Wie is er verantwoordelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JSeine
Berichten: 185
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Zwolle

Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:23

Hoi,

Ik heb werkelijk geen idee waar ik dit mag plaatsen en ik zou dus ook niet weten of ik het hier mag plaatsen..

Om een hééél groot verhaal klein te houden: Vorig jaar is er een fietspad aangelegd voor ons huis. Onze buren hebben een autobedrijf en hun parkeerplaats ligt achter dat fietspad en voor de bosrand die ons erf privé houd voor de snelweg e.d. De parkeerplaats moest anderhalve meter naar achteren geplaatst worden, maar dit is in werkelijkheid 2 a 2,5 meter geworden. Hierdoor zijn er een stuk of 10/15 bomen gesneuveld. Zo hebben wij geen privé wal meer en kan iedereen werkelijk het erf bij ons opkijken. Niet dat dit zo'n groot probleem is, maar het voelt gewoon niet prettig.

Mijn opa heeft hierover geklaagd maar de gemeente maakt er een stom spelletje van. Ze beloofden en beloven nog steeds van alles, maar komen werkelijk niks na. Vraag je hen om het allemaal duidelijk zwart op wit te zetten, komt dat nooit van de orde. Onlangs is mijn opa in februari overleden, maar oh wat heeft de gemeente hem belazerd. Van alles beloven en heel mooi praten, maar er gebeurd werkelijk niks. Ja, er gebeurd een hoop ellende.

Nu een jaar verder en we zijn er nog niets mee opgeschoten, er is alleen maar meer ellende bijgekomen. Nog steeds van alles beloven en mooi praten, maar niks nakomen en ons alleen maar meer ellende en verdriet veroorzaken. We zijn er werkelijk moe van. En alles wat ze vertellen, hebben ze volgens hen nooit gezegd. Nee, wie zegt het dan? De kabouters?! Wij als burger staan machteloos en de gemeente kan doen en laten wat ze willen.

Oké, nu dan mijn gezeik even stil en kom ik bij het echte probleem:
Doordat die bosrand aan ons erf grenst en dus ook aan ons weiland, hebben wij allemaal uitlopers van die bomen in ons weiland en in onze tuin. Wij kunnen het weiland niet gewoon maaien, want de cyclomaaier gaat eraan kapot. Wij hebben hierover geklaagd (en over laaghangende takken bij de rijbak waardoor het rijden gevaarlijk wordt) en zij hebben ons eerst beloofd om hier iets aan te gaan doen. Nu zeggen zij echter dat dit voor ons zelf is omdat het op onze eigen grond is. Maar het zijn toch hun bomen? Hoe zit het nu?

Bij ons is geleerd: Als bijvoorbeeld onze buren last hebben van iets op hun erf dat van ons afkomstig is, dan zouden wij er iets aan doen.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:28

Volgens mij zijn boomtakken die over de erfafscheiding hangen jullie probleem.
Maar dat weet ik niet zeker. Zaakje voor de rijdende rechter?

JSeine
Berichten: 185
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:29

eilleen333 schreef:
Volgens mij zijn boomtakken die over de erfafscheiding hangen jullie probleem.
Maar dat weet ik niet zeker. Zaakje voor de rijdende rechter?


Wij zijn zeker bereid om met alle ellende en problemen naar de Rijdende Rechter te stappen.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:31

de gemeente werkt heel simpel het is op jullie erf jullie probleem. Let wel op als je de bomen gaat snoeien dat dit zorgvuldig gebeurt waneer de boom dood gaat Door het snoeien hebben ze namelijk wel het recht geld voor een nieuwe boom te eisen. en die bedragen zijn niet mis.

Tink89
Berichten: 2947
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:32

Ik neem aan dat het bos er al was voordat jullie hier gingen wonen? Dan had je die uitlopers dus kunnen verwachten en is het niet aan de gemeente om dat nu te gaan oplossen.

En overhangende takken mag je gewoon afzagen. De gemeente mag daarbij een handje helpen, maar is niet verplicht dat te doen. Waarschijnlijk kun je prima een compromis sluiten en hun vragen om bijvoorbeeld de takken af te voeren als jij de rest van het werk doet. Gewoon even om tafel gaan.

JSeine
Berichten: 185
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:38

Tink89 schreef:
Ik neem aan dat het bos er al was voordat jullie hier gingen wonen? Dan had je die uitlopers dus kunnen verwachten en is het niet aan de gemeente om dat nu te gaan oplossen.

En overhangende takken mag je gewoon afzagen. De gemeente mag daarbij een handje helpen, maar is niet verplicht dat te doen. Waarschijnlijk kun je prima een compromis sluiten en hun vragen om bijvoorbeeld de takken af te voeren als jij de rest van het werk doet. Gewoon even om tafel gaan.


40 jaar geleden zijn mijn opa en oma hier komen worden, huis is toen nieuw gebouwd hier en toen was de bossingel er nog niet. Er stond namelijk eerst nog een huis die later pas is gesloopt en daarvoor is het bos in de plaats gekomen.

Wat bedoel je met gewoon even om tafel gaan? Met de gemeente? Dat is voor ons weggelegd, de gemeente is niet bereid om ons op welke manier dan ook te helpen met wat dan ook..
Laatst bijgewerkt door JSeine op 15-07-15 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:39

Wat staat er in het kadaster alfs het gaat om je erfgrens? Deze bepaalt van wie de bomen zijn en wie dus het onderhoud moet verzorgen

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:39


JSeine
Berichten: 185
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:40

benangelique schreef:
Wat staat er in het kadaster alfs het gaat om je erfgrens? Deze bepaalt van wie de bomen zijn en wie dus het onderhoud moet verzorgen


Waar kun je dat vinden?? Is dat een document die jezelf hebt? Of heeft de gemeente die?
De gemeente heeft ons toen verteld dat het bos van hun is, en dat zij het moeten verzorgen. Helaas is dat al een aantal jaren "vergeten".

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:41

Tink89 schreef:
Ik neem aan dat het bos er al was voordat jullie hier gingen wonen? Dan had je die uitlopers dus kunnen verwachten en is het niet aan de gemeente om dat nu te gaan oplossen.

En overhangende takken mag je gewoon afzagen. De gemeente mag daarbij een handje helpen, maar is niet verplicht dat te doen. Waarschijnlijk kun je prima een compromis sluiten en hun vragen om bijvoorbeeld de takken af te voeren als jij de rest van het werk doet. Gewoon even om tafel gaan.


Vind ik een heel goed advies! De overhangende takken mag je idd zelf afzagen en als je laat zien dat jij wat wilt doen, werkt de gemeente ook makkelijker mee.

Ik neem aan dat de bossingel op gemeentegrond staat? Ik denk dat er vrij weinig aan te doen is dan, ook aangezien hij er niet stond voor je opa het huis kocht en er niets aan veranderd is sinds jullie het huis overnamen.

JSeine
Berichten: 185
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:43

mirriezz schreef:
Tink89 schreef:
Ik neem aan dat het bos er al was voordat jullie hier gingen wonen? Dan had je die uitlopers dus kunnen verwachten en is het niet aan de gemeente om dat nu te gaan oplossen.

En overhangende takken mag je gewoon afzagen. De gemeente mag daarbij een handje helpen, maar is niet verplicht dat te doen. Waarschijnlijk kun je prima een compromis sluiten en hun vragen om bijvoorbeeld de takken af te voeren als jij de rest van het werk doet. Gewoon even om tafel gaan.


Vind ik een heel goed advies! De overhangende takken mag je idd zelf afzagen en als je laat zien dat jij wat wilt doen, werkt de gemeente ook makkelijker mee.

Ik neem aan dat de bossingel op gemeentegrond staat? Ik denk dat er vrij weinig aan te doen is dan, ook aangezien hij er niet stond voor je opa het huis kocht en er niets aan veranderd is sinds jullie het huis overnamen.


Het huis is niet overgenomen, het is nog steeds in het bezit van mijn oma

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:46

Ohw, sorry, vast ergens iets gemist :o
Dan is het bos gekomen na het huis en de wei inderdaad. Maar zolang bomen op eigen perceel staan kun je er weinig aan doen. Wat je wel kunt eisen is dat het bijgehouden wordt, onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld: de boom staat op instorten en valt in mijn tuin). Takken aan jouw kant van de erfafscheiding mag je altijd zelf afzagen en afvoeren, maar je kunt gedoe krijgen als je de boom dood(t?).

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:49

JSeine schreef:
benangelique schreef:
Wat staat er in het kadaster alfs het gaat om je erfgrens? Deze bepaalt van wie de bomen zijn en wie dus het onderhoud moet verzorgen


Waar kun je dat vinden?? Is dat een document die jezelf hebt? Of heeft de gemeente die?
De gemeente heeft ons toen verteld dat het bos van hun is, en dat zij het moeten verzorgen. Helaas is dat al een aantal jaren "vergeten".


www.kadaster.nl

Een bos hoeft ook niet heel een verzorgd te worden, maar de situatie moet wel veilig blijven

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:54

Hoe zit dat trouwens met bomen bij erfgrenzen? Ik meen dat je als burger minimaal 1 meter (?) afstand tussen bomen en de erfgrens moet aanhouden. Geldt zoiets ook voor gemeenten? En gaat dat alleen over nieuwe aanplant of had de gemeente ook spontane uitlopers (die inmiddels misschien zelf al bomen zijn) die te dicht bij de erfgrens kwamen moeten verwijderen?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:34

JSeine schreef:
benangelique schreef:
Wat staat er in het kadaster alfs het gaat om je erfgrens? Deze bepaalt van wie de bomen zijn en wie dus het onderhoud moet verzorgen


Waar kun je dat vinden?? Is dat een document die jezelf hebt? Of heeft de gemeente die?
De gemeente heeft ons toen verteld dat het bos van hun is, en dat zij het moeten verzorgen. Helaas is dat al een aantal jaren "vergeten".

Opvragen bij het kadaster. Kost je een klein bedrag.

As de bomen op jullie erf staan, is het een kwestie van omhakken. Bij de ene gemeente zou je daar vergunning voor moeten hebben, bij de andere kun je zelf kijken welke boom je wel en niet zonder vergunning mag omhakken.

Overhangende takken mag (moet) je zelf wegsnoeien.

Bomen en struiken op de erfgrens zijn van jullie allebei. Zul je in goed overleg moeten doen.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:17

Kadaster bellen :D grensreconstructie aanvragen en dan weet je meteen of je verticale natrekking hebt. (Zegt deze mevrouw van t kadaster ^^ )

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:35

Overhangende takken zijn volgens mij probleem van jullie. die moet je gewoon zelf bijhouden. Soms heb je van die lieve medewerkers van de gemeente bij de groenvoorziening die even bij ons op de oprit even wat weg komen halen, maar dat zijn ze niet verplicht.
Verder over die privacy, is het geen idee om er een schutting(wellicht met een poort oid) neer te zetten zodat mensen niet meer je plaats op kijken en ook niet meer via de bosrand het terrein op kunnen.

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:46

Ik begrijp eigenlijk het probleem niet helemaal. De bomen die gesneuveld zijn hadden moeten blijven staan vanwege privacy, maar de bomen die er staan moeten weg want ze veroorzaken overlast?

En je kunt de gemeente toch niet aansprakelijk stellen voor uitlopers (zaadjes?) van de bomen die in jullie tuin en weiland groeien? Ik krijg ook bladeren in mijn weiland van de bomen langs de weg, dat gaat de gemeente echt niet voor mij bij elkaar harken. Of de bomen voor omhakken. ;)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:46

Volgens mij bedoelt ze me uitlopers de wortels van de bomen?

JSeine
Berichten: 185
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 22:02

pinto_1 schreef:
Ik begrijp eigenlijk het probleem niet helemaal. De bomen die gesneuveld zijn hadden moeten blijven staan vanwege privacy, maar de bomen die er staan moeten weg want ze veroorzaken overlast?

En je kunt de gemeente toch niet aansprakelijk stellen voor uitlopers (zaadjes?) van de bomen die in jullie tuin en weiland groeien? Ik krijg ook bladeren in mijn weiland van de bomen langs de weg, dat gaat de gemeente echt niet voor mij bij elkaar harken. Of de bomen voor omhakken. ;)


De bomen die gekapt zijn, waren onze privacy wal. Er staan bomen in die er slecht aan toe zijn en op omvallen staan.

Ik snap dat wij de gemeente niet aansprakelijk kunnen stellen voor deze uitzaaiingen. Het gaat niet om blaadjes in ons weiland, daar doen wij niet zo moeilijk over. Maar om uitzaaiingen wel, die takken zijn zo dik en sterk dat de cyclomaaier er aan kapot gaat. Hier zitten wij nou net niet op de wachten aangezien wij het vaak hooien. Die dikke takken in de grote balen? Prikt door het plastic heen. Wij stellen ze aansprakelijk voor het overlast wat al een aantal jaren een rol speelt. De bomen die op omvallen staan, echt een deel van de bomen die bij slecht weer en wind naar beneden komen vallen. We klagen al een aantal jaar over de slechte staat van het bos en er is al eens iemand geweest om het vast te stellen dat het echt om een gevaarlijke situatie gaat. Hij heeft toen gezegd dat het ook daadwerkelijk om een gevaarlijke situatie gaat en dit is naar de gemeente gegaan. Gemeente heeft ons toen beloofd om hier wat aan te gaan doen, wat echter nog steeds niet is gebeurd. Dit is nu denk ik 3 jaar terug en de staat van het bos wordt er niet beter op.

Anoniem

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 07:40

Veel staat gewoon in de wet. Zie artikel 5:42 BW en verder.

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 07:54

Het is mij niet helemaal duidelijk. Enerzijds klaag je dat nu de bomen weg zijn je geen privacy meer hebt anderzijds klaag je dat de bomen die er staan overlast geven en dat je die ook niet wil?

Wil je iets bereiken bij de gemeente dan zal je alles schriftelijk moeten gaan doen. Dan heb je het zwart op wit. Eerst een gesprek aanvragen en een klacht indienen. Ze zullen verplicht moeten reageren en dan heb je een voet tussen de deur.
Van alle gesprekken notulen opvragen. Niks telefonisch doen.
Succes.

butengeweun

Berichten: 3663
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 07:58

Inderdaad alles schriftelijk of per mail regelen.

Je hebt het in je verhaal over 2 verschillende dingen.
1: De bomenrand die er bij de aanleg fietspad/parkeerplaats is verwijderd.
2: Overhangend groen van de gemeente.

Voor beiden een nette mail/brief opstellen en die naar de gemeente sturen. Blijf beleefd en netjes dan zal vast iemand terugmailen / Schrijven / Bellen.

Vooral niet gaan verwijten en doen.

Marie111
Berichten: 4681
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:15

Er is geklaagd bij de gemeente. Hoe? Schriftelijk of mondeling?

Hebben jullie bijgehouden met wie jullie gesproken hebben en correspondentie bewaard?

Heb je al schriftelijk of via de mail een "klacht tegen ambtelijk optreden" ingediend? Zo'n formulier kun je vaak op de website van de gemeente invullen. Dan moeten ze wel reageren en een onderzoek instellen.

Kijk ook of er een mediator op het gemeentehuis is. Diegene kan er ook voor zorgen dat alle partijen om de tafel komen. Vaak zijn er bij dit soort zaken diverse afdelingen/ambtenaren betrokken. Dat kan bijelkaar langs werken namelijk.

Verder heel belangrijk - blijf zakelijk !

succes !