backpack kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

geerte

backpack kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 14:43

Hallo,

Ik ben opzoek naar een backpack voor mijn vakantie en voor als ik in Duitsland stage ga lopen en dan weer eens terug naar mijn ouders ga. Ik ga dus niet echt backpacken maar mij leek het wel handig om zo'n grote en comfortabele rugzak te hebben.
Maar nu het probleem ik zie echt door de bomen het bos niet meer, er zijn zoveel merken, zoveel verschillende groottes en ontzettend veel soorten. Ik hoef geen tas van 50 euro die na een paar keer gebruiken kapot is, ik wil er zeker langer mee doen. Maar hij moet ook niet al te duur zijn.

Hebben jullie tips voor mij? waar ik naar moet kijken? wat voor merk goed is? en welke raden jullie aan?

Alvast bedankt.

tamary

Re: backpack kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:46

Hoe groter, hoe meer je er in stopt en hoe zwaarder hij wordt. Gewicht is belangrijk deel van het wel of niet comfortabel vinden van. Groter is dus niet noodzakelijk beter

Standaard daypack kan je bij bv decathlon vinden. Wil je echt een rugzak waar je zeg 2 dagen kleding in kan stoppen ga dan toch naar bv Bever en laat je een rugzak aanmeten. Wat past en dus comfortabel is, hangt nl nogal van je ruglengte en bouw af.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:48

Bever kan je goed adviseren en heeft verschillende prijsklasses.

Ik zou zeker niet online kopen, lengte rug en bouw zijn nogal bepalend voor de pasvorm.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 14:52

Oke dan ga ik zeker naar een winkel. Welk merk adviseren jullie? want ik heb op internet ook veel gelezen over nomad en north face.
En ik wil eigenlijk alvast wat informatie hebben voordat ik naar een winkel ga omdat ik vaak het gevoel heb om teveel te betalen of niet het goede te krijgen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:58

Fjallraven kanken zijn héle fijne rugzakken! Hun vierkante vorm is beter voor de rug en ze zijn ontzettend stevig.

Edit: deze zijn misschien te klein. Ik denk dat ze ze wel een maatje groter hebben. En anders heb ik hele goede verhalen gehoord over North Face!
Laatst bijgewerkt door UhNee op 26-06-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:01

Goede ervaringen zelf met Deuter, Bever heeft ook een eigen merk wat door Deuter gemaakt wordt. Maar pasvorm verschilt ook per merk, kan dus best zijn dat die bij jou helemaal niet lekker zit.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:05

Passen is erg belangrijk (met gewicht erin!). Bever kan je goed adviseren, maar is geen vriend van een kleine portomonnee. Decathlon heeft veel aanbod en prima prijs-kwaliteit verhouding.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:06

Ik heb bij de Perry sport zelf een Deuter gepast en gekocht.
Moet wel zeggen dat ik daarvoor al een tas van mijn vader vaker heb gebruikt. Hij heeft ongeveer dezelfde lengte/bouw als ik, maar ik liep er tegenaan dat hij man is en de herenmodellen zitten voor mij niet fijn.

Waar ik vooral last van had met een herenmodel is dat de heupband niet fijn zit. Hoeft voor jou niet zo erg te zijn, maar kijk even goed naar die band. Tegenwoordig zijn er veel vrouwenmodellen in de backpacks, die zitten soms gunstiger (maar zijn vaak ook duurder want "speciaal" gemaakt). Wat je evt kunt doen is vragen of je iets met gewicht in de tas mag gooien als je hem past. Bij de perry sport kun je bijv vragen naar een haltertje ofzo. Hoeft niet zwaar te zijn, maar geeft net wel druk op de banden.
Ook even opletten waar de borstband zit (die touwtjes halverwege de schouderbanden die je voorlangs vast kunt klikken). Bij een herentas zitten die vaak voor een vrouw precies op borsthoogte... niet fijn, er wordt dan wat geplet! Iets hoger, zodat het gewoon tegen het stuk waar weer bot zit aan leunt vind ik prettiger.

Ik heb zelf een oranje 30L Deuter en ben er erg gelukkig mee! Fijne indeling, ruimte voor een camelback, maar echt nooit te groot.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:22

Ik kan je aanraden een keer advies te vragen bij Decathlon als je daar een keer bij in de buurt bent.
Waar veel van de duurdere/bekendere merken zich vooral richten op duurzaamheid onder zware omstandigheden en gewicht (je wilt immers je rugzak zo licht mogelijk als je echt gaat trekken) zijn sommige rugzakken van decathlon heel erg gericht op comfort. Hierdoor is de rugzak zelf dus een paar gram zwaarder maar het comfort gaat er wel flink op vooruit.

Let er vooral op of de rugzak op jouw rug past, is het rugpand verstelbaar? Passen altijd met gewicht in de rugzak anders heeft het simpelweg geen nut en neem de tijd om alle riempjes goed af te stellen, pas dan kan je daadwerkelijk iets zeggen over het draagcomfort.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:24

Ik heb zelf twee deuters, een grote en een kleintje, zal later eens wat uitgebreider posten. De grote Deuter is inderdaad een damesmodel!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:31

Er is niets te zeggen zonder zelf te passen. Ik heb een 30liter Deuter, maar mijn 65liter tas is van Thule. Dit was werkelijk de enige die lekker zat.

Andere goede merken zijn Orsprey, Nomad, Fjallraven en Northface.

En bedenk ook of je hem later voor trekkings wil gaan gebruiken. Voor lange trekkings heb je weer andere tassen nodig dan voor alleen je spullen verplaatsen met een vliegtuig.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:36

Ik heb een goede gekocht bij de zwerfkei in woerden. Goede serves. Ik heb bij heel veel winkels rugzakken gepast. Allemaal met gewicht er in. Toen vielen er ook al snel een hoop af die dan niet goed gingen zitten. Nu heb ik een hele fijne tas. Waardoor die eigenlijk nooit zwaar aanvoelt, omdat hij zo goed overal het gewicht verdeeld

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 15:37

Ze zullen niet voor lange trekkings gebruikt worden, meer om in de trein/vliegtuig te gaan reizen.

Ik zal eens kijken of ik een keer naar de Decathlon kan kijken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:46

Ga gewoon naar een outdoorwinkel en pas er een paar. Ze kunnen je daar ook advies geven. Je hoeft er evhy geen 100en euros aan uit te geven.. Er bestaan ook goeie die gewoon goedkoop zijn :j Zelf heb ik mn backpack gekocht bij mn oude werk, Perry Sport. Ik weet dat ze er verstand van hebben en heb me laten adviseren. Ik heb er 1 van Helly Hansen gekocht die afgeprijsd was naar 50 euro oid. Prima rugzak :)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:00

Je kan ook kiezen voor een kofferrugzak. Die kan je als een koffer openritsen maar draagt als een rugzak. Ideaal om niet elke keer al je spullen uit je rugzak te moeten halen omdat dat wat je nodig hebt net onderin zit.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:08

Het is inderdaad gewoon naar een winkel gaan met ruim assortiment en verschillende soorten passen. Wat voor jou een geschikte backpack is hangt af van je gebruiksdoel, lengte, bouw, kracht en persoonlijke wensen. Een goede winkel zorgt ook dat elke backpack die je daarbij steeds goed op jouw lichaam wordt afgesteld tijdens het passen en biedt de mogelijkheid om er wat gewicht in te doen. Overigens doe je met een goede backpack een leven lang als je wilt, dus het is de moeite waard om wellicht iets meer in te investeren in die ene backpack die je toch echt het fijnste vindt zitten - voor het geval je in de toekomst toch nog wel een keer wilt rondtrekken. :)
Voor mij stond het loopcomfort voorop. Daarnaast had ik nog enkele randvoorwaarden, waaronder dat ik een rugzak met klep over de lengte wilde, omdat ik het ontzettend onhandig vind als je er alleen van de bovenkant dingen kunt in- en uithalen. Ook wilde ik graag dat ik hem kon compartimenteren (bijvoorbeeld handig met schoenen). En graag voldoende vakjes zodat je de dingetjes die je onderweg sneller nodig hebt zo bij de hand hebt. Ik was best bereid iets te investeren, maar echte 'topklasse' had ik niet nodig voor mijn gebruiksdoel. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een Lowe Alpine Annapurna TFX ND (65 liter, te vergroten tot 80 liter).

Als je alleen met trein/vliegtuig gaat reizen, zou je dan trouwens niet eerder gewoon voor een trolley kiezen? Hoef je al dat gewicht niet op je rug te hebben toch? Bedenk anders nog wel dat je backpack wellicht wilt beschermen als je gaat vliegen, vanwege alle banden en riemen die eraan zitten (hij blijft daardoor sneller haken op transportbanden onderweg naar het vliegtuig….). Je kan de banden bij elkaar knopen en hopen dat het goed gaat, de tas elke reis laten sealen of een 'flightbag' aanschaffen (dat vind ik eigenlijk onmisbaar als je een beetje zuinig op je tas bent).

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:00

Op dit moment heb ik een trolley, maar op een of andere manier vind ik dat totaal niet lekker lopen. Mij leek juist een backpack handig omdat ik misschien in de toekomst wil kamperen of festivals wil bezoeken en dan is een trolley al helemaal niet handig. Ik ga volgende week naar de Decathlon en de Bever langs om daar advies te winnen en te kijken of ik daar een goede backpack kan vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:06

Denk ook aan je eigen lichaamslengte: te grote rugzak is niet fijn te dragen. Ik kan max 55 liter dragen ivm mijn lengte. De bever geeft wel fijn advies :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:16

Ik heb vorige week bij Bever een daypack van Lowe Alpine gekocht. Dit met het oog op berg/wandeltochen maar ook te gebruiken voor studie. Deze heeft een systeem waardoor de tas niet tegen je hele rug aan zit en je dus minder snel zweet, is daarnaast groot genoeg voor mijn laptop en heeft de fijne heupband, waarmee je je schouders wat kunt ontlasten. Ik gebruik m momenteel iedere dag naar werk (waar ik dagelijk 35km voor fiets) en vind 'm super fijn.

Wat je zeker moet doen, is ze in de winkel gaan proberen. Bever heeft mij goed geadviseerd en ik kon alle tassen proberen, ze stoppen er dan ook een gewichtzak van 5kg in, zodat je weet hoe ie draagt met inhoud. Zo zat mijn op het oog eerste keuze voor geen meter, en was dit een model wat me eigenlijk nog helemaal niet opgevallen was, maar hij zit enorm fijn!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:13

Ik kocht jaren geleden een backpack bij perrysport voor minder dan 100 euro. Hiermee ben ik meerdere keren maanden gaan backpacken en hij doet het nog prima. Over het algemeen loop je toch niet heel veel met je backpack, naar de trein, naar het hostel, maar geen kilometers. Veel geld investeren in de perfecte pasvorm is imo dus niet nodig