Bedrijf dicht in bouwvak, niet genoeg vakantieuren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Bedrijf dicht in bouwvak, niet genoeg vakantieuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:39

Hallo,

Het bedrijf waar ik werk gaat in de bouwvak 3 weken dicht. Omdat ik er nog niet zo lang werk heb ik niet genoeg vakantie uren.

Maar omdat het bedrijf dicht is, moet ik wel 3 weken vakantie opnemen. Dit gaat nu ten koste van mijn loon.

Kan dit zomaar ? Ik moet straks op een houtje bijten omdat ik niet genoeg loon heb, omdat zij dicht gaan.

Groetjes Nienke

Anoniem

Re: Bedrijf dicht in bouwvak, niet genoeg vakantieuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:46

Is het wel zo dat je loon inlevert? Je hebt immers na de vakantie weer gelegenheid om je uren op te bouwen? Je zult dan alleen een poos in de min staan..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:49

Of werk je via een uitzendbureau?
Misschien kan je via het uitzendbureau deze weken iets anders doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:52

Als het goed is wist je dit bij aanvang van je werk. Het is logisch dat je vakantiedagen naar rato krijgt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:54

Nee ik heb daar een contract. En toen ik daar kwam werken zeiden ze dat het via mijn loon ingehouden werd, de uren die ik niet genoeg heb. Maar omdat ik er nog maar net werkzaam ben, heb ik nog maar heel weinig uren

Ik wist dit inderdaad ook, maar toen ik er over na ging denken vond ik het raar. Zij gaan dicht en dat gaat ten koste van mijn loon.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:57

Je hebt recht op 4x je aantal uren per week dat je werkt in vakantiedagen. Dus stel jij hebt een contract voor 40 uur per week, dan heb jij recht op 20 dagen vakantie per jaar

Stel je hebt een tijdelijke arbeidsovereenkomst van 6 maanden voor 40 uur, dan heb je recht op 10 dagen in dat half jaar

Je loon mag om de reden die je werkgever geeft niet worden ingehouden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:59

Dit las ik net. Dus als ik het zo begrijp mag het niet ingehouden worden op mn loon ?

De werknemer dient ervoor te zorgen dat het vakantietegoed toereikend is voor de tijdens de bedrijfssluiting op te nemen vakantie. Indien door de opname van deze verplichte vakantiedagen een eventueel negatief verlofsaldo ontstaat, zal dit verrekend worden met de nieuwe vakantierechten in het volgende vakantiejaar. Bij tussentijdse uitdiensttreding zal de verrekening via de gebruikelijke eindafrekening plaatsvinden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:59

Ik werk idd 40 uur en half jaar contract.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:01

WinSel schreef:
Ik werk idd 40 uur en half jaar contract.

Dan heb je recht op 10 dagen, blijven er dus vijf over die onbetaald zijn, dat bedoelen ze waarschijnlijk. Dus twee weken betaald en één week niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 20:02

Dus het gaat niet van mijn loon af die ik in juli krijg ?

Dat zou super zijn. Want ik maakte me al zorgen hoe ik dat ging doen, zeker met de vakantie tijd

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:02

Maar je vakantiedagen bouw je wel naar rato op. Het is dus niet dat wanneer je begint, je een 'zakje' met daarin stel de 20 vakantiedagen krijgt.

Ik zou gewoon even naar de personeelsafdeling lopen om te vragen hoe ze daar me om willen gaan en of er iets te regelen valt. Kijk even naar de duur van je arbeidscontract en bekijk hoeveel vakantiedagen je daarmee op gaat bouwen.

Ik vraag me oprecht af of ze tijdens een dienstverband al een afrekening mogen maken van vakantiedagen, dat mag denk ik pas bij een einde dienstverband (moeite om even ergens na te vragen)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:03

Dat klopt wat jij schrijft. Je hebt dus recht op 10 vakantiedagen.

Je werkgever sluit 3 weken ofwel 15 vakantiedagen. Dus je komt er 5 tekort. Dit moet inderdaad worden ingehouden bij een evt. verlenging. Indien je dit niet krijgt, zul je het inderdaad wel moeten betalen via de eindafrekening en niet tijdens je dienstverband

Kijk nog in de arbeidsovereenkomst of cao of je nog bovenwettelijke vakantiedagen opbouwd

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:04

"Indien door de opname van deze verplichte vakantiedagen een eventueel negatief verlofsaldo ontstaat, zal dit verrekend worden met de nieuwe vakantierechten in het volgende vakantiejaar. Bij tussentijdse uitdiensttreding zal de verrekening via de gebruikelijke eindafrekening plaatsvinden."

Hier staat toch duidelijk dat het niet ingehouden wordt met je loon? Alleen als je contract eindigt, en je hebt dan nog steeds een negatief saldo, wordt het verrekend met de eindafrekening.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 20:11

Super ! Dan ben ik weer gerustgesteld. Bedankt bokkers :) <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:48

Als je een half jaar contract hebt dan zal normaal gesproken de laatste salarisstrook over 15 dagen gaan. Vraag het voor alle zekerheid na bij de administratie want sommigen doen het anders.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:54

Je vakantie uren zouden gewoon de min in moeten gaan... (-5 dgn in jouw geval)en daarna verrekend worden met de uren die je daarna op bouwt. Alleen wanneer je ontslagen wordt of je contract niet verlengt wordt gaan - uren je geld kosten.
Wel hangt het af van eventuele schriftelijke of mondelinge afspraken die je vooraf met je werkgever gemaakt hebt, heb je toen toegezegd op looninhouding?