Mijn zus word in augustus geopereerd en daarna is ze 2 weken uit de running. Dit heeft ze aangegeven op haar werk, en dus gezegd dat ze die 2 weken ziek is en niet kan werken.
Nu vind haar baas dat ze maar vakantie dagen op moet nemen want hij wil haar niet ziek melden. Dit kost hem veel geld, omdat hij de eerste 2 weken zelf moet betalen (eigen risico).
Mag dit zomaar? Je betaald toch zelf ook voor een ziektekosten verzekering op je werk via je loon?
Dat het hem geld kost snappen we, maar de operatie moet gebeuren en daarna moet ze gewoon die 2 weken rust hebben. Vervangende werkzaamheden zijn ook niet mogelijk. Is het normaal dat je hier vakantie dagen voor inlevert?
Nee het is medisch noodzakelijk, en het valt ook nog mooi in een tijd dat het niet super druk op haar werk is. De datum prikt het ziekenhuis natuurlijk, maar dit komt qua periode ook nog het beste uit.
Mijn tip is om Douraque ( excuses als ik het verkeerd schrijf) of Floortje M even een berichtje te sturen.
Naar wat ik van het recht heb gezien zijn er diverse mogelijkheden. Allereerst is er een Cao van toepassing waar je bij betrokken en aan gebonden bent? Zo ja dan geldt die. Anders het bw 7 titel 10 uit mijn hoofd. Dan kan het zo zijn dat de eerste paar dagen voor jezelf zijn. Die moet je dus zelf betalen. Daarna betaalt de werkgever het loon voor 104 weken (=2 jaar) door. De precieze regelingen zou ik voor je op moeten zoeken.
jorika1986
Geplaatst: 17-07-15 19:48
Nee wat hier gebeurd mag absoluut niet! Een werkgever mag jouw niet verplichten zoveel vakantie op te nemen. Met uitzondering van enkele dagen per jaar. (de vrijdag na een feestdag wil wel eens een verplichte dag zijn)