Waarom zoveel woningen te koop eexterveen, veendam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Waarom zoveel woningen te koop eexterveen, veendam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:07

Het viel me op zoek naar iets anders op dat er heel erg veel woningen goedkoop te koop staan in eexterveen, eexterveenskanaal (semstraat) en veendam. Heeft iemand een idee waarom eigenlijk?

Winged

Re: Waarom zoveel woningen te koop eexterveen, veendam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:08

Geen werk, lange reistijd.... Vergrijzing, misschien gesloten basisscholen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:14

Zo erg veel? Alleen op een straat kom ik al ruim 20 woningen tegen. Wij zitten hier ook in een vergrijzend gebied maar zoveel staat hier niet te koop.

Edit even geteld 36 woningen op een stuk van 5 km in een straat. :oo

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:16

Nja het zijn maar een paar mogelijke opties. Woon zelf midden in Drenthe en ik zou zelf echt niet in die dorpen willen wonen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:17

Wat is de reden dan, desnoods per pb dat is me ook best. :j ben er best wel nieuwsgierig naar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:18

Geen idee ;) Zoals ik al zei: Mogelijke opties. Er zijn zoveel dorpen in het noorden die langzaam uitsterven. Dat is al járen het geval bovenin Groningen bijvoorbeeld. Zelfs al voor die bevingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:17

Ik heb juist het idee dat mensen steeds vaker landelijk willen wonen. Ik woon ook in een klein dorpje in the middle of nowhere met niks meer dan een cafe en een frituur.. toch staan er weinig woningen te koop en degene die te koop staan en in redelijke staat zijn worden snel verkocht.. Er zijn zelfs een aantal nieuwbouwhuizen sinds een aantal jaar.

Als je een kaartje met de aardbevingen van gaswinning bekijkt dan zie je toch dat dat gebied ook getroffen wordt. Dat lijkt me de reden dat er niemand wil wonen eigenlijk..
Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:19

Ik dacht ook meteen aan de aardbevingen die er zijn, huizen beschadigen, risico is aanwezig. En daarnaast is er in de omgeving niet het meeste werk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:21

Eexterveenschekanaal zijn niet alle plekken even prettig om te wonen.
De buurt is stroef en je moet er tussen passen.
Annerveenschekanaal, heb ik hiervoor gewoond. Ook daar moet je tussen passen en gezellig mee doen om acceptatie te krijgen.
Ben je net even anders, of denk je net even anders dan de rest, dan komt de roddelbrigade om de hoek en hop je hoort er niet meer bij.
Daarnaast hebben ze in Annerveenschekanaal sinds kort een begeleidwonen centrum gebouwd in de Ellenshoek, als ik mijn oma zo mag geloven. Waardoor daar een soort sfeer is ontstaan.
Mensen willen daar ook weg.

Wildervank valt dan weer mee, is wel heel erg geweest, maar ik zie steeds meer bordjes verkocht op staan.

Veendam... ik heb geen idee waarom...! Echt niet!
Kennisen zijn verhuisd, omdat ze juist wat meer land om het huis wilden. En dat is gelukt!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:25

Er zijn hier geen/nauwelijks aardbevingen, het risico hierop is klein. wel zijn in de omgeving plannen voor grote windmolenparken, zowel bij veendam (N33) als eexterveen (Boerveen) . Je loopt bij het kopen van een woning risico op een woud van 200 meter hoge windmolens in je voor of achtertuin (of beide) . Ook is deze streek een krimpgebied, waarbij rekening wordt gehouden met een teruglopend inwoneraantal in de komende jaren.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:27

8nnemiek schreef:
Ik heb juist het idee dat mensen steeds vaker landelijk willen wonen.

Probleem is alleen dat mensen die graag landelijk willen wonen, ook op zoveel andere (meer aantrekkelijke!) plekken in Nederland kunnen wonen. Door alle redenen die hier in dit topic genoemd worden heeft het landelijke wonen in noord-oost Groningen een slecht imago gekregen - ongeacht of dat nu terecht of onterecht is.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:27

Szan schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb juist het idee dat mensen steeds vaker landelijk willen wonen.

Probleem is alleen dat mensen die graag landelijk willen wonen, ook op zoveel andere (meer aantrekkelijke!) plekken in Nederland kunnen wonen. Door alle redenen die hier in dit topic genoemd worden heeft het landelijke wonen in noord-oost Groningen een slecht imago gekregen - ongeacht of dat nu terecht of onterecht is.

Eexterveen ligt in Drenthe..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:30

Excuus, ik was duidelijk niet helemaal wakker :D

Edit: neemt niet weg dat mijn punt wel blijft staan - dit imagoprobleem treft de regio, en stopt niet ineens bij een administratieve provinciegrens.
Laatst bijgewerkt door Szan op 17-07-15 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:31

toevallig via meeden gereden? daar staan een hele boel huizen 'te koop' bij makelaar moorlag.
dat is niet echt maar een protest tegen de windmolens :P

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:31

De hele omgeving hier (oostgroningen) is zo dramatisch. Alleen echt mooie plekjes verkopen nog, de rest raak je haast niet kwijt. Het is gewoon een erg arm gebied, werkeloosheid is ook ernstig hoog. Je trekt hier dus echt niet heen om er beter van te worden! Sterker nog, het gebied trekt leeg...
Veendam ligt niet echt in aardbevingsgebied, maar mensen zijn er wel erg huiverig om. Ik vind het een leuk stadje, voel me er goed thuis. Het blijft wel stug groningen natuurlijk, daar moet je ook wel tussen passen.
Maar overal zie je gewoon de aftakeling. Heel veel prachtige oude huizen hier, maar niemand heeft het geld of de wil om die te renoveren. Ik vind het echt heel jammer want dit hele gebied heeft zoveel potentie! Als mensen dat nou eens zouden zien!

Ik denk wel dat het ook te maken heeft met slechte reputatie. Toen wij hierheen verhuisden (alteveer, tussen veendam en stadskanaal in) verklaarden mensen ons voor gek. Hier wil je toch niet wonen??! Nare stugge mensen, overdreven christelijk, geen werk.... Allemaal dingen die we hoorden. Nou, dat christelijke merken we alleen op de prettige manier hier, werk hangt gewoon heel erg af van de branche waar je in zit en nare mensen? Ik voel me heerlijk hier en vind juist iedereen heel vriendelijk en nuchter. Ik ga hier ook echt niet meer weg! Ben blij dat ik niet naar al die zogenaamde adviezen heb geluisterd, dan had ik dit heerlijke plekkie niet gehad.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:33

Maar Eexterveen ligt al wel dicht tegen Groningen aan, voor ons een reden om daar niet naar een woning te zoeken. Meestal toch een ander soort mensen en daar moet je inderdaad tussen passen. Wij kijken ook meer naar Midden-Drenthe.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:35

Tja oost-groningen loopt al jaren leeg. Net zoals noord groningen delfzijl enzo. Ik woon zelf in sauwerd wat gelukkig heel dicht bij de stad is maar wel ten noorden van groningen. Gelukig geen leegloop hier, maar hoe verder je naar boven gaat hoe erger het wordt en dat is met oost-groningen net zo volgens mij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:38

Daar had ik ook nog niet aan gedacht, het windmolenpark naast de N33.
Tjah, daar zitten weinig mensen op te wachten.

Hier in wildervank zijn ze druk plezig om nieuwe 2 onder 1 kap woningen te bouwen.
Van mij hoeft het niet, als ik zo om me heen kijk.

Heb 17 en een half jaar in Annerveenschekanaal gewoond, en woon nu in Wildervank.
In annerveenschekanaal waar ik woonde, hadden we beste landerijen achter onze tuin. En voor ons een boerderij. Links en rechts buren, en thats it!
Heerlijk!

Nu heb ik voor buren, achter buren, aan beide kanten ook buren!
Maar als je in hartje veendam woont, heb je OVERAL buren!!

Mochten wij ooit weer verhuizen, dan zoeken wij de rust op...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 11:38

Kijk windmolens verklaart al een hoop. :j begeleid wonen zijn mensen idd ook vaak allergisch voor.
En stugge bevolking waar je mee moet doen voor acceptatie brr nee dank je. Dan haak je vanzelf ook weer af. Daar kom je pas achter als je er woont. Hebben wij helaas ook al eens meegemaakt. Niet leuk. Veel woningen die te koop staan is juist het lagere segment en sommigen duidelijk van jongere gezinnen ook. Zeker niet alleen woningen van ouderen.

En de aardbevingen dat gebied lijkt mee te vallen, af en toe hooguit 1,5 of zo, niet echt heel schokkend (hihi) en te vergelijken met passeren van een zware vrachtwagen

Kwa bevolking kan, wij zijn destijds zonder dat we het wisten midden in een zwaar gereformeerde buurt terecht gekomen. Geen pretje :n heb er nu bijna 12 jaar later nog een tik van overgehouden van instinctief geen dingen doen op zondag vanwege heftige reacties van buren.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-07-15 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:39

Laatst bijgewerkt door Roodvos op 17-07-15 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:39

Naath86 schreef:
Maar Eexterveen ligt al wel dicht tegen Groningen aan, voor ons een reden om daar niet naar een woning te zoeken. Meestal toch een ander soort mensen en daar moet je inderdaad tussen passen. Wij kijken ook meer naar Midden-Drenthe.

Ander soort mensen dan in Midden Drenthe?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:40

martichr schreef:
Naath86 schreef:

Ander soort mensen dan in Midden Drenthe?

Jup, de nazaten van Ellert en Brammert wonen daar :+ .

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:42

Ander soort mensen dan in Midden Drenthe?[/quote]

Jup, de nazaten van Ellert en Brammert wonen daar :+ .[/quote]

:D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 11:44

Het kaartje geeft het blauwe gebied idd aan waar ik al die huizen te koop heb gezien, de Semstraat (eextreveenskanaal) loopt zo ongeveer leeg. Verklaard alleen niet Veendam de ingaande weg vanaf eigenlijk de semstraat wel parallel aan de n33

O jee ellert en brammert. Verraad wel je leeftijd. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:47

Snap nooit zo goed wat mensen tegen windmolenparken hebben eigenlijk := Zo lang ze niet daadwerkelijk ín je achtertuin staan. Waar windmolens staan kan geen lelijke nieuwbouw worden geplaatst, dus ik zou het juist als voordeel zien :))
Vanuit mijn raam zie ik ook een windmolenpark, maar ik heb er geen last van.

(Gereformeerde) christenen is dan weer wat anders, daar ben ik zwaar allergisch voor :Y)