Raar bericht van Bol.com, namens GGN

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Raar bericht van Bol.com, namens GGN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:35

Misschien zijn er bokkers die hetzelfde hebben meegemaakt als ik.
Ik ben gebeld op mijn mobiele nummer, en er is een voicemail achtergelaten. Daarnaast is er een sms naar mij gestuurd. Volgens hen staat er een bedrag open van 92 euro (overigens op een heel andere achternaam), van bol.com, namens GGN (volgens mij is dat een deurwaardersbedrijf). Zij noemen daarna een rekeningnummer waarop ik het bedrag kan storten. Volgens mij is dit dikke spam. Ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt die je op deze manier benaderd. Daarnaast heb ik een heel andere achternaam, en heb ik helemaal niks besteld voor dit bedrag. Hij heeft ook een heel raar telefoonnummer. Die begint met 088.

Wat kan ik nu het beste doen :) . Ik ga het uiteraard niet overmaken, maar ik zit er wel over te denken om terug te bellen.

BigOne

Re: Raar bericht van Bol.com, namens GGN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:37

Gewoon het nummer uit je gesprekken verwijderen, dit is gewoon oplichting.

fleurtjeuh

Het beste is even googelen op het telefoon nummer en de namen die genoemd worden.
Even kijken wat er omhoog komt, hoogst waarschijnlijk is dit inderdaad nep.

Jasmijn159

Niet terug bellen!

Wel melden bij de politie en bij bol.com.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:38

088 is tegenwoordig een vrij algemeen nummer, veel instanties hebben dit.

Maar verder verkeerde achternaam jammer dan, hooguit een sms sturen dat je die persoon niet bent. Maar eigenlijk beste is liefdevol negeren.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:39

Een mailtje naar bol.com sturen en vragen of dit van hun komt. Neem aan dat het spam is maar dan kan bol.com misschien een waarschuwing op hun site zetten oid :)
En als het geen spam is kunnen jullie het probleem oplossen via bol.com.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:40

GGN is een incassobedrijf en zij hebben wel een 088-nummer, dus het is geen spam. Ik denk dat er gewoon een vordering openstaat. Ik zou morgen even terugbellen en je post nog eens nalezen op een sommatie.

Wel goed laten informeren en evt. laten weten dat je wacht op een sommatie per brief, GGN is nogal goed met fouten..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:41

Denk even na: geef jij je telefoonnummer aan een (internet-)winkel? Zo nee, dan kan er toch nóóit gebeld worden? Want bol moet dan toch jouw nummer hebben gegeven aan het incassobureau?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:46

Er wordt praktisch altijd gevraagd naar je 06 als je een internet bestelling doet hoor.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:47

Nee, ik heb mijn telefoonnummer niet gegeven. We hebben zojuist Bol.com gebeld, we hebben geen enkele achterstallige betaling op ons adres, daarnaast is het doorgegeven rekeningnummer niet van Bol.com. Zij gaan het verder uitzoeken via een fraude afdeling... Waren er niet erg blij mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:49

Iris82 schreef:
Er wordt praktisch altijd gevraagd naar je 06 als je een internet bestelling doet hoor.

Ik heb mijn nummer nog nooit opgegeven, en ik doe het niet ook. Nog nooit daardoor niets kunnen bestellen. En als mijn telefoonnummer verplicht zou zijn om ergens iets te kunnen bestellen, dan kunnen ze het zonder mijn klandizie stellen. Zolang ik bij de Hema kan winkelen zonder dat ik mijn 06 hoef te geven, moet ik dat elders ook kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:53

Dat is een mooi snelle reactie van bol. Hopelijk komen ze er snel achter en kunnen ze dit stoppen. De fraudeurs worden met de dag slimmer zeg.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:57

We gaan morgen GGN nog even bellen, die zijn nu gesloten. Misschien heeft er iemand mijn telefoonnummer opgegeven bij een bestelling die hij niet betaald heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:58

Heb 2 maanden geleden een vriendelijk doch zeer dringend verzoek van Intrum Justitia gehad via de mail om een oude rekening van Libertel te voldoen. :o?
Denk dat dit bellen en sms'en een nieuwe variant is van phishing.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:02

Libertel die lopen dan een beetje achter hihi.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:20

Wees dan wel slim TS, en bel niet het nummer uit de sms en voicemail. Maar zoek deze zelf op via de officiële website van GGN. Ik heb ook wel eens gehoord dat de oplichters iets kunnen met je belgegevens oid als je een nummer van hun belt. Het kan zijn dat dit echt GGN is hoor, maar beter ff checken voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:22

Ga er maar vanuit dat incassobureaus altijd schriftelijk communiceren en niet over de mail/telefoon.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:25

Ik werk in de deurwaardersbranche. Toevallig heb ik onlangs contact met GGN gehad omdat er ook een andere SMS van hen in omloop is (over een no show bij een ziekenhuis in Putten). Zij gaven toen ook aan nooit debiteuren per SMS te benaderen. Maak je dus maar niet te druk. Ik denk wel dat GGN het waardeert als je ze even laat weten dat deze SMS ook in omloop is.

Ze zijn fanatiek met dit soort berichten deze tijd. Blijkbaar is er toch echt geld mee te 'verdienen'.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:25

Niet terugbellen!! Incassobureaus gaat vaak schriftelijk en anders bellen ze je wel eens. Maar je word eerst altijd er schriftelijk van op de hoogte gesteld. Als je het zeker wil weten zou ik het officiële nummer van de site van ggn bellen en dan navragen. Dat weet je het zeker en is het sowieso veilig

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:32

Incassobureau's zijn toch wettelijk ook verplicht om een vordering schriftelijk te doen? En dus sowieso niet per mail en al helemaal geen sms.
Maar ongetwijfeld zullen er mensen zijn die in paniek toch maar betalen zonder verder te kijken. En daar gokken de oplichters op natuurlijk. Net als die mails/telefoontjes die zogenaamd van banken zijn waar om pincodes etc wordt gevraagd.

Zou idd dat kantoor ook maar even inlichten dat er vanuit hun naam weer oplichtings mailtjes/smsjes rondgaan. Zullen ze niet blij mee zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:33

Hmmm welk 088 nummer was dat, wij zijn laatst ook gebeld, toch eens nazoeken of het wel klopt.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:44

karuna schreef:

Libertel is nooit van de markt gegaan. De handelsbenaming is nu Vodafone Libertel N.V. en het netwerkbedrijf is nog altijd LibertelEricsson ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:46

Choiix schreef:
karuna schreef:

Libertel is nooit van de markt gegaan. De handelsbenaming is nu Vodafone Libertel N.V. en het netwerkbedrijf is nog altijd LibertelEricsson ;)

En de laatste was vroeger in de jaren 70 en 80 een leverancier van onderdelen voor telefooncentrales .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:47

Zowel bol als GGN zal nooit een voicemail bericht inspreken.
Zou wel even een mailtje naar beide bedrijven doen zodat zij hiervan weten, en verder niet op deze oproep reageren!