DominiqueDG schreef:Om op je vraag antwoord te geven: nooit anoniem. Daar kan de eigenaar van een bedrijf namelijk minder mee en de stelt ze niet in de gelegenheid om, indien gewenst, persoonlijk contact op te nemen.
Maar misschien heeft ook niet iedereen de behoefte. Zelf heb ik eigenlijk geen ingrijpende reviews geplaatst, maar er zijn wel wat situaties dat er wat mij betreft ook niets meer gezegd hoeft te worden. Een review zou dan alleen maar zijn om anderen te waarschuwen, en ik zou er dan echt helemaal geen behoefte meer aan hebben dat men ineens nog contact op gaat nemen met excuses. Soms is dat te laat.
Dit is een balans. Soms is een klacht een punt waarop je dingen op kunt lossen, maar soms heb je als aanbieder ook gewoon al meerdere kansen gemist. Structureel trage bediening bv, dat is iets dat je als horecaondernemer zelf moet controleren, en niet moet wachten tot de klanten gaan klagen, want dan ben je te laat. Ik ben namelijk niet gekomen voor een avondje 'beoordelen hoe men bedient en daar assertief over te zijn' maar ik wil gewoon dat het leuk is.
En dat zou iets zijn dat niet voor mij opgelost hoet te worden door een extra drankje ofzo, maar door te zorgen dat de kwaliteit als geheel beter is.
Overigens geldt dit voor horeca, maar zeker ook voor de klantenservice van veel bedrijven, die pas iets gaan ondernemen als je een klacht op twitter of facebook of klacht.nl zet, ze handelen dan klachtgestuurd. Maar in vrijwel al die gevallen is er allang contact geweest met het bedrijf en wordt daar niets mee gedaan. Die houding vind ik in elk geval heel storend.
Citaat:
Anoniem durven mensen wel lekker te zeuren, heel laf vind ik dat.
Het is makkelijk om anonieme gebruikers in die hoek neer te zetten, en dat wordt ook vaak gedaan, maar de werkelijkheid is genuanceerder. Sommige mensen vinden die anonimiteit inderdaad fijn om lekker negatief te zijn. Andere mensen zijn ook flink aso onder hun eigen naam (kijk wat er soms op facebook aan rotzooi langskomt. Gewoon door mensen met een openbaar profiel en al.) Maar sommige mensen willen met goede reden niet hun naam geven (en doen alsof die mensen laf zijn is een makkelijke manier om hun kritiek te negeren.) En andere mensen willen ook bij positieve kritiek niet herkenbaar zijn.
Het is een lastige balans om te zorgen dat mensen die negatieve ervaringen genoeg ruimte krijgen om dat laagdrempelig te delen, zonder dat het een spelletje vrij schieten wordt. En dat de beoordelingen dus ook goed kloppen met de werkelijke kwaliteit.