Help! We gaan dit jaar met het vliegtuig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jede123

Help! We gaan dit jaar met het vliegtuig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 13:03

Hallo Allemaal!

Dit jaar gaan wij, een vriendinnetje van mij en ikzelf, op vakantie (met het vliegtuig) naar Napels!
Wij staan te springen om te vertrekken en onze koffertje staan al klaar!

Echter.. mijn vriendin heeft nog nooit gevlogen. Ik, daarentegen, al meerdere keren. Alleen was ik nooit slim genoeg om op te letten wat we nou deden en sjokte ik, met mijn slaapkop, achter Pa en Ma aan.

Nu moeten we dus zelf vliegen en aangezien mijn vriendin dus nooit heeft gevlogen is het een beetje aan mij om ons op het juiste vliegtuig te krijgen :\
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met het opfrissen van mijn geheugen en me hier en daar even kunnen verbeteren zo dat we niet in Tokyo eindigen (wat overgens ook niet heel erg zou zijn <<) )

Okay het is normaal altijd zo dat je 1 a 2 uur van te voren aanwezig bent vóór dat je moet in-checken?
Daarna heb je de checkin waarbij je koffer laat wegen (waarna die word afgevoerd om ingeladen te worden) en hier krijg je ook je boardingpass toch?
Nu hebben wij geen koffers, alleen handbagage. Is het dan ook handig als we online inchecken? en moeten we dan alsnog langs de incheck of krijgen we dan onze boardingspass via de mail ofzo?
Daarna loop je naar de douane (toch?) en die is recht achter de checkin (toch? :oo )
Daarna ga je naar je Gate (staat die aangegeven op je boardingpass of ergens op een bord?)
en daaaaarna is het wachter tot dat je in het vliegtuig mag en Hoppa! de lucht in!

Nu heb ik nog iets... We moeten ook overstappen. Ik geloof in Milaan. Dit heb ik zelf ook nog nooit gedaan, maar met een overstap waren de tickets goedkoper :D
Is het dan de bedoeling dat we weer helemaal door de in-check en douane gaan of kunnen we gewoon doorlopen naar de Gate voor het tweede deel van onze vlucht? (again... waar staat deze gate aangegeven? := )

Mis wel handig om te weten.. we vliegen vanaf Schiphol (waar ik nog nooit ben geweest, omdat ik altijd vanaf duitsland vloog) met de vliegmaatschappij Alitalia!

Ik hoop dat jullie me even kunnen helpen! Y;(

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:07

Ik heb verschillende keren alleen gevlogen (o.a. naar Hong Kong, Bali, New York), vaak met overstap, ook toen ik nog een onwetend 18-jarig meisje was.. En ik kan je wel vertellen: van te voren klinkt het mega-ingewikkeld, maar ter plekke kán het bijna niet fout gaan. Alles is zo duidelijk aangegeven en er zijn heel veel mensen aan wie je het kan vragen als het fout gaat. Hoe laat je aanwezig moet zijn hangt af van je manier van inchecken: doe je dat online, dan kan je bij wijze van spreken 5 minuten van te voren er zijn. Ik zou je aanraden: ga op tijd. Zorg dat je bij online inchecken 2 uur van te voren aanwezig bent, bij ter plekke inchecken 3 uur. Verder: volg de borden en vraag aan het luchthavenpersoneel waar je moet zijn, dan gaat het helemaal goed komen :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:09

Spreekt allemaal voorzich op 't vliegtuig. Ik vlieg regelmatig naar Mexico en Amerika, ook alleen. Het spreekt allemaal voor zich en mocht je ergens niet uitkomen lopen er zat mensen rond die je eventjes willen helpen. :)

Ruim op tijd heen gaan scheelt stress. Dan kun je rustig kijken waar je heen moet en desnoods nog 10 keer fout lopen zonder dat je stress krijgt over dat je te laat komt. 2 u van te voren binnen Europa (meen ik) en 3 u van te voren buiten Europa. Je kunt gewoon inchecken als je op Schiphol aankomt met de self-service incheck dingetjes, super makkelijk. Paspoort scannen, het scherm opvolgen en je boardingpas word geprint. :) Door de douane, naar de gate toe, wachten tot hij opengaat, daar controleren ze je handbagage (let op de juiste maat bagage koffer!!) en veilige reis :D

Sammie

Re: Help! We gaan dit jaar met het vliegtuig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:12

In en uitchecken zou niet opnieuw nodig zijn. Veel vragen bij de incheckende steward(ess). Waar is dit, waar is dat. Vliegen is niet voor iedereen daagse kost dus ze kunnen je echt wel helpen. Verder staat er een hoop goed, luid en duidelijk aangegeven. Zorg dat je op tijd bent! Dat scheelt al de helft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:12

Het kan inderdaad bijna niet fout gaan. Op je ticket/boarding pass staat bij welke balie je moet zijn, het inchecken wijst zichzelf en zelfs als je voor het boarden bij de verkeerde gate gaat staan word er nog 2x gecontroleerd aan de hand van je ticket of je wel goed zit voor je in het vliegtuig mag stappen. Je eindigt echt niet zomaar in Tokyo als je naar Napels wil :D
Daarnaast lopen er genoeg mensen rond om je vragen aan te stellen, mocht je toch de kluts kwijtraken :)

Enige tip die ik zou willen geven is om op tijd te zijn, 2 uur van te voren bij online inchecken lijkt me prima :j Al zit je dan waarschijnlijk anderhalf uur te wachten, het scheelt wel een boel stress :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:15

Schiphol is zo'n beetje het makkelijkste vliegveld waar ik ooit geweest ben. Een kneus kan daar nog niet verdwalen :oo

Op andere vliegvelden is het voor iedereen altijd een beetje kijken. Volgens mij hoef je bij overstappen niet per definitie de douane door, alleen wel in Amerika. Daar moet je bij binnenkomst in Amerika door douane, maar dat is voor jou denk ik niet van belang.

Inderdaad gewoon borden volgen en als je er niet uitkomt gewoon vragen, zat mensen op vliegvelden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:16

Niet teveel over piekeren meid

Je gaat naar het vliegveld en daar staan machines waar je je paspoort in kan scannen en je je gegevens invoert en die machine print meestal ook je boarding pass uit..zoniet dan loop je naar de desk van airline en printen ze hem aan de desk alsnog uit :) maar zou zoiezo even naar de desk van je airline lopen om er zeker van te zijn dat je als ingechecked staat ..

Daarna inderdaad door de duane poortjes en op Schiphol hebben ze automatishe die ook je paspoort scannen 9 vd 10x zeggen ze alleen goede reis en dan loop je al naar de Gates

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:25

PowerReiner schreef:
Schiphol is zo'n beetje het makkelijkste vliegveld waar ik ooit geweest ben. Een kneus kan daar nog niet verdwalen :oo

Op andere vliegvelden is het voor iedereen altijd een beetje kijken. Volgens mij hoef je bij overstappen niet per definitie de douane door, alleen wel in Amerika. Daar moet je bij binnenkomst in Amerika door douane, maar dat is voor jou denk ik niet van belang.

Inderdaad gewoon borden volgen en als je er niet uitkomt gewoon vragen, zat mensen op vliegvelden.

Kneus der kneuzen meld zich! Ik ben dus echt altijd verdwaald zodra ik Schiphol binnen stap xD Nou ja, mijn gevoel is altijd verdwaald. Ik heb op Schiphol geen richtingsgevoel. Gelukkig staan en hangen er maar zo'n 1000 bordjes en zijn er veel mensen die je kunt vragen.

Voor je overstap moet je idd even kijken met de douane. Je hoeft eigenlijk nooit het hele incheck-proces opnieuw, eventueel hebben ze wel nog douane. Op Schiphol is er een "overstapdouane" zag ik laatst in een filmpje. Ik weet niet of dat in Milaan ook is, en als het zo is is de kans erg groot dat je er automatisch langs komt als je naar je overstap loopt. Vraag anders even als je uit het vliegtuig stapt aan het grondpersoneel waar je naartoe moet. Weet je ook meteen de route die je moet lopen naar je 2e vliegtuig ;)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:29

mirriezz schreef:
PowerReiner schreef:

Kneus der kneuzen meld zich! Ik ben dus echt altijd verdwaald zodra ik Schiphol binnen stap xD Nou ja, mijn gevoel is altijd verdwaald. Ik heb op Schiphol geen richtingsgevoel. Gelukkig staan en hangen er maar zo'n 1000 bordjes en zijn er veel mensen die je kunt vragen.

Whahaha, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat gevoel ook altijd heb op Schiphol, maar door inderdaad AL die borden kun je niet ECHT verdwalen.
Wat dat betreft zijn Nederlanders echt geniaal om alles voor dummies te maken.

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:33

Ik ben al 18 jarige in mijn eentje naar Madagascar gevlogen, ook zonder idee hoe z'n vliegveld werkt. ben overgestapt in Parijs en Mauritius. Dus ook ik kan je meegeven.. Je hoeft niet meer te doen dan de bordjes volgen en je paspoort bij de hand te houden :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:40

Het is niet zo ingewikkeld als dat je zou denken. Ik had eerst ook alleen maar met mijn ouders gevlogen en nooit zo heel goed opgelet. Toen ging ik op buitenlandstage helemaal naar Curacao, voor het eerst alleen vliegen en dan meteen zo ver en naar een toen nog onbekend eiland :+ Vond het super spannend natuurlijk en bang dat ik iets verkeerd zou doen. Maar het valt reuze mee. Tegenwoordig is alles zo goed aangegeven...! Als je iets niet weet dan moet je gewoon vragen aan een van de vele personeelsleden op het vliegveld. Die helpen je heel goed op weg.

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 14:24

Joscaa schreef:
Spreekt allemaal voorzich op 't vliegtuig. Ik vlieg regelmatig naar Mexico en Amerika, ook alleen. Het spreekt allemaal voor zich en mocht je ergens niet uitkomen lopen er zat mensen rond die je eventjes willen helpen. :)

Ruim op tijd heen gaan scheelt stress. Dan kun je rustig kijken waar je heen moet en desnoods nog 10 keer fout lopen zonder dat je stress krijgt over dat je te laat komt. 2 u van te voren binnen Europa (meen ik) en 3 u van te voren buiten Europa. Je kunt gewoon inchecken als je op Schiphol aankomt met de self-service incheck dingetjes, super makkelijk. Paspoort scannen, het scherm opvolgen en je boardingpas word geprint. :) Door de douane, naar de gate toe, wachten tot hij opengaat, daar controleren ze je handbagage (let op de juiste maat bagage koffer!!) en veilige reis :D

Oh die paaltjes zijn idd erg handig dan! Maar die zal je wel alleen op schiphol hebben zeker -O- dan moet ik op de terugreis wel even langs de checkin haha. Maar er staat dus meestal aangegeven op een bord waar je moet inchecken?

Wel super fijn dat alles dus zo duidelijk is! Iedereen bedankt voor de tips! :D Nu eindigen we niet in Tokyo (hopeljk :o )

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 14:27

Trouwens nog 1 vraagje!

als ik mijn boarding pass krijg is die dan voor allebij de vluchten. Dus het eerste deel van de heenreis en de ook die voor de overstap?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:28

Ja op die grote borden op de vliegvelden staan de vluchten die gepland zijn. Als je vluchtnummer enzo weet kan je daarop kijken welke incheckbalie en gate je naartoe moet.

Meestal krijg je indd voor beide vluchten. Bij de overstap kan je meestal zo doorlopen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:31

Nee dan krijg je er meteen twee. Voor elke vlucht een aparte boardingpass.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:45

Jede123 schreef:
Joscaa schreef:

Wel super fijn dat alles dus zo duidelijk is! Iedereen bedankt voor de tips! :D Nu eindigen we niet in Tokyo (hopeljk :o )

Was het maar zo'n feest zeg, dat dat kon!
Dan konden we gewoon een ticket boeken voor zweden ofzo, iets wat geen drol kost en dan lekker naar de Malediven vliegen onder het mom van, oeps, verkeerd op het vliegveld gekeken.
Dat lijkt me nou echt heerlijk :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:36

Zo te zien ben je er al aardig uitgekomen. Als je nog vragen hebt kan je altijd een PB sturen.
Ik liep vroeger ook altijd als een haasje achter mijn ouders aan en toen moest ik ineens ook alleen met een vriendin. Gelukkig wijst alles zichzelf, vooral Schiphol is erg duidelijk. (wel groot, maar je moet het goed doen als je verkeerd wilt staan).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:42

Geen Home Alone: Lost in Venice dus :P