Reviews, anoniem of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Reviews, anoniem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:56

Hello mede-Bokkers!

Ik ben heel erg benieuwd naar de kijk op reviews, met name naar de anonieme reviews. Waarschijnlijk zullen jullie net als ik als je ergens eten besteld, uiteten gaat, iets bij een webshop besteld noem het op wel eens de reviews lezen. Hierdoor heb ik sommige tentjes wel eens overgeslagen vanwege de hoeveelheid ‘negatieve’ reviews.

Afijn. Wanneer jullie een review achter laten (positief/negatief), doen jullie dit dan anoniem? Vanwaar de keuze voor anoniem? Gaat dit over het ‘veilige’ lekker kunnen zeiken zonder gedoe of zit hier iets anders achter?

Wanneer dit niet anoniem gebeurt, is dit dan enkel in het geval van een positieve review? Hoe maken jullie de keuze tussen het wel/niet anoniem plaatsen?

Ik ga alle comments bijhouden en reageren waar nodig. Ik wil namelijk voor mijzelf en mede voor mijn nieuwe werk eens even wat onderzoek doen hiernaar :)

Alvast bedankt en brand los! Elk antwoord is welkom :)

Palmera

Re: Reviews, anoniem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:20

Als restaurant-eigenaresse heb ik hiermee te maken. :)

Ik heb op een bekende review-site één negatieve beoordeling die niet voor ons kán zijn! Dat is 100% zeker geadresseerd aan een nabij gelegen collega waarvan de naam enigszins lijkt op de onze. En bedankt hoor, :(

Een collega bedrijf wat hier al 20 jaar zit en nog nooit 's middags geopend is geweest heeft een slechte beoordeling gekregen van een malloot die 's middags niet kon eten in die zaak |o

Een andere collega kreeg een slechte beoordeling omdat de gast met volle maag 600 meter moest lopen naar zijn vakantiehuis! :?

Kortom: ik heb de pest aan dergelijke sites. Ze maken zoveel kapot op grond van ongefundeerde meningen en zelfverzonnen feiten die vaak NIETS met de capaciteiten van de zaak te maken hebben.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:26

Wat vind jij anoniem?

Ik plaats regelmatig reviews over hotels/restaurants etc op Tripadvisor en Iens.
Dit gebeurt op mijn account, maar mijn gebruikersnaam is niet mijn eigen naam (net zoals op Bokt zeg maar). Ik heb wel de optie openstaan om contact met mij op te nemen, en zal ook zeker geen negatieve recensie schrijven als ik ter plekke niets over het mindere punt/de klacht heb gezegd.

Ik kijk zelf vaak naar reviews, maar neem ze wel met een korreltje zout. Sommige mensen hebben altijd wat te klagen en anderen vinden dan weer dingen leuk die ik absoluut niet zou waarderen. Maar de tendens kun je zeker wel uit de reacties halen, zeker als er wat vaker gerecenseerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:28

Ik kijk ook inderdaad vaak bij reviews, op Facebook e.d. vind ik dat ook 9 van de 10 keer wel een mooie graadmeter als ik niet weet hoe een bedrijf bekend staat oid.

Tuurlijk zul je altijd jonassen ertussen hebben zitten die het geinig vinden om bar-slechte reviews te schrijven en het zit ook een beetje in de mens om eerder een negatieve review dan een positieve te schrijven, azijnpissers houd je altijd wat dat aangaat.

Soms loont het overigens wel om inderdaad eens bij restaurants/afhaalchinezen e.d. eens de reviews te lezen, zo lees je nog wel eens dingen als 'voor overname stuk beter, nu niet meer te eten e.d.' en ik moet zeggen dat ik dan inderdaad ook al snel geneigd ben om het daar in ieder geval niet te proberen. Nu ben ik sowieso een relatief lastige eter en kom ik al snel uit op de wat standaard restaurants :')

Als ik zelf een review achter laat (positief & negatief) doe ik dat wel uit eigen naam. Als iets echt gewoon niet doorgebakken oid was of als ik vervolgens een week lang hondsberoerd was, en ik lees vervolgens dat meerdere mensen daar last van hebben dan zal ik niet degene zijn die het nog 100x zal rondbazuinen, maar laat er dan wel m'n mening over achter dat de kwaliteit bijvoorbeeld niet meer was wat het ooit geweest was met een x aantal sterren.

Evenals dat wanneer het eten en de sfeer gewoon goed, keurig en netjes is, dat ik ook echt de belabberdste niet ben om dat te delen; als iets goed is, dan is iets gewoon goed en dan mag dat ook best gezegd worden :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:40

turtlelito schreef:
Wat vind jij anoniem?

Ik plaats regelmatig reviews over hotels/restaurants etc op Tripadvisor en Iens.
Dit gebeurt op mijn account, maar mijn gebruikersnaam is niet mijn eigen naam (net zoals op Bokt zeg maar). Ik heb wel de optie openstaan om contact met mij op te nemen, en zal ook zeker geen negatieve recensie schrijven als ik ter plekke niets over het mindere punt/de klacht heb gezegd.

Ik kijk zelf vaak naar reviews, maar neem ze wel met een korreltje zout. Sommige mensen hebben altijd wat te klagen en anderen vinden dan weer dingen leuk die ik absoluut niet zou waarderen. Maar de tendens kun je zeker wel uit de reacties halen, zeker als er wat vaker gerecenseerd is.

Echt ‘Anoniem’. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Thuisbezorgd kun je echt ‘Anoniem’ zonder enige vorm van account zeg maar een review plaatsen. Ik weet dat dat bij Iens en Couverts bijvoorbeeld niet zomaar kan, Iens is volgens mij alsnog wel iets registreren en Couverts alleen vanuit een reservering :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:37

Ok, duidelijk.

'Echt' anoniem recenseren doe ik dus nooit.....
Ik vind het persoonlijk een meerwaard hebben als de reviews nog enigszins gekanaliseerd worden (zoals bij Tripadvisor en Iens), zodat mensen niet helemaal vanuit de emotie een mening op de site 'knallen'.

Wel positieve recensies onder je naam zetten maar anoniem blijven bij een negatieve lijkt me niet zinvol. Je wilt toch of helemaal niet te achterhalen zijn, of wel (of beperkt), waarom zou je hier voor kiezen?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:40

Ik kijk voor reviews bij zaken als bv een schoenmaker. Moest bv mijn laarzen laten innemen maar ik wilde het niet laten verzieken als ik hier op bokt lees hoe vaak dat al gebeurd is... Heb zo een super fijne gevonden die mijn laarzen heel netjes ingenomen heeft. Heb ook een review achtergelaten daarna, niet anoniem overigens. Anoniem kan net zo goed van de zaak zelf zijn... Of een slechte van de concurrent. Dus anonieme reviews negeer ik sowieso als ik ze lees.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:41

Nou ja, dat is dus mijn vraag ook aan de rest van de mensheid :P

Ik heb hier op mijn werk ineens heel veel mee te maken en gezien ik er nu erg dichtbij sta en een aantal dingen mij opvallen wil ik graag wat info inwinnen hoe of wat :D Dus zodoende!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:42

Ik snap het. Maar mensen kunnen hier niet anoniem reageren he, dus weet niet of je de doelgroep bereikt :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:43

Nee maar ja, wie zegt dat niet half Bokt anoniem reageert :Y) Muhahahaha.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:54

Ik plaats reviews onder mijn eigen naam en bekijk reviews van campings/appartementen/hotels waar we eventueel heen gaan.

Mijn vriend werkt als chefkok en krijgen afentoe negatieve reviews waarvan ze niet kunnen kloppen. Soms hebben ze iets gegeten wat die dag niet geserveerd was of geven ze aan met 8 geweest te zijn en hebben ze helemaal geen 8tje gehad o.i.d. Ik vraag me weleens af hoe serieus we reviews moeten nemen. Geheel anoniem is een mooie gelegenheid om de concurrent slecht neer te zetten.

Het is ook vaak jouw beleving en een moment opname.

Bij de aanschaf van een duur apparaat bekijk ik ook de reviews maar ik laat me er niet door lijden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:00

Als ik een review plaats, doe ik dat met mijn eigen naam.

Bij sommige kledingwinkels (Esprit) krijg je het verzoek om een review te geven op een gekocht product.
Dit doe ik braaf onder eigen naam.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:22

Ik plaats zelf eigenlijk nooit reviews maar ik zoek eigenlijk wel vaak op Facebook als bijvoorbeeld een webshop waar ik iets wil kopen mij niet bekend is. Verder kijk ik voor hotels en dergelijke op TripAdvisor en Zoover, alleen moet je altijd goed door de azijnpissers heen kijken die altijd wat te zeuren hebben. Ik vind het altijd wel een fijne zekerheid :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:29

Bij thuisbezorgd kun je anoniem reageren (voor zover ik weet kunnen noch het restaurant, noch andere gebruikers zien wie je bent) maar je krijgt die optie wel alleen als je een bestelling hebt geplaatst. (Dat maakt dus in elk geval dat een concurrent niet zomaar zinloze reviews kan plaatsen.) Zelf laat ik mijn naam dan niet weergeven, dat gaat niemand wat aan. En dat terwijl mijn reviews meestal neutraal-positief zijn.

Helemaal anoniem (dus zonder account of herleidbaarheid of wat dan ook) maakt de kans op fraude wel wat groot. Van de andere kant kan te weinig anonimiteit er ook toe leiden dat mensen alleen maar positieve dingen durven te schrijven. Ik meen dat er een rechtzaak geweest is van een garagehouder die eiste dat een negatieve review verwijderd werd, of dat 'ie anders graag een stevig woordje met de plaatser wilde spreken. Anonimiteit is dan belangrijk als bescherming, want anders krijg je nog geen goed beeld.

Ergens daartussen moeten we een balans vinden.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:38

Ah, hier komen we dus de potentiële azijnpissers tegen! (Grapje!!!) :+
Om op je vraag antwoord te geven: nooit anoniem. Daar kan de eigenaar van een bedrijf namelijk minder mee en de stelt ze niet in de gelegenheid om, indien gewenst, persoonlijk contact op te nemen. Anoniem durven mensen wel lekker te zeuren, heel laf vind ik dat.
Ik plaats overigens alleen positieve reviews, als iets niet bevalt en ik zit er mee geef ik het ter plekke aan.

Ik heb net zoals Palmera niet zulke beste ervaringen met recensie sites.

Er valt zeer makkelijk misbruik van te maken (ander e-mailadres opgeven en je kunt een nieuw account aanmaken. Ja, weleens getest :D ).

Werk zelf in een hotel en mijn vriend is restaurant eigenaar. Heb liever dat mensen direct een 'klacht' uiten dan achteraf online als je er niets meer mee kan. Waardeloos is dat. En oh wee als je een 'klacht' niet naar behoren oplost. Mensen durven online dan compleet op je los te gaan.

Ja, het kan mooi en opbouwend zijn. Meestal is het vooral gezeur wat men erop gooit. Moet overigens zeggen dat ik wel graag de recensies van booking.com lees. Daar kun je alleen een recensie plaatsen als je via booking.com geboekt hebt en er dus ook echt bent geweest. En als er steeds iets terugkomt op de recensies, dan durf ik ervanuit uit te gaan dat dat klopt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:42

Ik heb het idee dat mensen die echt anoniem willen blijven zich bijna altijd onbeschoft gedragen. Ze verschuilen zich achter de veilige anonimiteit. Ik zou een slechte anonieme review dan ook niet betrouwbaar vinden, eerder een soort wraak of getroll.

Zelf geef ik ook reviews op Tripadvisor en die zijn neutraal. Met ander woorden: eventuele minpuntjes stip ik wel aan en pluspunten ook, maar het is nooit een helemaal juichende of helemaal neerhalende review, maar gewoon to the point. En ik zeg vooral dat IK dit of dat prettig of onprettig vind, niet dat het zo IS. Omdat ik vind dat belevingen persoonlijk zijn. Ik geef als mijn moeder mee is geweest aan dat die slechtziende en stokoud is. Dus hoe toegankelijk het is en hoe behulpzaam het personeel komt dan ook aan bod. Heeft een ander misschien ook weer wat aan. Ik lees ook eerst wat anderen zeggen.
Zo stond er van een hotel waar ik geweest was van mensen die last hadden gehad van het treinverkeer. Daardoor heb in mijn review als tip erbij gezet dat als je geen last van treinverkeer wilt hebben, je aan de kant van de rivier een kamer moet vragen... Ik heb er nl geen last van gehad.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:46

Ik hoef niet zo nodig met voor- en achternaam op een website te staan. Ook niet bij reviews.
Ik kies vaak voor mijn voornaam of gebruikersnaam.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:02

DominiqueDG schreef:
Om op je vraag antwoord te geven: nooit anoniem. Daar kan de eigenaar van een bedrijf namelijk minder mee en de stelt ze niet in de gelegenheid om, indien gewenst, persoonlijk contact op te nemen.

Maar misschien heeft ook niet iedereen de behoefte. Zelf heb ik eigenlijk geen ingrijpende reviews geplaatst, maar er zijn wel wat situaties dat er wat mij betreft ook niets meer gezegd hoeft te worden. Een review zou dan alleen maar zijn om anderen te waarschuwen, en ik zou er dan echt helemaal geen behoefte meer aan hebben dat men ineens nog contact op gaat nemen met excuses. Soms is dat te laat.

Dit is een balans. Soms is een klacht een punt waarop je dingen op kunt lossen, maar soms heb je als aanbieder ook gewoon al meerdere kansen gemist. Structureel trage bediening bv, dat is iets dat je als horecaondernemer zelf moet controleren, en niet moet wachten tot de klanten gaan klagen, want dan ben je te laat. Ik ben namelijk niet gekomen voor een avondje 'beoordelen hoe men bedient en daar assertief over te zijn' maar ik wil gewoon dat het leuk is.

En dat zou iets zijn dat niet voor mij opgelost hoet te worden door een extra drankje ofzo, maar door te zorgen dat de kwaliteit als geheel beter is.

Overigens geldt dit voor horeca, maar zeker ook voor de klantenservice van veel bedrijven, die pas iets gaan ondernemen als je een klacht op twitter of facebook of klacht.nl zet, ze handelen dan klachtgestuurd. Maar in vrijwel al die gevallen is er allang contact geweest met het bedrijf en wordt daar niets mee gedaan. Die houding vind ik in elk geval heel storend.

Citaat:
Anoniem durven mensen wel lekker te zeuren, heel laf vind ik dat.

Het is makkelijk om anonieme gebruikers in die hoek neer te zetten, en dat wordt ook vaak gedaan, maar de werkelijkheid is genuanceerder. Sommige mensen vinden die anonimiteit inderdaad fijn om lekker negatief te zijn. Andere mensen zijn ook flink aso onder hun eigen naam (kijk wat er soms op facebook aan rotzooi langskomt. Gewoon door mensen met een openbaar profiel en al.) Maar sommige mensen willen met goede reden niet hun naam geven (en doen alsof die mensen laf zijn is een makkelijke manier om hun kritiek te negeren.) En andere mensen willen ook bij positieve kritiek niet herkenbaar zijn.

Het is een lastige balans om te zorgen dat mensen die negatieve ervaringen genoeg ruimte krijgen om dat laagdrempelig te delen, zonder dat het een spelletje vrij schieten wordt. En dat de beoordelingen dus ook goed kloppen met de werkelijke kwaliteit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:12

Ik lees wel eens recensies, maar ik lees wel de slechte recensie flink door en bepaal op basis van de inhoud of het een terechte klacht is. Soms staat er zoveel onzin tussen of dingen die niet terecht zijn of die je van te voren kan weten. Dan moet je er ook niet over klagen. Ik heb wel eens dingen links laten liggen, maar ook vaak zat gezegd we proberen t gewoon. Je vindt nl. overal wel een slechte review van. En dan beoordeel ik het liever zelf.

Ik let er niet op of het anoniem is of niet. Maakt mij weinig uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:16

Ik kijk meestal naar het geheel. Een enkele slechte recensie zou mij niet storen. En bij sommige rammelt het verhaal zo dat ik ze ook wel kan negeren. Maar als bepaalde dingen over langere tijd genoemd worden, dan maakt dat wel uit voor mij.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:31

positief of negatief ik doe het altijd anoniem. of met soort gebruikersnaam. nooit mijn eigen.

ik lees ze altijd maar paar negatieven tegen over veel meer positief.. dan ga ik ernog heen, er zijn altijd zeikerds..

zoals laatst een over ee hotel..de gordijnenen waren niet passend bj de kamer, of het behang van de gang is outbollig.. sommigen moeten steeds iets te zeuren hebben.

ik doe het anoniem omdat niemand het hoeft te weten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:44

Christiene schreef:
positief of negatief ik doe het altijd anoniem. of met soort gebruikersnaam. nooit mijn eigen.

ik lees ze altijd maar paar negatieven tegen over veel meer positief.. dan ga ik ernog heen, er zijn altijd zeikerds..

zoals laatst een over ee hotel..de gordijnenen waren niet passend bj de kamer, of het behang van de gang is outbollig.. sommigen moeten steeds iets te zeuren hebben.

ik doe het anoniem omdat niemand het hoeft te weten

Niemand hoeft wat te weten? Jou mening? Maar als er bijvoorbeeld iets fout gegaan is oid kan een bepaalde instelling, wanneer jij anoniem plaatst, je ook bijvoorbeeld geen vergoeding o.i.d aanbieden. Dat is dan wel weer de andere kant van het verhaal. Zou je dat niet op prijs stellen vanuit een bedrijf bijvoorbeeld?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:54

@Courses: ik vind dat wanneer een gast/klant een vergoeding o.i.d wil direct de klacht kenbaar moet maken. Of in ieder geval zo snel mogelijk.

Eten niet lekker/goed? Dan meteen zeggem. Dan kan er vaak wat aan de rekening gedaan worden.

Kom je thuis met een broek en er blijkt een scheur in te zitten? Dan breng je die broek toch terug! En gegarandeerd dat je een nieuwe krijgt of je geld terug.

Maar later op internet je gal spugen en dàn nog wat verwachten ook? Nee hoor, ik denk niet dat het zo werkt. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:59

Ik vind het altijd een beetje kansloos als mensen achteraf op internet gaan zitten zeiken, als er iets niet goed is of mist kun je dat toch gewoon aangeven als je er bent? Heb je nog grote kans ook dat het wordt opgelost.

Laat zelf eigenlijk nooit reviews achter en lees ze ook vaak niet, de reviews die ik nog het meeste lees zijn die over films :+
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-07-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:59

Palmera schreef:
Dan breng je die broek toch terug! En gegarandeerd dat je een nieuwe krijgt of je geld terug.

Niet 'gegarandeerd' hoor - soms moet je daar best moeite voor doen.

Citaat:
Maar later op internet je gal spugen en dàn nog wat verwachten ook? Nee hoor, ik denk niet dat het zo werkt. ;)

Wie zegt dat iemand nog wat verwacht?

Overigens, met termen als 'gal spuwen' geef je wel een bepaalde lading aan kritiek, maar soms kan dat het ook heel terechte, onderbouwde kritiek zijn die geplaatst wordt om anderen te informeren. Sommige mensen met kritiek hebben gewoon een totaal valide punt.

Als je negatieve kritiek alleen als de vijand ziet, blijft het frustrerend. Maar je kunt het ook gebruiken om in elk geval een beetje mee te krijgen hoe je klanten zaken ervaren, ook als ze dat niet rechtstreeks zeggen. Dat betekent niet dat klanten dus altijd gelijk hebben, maar het kan wel inzicht geven in hoe mensen dingen ervaren.