro en gaat van het eigen risico af en daar komt de echte zorg dan nog bij ( weet ik helaas uit ervaring :Y) ). Bij de goedkoopste verzekering is het eigen risico 875 euro, denk even goed na of je dat zo kan ophoesten als je dochter onverhoopt een ongeluk krijgt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:54

Gba is onzin. Je wordt als grensarbeider gezien. Door inkomsten uit Nl word je verzekeringsplichtig. Je moet je inderdaad aanmelden bij een zorgverzekeraar. Die zal een E106 formulier verstrekken voor de buitenlandse zorgverzekeraar. Die kan dan de kosten doorbelasten op de Nederlandse verzekeraar. Dit telt NIET mee voor het eigen risico. Vrijwel iedere verzekerde die bij ons op deze manier verzekerd is kiest voor een hoog eigen risico dus die gedachte is niet raar.

E106 heet tegenwoordig S1 maar in de volksmond heeft iedereen het nog over E106

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... buitenland

Hier kan je nalezen hoe het in elkaar steekt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:15

Als je in NL werkt ben je verplicht hier een zorgverzekering af te sluiten. Overigens is dan stap 1 het aanvragen van een BSN nummer, anders kan je überhaupt niet aan de slag in NL. Dat kan bij een aantal grens gemeentes.

Handige site is www.grensinfo.nl hier kan je het eea over je eigen situatie invullen en krijg je terugkoppeling op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:16

Ik weet niet of je reisverzekering werkgerelateerde ongevallen dekt? Dat zou ik even navragen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:19

purny schreef:
Ik weet niet of je reisverzekering werkgerelateerde ongevallen dekt? Dat zou ik even navragen.

Dat zou ik niet doen, dan krijg je binnen een paar maanden tijd een brief met een boete omdat je niet verzekerd bent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:28

Weet ik maar ts gaf aan een doorlopende reisverzekering te hebben

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:44

purny schreef:

Daarmee krijg je toch alsnog geen vrijstelling om je niet te verzekeren!?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:54

carika schreef:
purny schreef:

Daarmee krijg je toch alsnog geen vrijstelling om je niet te verzekeren!?

Dat zeg ik toch ook niet?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:10

@ purny en waarom zou je het dan vragen? Ik was een tijdje ook grenswerker (met een doorlopende reisverzekering) en ben oprecht benieuwd waarom dit interessant is voor percy?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 12:40

Ze gaat maar een heel klein stukje over de grens dus als er wat zou gebeuren is ze zo terug in België. Hier betaal je de ambulance ook grotendeels zelf.

Verzekering met een zo hoog mogelijk eigen risico is dus wel wenselijk. De Belgische verzekering verhaalt geen kosten op de Nederlandse verzekering bij grensarbeiders. Het hele principe dat je, wanneer je in Nederland werkt, er ook een zorgverzekering moet afsluiten is toch al een beetje vreemd vind ik omdat je in principe geen zorg afneemt.

Overigens is ze een keer in Nederland van een paard gekletterd bij een bosritje en toen konden we ook alle kosten in Nederland betalen en weer in België terugvragen (voor zover dat in België verzekerd is dan).

Doorlopende reisverzekering is speciaal genomen omdat ze wel eens mee gaat naar het buitenland als groom/ruiter. Als het goed is dekt deze dan wel de kosten.

Die sites zijn heel interessant. Die ga ik eens doorspitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:43

Percy schreef:
Doorlopende reisverzekering is speciaal genomen omdat ze wel eens mee gaat naar het buitenland als groom/ruiter. Als het goed is dekt deze dan wel de kosten.

Een doorlopende reisverzekering dekt vaak niet als het doel van de reis zakelijk is... lees daar even goed de polis op na!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 12:45

Dat zal ik even doen. Als groom gaat ze meestal niet zakelijk mee maar groomt ze vrijwillig en is haar eigen paard dan mee. Dat gaat meer onder het mom van elkaar helpen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:51

Even misschien iets doms hoor, ik zit niet in de wereld van het verzekeren. Maar als ze een ongeluk op het werk krijgt, valt dat toch onder bedrijfsongevallen en dus onder de verzekering van de baas?

Kan iemand misschien toelichten of de verzekering van de baas hier nog mee te maken heeft of dat die compleet buiten beschouwing gelaten kan worden? Lijkt me nl ook wel interessant voor ts wat er door de baas gedekt (moet) word(en).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:57

Als je dochter in Nederland een zorgverzekering afsluit en het hoogste eigen risico neemt (375 is verplicht en daarnaast max. 500 erbij) kun je voor ongeveer 80 euro per maand een zorgverzekering afsluiten, tandarts zal ook in Belgie zijn dus daar heb je waarschijnlijk al een verzekering voor. Valt ze onder de Nederlandse wet dan kan ze, bij weinig inkomen, ook zorgtoeslag aan vragen. Op de site van de belastingdienst kun je je eigen toeslagen uitrekenen waar je recht op hebt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:12

60 euro pm moet ook lukken. Heeft ze een startpas in Nederland? Want dan krijgt ze daardoor korting.

Wbt reisverzekering: die is in België afgesloten neem ik aan. Daar gelden andere voorwaarden dan in Nederland. Dus adviezen op basis van de Nederlandse voorwaarden zijn niet relevant.

AOV is heel iets anders dan een zorgverzekering.

Zorgtoeslag, geen idee. Werk niet bij de belastingdienst. Wellicht dat op hun site wel info te vinden is. Zou sowieso zoeken op grensarbeid. Papierentijgers die elkaar bijten kom je dan nog weleens tegen. Zo lekker is dat allemaal nog niet geregeld.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:21

mirriezz schreef:
Even misschien iets doms hoor, ik zit niet in de wereld van het verzekeren. Maar als ze een ongeluk op het werk krijgt, valt dat toch onder bedrijfsongevallen en dus onder de verzekering van de baas?

Kan iemand misschien toelichten of de verzekering van de baas hier nog mee te maken heeft of dat die compleet buiten beschouwing gelaten kan worden? Lijkt me nl ook wel interessant voor ts wat er door de baas gedekt (moet) word(en).

Dit kwam bij mij ook al op; als er tijdens werkuren iets gebeurt, valt dit onder bedrijfsongeval en dus zal het door je baas gedekt worden (lees hiervoor goed je contract na of vraag het; heel misschien is het in de paardensport ineens niet gewoon om dat te hebben maar verder heb ik dit in Nl altijd gezien bij bedrijven)
Dat is natuurlijk anders dan wanneer ze buiten werktijd (in vrije tijd) een val zou maken (want ze zal daar ook voor zichzelf rijden??).

Gemeentelijke Basis Administratie hoeft enkel als ze er ook gaat wonen volgens mij ;)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:33

Dat wil niet zeggen dat ze geen zorgverzekering hoeft af te sluiten. Dat is gewoon verplicht. Alleen gemoedsbezwaarden is een creatieve constructie voor.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:24

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:44

Percy schreef:
Ze gaat maar een heel klein stukje over de grens dus als er wat zou gebeuren is ze zo terug in België. Hier betaal je de ambulance ook grotendeels zelf.

Verzekering met een zo hoog mogelijk eigen risico is dus wel wenselijk. De Belgische verzekering verhaalt geen kosten op de Nederlandse verzekering bij grensarbeiders. Het hele principe dat je, wanneer je in Nederland werkt, er ook een zorgverzekering moet afsluiten is toch al een beetje vreemd vind ik omdat je in principe geen zorg afneemt.

Overigens is ze een keer in Nederland van een paard gekletterd bij een bosritje en toen konden we ook alle kosten in Nederland betalen en weer in België terugvragen (voor zover dat in België verzekerd is dan).

Die sites zijn heel interessant. Die ga ik eens doorspitten.

Ja maar ze zou maar eens een klap maken. Wat heb je dan liever, een rekening van 400 euro of een van duizenden euro's omdat je niet verzekerd bent

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:49

Ze heeft dan geen rekening van duizenden euro`s omdat ze NIET verzekerd is... Maar een hoge rekening van minimaal 375 euro en hoger wanneer ze een hogere no claim korting neemt. (korting in maandelijkse premie, maar duur bij ongeval...) Want ze wil WEL verzekeren. Alleen voor een zo laag mogelijk bedrag, omdat ze gewoon in Belgie behandelt gaat worden als er wat is...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:56

Anne_GTI schreef:
Wbt reisverzekering: die is in België afgesloten neem ik aan. Daar gelden andere voorwaarden dan in Nederland. Dus adviezen op basis van de Nederlandse voorwaarden zijn niet relevant.

Dat doe ik toch ook helemaal niet? Ik zeg alleen dat ze haar polis er op na moet kijken, dat is alles :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:06

Jullie geven in elk geval wel stof tot nadenken :j

Hoog eigen risico zouden we kwijt zijn als ze per ambulance naar een Nederlands ziekenhuis vervoerd zou worden maar alleen dat natuurlijk. Wil dat risico wel nemen want dat is een verhoudingsgewijs klein risico. Een ongeluk kan altijd gebeuren maar ik ken haar toekomstige werkgever goed genoeg om te weten dat hij haar niet op levensgevaarlijke paarden laat rijden of ze zadelmak zal laten maken.

Zou goed kunnen dat ze verzekerd is via de werkgever als het een bedrijfsongeval is. Hier in België is dat standaard. Ga ik eens navragen.

GBA is inderdaad niet van toepassing, daarvoor moet je in een Nederlandse gemeente wonen.

Ze heeft inderdaad meerdere startpassen in Nederland. Ze rijdt bij de junioren met één van haar paarden en zit dus in het kader.