Niet tevreden over hulp in huishouding, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gineke
Berichten: 368
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Niet tevreden over hulp in huishouding, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 23:53

Wij hebben sinds kort een hulp in de huishouding. Ze komt omdat ik nog steeds aan het herstellen ben van een hele zware bekkeninstabiliteit. Ik kan nog steeds niet al te veel op een dag en dan ga ik liever iets leuks doen met ons zoontje. Of iets anders nuttigs

Anyway, ze kon wat mij betreft kiezen: eens in de twee weken 4 uur of iedere week 2 uur. Ik snap dat je daarin niet een heel huis schoon krijgt en dat is ook zeker niet mijn verwachting.
Ik kijk naar wat ik zelf zou kunnen doen in twee uur, reken dat wat ruim en dat vraag ik aan haar. Ik ben ook heel duidelijk dat als het niet lukt, dan hoor ik het graag en als het wel lukt, en er is nog tijd over, dan zet ik nog op het lijstje wat ik dan graag gedaan zou hebben.

Maar eerlijk gezegd vind ik dat ze steeds langzamer én slordiger werkt. Ik heb al minder dingen op haar lijstje gezet, haar er op gewezen dat vorige keer er nog echt heel veel niet schoon was terwijl ze alleen maar 1 badkamer hoefde te doen. (Die was trouwens wel erg vies, want we zijn pas verhuisd en er was niks verbouwd ofzo, maar hij was nog niet gedaan sinds de verhuizing omdat we de andere badkamer gebruiken).

Er zit echt overal nog stof, de wc's zijn niet goed schoon, er zitten nog overal haren. En ik vind twee uur best veel om een kleine, opgeruimde badkamer te doen (en niet eens de douche, die doen we zelf als we er onder staan), de wc en een bed opdekken.

Voor ons is het best veel geld, wij zijn echt niet rijk ofzo. (Jaja, twee badkamers, maar dat is omdat de vorige bewoner gehadicapt was en beneden moest wonen, geen kast-van-een-huis). Ze krijgt €12,50 p/u, wat hier een fatsoenlijk tarief is.

Mijn man zegt: hoeft niet meer te komen, ik ga de hulp niet leren poetsen (zijn moeder poetst ook huizen).
Ik zeg: wij zijn in deze werkgever en ik wil nog met haar praten en nog even kijken of dat helpt. Maar ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Ze vindt zichzelf erg snel en grondig. En van de andere kant is ze een heel onzeker type en ze zegt dat ze het geld hard nodig heeft.

Wat is jullie idee hierover?

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Niet tevreden over hulp in huishouding, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:58

Ik zou samen aan een bak koffie gaan zitten en er over praten.
Aangeven dat je andere verwachtingen hebt en graag zou zien dat ze dit waar maakt. Meteen dreigen met ontslag is wat te snel imo. Mocht het daarna niet verbeteren opzoek gaan naar een ander

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:00

Dit hadden wij een tijdje terug ook. M'n moeder wilde een huishoudelijke hulp. Die kwam 1x per twee weken. Ze snapte dingen niet en dan was ze klaar maar ruimde ze de zooi niet op waardoor mijn moeder daarna alsnog kon opruimen. Kortom, mijn moeder was ontevreden. Je betaalt er toch voor en dan wil je wel dat je tevreden bent. Nou wilde mijn moeder niemand beledigen en gooide ze erop dat het toch veel geld was.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:00

Ik zou toch aangeven dat je niet tevreden bent over hoe ze werkt, haal wat concrete voorbeelden aan. Geef aan dat je het nog 2 weken wil uitproberen en dat indien het toch niet betert en nog steeds hetzelfde is, jullie wegen zich scheiden?

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:02

Ik werk zelf in de huishouding en vind eigenlijk dat je man gelijk heeft, een huishoudelijke hulp moet zelf dingen zien en als er dingen niet goed schoon zijn hoort zei dat te zien en niet jullie.. Geven jullie duidelijk aan wat je wilt dat er gebeurd? Ik werk zelf bij veel huizen en wel iedereen wil het anders, de een wil het hele huis Franse slag en de ander wil grote klusjes wat dan ook grondig schoon moet. Misschien nog een keer duidelijk doorspreken en anders op zoek naar een ander?

Evaa_
Berichten: 2488
Geregistreerd: 04-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:04

Er zeker over praten. Ben zelf huishoudelijk hulp geweest en heb het altijd prettig gevonden als er goed gecommuniceerd werd, ook als iemamd niet tevreden was. (Gebeurde gelukkig nooit haha) ik gaf dat ook altijd duidelijk van te voren aan, graag melden als er iets niet goed is want dan verander ik dat. Iedereen wilt het op een andere manier namelijk.

Maar je betaalt ervoor, dus je staat in je goed recht om het er over te hebben. Als je er verder wel een goed gevoel bij hebt zou ik inderdaad gewoon met der om tafel gaan en het bespreken. Heb je toch geen goed gevoel meer moet je gewoon eerlijk zijn en een andere hulp zoeken. Er zijn er genoeg te vinden en er is er echt wel een die dan beter bij jullie past!

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Niet tevreden over hulp in huishouding, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:15

Je hoeft niet te praten over wat goed of fout is, of wat grondig of niet. Dan kom je in een disscussie waar je toch niet uitkomt. Als ik jou was zou ik aangeven wat jij wilt dat er gedaan wordt. Doet ze dat niet? Dan hoeft ze niet meer te komen.

Of je nou wel of niet veel geld hebt maakt helemaal niet uit in deze, het gaat erom dat ze gewoon haar werk naar behoren (en behoren zijn jouw standaards, jij bent haar werkgever in deze) doet. Punt. Netjes dat je met haar in gesprek gaat. Verbeterd het niet, dan exit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Niet tevreden over hulp in huishouding, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:20

Er met haar over praten en een volgende keer, nadat ze gepoetst heeft, het even samen met haar nalopen. Dan kan je haar ook aanwijzen wat er volgens jou niet goed is. Ziet ze het dan niet? Dan ligt haar niveau van schoon gewoon niet op hetzelfde niveau als dat van jou en kom je er samen niet uit. Maar zo zou ik het nog een keer proberen.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:35

Ik heb nu hulp via de WMO, omdat ik nog met krukken loop. (zou jij ook kunnen doen als je een verwijzing van een arts kunt krijgen. De vergoeding die je moet betalen is inkomensafhankelijk. Ik heb de maximale hoeveelheid hulp 1,5 uur per week en woon in een grote oude boerderij die in verbouwing is. Uiteraard kan een hulp zelfs bij benadering niet alles doen. Ik bedenk dus per keer wat er moet gebeuren en neem het ruim.
Ze is erg aardig en werkt hard, maar ook ik heb weleens wat dingetjes. Zo dweilt ze met een gigantische hoeveelheid water en zeep, waardoor alles kletsnat wordt en hout aangetast raakt. Het vreemde is dat desondanks alle vlekken op de vloer gewoon bleven zitten. De kletsnatte handdoeken die in de badkamer op de grond lagen (gebruik ik om op te lopen zonder uit te glijden) hangt ze over de schone heen te drogen, in de keuken hetzelfde met vieze lapjes en theedoeken (die ik in een hoek bij elkaar legde, omdat ik ze met twee krukken niet helemaal mee naar de wasmand kon brengen). Ik heb het wel tot drie keer moeten vragen om alles wat op de grond ligt in de was te doen, want ze vergat het steeds.
Ik heb haar uitgelegd dat laminaat niet tegen zoveel water kan (de nieuwe vloer staat op de naden al bol daardoor, heel jammer) en dat ze die maar niet moet dweilen. De stenen vloer waarop die vlekken blijven is van travertin. Ik heb tegen haar gezegd dat ik het altijd zo'n onduidelijk patroon vond en dat daardoor de vlekken (bij koffiezetter, prullenbak en aanrecht) niet zo opvallen. Sinds dien gaat het beter.

Maar toch blijven die dingen me verbazen, want ze is al 20 jaar hulp in de huishouding.

Veel jaren geleden had ik ook een tijdje een hulp, omdat ik een ontstoken schouder had en niet veel kon en mocht doen. Die ervaren hulp deed de meest vreemde dingen. Toen ze op een dag de ramen ging doen (dat zijn er veel) was ze nog lang niet op de helft toen ze na vier uur wegging. (Ik was binnen aan het werk) Toen ik haar betaalde zei ze dat ze de volgende keer de rest zou proberen te doen. En ook dat het langer duurde dan gepland omdat ze 'de poriën van de verf aan het open schuren was', zodat de verf 'kon luchten'. Dat was nodig voor het behoud van de verflaag... (inderdaad was ons pas twee jaar oude buitenschilderwerk helemaal kapot geschuurd.)
De volgende keer hebik haar verteld dat ik daar niet zo blij mee was en niet wilde dat ze nog verder ging met schuren. Ze was enigszins verontwaardigd en zei dat haar man, die schilder was, zei dat dat juist goed was. Daarna was de verstandhouding zo slecht, dat ik na nog een paar keer heb gezegd dat ik het niet meer kon betalen. Wat overigens ook absoluut waar was. Het kostte me de grootste moeite om het geld bij elkaar te krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:52

Om deze reden hebben we uiteindelijk de thuiszorg de deur uit gezet.twee organisaties versleten. Iedere keer als we een prettige hulp hadden werd deze na een paar weken overgeplaatst. En kregen we weer iemand waarbij je het beter zelf kon doen. Voor onze verhuizing hierheen in drie plaatsen met tevredenheid hulp gehad. Op een adres zelfs opleidingshuis geweest voor inwerken van nieuwe medewerkers. Een dame kreeg zelfs in twee uur tijd voor elkaar het hele huis te doen van boven heel erg grondig en smetteloos schoon naar beneden, de was, bedden, keuken, iedere week een extra klus zoals koelkast, ramen enz. Enook nog op haar gemak tussendoor een soepje te eten en soms nog tijd over om de honden even te laten plassen. Zo snel kreeg ik op mijn fitste momenten nog niet voor elkaar.

Van een volwassen zelfstandig levend mens mag je verwachten dat ze je huishouden aanpakt als haar eigen huis. En dus ziet of kan inplannen wat wanneer gedaan moet worden. Gaat dit niet ondanks herhaaldelijk aansturen kun je beter je geld aan een ander besteden. En het gesprek aangaan.

Hier een ramp. In twee uur niet verder komen dan een woon en slaapkamer half stofzuigen voor het oog, 2 wcs doen,in een gelijkvloersbadkamer de wasbak en bad doen. En misschien een klein deel van de was strijken. En dan de natte doekjes bij de droge vuile was neergooien ondanks herhaaldelijk vragen dat niet te den, emmers te laten staan enz. Vaak moest ik van de dames vooraf het huis al schoonmaken voor zij kwamen. Eehh ik heb niet voor niets thuiszorg omdat ik dat niet kan.

Klachten indienen bij de organisatie hielp niet, nadat de laatste hulp me beschuldigde van bewust vuilnis op de grond gooien om haar aan het werk te houden 8)7 (motoriek is slecht en gooie per ongeluk een papiertje naast de prullenbak waar ik niet meer bij kon komen) heb ik haar en de thuiszorg de deur uitgezet letterlijk.

Nu een fijn persoon gevonden waar ik pgb voor ga aanvragen. Zij is wel vlot, ziet dingen en pakt ook aan waar nodig.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Niet tevreden over hulp in huishouding, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:55

Vervelend he? Dit soort dingen moeten bespreken.....
Mijn hulp geeft gelukkig zelf regelmatig aan: wanneer je dingen anders wilt zeg je het wel he?
Dan geef ik aan dat ze bijvoorbeeld volgens mij de keukendeurtjes is vergeten af te nemen en of ze dat misschien volgende keer mee wil nemen (als voorbeeld)
Maar snap wel dat het lastig vindt om aan te kaarten hoor...

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:28

Ik ben zelf ook al dik 25 jaar hulp in de huishouding , en praat er over en geef aan dat je toch niet helemaal tevreden bent.
het is normaal hoor dat je met je hulp overlegt wat er gebeuren moet en haar wijst op puntjes waar je niet tevreden over bent.
als blijkt dat ze toch niet aan jullie verwachtingen voldoet kun je dat best tegen haar zeggen en op zoek gaan naar iemand anders die wel beter bij jullie aan sluit.
en je spreekt haar alleen aan over haar werk en niet als hoe ze is als persoon he, moet kunnen hoor,en daar leert ze weer van toch?
niet haar aanhouden omdat ze zegt dat ze geld nodig heeft hoor
Succes!

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:09

Ik werk inmiddels 5 jaar in de huishouding. Het belangrijkste vind ik de communicatie! Tuurlijk is het soms moeilijk om te horen wat er (nog) niet goed gaat, maar wanneer ik ergens begin geef ik dit wel aan. Het belangrijkste is dat het naar wens gebeurt, en de 1 vind het belangrijk dat er goed gestoft wordt, de ander weer het sanitair.

In drie uur kan je het hele huis doen, dus stoffen en zuigen, sanitair en keuken. Het is per huishouden verschillend wat er gedaan moet worden, maar zeker de eerste keren wil/vraag ik een terug koppeling. Zo had ik mijn best gedaan op de keuken, nadat ik dus gestoft en gezogen had, maar voor de badkamer was er niet heel veel tijd meer. Die was wel gedaan, maar niet zo schoon als ik zou willen. Dus hun gaven zelf aan dat de keuken de minste prioriteit had, dus wissel ik die twee.

Keer erna liet de man mij een kast zien, waar ik niet op kon kijken, maar hij wel.. Daarboven had ik dus niet gestoft, dus liet ie weten waar ik een trapje vandaan kon halen. Nu weet ik dit, dus let er extra op dat ik ook de hoge plekken mee neem (Ja, dus ook de deurlichten).

Soms klikt het niet, en dan moet je verder zoeken. Ik heb ook weleens een adres gehad waar ik het gevoel had, dat er altijd iets niet goed was. Hele aardige mensen hoor, maar als je altijd met dit gevoel werkt, werk je jezelf tegen. Toen de vrouw het weer zelf kon hebben we de samenwerking ook stop gezet.

Dus ga het gesprek aan: zij is in dienst om jullie te helpen, dat moet geen energie vreten, maar een fris huis op leveren.