Duitsland bokkers gezocht..verzekeringen, gas, water enz...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Duitsland bokkers gezocht..verzekeringen, gas, water enz...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:49

Hallo allemaal.

Beetje lange titel :), maar ik ben op zoek naar ervaringen e.d van mensen die in Duitsland wonen of misschien net zijn geëmigreerd.

Via de zoekfunctie werd ik niet veel wijzer, ook heb ik mij aangemeld op een forum speciaal voor Nederlanders die naar Duitsland verhuizen. Ook daar krijg ik geen duidelijke antwoorden.

Even een verhaaltje waar het om gaat:
Als alles meezit verhuizen wij op 10 oktober naar een prachtig huis/landhuis in de omgeving van Uelsen.
9000 m2 grond, huis is zo'n 250m2 groot.
2 grote schuren, 1 voor mijn paard en zijn toekomstige maatje, de andere voor mijn man z'n hobby's.

- wie kan mij meer vertellen over gasprijzen. Er staat een gastank in de tuin van 4800 liter.
Hoe vinden we een leverancier zonder meteen de duurste aangeboden te krijgen :D

- tv. Er staat een schotel in de tuin.
Wat is een goede en voordelige provider om een tv abonnement bij af te sluiten?
ik zou het fijn vinden om iig een aantal nl zenders te kunnen ontvangen.

- Elektra. Zijn er net zoals in NL verschillende leveranciers voor elektra en kun je net zoals hier vergelijken en de voordeligste afsluiten?

-autoverzekering. Zelfde vraag als elektra eigenlijk. Welke is goed en voordelig.

- weide. De volledige weide moet nog afgerasterd worden. Is het beter in DL op zoek te gaan naar weidepalen en afrastering of in NL?

- Iemand die een leverancier weet die goed paardenhooi verkoopt (en balen vlas)

Ook zou ik willen weten wat jullie gemiddeld kwijt zijn aan gas/water/elektra.
Kosten van de autoverzekering (WA/all risk)
Natuurlijk is hierbij belangrijk:de gezinssamenstelling, hoe oud de woning is en hoeveel m2 de woning is.
Ons gezin bestaat uit 5 personen. Kids 3/5/8 jaar oud. Momenteel 1 paard en 1 hond.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.
Ik ben ervan bewust dat er natuurlijk prijsverschillen zijn per regio.
Het gaat mij om gemiddelden.

Edit: mocht je zelf nog zaken weten waar we rekening mee moeten houden, dan hoor ik dat natuurlijk ook heel graag.

Monica72

Re: Duitsland bokkers gezocht..verzekeringen, gas, water enz...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:02

Ik heb al m'n verzekeringen bij Allianz absoluut geen goedkope verzekering maar wel 1 met service.

Voor alle 3 je kinderen moet/kun je in duitsland kinderbijslag aanvragen voor je verhuist even een uittreksel geboorte register en aanvragen is zo'n 50 euro per maand per kind extra die je krijgt.

Hooi kun je het beste gaan vragen bij de boer in de buurt dan weet je waar het vandaan komt en meestal komen ze het ook nog voor je brengen.

Gas/elektra hebben wij van EWE is ook niet goedkoop en superslechte service dus daar kan ik je verder niet bij helpen.

Water gaat gewoon via het waterversorgingverband.

prijsverschillen tussen hout en afrastering Ned/duitsland is er vrijwel niet dus kun je gewoon in duitsland aanschaffen
houtenpalen gewoon bij een zagerij bestellen/kopen is goedkoper dan bij een bouwcentrum.

let op want bijv de verzekeringen van je huis lopen door in duitsland word alleen overgeschreven op jullie naam dus zelf een verzekering uitzoeken en zij kunnen het voor je opzeggen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:11

Bedankt voor je antwoorden :)

Duits kindergeld had ik al gevonden inderdaad. Waar vraag je dat aan?

Verder staat het huis helemaal buitenaf tussen de landbouw dus een boer vinden met hooi moet dan denk ik geen probleem zijn.
Alleen heb ik weinig verstand van wat nou goed hooi is aangezien ik al 6 jaar op pension sta.

Welke verzekeringen hebben jullie lopen bij Allianz?
Auto, wa, inboedel e.d?

Kan je mij vertellen wat je gemiddeld kwijt bent aan g/w/e (gezinssamenstelling en grote van de woning)

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:14

ff google voor de familliekasse bij jou in de regio :)

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:20

Dit zijn oudere huizen, en wij zijn de gehele dag thuis en de kinderen volwassen dus allemaal volledig computer muziek/telefoon etc kost veel wij zijn voor gas en elektra zo'n 500euro per maand kwijt, is wel voor 2 huizen.

ik heb een levensverzekering vanwege de hypotheek, inboel, glas/storm etc schade
Privathaftplicht, let op want je huisdieren en paard moet je apart verzekeren.
Ook heb ik op beide kinderen een ongevallen verzekering.

wbt hooi, heel simpel is eigenlijk gewoon even je neus erin stoppen ruikt het lekker is het goed hooi ;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:20

Gaan we doen.

Wij wonen trouwens nu in een simpele eengezins tussenwoning van 110 m2 en gaan naar een vrijstaande woning van 250 m2 :')
Vandaar dat ik benieuwd ben naar de kosten van g/w/e.
We betalen nu slechts 155 euro per maand dus ben benieuwd of ik rekening moet houden met het dubbele aan kosten.

Levensverzekering hebben wij nu ook ivm de hypotheek. We moeten nog even navragen of we deze kunnen 'meenemen ' naar ons nieuwe huis.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:23

ClaudiaHS schreef:
Gaan we doen.

Wij wonen trouwens nu in een simpele eengezins tussenwoning van 110 m2 en gaan naar een vrijstaande woning van 250 m2 :')
Vandaar dat ik benieuwd ben naar de kosten van g/w/e.
We betalen nu slechts 155 euro per maand dus ben benieuwd of ik rekening moet houden met het dubbele aan kosten.

Levensverzekering hebben wij nu ook ivm de hypotheek. We moeten nog even navragen of we deze kunnen 'meenemen ' naar ons nieuwe huis.

Ligt er natuurlijk ook aan hoe goed is de woning geisoleerd, bij mij niet zo best helaas...

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:30

Voor het vergelijken van verzekeringen, stroom, enz.. kan ik je check24.de aanraden. Daar vind je zo ongeveer alles

Qua kosten kan ik je niet echt helpen, geen gasaansluiting en nogal alternatief met een warmtepomp en een pelletkachel. Kan wel melden dat wij voor een verbruik tegen de 4000 kwh per jaar ongeveer 90 euro in de maand betalen. Water is nu 150 per jaar voor een verbruik tegen de 100 kuub (grote vijver :D )

edit: o ja, kijk of je voor je autoverzekering je schadevrije jaren mee kunt nemen, scheelt een hoop in de kosten

volgende o ja: weidezaun.info heeft veel aanbiedingen voor schrikdraad, weidepalen en alles om weiland heen
Laatst bijgewerkt door Annienke op 13-07-15 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:31

Wat leuk dat jullie naar Duitsland verhuizen :)
Ik zit nu op mijn mobieltje en ben de komende dagen weinig online maar als je dan nog specifieke vragen hebt wil ik je wel helpen. Zelf heb ik in Duitsland nooit op mezelf gewoond maar met de meeste "behörden" (overheidsinstanties) etc kan ik je wel op weg helpen.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:35

Hallo! Wat leuk dit topic! Wij (mijn vriend en ik) zijn ook aan het kijken om een huisje of appartement te huren in Duitsland alleen weten wij niet waar het geschikt is om als jong koppel heen te gaan (24 en 21) we willen ook niet midden in de stad wonen maar liever buiten af. Misschien zou iemand hier wat ideeën hebben?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:47

Annienke bedankt voor je antwoorden.
Met gasaansluiting hebben wij dan ook niets van doen omdat we een gastank in de tuin hebben.deze heeft uiteraard jaarlijks onderhoud nodig (tegelijk met de cv) en moet natuurlijk eens in de zoveel tijd bijgevuld worden.
wonen jullie ook buitenaf/vrijstaand?

Monica de woning is behoorlijk goed geïsoleerd gelukkig (die in DL) overal dubbel glas muur isolatie en vloer isolatie.

Carika ik zal het onthouden.
Gelukkig hebben we een Nederlands tussenpersoon die ook in DL woont dus die heeft ons ook al een stukje op weg geholpen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:49

[HK] De Duitslandbokkers stomen door naar deel 5!
Hier vind je je Duitse bokkers!
Net gas ingekocht a 0,36 cent exclusief de btw.
Is je gastank van jullie zelf of is het een huur? Anders zit je sowieso aan de verhuurder. Als hij van jullie zelf is kijk dan ook na of hij gekeurd is(TUV).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:53

De gastank is eigendom en net 2 wk geleden weer gekeurd :)
0.36 ct ex. Is een mooi bedrag :j
in welke regio zit je en waar heb je dit ingekocht ( bij wie)

Dat topic had ik laatst inderdaad gevonden maar er wordt voornamelijk over andere dingen gekletst haha.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:55

in dat topic kun je goed je vragen stellen :)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:58

Maar daar kun je je vragen wel stellen hoor! Komt omdat dat al langer met elkaar kletst, dus de meeste hebben hun verzekeringen e.d al geregeld maar zijn zeker niet te beroerd om antwoord te geven op de vragen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:07

Ga ik dat even doen :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:28

Gastank in de tuin is voor mij nieuw. Ken al veel grapjes van die Duitsers oa olietanks ed en maar weinig mensen die ook echt gas in huis hebben. Hier in de buurt zijn wij echt de enigste die een gasleiding hebben :+ maar een gastank die kende ik dus echt nog niet.
Kwa leverancier is het denk ik rondbellen. al kan het best dat ze dat gewoon in gebieden onderverdeeld hebben en er maar 1 aanbieder in jou omgeving zit die levert.
Wat de prijzen aangaat, zullen die voor een tank anders liggen dan voor een leiding, en daarbij heb ik echt geen idee hoeveel dat is. Dat is mijn wederhelft zijn afdeling :D Bij ons komt het gas, electra en water allemaal van de EWE, en wij betalen 340 euro per maand. Afrekening is net geweest. Ons huis is een boerderij en nog niet echt geïsoleerd. Wel giga muren erom en de ramen zijn wel dubbel glas. Inboedel is via de OLB bank en hangt aan de hypotheek rekening. WA verzekering voor ons, de paarden en de honden loopt via de R+V (Volksbank). En wij hebben ook nog een rechtsbijstand. Die kan ik ook alleen maar aanbevelen. De duitser is heel makkelijk om bij geschillen een advocaat erop te zetten. En dan is het wel fijn als je dat over kan laten aan je rechtsbijstand.

Schotel: als jij NL zenders wilt blijven ontvangen kan ik alleen maar aanraden een NL abbo af te sluiten. En zover ik weet doet Canal Digitaal tegenwoordig niet meer zo moeilijk met aansluitingen in het buitenland. Zou je eens moeten kijken bij hun op de site. Ik ken geen Duitse aanbieder die NL zenders in het paket hebben. Denk er wel om al neem je een NL provider je moet wel de Rundfunkbelasting betalen al maak je er geen gebruik van.

Leveranciers Electra: is zover ik weet ook weer onderverdeeld in gebieden. Waar ik zit is er maar 1 aanbieder en dat is de EWE. En zijn er ook geen andere aanbieders mogelijk. Overigens net als met de telefoon. Dat is of de Deutsche Telecom of EWE hier.

Weide: Draad ed zeker in Dld kopen. Is zeker de helft goedkoper dan in NL. Isolatoren weer in NL goedkoper :P En kwa palen, das een lastige voor me. Ik heb jaren geleden palen gekocht en daar heb ik nu nog steeds genoeg van liggen. Maar die kwamen uit NL. Waren daar een stuk goedkoper. Weidezauninfo is idd een goed adres, maar voor draad en lint zoek ik toch altijd op Ebay. Daar vind ik het altijd goedkoper :D

Autoverzekering: heb ik afgesloten bij de LVM. Geen idee of die nou goedkoper is dan andere, maar de verzekeringsagent zit hier in het dorp en dat is imo wel makkelijker. Als er wat veranderd moet worden of er vragen zijn is die lijn heel kort. Blik kost allrisk 162 euro per kwartaal en ik zit in de klasse 25. maar ook die is afhankelijk van waar je woont en wat je rijdt (en ik heb nogal een slagschip, Volvo XC90 :') ). De trailer is all risk 226 euro per jaar. Belasting is een lachertje met 442 euro per jaar :D De groene plakette doet een hoop hier.

Hooi: ga kijken bij de boer die het aanbiedt en pluis een baal een beetje. Ruik eraan enz enz. En laat daarna 1 baal brengen (als het tenminste grote balen zijn) kijk of de paarden het goed willen eten. Als paarden het niet willen eten is er gegarandeerd iets niet goed mee. Garantie op geen JJK krijg je hier in de omgeving echt niet. Ik ken er hier maar 1 die oplet of hij het niet op het land heeft staan. En nog een waarschuwing, als je hooi laat leveren check het voor het afladen. Ik heb 1 keer een lading bekeken en laten komen, en dat wat kwam was echt niet dat wat ik bekeken had.

Ik zit in Emsland, Niedersachsen. Dat is een klein stukje zuidelijker dan jullie willen gaan wonen.

O en nog een tip, als er bij jullie riolering ligt denk eraan dat je dan ook voor het dakoppervlak wat je hebt belasting moet betalen. dan betaal je dus voor het water en de afwatering. Met een gastank in de tuin ga ik er niet vanuit, tenzij je aan een doorgaande weg woont. En de WA verzekering voor de paarden en honden dus niet vergeten apart af te sluiten, die gaan niet automatisch onder je WA. Honden moeten overigens ook aangemeld worden, en betaal je ook belasting over. Info daarvan vind je bij de gemeente.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:45

Bedankt voor je antwoorden Rina. Daar heb ik zeker wat aan.

Er staat echt een gastank in de tuin :D
Een andere woning die we hebben bekeken had dit ook.

Het huis staat niet aan een doorgaande weg heerlijk rustig.
Een afgelegen klinker weg.
wel zitten we dan op riolering.
op zich fijn want je zit nier met zo'n tank onder de grond

qua tv had ik ook al wat gevonden over Canal digital.
ga ik eens even verder op zoeken wat mogelijk is

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:12

Wij hebben een grenspostadres(15 euro geloof ik p jaar) genomen en hier neemt Canaldigitaal genoegen mee.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:20

Hey leuk een nieuwe Noaber! :D
Nou ja, soort van dan... wij wonen in Osterwald. Deze zomer alweer 11 jaar.

Citaat:
- wie kan mij meer vertellen over gasprijzen. Er staat een gastank in de tuin van 4800 liter.
Hoe vinden we een leverancier zonder meteen de duurste aangeboden te krijgen :D

Wij zitten bij het Gasbetrieb Osterwald. Hebben het abonnement van de vorige bewoners 'overgenomen'. We hebben wel eens rondgekeken naar goedkopere alternatieven maar die lonen het tot nu toe niet om onze lidmaatschap op te zeggen. Met de jaarlijkse treue Bonus meegerekent zijn we nog steeds bij deze maatschappij het goedkoopst/beste uit.
Wij betalen op het moment zo'n 80 euro per maand (groot familiehuis, 2 volwassenen+2 kinderen). Dit wel dankzij onze nieuwe boiler die we 3 jaar geleden hebben laten installeren ( :$ ).
Verder hebben we voor de wintermaanden ook een houtkachel waarmee we het grootste deel van de benedenverdieping verwarmen.
Weet je zeker dat het een gastank is en geen olietank?

Citaat:
- tv. Er staat een schotel in de tuin.
Wat is een goede en voordelige provider om een tv abonnement bij af te sluiten?
ik zou het fijn vinden om iig een aantal nl zenders te kunnen ontvangen.

Wij hebben een schotel/abonnement bij Canal Digital (de nederlandse gewoon). Die is ook al 11 jaar oud en hebben we nog nooit laten aanpassen waardoor we nu nog steeds per jaar slechts 30 euro betalen. Helaas moeten we per april 2016 een duurder abonnement gaan nemen omdat ons abonnement eruit gegooid wordt ;(

Citaat:
- Elektra. Zijn er net zoals in NL verschillende leveranciers voor elektra en kun je net zoals hier vergelijken en de voordeligste afsluiten?

Electra... goede vraag... weet zo de naam even niet maar we betalen al 3 jaar lang 110 euro per maand. (koken ook electrisch)

Qua verzekeringen (huis, auto, woonraad, aansprakelijkheid, rechtsschutz (! zeer belangrijk!)) zitten wij ook bij de Allianz. Inderdaad niet een van de goedkoopste maar uitstekende en vlotte service!
Owja, let op dat je voor je hond en paard ook een verzekering moet afsluiten voor eventuele schade door hen veroorzaakt.

Citaat:
- weide. De volledige weide moet nog afgerasterd worden. Is het beter in DL op zoek te gaan naar weidepalen en afrastering of in NL?

Prijzen maken inderdaad niet zoveel verschil tussen Dld en NL. Ik zou wel even bijvoorbeeld sites zoals Agradi, etc. in de gaten houden voor aanbiedingen van lint, koord, klemmen, etc.

Hooi gewoon bij de buren navragen of zij wat hebben of een goed adresje weten. Vlas, houtkrul, e.d. kun je prijzen opvragen bij de Raiffeissen. Als je de opslagruimte hebben bestel dan per palet en niet per stuk. Scheelt je op houtkrul ((Hobel-)späne) al snel 20-30 cent per pak.

Wat Kindergeld betreft: je hebt alleen recht op Duits Kindergeld als min. 1 van de ouders in Duitsland 'belastingplichtig' is. Danwel door in Duitsland te werken of door dat jij thuismama (of je man thuispapa :D ) bent. Werken jullie beiden in NL dan heb je GEEN recht op Kindergeld en moet je je tevreden stellen met de nederlandse kinderbijslag (en believe me... ik had ook veeeeeeeeel liever het Duitse Kindergeld gehad := ).

Wat de kinderen betreft: Kindergarten bijdrages worden berekend a.d.h. van je inkomen. En vanaf het moment dat ze in de Vorschule zitten (laatste jaar Kindergarten, dan zijn ze 5-6 jaar) betaal je helemaal geen schoolgeld meer. School/studie is verder in Duitsland ook gratis (https://de.wikipedia.org/wiki/Schulgeld#Deutschland)

Als je verder nog vragen hebt: schiet maar raak! :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:30

Flettie. Ja het is echt een gastank haha.
Ik wil ook graag op gas gaan koken. Vind elektrisch echt vreselijk dus er moet nog een leiding naar de keuken komen :D

Wbt kindergeld. Ik ga voor het eind van het jaar stoppen met werken als het goed is dus dat komt goed.

Verzekering voor paard en hond was ik idd ook al achter. Gaan we San ook regelen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:32

Ow kijk.. ik heb weer verbinding met de externe schijf zodat ik de prijzen kan nakijken :D
Gas: 76 euro p/m
Electra: 111 euro p/m
Water: 45 euro p/kwartaal
Gemeentebijdrages (wegenonderhoud+afvalbelasting): ca. 107 euro p/kwartaal
GEZ (tv/radio bijdrage): 53,94 p/kwartaal
Kraftfahrtsteuer: 433 p/jaar voor de Ssangyong Rexton (diesel van 2004), 277 p/jaar voor de Ford Focus (diesel van 2002), 74 p/jaar voor de 2-paardstrailer.
Alle verzekeringen in totaal gemiddeld 216 p/maand
Telefoon (vast+mobiel)+internet: gem. 80 euro p/maand

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:33

Wij hebben een gastank en die is voor 2 huishoudens. Waar het weg komt weet ik even niet daar mijn schoonouders dat altijd regelen. Wij doen ca. 2 jaar met een tank en de kosten zijn dan rond de 1800 euro. Die wij dan delen.
Wij stoken ook hout dus gebruiken alleen gas voor het warme water en af en toe de verwarming

Stroom hebben wij van de "Stadwerke" dat valt altijd erg mee dus ook niet verder verdiept of het nog goedkoper kan.

Water hebben wij uit eigen bron en kost alleen stroom van de waterpomp.

Hooi hebben we van eigen land of als we meer nodig hadden van een bevriende paardenhouder en stro van de buren (boeren).
Kosten verschillen en zijn de laatste jaren erg opgelopen. We hebben al eens 50 cent voor een baal stro betaald maar ook al eens bijna 3 euro.

Verzekeringen van de auto hebben we bij de LVM

Edit. Nederlandse zenders hebben wij niet. Was eerst even wennen maar na een aantal jaar is dat geen probleem meer :')

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:38

ClaudiaHS schreef:
Flettie. Ja het is echt een gastank haha.
Ik wil ook graag op gas gaan koken. Vind elektrisch echt vreselijk dus er moet nog een leiding naar de keuken komen :D

Wbt kindergeld. Ik ga voor het eind van het jaar stoppen met werken als het goed is dus dat komt goed.

Verzekering voor paard en hond was ik idd ook al achter. Gaan we San ook regelen.

Wonderlijk... ben al veel olietanken tegen gekomen maar nog nooit een gastank :D

Vraag het Kindergeld dan wel op tijd aan. Ik heb ook al van iemand gehoord (ook vanuit NL hier komen wonen en thuismama) dat het bij haar vreselijk lang heeft geduurd voordat alles goedgekeurd was.
Ik denk dat je hebt beste even contact kan opnemen met een Familienservicebüro die willen je hier vast wel mee helpen. Tenminste die in Neuenhaus is altijd zeer meewerkend en hulpvaardig :)

Edit: heb je je oudste kinderen al aangemeld bij een Duitse school/Kindergarten? Of blijven ze in Nederland naar school gaan?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:44

flettie schreef:
Ow kijk.. ik heb weer verbinding met de externe schijf zodat ik de prijzen kan nakijken :D
Gas: 76 euro p/m
Electra: 111 euro p/m
Water: 45 euro p/kwartaal
Gemeentebijdrages (wegenonderhoud+afvalbelasting): ca. 107 euro p/kwartaal
GEZ (tv/radio bijdrage): 53,94 p/kwartaal
Kraftfahrtsteuer: 433 p/jaar voor de Ssangyong Rexton (diesel van 2004), 277 p/jaar voor de Ford Focus (diesel van 2002), 74 p/jaar voor de 2-paardstrailer.
Alle verzekeringen in totaal gemiddeld 216 p/maand
Telefoon (vast+mobiel)+internet: gem. 80 euro p/maand

Oh wat lief dat je dat na wilde kijken.
Hebben jullie ook een vrijstaande woning?

Wilawander weet je toevallig hoeveel liter jullie gastank is?
Bij de woning zit ook een grondwater pomp in de kelder :j maar de woning zelf is gewoon aangesloten op waterleiding van de gemeente.
Grondwater mooi voor de tuin en de paardjes.

Schiet me nu net nog een vraag te binnen:
Beide hebben wij nu een auto.
Tegen de tijd dat we gaan verhuizen willen we de auto's verkopen in Nederland en in Duitsland een andere aanschaffen.
Maar hoe lang mag je eigenlijk nog tijdelijk met je NL auto (met NL kenteken uiteraard ) nog rondrijden in Duitsland?
Is hier een termijn voor?