Hulpdiensten en geen locatie weten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Hulpdiensten en geen locatie weten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 00:48

Beste bokkers!

Ik vraag mij al heel lang iets af en ik kan er op google ook niet zoveel over vinden.
Stel je bent getuige van een ongeluk of zelf een ongeluk gehad, en je moet hulpdiensten inschakelen maar je weet geen straatnaam of duidelijke locatie, hoe kun je er dan voor zorgen dat de hulpdiensten toch heel snel ter plaatse kunnen zijn? Want even een straatnaam oid zoeken kan toch best een tijdje duren wat natuurlijk van levensbelang kan zijn, die minuten...
Weet iemand hoe dit dan in zijn werk gaat?

xManon_

Re: Hulpdiensten en geen locatie weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:50

Ik hoef maar één app aan te klikken in mijn smartphone en dan laat 'ie een mooi puntje zien waar ik ben en kan ik de straatnaam aflezen. Misschien zijn er ook officiële manieren, maar deze lijkt me ook heel efficiënt en vaak voorhanden.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 00:53

Maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen van zo'n app afweet? Google Maps is bij mij bijvoorbeeld helemaal niet precies met de locatie aangeven. Ik wist dat namelijk helemaal niet tot dat ik dat net op google zag. Welke app is dat dan?
En ik weet ook niet of ik dat op dat moment ook wel zou bedenken haha, ik zou uit paniek alleen direct 112 bellen.
Laatst bijgewerkt door Lady24 op 27-06-15 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:54

Ik dacht dat 112 inmiddels in staat is om te zien waar je telefoon is en dus het ongeluk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:55

Ik heb het wel eens gehad - in het pre-mobiele tijdperk (ik moest naar een telefooncel hollen!) Ik was best in paniek toen ik belde, was 13 jaar ofzo en er was een ongeluk gebeurd waar ik toevallig langsliep. Alarmcentrale toen bleef heel relaxt: "is er iemand aan wie je even kunt vragen waar je bent?" Toen heb ik gewoon naar de eerste de beste voorbijganger gebruld: HELP, HOE HEET HET HIER!? Die wist het adres direct zodat ik het kon doorgeven.
Ik neem aan dat ze je anders laten beschrijven waar je bent (als in: ik fietste het dorp uit langs de snackbar en ben toen de derde naar links gegaan en sta nu een kilometer verder langs die weg tussen de weilanden) en dan de locale politie inschakelen die al voor de ambulance uitgaat naar jouw exacte locatie.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 27-06-15 00:59, in het totaal 3 keer bewerkt

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:56

Sorry, is geen speciale app, ik heb een iPhone en die weet het heel nauwkeurig.
Android denk ik ook als je GPS aan hebt staan, anders duurt dat idd best lang.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:57

Dit kan de alarmcentrale zien dmv van het netwerk waarmee je belt.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 00:58

En op een snelweg bijvoorbeeld?
Ik ben al zo slecht met dingen beschrijven, laat staan als ik in paniek zou zijn haha.
Gelukkig nog niet zo'n situatie voorgehad.

Dus alarmcentrale kan gewoon altijd zien waar je bent, ongeacht met wat voor telefoon je belt?

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 01:01

Ik vraag het me wel eens af als ik met t paard in het bos rijd.. Wat als ik er daar af val en hulp nodig heb? :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 01:02

Ivy_ schreef:
En op een snelweg bijvoorbeeld?
Ik ben al zo slecht met dingen beschrijven, laat staan als ik in paniek zou zijn haha.
Gelukkig nog niet zo'n situatie voorgehad.

Dus alarmcentrale kan gewoon altijd zien waar je bent, ongeacht met wat voor telefoon je belt?

Ja, zie link :
http://www.nu.nl/internet/1941603/alarm ... eller.html

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 01:03

Jamiie schreef:
Ik vraag het me wel eens af als ik met t paard in het bos rijd.. Wat als ik er daar af val en hulp nodig heb? :')

Daar heb je toch een speciale app voor geloof ik? Weet even niet meer hoe die heet.

Bedankt tamary!

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 01:11

Oh dat weet ik niet. Is opzic wel handig! Iemand een idee hoe die heet?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 01:17

Je had n app die beweging vaststelde, als je dan te lang niet beweegt wordt er een smsje naar een opgegeven persoon gestuurd (bijvoorbeeld je ouders of je vriend) en deze kan ervoor zorgen dat er wat geregeld wordt.

Ts, langs een snelweg is het heel makkelijk. Daarom staan er in nederland om de 100m van die groene bordjes. Die geven de snelweg aan en het aantal km, dan hoef je dat bordje alleen maar voor te lezen en te zeggen welke richting het op is ;)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 01:20

Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat ik helemaal precies uit had gelegd waar ik stond, met straatnaam nummer en zelfs de naam van de sporthal die er naast stond. Ze kregen het nog voor elkaar naar de verkeerde plek te rijden terwijl het ziekenhuis en politie bureau beiden op nog geen 3km afstand waren. Schiet mij maar lek.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 02:15

Saferider app is dat!! Ideaal!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 02:16

Ik heb een x een brand gemeld in een plaats waar ik totaal niet bekend was (was een beginnend bosbrandje in een park).
Ik belde 112 en wist natuurlijk echt niet waar ik was.
Er werd gevraagd of ze gebruik mochten maken van mijn GPS plaatsbepaling, en toen ik JA zei; wisten ze gelijk waar ik was.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 02:18

Elanor schreef:
Ik neem aan dat ze je anders laten beschrijven waar je bent (als in: ik fietste het dorp uit langs de snackbar en ben toen de derde naar links gegaan en sta nu een kilometer verder langs die weg tussen de weilanden) en dan de locale politie inschakelen die al voor de ambulance uitgaat naar jouw exacte locatie.

Nope. Tegenwoordig krijg je een regionale meldkamer aan de lijn. Laatste keer dat ik de politie belde (had een verwarde vrouw gevonden) moest ik precies straat en huisnummer noemen. "Op het kruispunt bij het winkelcentrum" was niet genoeg, ook al zijn zowel de straat als het bijbehorende winkelcentrum vrij bekend in mijn woonplaats.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 03:13

Ik heb t eens gehad, zo'n 13 jaar geleden (ik was toen 12). We waren in t bos aan t rijden met een groep pony's en paarden, ik heb toen in galop een klap gehad van t paard voor mij en mijn knie verbrijzeld.

We hebben toen 112 gebeld en die zijn aan de telefoon gebleven tot de ambulance er was. Via de telefoon de weg verteld, naar midden in t bos waar we waren. Dat ging toen best goed en ook vrij snel eigenlijk.

Toen hadden we ook nog geen uitgebreide telefoon met alles er op en er aan, was überhaupt al blij met een mobiele telefoon (die uiteraard alleen kon bellen en sms'en). :')

Maar als t lukt en je de weg een klein beetje weet, kan t altijd zo nog...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 07:49

Saferider is niet helemaal gratis...bij de gratis versie kan je berichten ontvangen maar niet versturen...betaalde versie kost €4.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 07:53

Dat probleem heb ik regelmatig. Mijn telefoon kan bellen en sms en meer niet. En erg lastig als je een melding wilt maken van bv een gevaarlijke situatie. Ik probeer meestal te omschrijven hoe ik gereden ben en waar ik ongeveer zit. Vaak kunnen ze meekijken op een scherm en de juiste locatie vinden.

Pas geleden nog in Friesland, heel vroeg in de morgen een grote houten lat dwars op de 100 weg. Ik kon hem net ontwijken door vol op de rem te stampen. Geen stopmogelijkheid in de buurt en in mijn schrik niet naar hectometerpaaltjes gekeken. Pas ruim een kilometer later was er een veilige plek. Tsja en dan, heb maar gezegd waar ik vandaan kwam, welke afslag ik ervoor had gezien, en de afstand daarna geschat. Ze hebben hem toch snel kunnen vinden.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:08

Dat ze je gps aflezen is in theorie heel leuk maar dan moeten ze dat wel willen doen. In oktober 112 moeten bellen tijdens een buitenrit. De beste man van de meldkamer moest persee een adres hebben dus ben ik met de paarden aan de hand op zoek moeten gaan naar een straatnaambordje. Fijn hoor als iedereen geschrokken is en de staleigenaresse op het punt staat van flauwvallen (achteraf bleek dat ze der been gebroken had) Gelukkig was dit redelijk in de buurt maar als we de ambulance een halve kilometer eerder nodig hadden gehad waren we midden in het bos geweest. Tja en dan....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:25

Heb in de loop der jaren verschillende keren heel omslachtig moeten uitleggen waar ik was. Straatnaam was niet genoeg, de meldkamer met googlemaps en ik de route beschrijven. Gelukkig betrof het geen levensbedreigende situaties, maar ik vind die regionale meldkamers erg onhandig. Als je doorverbonden wordt naar een lokale hulpdienst, begrijpt die gewoonlijk meteen waar je bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:07

Er was toch een tijd geleden zo'n reclame op tv waarin jongetjes een nep-telefoontje pleegden naar 112, en de politie op een scherm kon zien waar de jongens zaten en erheen ging?
Ik dacht altijd dat dat echt zo werkte :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:16

8nnemiek schreef:
Er was toch een tijd geleden zo'n reclame op tv waarin jongetjes een nep-telefoontje pleegden naar 112, en de politie op een scherm kon zien waar de jongens zaten en erheen ging?
Ik dacht altijd dat dat echt zo werkte :o

Dat kunnen ze ook zien.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:17

2 x voor handen gehad dat ik geen precies adres wist en hulpdiensten belde. Beide keren konden ze pas wat betekenen voor me als ik dat wel had. Heel bizar eigenlijk