Absurde gasrekening, snap er niets van...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Absurde gasrekening, snap er niets van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 22:21

Ik zou niet weten of jullie me kunnen helpen, maar wie weet heeft iemand een goede suggestie.

In het kort, we zijn vorig jaar maart komen wonen in een oude vrijstaande woning welke geen cv had maar een gaskachel in de woonkamer en een gevelkachel in de keuken en douche. We hebben daar gewoond tot begin mei jl. Maar, door een fout van de verhuurder van de woning zijn wij per 1 januari uitgeschreven bij onze leverancier, nadat dat is opgelost zijn we op 9 februari weer aangesloten.
Nu heb ik een eindafrekening gekregen over de periode van vorig jaar, 12 maart tot 31 december, gasverbruik 204m3. Nu krijg ik een eindafrekening over de laatste maand, 23 april tot 27 mei: ruim 1600m3!
Je snapt dat wij zo'n beetje een hartaanval kregen.
Zeker als je bedenkt dat we op 4 mei in ons nieuwe huis zijn gaan wonen en daarna alleen nog wat in het oude huis zijn geweest op te sjouwen, we hebben de sleutel ingeleverd op 12 mei. Dus dit verbruik is van 23 april tot 4 mei en ik heb er verder geen verstand van, maar in 1,5 week tijd 1600 kuub gas verstoken lijkt me praktisch onmogelijk, ookal stook je op gaskachels?
Ik dacht eerst dat het aan die gaskachels moest liggen, maar het jaar ervoor was het verbruik toch ook niet zo hoog? En het is bij me opgekomen dat ze wellicht die periode vanaf 1 januari erbij op geteld hebben, maar dat staat niet vermeld op de factuur.
Ik ga morgen even bellen uiteraard, maar misschien hebben jullie nog wat zinnigs te melden?
-O-

Anoniem

Re: Absurde gasrekening, snap er niets van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:26

Zal wel wat mis zijn gegaan met doorgeven van meterstanden. 204 kuub vindt ik ook onrealistisch weinig. 1800 kuub in 2 jaar tijd is heel normaal verbruik.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:28

Geen komma vergeten?

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:34

Is je meter niet gewoon kapot? Hebben vrienden van ons ook gehad. Maar dat was met de elektriciteitsmeter. Zij konden door hun leverancier een onderzoek laten doen. Als de meter niet kapot was moesten zij de kosten zelf betalen, was de meter wel kapot dan kregen ze een nieuwe. De meter was dus inderdaad kapot. Op hol geslagen eigenlijk. Ik weet niet of dat met een gasmeter ook kan?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:43

Heb je niet ergens een lek zitten? Ik heb ook jarenlang hoge gasrekeningen gehad, snapte er geen ruk van en mijn huisbaas wilde niet meewerken. Was ook mijn eerste huisje waarbij ik dit soort zaken apart verrekend kreeg onder het mom "all in" (wat dus niet zo was) na 5 jaar daar gewoond te hebben kwamen we er achter dat er een gaslek zat bij de kachel, god zij dank bij een raam die altijd open stond...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 23:00

De begin en eindstanden kloppen...
We hebben er in totaal iets meer dan een jaar gewoond en die 1600 kuub zou dus in de laatste 2 weken zijn geweest.
Die 204 kuub is over de zomerperiode geweest, dus misschien niet vreemd?
Over het hele jaar zou het idd niet zo raar zijn denk ik, maar dat is dus niet wat de data zeggen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:21

Heb je vandaag gebeld en wat duidelijk gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:23

zoekfunctie gebruiken
er loopt al een gelijksoortig topic.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:26

Dat gaat over elektra. Dit om gas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:31

benangelique schreef:
Dat gaat over elektra. Dit om gas

Maakt niet uit, het is de energierekening waar het om gaat, er staat voldoende info in om stappen te kunnen ondernemen bij wat, wie en waar.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:57

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:59

wat raar! ik heb ook eens van iemand gehoord dat z in het begin een hoge rekening had en die werd steeds lager, wat bleek; de teller liep terug en telde dus eigenlijk terug uit :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:19

Is hier nog iets uit gekomen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 01:40

Heb je bij het opheffen van de gas op 31 december, en heb je tussen 1 januari en 23 april ook een stand doorgegeven? Zo niet, kan het zijn dat ze die standen gegokt hebben, en aan de hand van je eindstand op 27 mei de correctie gedaan hebben.
Een verbruik van 204 m3 op 9,5 maand is erg onrealistisch, gemiddeld verbruik op jaarbasis bij een vrijstaande woning van voor 1965 en kleiner dan 150 m3 is 2750 m3 per jaar, bij een vrijstaande woning boven de 150 m3 is dat 4500 m3 per jaar. Ook al heb je geen cv, die gaskachel verbruikt natuurlijk ook behoorlijk wat.

En wanneer je geen meterstanden opgeeft gaan ze schatten, en dan kun je bij een uiteindelijke eindafrekening nogal hoog uitkomen.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:29

Je geeft aan dat de rekening doorloopt tot 27 mei, terwijl je 12 mei de sleutels hebt ingeleverd. Wanneer is de stand opgenomen, was je daar bij en heb je daar je handtekening onder gezet?