Dak lekt > garantie > bedrijf failliet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Dak lekt > garantie > bedrijf failliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 10:07

Eergisteren zijn we erachter gekomen dat het dakkapel in de slaapkamer lekt en belde ik vanmorgen een dakdekkersbedrijf. Hij vertelde ons dat er nog garantie op de huizen zit (bj 2007) en we dus bij de aannemer moeten zijn. Helaas is de aannemer sinds vorig jaar oktober failliet... Het kan toch niet zijn dat ik geen garantie meer heb omdat het bedrijf failliet is? Waar moet ik nu zijn?

Winged

Re: Dak lekt > garantie > bedrijf failliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:12

Garantie is iets tussen koper en leverancier. De leverancier moet dus zorgen voor een correct werkend product, en als hij dat niet levert, dan moet hij dat gratis herstellen of vervangen. Gaat 't bedrijf failliet in de tussentijd, dan heb je een probleem als koper want de verkoper bestaat dan niet meer. Je kunt dan ook niets meer van hem eisen.

Maarrrrr: Misschien wel fabrieksgarantie? Dat is een gedane toezegging over bepaalde eigenschappen van het product. Wel moet je je dan houden aan de eisen van de fabrikant. Die mag bijvoorbeeld zeggen dat hij na één jaar geen garanties meer doet, of dat bewegende onderdelen buiten de garantie vallen, dat een formulier moet worden ingevuld of dat onderzoekskosten moeten worden betaald.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:18

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:18

Je zal toch echt bij de verkoper/aannemer moeten zijn. De fabrikant zal garantie geven op de levensduur. Waarschijnlijk is er ergens een hoekje slecht vastgebrand en begint dit te lekken daar geeft de fabriek geen garantie op.

Overigens zou ik het gewoon laten herstellen. Vaak is het een kleine reparatie met een niet al te hoge rekening omdat het maar een klein oppervlakte is.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:20

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 11:19

Ik heb geen idee welke fabriek dat is/moet zijn. Vanmiddag komt die dakdekkersbedrijf langs en zien we het wel.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:20

Net wat firegirl zegt kijk na of de aannemer aangesloten was bij bouwgarant oid

Hun zijn er juist voor dit soort dingen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:52

Ik schop even mij eigen topic omhoog, laatst was de dakdekker geweest en hij had rommel verwijderd uit de dakgoot. Probleem was toen inderdaad opgelost

Helaas toen het van donderdag op vrijdagnacht begonnen te regenen werden wij midden in de nacht wakker van gedrup op ons bed, helaas weer lekkage. Vandaag dakdekker weer geweest en die heeft het even dichtgekit zodat het tijdelijk opgelost is. Hij zeidat we toch echt bij de aannemer moeten zijn maar zoals ik vermeld had is die failliet. Mijn vriend heeft aan de buurman gevraagd bij wie we nu moeten zijn omdat hij daar gewerkt heeft. Buurman vertelde dat ze een doorstart zijn gemaakt maar hier kan ik niks over vinden. Moet ik dan nu bij de curator zijn die over het faillissement gaat?

Het failliete bedrijf heet trouwens Manders van Doorne b.v. en het bedrijf wat de doorstart wil maken heet Trienekens van Doorne maar ik kan er niks over vinden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:45

Als de dakdekker is geweest had die het toch ook even kunnen dichtbranden?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:37

Heb je al contact gehad met bouwgarant?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:41

Wat veroorzaakt de lekkage?
Want het is apart dat als er een fout zit in de bouw van het dakkapel, dat deze nu pas gaat lekken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 19:46

Ik heb even uitgezocht maar boouwgarant geeft na 6,5 jaar alleen garantie op ernstige gebreken zoals een verzakking. Ik neem aan dat een lekkage niet onder ernstige gebreken valt.

De dakdekker zei dat de dakpannen die overgaan van het dakkapel naar het 'gewone' dak te plat liggen waardoor er een spleet is van ongeveer 2 cm waar het water in loopt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:52

Als dat een bouwfout was (en dus al direct bestond) was het toch wel eerder gaan lekken?!
Kan het niet door storm komen?

Hoeveel gaat herstel kosten?
Als het stormschade is, wordt dit gedekt door de opstalverzekering.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:46

fjordjes schreef:
Ik heb even uitgezocht maar boouwgarant geeft na 6,5 jaar alleen garantie op ernstige gebreken zoals een verzakking. Ik neem aan dat een lekkage niet onder ernstige gebreken valt.

De dakdekker zei dat de dakpannen die overgaan van het dakkapel naar het 'gewone' dak te plat liggen waardoor er een spleet is van ongeveer 2 cm waar het water in loopt.

En die kon hij niet even rechtleggen?